Hva, hvordan, hvorfor.. en tråd om DAC! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 122
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    når jeg konverterer mine cder til mp3 i disse dager, benytter jeg meg som regel av 300kbs, men må jo innrømme at jeg har en del lydfiler rippet i 160kbs.

Jeg vet ikke noe om DAC'en i airport expressen, men tviler sterkt på at denne er noe bedre enn den innebygde i forsterkeren. Er det sånn å forstå at hvis man bruker en optisk/digital kabel mellom airport expressen og forsterkeren så benyttes DAC'en i forsterkeren istedenfor DAC'en i Airport Expressen?

Jeg lette etter en slik kabel (optisk kabel med 3.5mm og slik firkantet i andre ende) på feks Clas Ohlson (som ble nevnt tidligere i tråden), men fant ingen passende kabel. Noen som kan vise meg hvordan kabel jeg her trenger?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humh...tror jeg skrinlegger dac i oppsettet i stua, kjøper heller et med innbygget headamp. til pc-bruk....humh...har på denne maskinen kun minijack eller usb til rådighet ut. Finnes det usb-dac m/headamp til en nogenlunde fornuftig penge? Regner vel med at jeg må tråle e-bay. Har AKG hd 272(55ohms) så trenger ikke særlig kraftig forsterker....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford dac´en har hva du trenger, usb og hodetelefon utgang, billig er den også.

Til frihetskjempen, du trenger en Toslink kable, og den har Clas Ohlsson
    Clas Ohlson: søk ”Toslink”
    Eller trenger du rca i ene enden og Toslink i andre enden? Det går ikke, det er enten eller....har du ikke innganger der passer må du ha en coax-optisk konverter.
    En bedre dac får selv 48 kbps til å lyde bedre. Enkelt, desto bedre kvalitet på konverteren desto bedre lyd. Men husk, en dac er ikke noen garanti, noen radiostasjoner sender f.eks. i 192 kbps men har veldig dårlig lyd mens andre sender 128 kbps og har god lyd. Så altså, kilden bestemmer i utgangspunktet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjakan2005
    når jeg konverterer mine cder til mp3 i disse dager, benytter jeg meg som regel av 300kbs, men må jo innrømme at jeg har en del lydfiler rippet i 160kbs.

Jeg vet ikke noe om DAC'en i airport expressen, men tviler sterkt på at denne er noe bedre enn den innebygde i forsterkeren. Er det sånn å forstå at hvis man bruker en optisk/digital kabel mellom airport expressen og forsterkeren så benyttes DAC'en i forsterkeren istedenfor DAC'en i Airport Expressen?

Jeg lette etter en slik kabel (optisk kabel med 3.5mm og slik firkantet i andre ende) på feks Clas Ohlson (som ble nevnt tidligere i tråden), men fant ingen passende kabel. Noen som kan vise meg hvordan kabel jeg her trenger?
    Det billigste er å kjøpe en Toslink-til-minijack-overgang - f.eks. på FotoVideo - og kobler på en vanlig Toslink optisk kabel:

B-Tech ZOD-1 Toslink til minijack adapte - FotoVideo Norway AS

Alternativt kjøper du en kabel som ser slik ut - vet ikke hvor du får tak i noe slikt i Norge, men det burde være kurant å finne hvis du googler litt:

IXOS 108-100 1m Toslink to Mini Toslink (Minijack) Optical Cable - £9.78 - TVCables

De finnes sikkert i forskjellige utførelser og prisklasser - men da har du alt i ett.

PS. Ser at Niels Nielsen har kommet meg i forkjøpet. Clas Ohlson har alt - hehe.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    passer forsåvidt godt at du viser til britisk butikk siden jeg bor i london og da blir clas ohlson strengt tatt litt langt å dra for å kjøpe en kabel...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    passer forsåvidt godt at du viser til britisk butikk siden jeg bor i london og da blir clas ohlson strengt tatt litt langt å dra for å kjøpe en kabel...
    Du skriver jammen bra norsk til å bo så langt borte - hehe. Av og til har man bare flaks.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, det med den Mac overgang var nytt for meg....

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt analogt ut fra airporten inn i min Hegel H200, og det ga ikke noe godlyd.
    Da jeg kjøpte en dedikert dac og en toslink-minijack kabel løften den lyden betraktelig.

Nå har jeg en Z7 også hvor dacen er ganske god. Den gruset airport sin også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg bestilt meg en toslink minijack kabel. Nå får vi se om mine lite utviklede "hifi-ører" klarer å høre klar forskjell (hvis ikke er det jo et tydelig bevis på jeg har brukt altfor mye penger på anlegget mitt)...

setter forøvrig pris på at norsken min oppfattes som god (selv om jeg lever i utlendighet)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du trenger jo ikke å dra lenger enn til Croydon og Withgift Centre da

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg prøvd å bruke en vanlig standard phono - RCA (heter det vel, slik med en rød og en hvit kontakt) for å koble Airport Expressen til anlegget, og så har jeg brukt en toslink digital kabel. Mulig det er mine "lyd-ører" som ikke er så veldig godt utviklet, men jeg klarer ikke høre forskjell...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    ... Finnes det usb-dac m/headamp til en nogenlunde fornuftig penge? Regner vel med at jeg må tråle e-bay. Har AKG hd 272(55ohms) så trenger ikke særlig kraftig forsterker....
    Hvis du i tillegg skulle trenge `fonampen/DACen å være portabel, ville denne være et ran til $99USD. Kanskje ellers også.

Forhandles fra Amazon.com. via denne siden, der den også beskrives. Har egen fanklubb på Head-Fi.org.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpe DAC eller ny cdspiller.

Hei Jeg lurer på om jeg bør kjøpe en DAC eller en ny cd-spiller.
    Anlegget mit består nå av:

Klipsch RF-82

Vincent SV-238MK

NAD C-525BEE

Har sett litt på vincent CD-S6 og S5

Eller da kjøpe en DAC feks Benchmark DAC.1 Lurer også på hvordan kabel man må bruke til DAC`n da det ser ut som den har en sånn BNC kontakt (koaksial inn) Fins det en overgang til RCA?
    jeg syns også det er en del støy fra cd-spilleren, og lurer på om det vil bli borte med en DAC ?

MVH Martin

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er noe galt om du har støy fra cd spiller da.....hvilken støy har du?

Hvilken kabel ? Alle dac´s har gjerne rca og toslink tilkobling, noen har også usb, bnc og xlr. Du trenger vel bare vanlig rca eller toslink fra din cd spiller til dac´en.
    Jeg tror du forveksler bnc og rca (vanlig coax).

Jeg anbefaler deg en dac idet du kan bruke denne til andre ting også, om den har flere innganger. F.eks. kan du bruke den til din satelitt dekoder eller lign. om du har det.
    Men der er flere dac´s å velge imellom, der er også andre tråder tråder, her f.eks. : http://avforum.no/forum/av-prosessorer-mediaspillere/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er noe galt om du har støy fra cd spiller da.....hvilken støy har du?

Hvilken kabel ? Alle dac´s har gjerne rca og toslink tilkobling, noen har også usb, bnc og xlr. Du trenger vel bare vanlig rca eller toslink fra din cd spiller til dac´en.
    Jeg tror du forveksler bnc og rca (vanlig coax).

Jeg anbefaler deg en dac idet du kan bruke denne til andre ting også, om den har flere innganger. F.eks. kan du bruke den til din satelitt dekoder eller lign. om du har det.
    Men der er flere dac´s å velge imellom, der er også andre tråder tråder, her f.eks. : http://avforum.no/forum/av-prosessorer-mediaspillere/
    Den DAC.1 Har vel digital inn som Toslink, XLR og BNC Da må jeg vel ha BNC - RCA overgang for å få koblet til cd-spilleren min som har Digital ut på RCA

Jeg hører lav sus ved avspilling av spesielt Nye Lene Marlin cden. Er ikke noe volsomt, men nok til at jeg syns det er litt irriterende. Kan kanskje være Inspillingen av cden ? syn det skulle være rart å.

Fra cd spiller nå har jeg Taralabs Prism 300i RCA kabel, ( ca 300-400kr)

Har også tenkt meg at en DAC er praktisk med tanke på muligheten til å koble til TV-Lyd å slikt.

Har du noen forslag til en annen Bra DAC til ca 10K. Skal titte litt på den linke du ga.

Takker for svar

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 3930 solgt! Nå blir det en Komplett.no - HDX-1000 mediaspiller med HDMI og med 1TB lagring i steden, samt en nad 5000 til drivverk på cd'er i ny og ne.
    Så nå er spørsmålet: bør jeg ha en dac i mellom HDx/nad og reciver? Vil jeg ha noe særlig å hente på en kina-dac slik som denne:

Ble bare tullball med direktelinker til auksjoner på ebay. Vurderer hvertfall en Zero DAC derfra da den passer prisnivået veldig fint

Og er s/pidf det samme som en "vanlig" optisk utgang

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken om ekstern DAC virket pirrende for meg også. Har en 15+ år gammel Denon DCD 10S cd-spiller som jeg kjøpte for drøye 10.000.- på HKH, og som den gangen gikk for å være en kvalitetsspiller i alle fall i øvre mellomsjikt. Den leverer fortsatt den i og for seg, men tror dere en DAC av nyere dato til rundt omtrent samme sum vil gi et merkbart løft på anlegg bestående av XTZ 99.36 fronthøyttallere på Yamaha RX-V3900 med ECI-1 som effekttrinn (byttes kanskje til Parasound A23 / NC2250)?

Så forresten bakpå CD-spilleren at den i tillegg til balansert og digital utgang også har digital inngang, så denne DAC'en var nok ment å være god nok til bruk for andre kilder. Men vi snakker om forrige årtusen da. har det skjedd mye på DAC fronten siden dengang?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin_Reka
    Den DAC.1 Har vel digital inn som Toslink, XLR og BNC Da må jeg vel ha BNC - RCA overgang for å få koblet til cd-spilleren min som har Digital ut på RCA

Jeg hører lav sus ved avspilling av spesielt Nye Lene Marlin cden. Er ikke noe volsomt, men nok til at jeg syns det er litt irriterende. Kan kanskje være Inspillingen av cden ? syn det skulle være rart å.

Fra cd spiller nå har jeg Taralabs Prism 300i RCA kabel, ( ca 300-400kr)

Har også tenkt meg at en DAC er praktisk med tanke på muligheten til å koble til TV-Lyd å slikt.

Har du noen forslag til en annen Bra DAC til ca 10K. Skal titte litt på den linke du ga.

Takker for svar
    Du forveksler fortsatt bnc med rca tror jeg. Bnc er en koaksial kabel hvor kablen stikker litt ut. Selve kontakten på kablen har en lås på, du setter kablen inn i en bnc "hun", og vrir om låse mekanismen så kablen låser.
    Denne form for kontakt brukes gjerne på f.eks. komponent video....
    Rca er en helt vanlig kabel, som du har på din cd spiller, denne kabel kan brukes som en digital kabel også da de inngange du har på f.eks. en Benchmark Dac1 er helt vanlige rca innganger .
    http://www.benchmarkmedia.com/system...-PRE-final.pdf
    Det er ikke sikkert du trenger en dyr dac, Cambridge Dac Magic og Beresford har fått veldig mye skryt.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk det finnes flere utgaver av DAC1, Niels. BNC til RCA er en utgave som finnes. Dvs. den som kun kalles DAC1, og ikke DAC1 PRE.

Martin Reka: Det følger med BNC til RCA adapter på DAC1. No problem, så du kan benytte en standard digital RCA/RCA kabel.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups, very sorry, så på feil model ja.