Hva, hvordan, hvorfor.. en tråd om DAC! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil si at det kan se ut som om spilleren kan oppgraderes med digital utgang og at det derfor er laget huller i kabinettet for dette. Men dette burde Talk kunne gi deg eksakte opplysninger om.

Om det er verdt pengene for en evt. oppgradering er jo vanskelig å si, men i og med at det er en relativt dyr spiller må du nok regne med å bruke en del penger på en DAC hvis lyden skal bli bedre. Og hvis du velger å gå for DAC så spørs det jo om det er vits å ha en såpass dyr spiller stående kun som drivverk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytter ikke spilleren, litt stil på komboen må en jo ha
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Et tredje alternativ er CD-spiller med digitale innganger. Dermed får man både i pose og sekk. Utvalget er imidlertid begrenset, men både Quad og Musical Fidelity har slike modeller.
    Så det er ikke cd-spilleren som kobles til DAC´en, men DAC´en som kobles til cd-spilleren?

Her blander jeg sikkert, men på cd-spilleren min kan jeg benytte enten analog eller coaxial tilkobling. Sistnevnte er vel digital. Er det forbedring av disse signalene DAC´en gjør.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de forbedrer ikke de digitale signalene, vel noen nye dacer med reclocking, jitterundertrykning osv gjør det. det gjør digitalsignalet inn til dacn renere... men det er det analoge som er kritisk

dere har vel brukt surroundreceivere før og bemerket lydforandringer kontra analog? det står jo 7slike dacer i alle de.

en pioneer dvd til 1000kr kan låte som en high end cdspiller om den får en god dac påkoblet.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spilleren kobles digitalt til DACen som igjen kobles analogt til forforsterker/forsterker.

Med unntak av noen få rene drivverk har alle cd-spillere innebygget DAC (Digital to Analog Converter). Kort fortalt er DAC'en den delen av cd-spilleren som konverterer de digitale dataene til analoge lydsignaler. De færreste cd-spillere har imidlertid innganger slik at andre digitale enheter (f.eks. PC, DVD, spillkonsoll) kan bruke DACen som sitter i cd-spilleren. Men det finnes som sagt noen få.

Formålet med en ekstern DAC er å oppnå bedre digital til analog konvertering (og ergo bedre lyd) enn det man oppnår med DACen som er innebygd i CD-spilleren. I tillegg har eksterne DACer ofte flere innganger og kan derfor også brukes til å forbedre lyden fra f.eks. PC.

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spilleren kobles digitalt til DACen som igjen kobles analogt til forforsterker/forsterker.

Med unntak av noen få rene drivverk har alle cd-spillere innebygget DAC (Digital to Analog Converter). Kort fortalt er DAC'en den delen av cd-spilleren som konverterer de digitale dataene til analoge lydsignaler. De færreste cd-spillere har imidlertid innganger slik at andre digitale enheter (f.eks. PC, DVD, spillkonsoll) kan bruke DACen som sitter i cd-spilleren. Men det finnes som sagt noen få.

Formålet med en ekstern DAC er å oppnå bedre digital til analog konvertering (og ergo bedre lyd) enn det man oppnår med DACen som er innebygd i CD-spilleren. I tillegg har eksterne DACer ofte flere innganger og kan derfor også brukes til å forbedre lyden fra f.eks. PC.

Takk for et meget oppklarende innlegg. Gull verdt for "oss" grønnskollinger!!

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit at det ikke går an:-(
    Går sikkert an å koble til siden hull til utgang finnes der bak. Spørsmålet er hvor mye ekstra det vil koste.
    Mulig de har regnet på signaltap+++ ved digitalutgang og funnet ut at det ikke er verdt det. Hadde vært morsomt og testa den spilleren og sett hvordan den er feks. sammenliknet med den 2-delte løsninga mi:-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får vi gjøre snar, er egentlig veldig fornøyd med spilleren. Mange, mange hakk bedre en Rotel'n som jeg hadde fra før.. Men spørsmålet blir jo altid, kan det bli bedre med en Dac..?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det får vi gjøre snar, er egentlig veldig fornøyd med spilleren. Mange, mange hakk bedre en Rotel'n som jeg hadde fra før.. Men spørsmålet blir jo altid, kan det bli bedre med en Dac..?
    Forbedringspotensialet er garantert der...
    Men, om det er verdt det er uvisst. Virket iallefall som at de var bevisst på det da de lagde den. Ihverfall iflg det som stod i manualen. Du får si fra når du evt kunne tenkt deg til noe sånt. Alltid morsomt å prøve andre ting;-)

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste kan jo bli bedre. Spørsmålet er vel mer hva det koster

Jeg ville som sagt sjekket med Talk hva en evt. oppgradering koster. Er det bare en tusenlapp eller to så kan det jo være verdt det. Alternativet er å bruke en billig CD/DVD-spiller, PC, e.l. som kilde på DACen i første omgang. Da burde du i hvertfall finne ut sånn ca hvor bra lyden er i forhold til Talk'en.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytter ikke ut denne spilleren, passer på en måte med resten av kombo'en.. For se om tar å sjekker med talk etterhvert, har ikke penger til det nå uansett. Men rart at en spiller som har kostet så mye ikke har slike utganger..

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ligger en god DAC på hifisentralen tilsalgs nå: 6000kr

Men erfaringsmessig går disse raskt:

The DAC1 - Benchmark Media

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Må friske opp i en gammel tråd her som interesserer meg.

Jeg har da en ikke fullt så bra DVD spiller og har 2 analoge og 1 digital utgang på den.
    Hvis jeg da som du sier kobler digitalt inn på en ekstern DAC og analogt ut fra DAC for bruk i CD sammenheng vil jo jeg måtte bytte om når jeg skal bruke Recieveren sin DAC på filmer, for da må jo jeg kjøre Digital ikke sant?

Altså kjører en Analog fra DVD spiller til Reciever brukeren DVD spilleren sin DAC ikke sant? Finnes det ingen andre måter å koble dette på?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer:

Ja DAC kan bare brukes på 2 kanals musikk.

ja når du kjører vanlig rca-signalkabel fra dvd-spiller til forsterker bruker du den innbygde dac'en på dvd-spilleren.

Til trådstarter:

Det ser ut som spilleren din er oppsatt for digital balansert XLR kabel? Eller det gjelder kanskje bare de dyrere spillerne. De bruker sikkert samme kabinett ja.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hmm. Må friske opp i en gammel tråd her som interesserer meg.

Jeg har da en ikke fullt så bra DVD spiller og har 2 analoge og 1 digital utgang på den.
    Hvis jeg da som du sier kobler digitalt inn på en ekstern DAC og analogt ut fra DAC for bruk i CD sammenheng vil jo jeg måtte bytte om når jeg skal bruke Recieveren sin DAC på filmer, for da må jo jeg kjøre Digital ikke sant?

Altså kjører en Analog fra DVD spiller til Reciever brukeren DVD spilleren sin DAC ikke sant? Finnes det ingen andre måter å koble dette på?

Stemmer, du har kanskje både optisk og coax ut på dvd spilleren? da kan du bruke en til hver

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe du er ikke så dum du. Stemmer nok det. Så lenge siden jeg har vært bak der at jeg glemte den optiske :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    de forbedrer ikke de digitale signalene, vel noen nye dacer med reclocking, jitterundertrykning osv gjør det. det gjør digitalsignalet inn til dacn renere... men det er det analoge som er kritisk

dere har vel brukt surroundreceivere før og bemerket lydforandringer kontra analog? det står jo 7slike dacer i alle de.

en pioneer dvd til 1000kr kan låte som en high end cdspiller om den får en god dac påkoblet.
    Jeg har en dvd/cdspiller fra pioneer til ca 1000,- ny pris.. denne har coax utgang, smetta en greit påkosta kabel i denne og rett inn på coaxinngangen på VSX 1016'n min, dette gjorde susen!

kan dette tyde på at 1016 har en dugelig dac integrert? eller vil jeg bli enda mere overrasket hvis jeg prøver en dac til noen lapper ekstra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den siste Dac'en du nevnte der på test nå (1545 DAC kit). Den banker i hvertfall dac'en som står i både dvd spilleren og recieveren min (nå er jo begge for så vidt i budsjettklasse og da men...).

I følge andre som jeg har snakket med som har teste flere forskjellige, er denne dac'en bedre enn andre som koster flere tusen kroner mer.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •