Hva, hvordan, hvorfor.. en tråd om DAC! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 122
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøpte en Beresford TC-7510 mk4 for en stund siden, men ikke fått koblet den opp før nå pga reise i jobben. Den har nå stått å spillt seg inn et par døgn, men etter noen sniklyttinger underveis må jeg kunne si meg meget fornøyd!
    Har min koblet opp på en SB3. Denne dacen koster bare 100£ inkl porto (pluss toll). Skal få snurre et par dager til før jeg gjør en A-B testing mot den interne dacen i SB3. Hvist ikke mine ører spiller meg et puss sålangt her, kan jeg ikke skjønne annet enn at denne må være et superkupp til denne latterlige prisen!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden var slettes ikke dum, etter og ha lest gjennom her, tror jeg at jeg skjønner bedre hva en DAC virkelig er.
    En rein cd-spiller består altså av ett drivverk, og en DAC?

Hva er da en "klokke" som er ett ord som ofte kommer frem i diskusjoner med drivverk og DAC?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Word clock - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, en cd spiller er drivverk, dac og analogdel. Derfor bruker mange etterhvert pc som drivverk...., da kan alle cd´er settes bort, og musikken er tilgjengelig bare et par tastetrykk unna med fjernkontrollen.
    Jeg skiftet clocks i min Philips dvd 963SA, til 2 stk LCAudio XO3 clocks, men hørte ikke den store forskjell dog.
    Men, nå står Philips´en på loftet, all musikk ligger på harddsik, og film ser jeg aldrig...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    og analogdel
    Kalles ofte "analogdel" noe annet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tror ikke det, men det ligger vel litt i "D/A konverter". De digitale signaler må konverteres til analoge signaler, derfor analogdel. Der er ikke mye vits i å lytte til digitale signaler...og analogdelen er meget viktig for lyden.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. Da forstår jeg bedre. Flaks at jeg kom over denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DAC i XTZ a-class D3

Tror jeg skal blåse liv i denne tråden.

Jeg har nettopp kjøpt meg et anlegg. Endte opp med XTZ 99.25 høytalere og XTZ A-class D3 forsterker. Forsterkeren har innebygget DAC. Jeg har lite (eller ingen) kunnskap om hifi, så er litt lost når det gjelder DAC. Av ting jeg kobler til forsterkeren er PS3, tv-signal boks (med HD signaler på en del kanaler), og Apple Express (bruker Macbook og Itunes til å spille trådløst, og må koble denne boksen til anlegget med en standard 3.5mm - kabel). Idag er PS3'en koblet til tven med hdmi og så går lyden til forsterkeren (via tven) med vanlige bra coax-kabler. Bildet fra tv-signal boksen går med hdmi til tven, mens lyden går med bra coax-kabler til forsterkeren.

Så er da mitt spørsmål, hvordan fungerer en slik DAC? Jeg tror jeg har fire digitale og fire analoge innganger på forsterkeren. Litt av poenget med å kjøpe en forsterker med DAC var å få bedre kvalitet på lyden som kom via Airport Express, men da er det jo viktig at jeg skjønner hvordan DAC'en fungerer. Og jeg har ingen anelse om jeg må benytte meg av digitale innganger for at DAC'en skal fungere. Noen som kan hjelpe meg her?

Her kan man få mer info om XTZ forsterkeren: XTZ | Förstärkare • Class A100 D3

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjakan2005
    Og jeg har ingen anelse om jeg må benytte meg av digitale innganger for at DAC'en skal fungere. Noen som kan hjelpe meg her?
    Du må bruke de digitale inngangene for å bruke DAC'en, ja. (DAC = Digital to Analog Converter. Den konverterer de digitale signalene fra Airport og andre kilder til analoge signaler mao.)

I og med at DAC'en er innebygget i forsterkeren så går jeg ut fra at de digitale inngangene vil fungere på samme måte som de analoge. Plugg i og velg inngang på forsterkeren. (Tar et lite forbehold her siden jeg ikke har tid til å sjekke linken med info om forsterkeren akkurat nå )

I og med at det er en stereoforsterker må du vel også passe på at du kjører stereosignal inn og ikke surround når du kobler til PS3, DVD/BR og andre bildekilder. Dette settes opp i boksen som sender signalene (f.eks. PS3).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke signalene som PS3'en sender ut når jeg kommer hjem. Men når det gjelder airport express'en, dette er jo langfra digitale signaler etter det jeg kan forstå. Hvis det finnes en kabel som passer til dette, kan jeg koble airport express'en med 3.5mm plugg i den ene enden og digital i den andre? Og vil i så fall DAC'en forbedre lyden?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den innebygde DACen i XTZ-forsterkeren fungerer som en vanlig DAC. Plugg inn de digitale signalene fra kildene dine, velg inngang på vanlig måte med inngangsvelgerne på frontpanelet og det skal bli lyd. Wodger er inne på et viktig punkt - til en stereo DAC må signalene leveres fra kildene i to-kanals PCM format. Hvis ikke kildene leverer dette automatisk, må man inn i menyen til hver enkelt kilde og stille inn dette slik at dette blir riktig.

Ellers virker jo DACen på en helt uforståelig måte for en lekmann - den mottar noen hundre tusen ett-tall og nuller i sekundet fra den kilden du har valgt, og oversetter dette til lydbølgelignende analoge signaler som deretter kan forsterkes i en forsterker og bli til lyd i høyttalerne. Har man en frittstående DAC, må man koble DACen til forsterkeren med vanlige analoge signalkabler. I en forsterker med innebygget DAC trenger man ikke å tenke på dette - da er koblingen gjort av produsenten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra det som blir skrevet antar jeg at DAC'en ikke er i funksjon nå som jeg har benyttet meg av de analoge inngangene som input til forsterkeren...

hvis jeg feks skal koble en mp3-spiller til forsterkeren, finnes det en kabel som har vanlig 3.5mm plugg i den ene enden og digital (som skal inn i forsterkeren) i den andre?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg feks skal koble en mp3-spiller til forsterkeren, finnes det en kabel som har vanlig 3.5mm plugg i den ene enden og digital (som skal inn i forsterkeren) i den andre?
    Nei, av den enkle grunnen at utgangen på Mp3 spilleren er anlog. Dersom du skal benytte den mot en digital inngang må du ha en ADC (analog digital converter, det diametralt motsatte av en DAC) til å konvertere signalet om til et digitalt signal. Det er ingen kabel som gjøre dette. Dersom det var mulig ville det fremdeles være forsvinnende lite poeng med dette da lyden neppe ville blitt stort bedre av å gjøre denne konversjonen flere ganger.

Jeg hadde satset på en 3,5mm jack til RCA for å overføre lyden analogt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i frykt for at min totale inkompetanse på hifi nå virkelig kommer fram, må jeg spørre om hva poenget er med en DAC da. Saken var at jeg i en hifi-butikk fortalte at mitt største problem iforhold til lydkvaliten fra anlegget jeg skulle kjøpe var at jeg benytter meg nesten kun av mp3 som source (og ikke cder). Lyden blir ikke bedre enn det svakeste leddet, og i mitt tilfelle er vel det faktum at sourcen er mp3 det svakeste leddet. Det var da jeg ble introdusert for tanken om en DAC. Jeg trodde en DAC var noe som ga bedre lyd på dårlig input-lyd (som feks mp3) - men her har jeg åpenbart mistforstått fullstendig?

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Du kan koble en optisk kabel til utgangen på airport express. Dette er den samme utgangen som minijack. Kablen kan kjøpes på Chlas Ohlsson til 100,-
    Da omgår du den dårlige dacen som sitter i expressen og kjører lyden digitalt inn i forsterkeren.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter DACer i alle digitale kilder. Det er dermed ikke sagt at alle slike kilder har digitale utganger, noe man må ha for å overføre signalet til en evt. annen DAC man vil benytte.

Dersom du f.eks overførte lyden digitalt fra datamaskinen din til DACen vil du kunne få et løft i lyden dersom DACen du overfører til er bedre enn den datamaskinen har innebygget. Dog er det ingen mirakelkur for Mp3-filer som i utgangspunktet har lite informasjon, en DAC konverterer kun signalet den får inn om til et analogt signal som kan forsterkes og drive høyttalerne, den legger ikke til noen informasjon i filene slik at de blir bedre.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil Cambridge Dacmagic gi bedre lyd enn det innebyggede dac'n i f.eks denon 3930? Selgeren på HFK mente selvsagt det, kan jo alltids låne med og prøve på sensommeren når de omsider får inn dacmagic....

Denon har jo 24-Bit, 192kHz(4xPCM-1796), så kan liksom ikke forstå hvordan to 24-bit/192 kHz-konvertere i dacmagic kan gjøre de voldsomme underverker kontra denon

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men i min situasjon (når dere vet hva jeg har av hifi-utstyr), hva burde jeg i så fall gjøre for å få best mulig lyd? Burde jeg gjøre som "Kriller" sier, ved å bruke en optisk kabel mellom airport expressen (eller en hvilken som helst mp3-spiller) og forsterkeren (digital inngang)? Jeg er klar over at mp3 i seg selv ikke innbyr til den helt store lydkvaliteten, men kan forsterkeren (og den innebygde DAC'en) gjøre lyden bedre, må jeg jo prøve å få dette til...

Forøvrig stiller jeg spørsmålstegn med min egen vurderingskraft når det gjelder valg av hifi-utstyr. Spesielt høytalerne ser meg og låter meget bra, men jeg ser ikke bortifra at det er noe overkill for meg å ha en så voldsomt kraftig forsterker (med A-class) som jeg ikke engang er i nærheten av å utnytte...

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men i min situasjon (når dere vet hva jeg har av hifi-utstyr), hva burde jeg i så fall gjøre for å få best mulig lyd? Burde jeg gjøre som "Kriller" sier, ved å bruke en optisk kabel mellom airport expressen (eller en hvilken som helst mp3-spiller) og forsterkeren (digital inngang)? Jeg er klar over at mp3 i seg selv ikke innbyr til den helt store lydkvaliteten, men kan forsterkeren (og den innebygde DAC'en) gjøre lyden bedre, må jeg jo prøve å få dette til...

Forøvrig stiller jeg spørsmålstegn med min egen vurderingskraft når det gjelder valg av hifi-utstyr. Spesielt høytalerne ser meg og låter meget bra, men jeg ser ikke bortifra at det er noe overkill for meg å ha en så voldsomt kraftig forsterker (med A-class) som jeg ikke engang er i nærheten av å utnytte...
    Hvis du skal spille mp3 med vanlig eller dårlig kvalitet ville ikke jeg brukt mye penger på en ekstern dac. Da ville jeg heller ha koblet en digital kabel inn på forsterkeren om det går an. Nå har jeg ikke kunskap om dacen i airport expressen, så jeg kan ikke si om den er bedre enn dacen som står i forsterkeren og om det er bedre å bruk denne kontra den andre. Poenget mitt er at på grunn av mp3 med dårlig kvalitet, ville jeg ikke brukt mye penger på en dac. Dacen forbedrer ikke kveliteten på musikkfilen, den bare omformer digitalt signal til analogt. Men har du lossless musikkformater på pcen, ville jeg ha invistert i en god DAC, da du kan få et godt løft i lyden.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Vil Cambridge Dacmagic gi bedre lyd enn det innebyggede dac'n i f.eks denon 3930? Selgeren på HFK mente selvsagt det, kan jo alltids låne med og prøve på sensommeren når de omsider får inn dacmagic....

Denon har jo 24-Bit, 192kHz(4xPCM-1796), så kan liksom ikke forstå hvordan to 24-bit/192 kHz-konvertere i dacmagic kan gjøre de voldsomme underverker kontra denon
    Det er neppe snakk om voldsomme underverker uansett - ikke på dette budsjettprisnivået. Jeg har en DacMagic selv, og den gjør jobben og jeg er fornøyd med den i mitt lille anlegg nr. 3 på et PCrom. Men i sannhetens navn må det sies at jeg har andre - men dyrere - DACer her hjemme som låter litt bedre. Men det er stadig små nyanser det er snakk om.

Jeg har forøvrig hatt både forsterkere og receivere som ikke har vært i stand til å videreformidle de forbedringene som gode DACer jeg har prøvd, har bidratt med - så det er ikke uten videre gitt at en DAC er tingen. Best å prøve før man kjøper.

Når det gjelder forskjellen i lyd fra forskjellige DACer, tror jeg ikke alle forskjellene skyldes den digitale delen av konstruksjonen - altså hvorvidt man har 2 stk eller 4 stk av ett eller annet. Antageligvis betyr det også ganske mye hvordan de analoge kretsene som skal sende signalet videre til forsterkeren, er konstruert. Hvor strømsterke de er, hvor god strømforsyningen til de analoge kretsene er - m.a.o. hvor detaljert og uforvrengt de greier å videreformidle det analoge signalet som kommer ut av de digitale kretsene i DACen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •