Naim - Sagnomsust eller er dette gode saker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Naim - Sagnomsust eller er dette gode saker?

Er på søken etter elektroikk i stua, og dumpet over Naim. Har lest litt om produktene, og de fremstår som litt spesielle. F.eks. så kan man kjøpe og oppgradere egne strømforsyninger, Naims egne høyttalerkabler, egne høyttalere og interconnects er DIN-plugger. Nå har visstnok de nyeste Naimproduktene mulighet for at man benytter vanlige interconnects.

Jeg vurderer Naims Nait5i (integrert forsterker), men får inntrykk av at man skal styre unna Naim dersom ikke alle andre produkter i signalveien er Naim. Dette ser man ofte hos andre også (f.eks. "...benytt Pioneers DVD-spiller sammen med Pioneers receiver...), men får inntrykk av at dette fakstisk gjelder hos Naim.

Nait5i har "imponerende 50W" og man skal jo som kjent ikke lese seg blind på Watt, men strømforsyningen er oppgitt til 300VA. Det er jo under halvparten av Primare I21. Enkelte brukere påstår sogar at Nait5i er like sterk som Arcam FMJ 32.

Jeg trenger hjelp her. Har lest meg dum.

Jeg er derfor interessert i å høre om dette med Naim kun er sagnomsust, eller at produktene er veldig bra selv om man ikke planlegger å go Naim all the way.

NAIT5i har følgende spesifikasjoner:

Analogue inputs: 4
    Input sensitivities: 225mV, 20kOhm
    Output level, tape: 225mV, 100 Ohm
    Power output (into 8 Ohms): 50W per channel
    Overload margin, all inputs, all audio frequencies: 35dB
    Mains supply: 115V, 230V
    Dimensions (H x W x D): 70 x 432 x 301mm

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 68 siders tråd angående Naim på Hifisentralen, Hifisentralen - Naim, har du lest den?

Frode

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, store deler av den. Mitt inntrykk er at tråden i starten er interessant, men utvikler seg til en chattetråd for Naimeiere.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja, store deler av den. Mitt inntrykk er at tråden i starten er interessant, men utvikler seg til en chattetråd for Naimeiere.
    Ok, jeg har ikke lest den selv.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You're nobody without a Naim!

Naim er svært bra, og ikke så sært som mange vil ha det til.

Setter man seg inn i teknikken bak, finner man at løsningene deres og argumentene med strømforsyninger, DIN-kontakter, kilde osv, er velfunderte, fornuftige og ingeniørmessige saker. Lite woodoo og bambus hos Naim.

De har ikke allverdens med krefter, men parret med de rette høyttalerene er det få komponenter som svinger slik som Naim.

Jeg hadde Nait 5i sammen med B&W 805s, en kjempe kombo i mitt rom. Helt i toppklasse. Kilden var CD5x sammen med Flatcap 2.

Dette er inngangsbilletten til Naim, det enkleste de har..

Sjekk også ut Naims eget forum i England, for tips og råd. Men husk at de er noe religiøse når det kommer til Kilden. Med stor K.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim er svært bra, og ikke så sært som mange vil ha det til.
    Takk.

Har forstått at Kilden er o-store hellige. Det er derfor jeg lurer på om det er noe poeng å kjøpe en Nait5i dersom man ikke vil (i starten...) melde seg inn i Naim-kirka.

Ser at man også bør bruke NACA5 (Naims egne høyttalerkabler).

Det det koker ned til f.eks. for meg er: Uavhengig av kilde, Nait5i eller Primare I21 på Triangle Comete Es?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørte noe Naim og de lager solide greier Greit at strømforsyningen kn er 50watt, men de er av en helt annen kaliber enn ande mere typisk "østlige" produkter. Nå er det mere lydkarakteren til de som jeg er litt mere usikker på, men typisk "britisk" er det første som slår meg. Ikke hørt forsterker for seg selv. Så har ingen referanse å forholde meg til, men hørt at CD-spilleren blir karakterisert som veldig nøytral, ja nesten på grensen til det kjedelige sammenliknet med andre, og passer til enklere musikk og at forsterkerne er noe mere dynamiske igjen. Kraftfull og samtidig myk i klangen.
    Vet ikke om dette har vært til hjelp.. Menmen..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fidelity 23 tester NAIM, og det er flere punkter av det du nevner som belyses, på godt og vondt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke gjøre mig klok Tiger, reagerer bare når jeg ser noen ute etter noe annet enn HK, NAD og CV......
    Se litt på kommentarer fra de der eier produktet : Naim Nait 5 Reviews at AudioReview.com

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Fidelity 23 tester NAIM, og det er flere punkter av det du nevner som belyses, på godt og vondt.
    Takk. Ser dette nummeret ikke lenger er i salg. Er det noen som gidder scanne side 40-43 i nr. 6/2006 og dumpe den ut her?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skal ikke gjøre mig klok Tiger, reagerer bare når jeg ser noen ute etter noe annet enn HK, NAD og CV......
    Se litt på kommentarer fra de der eier produktet : Naim Nait 5 Reviews at AudioReview.com
    Takker. Har sett den, og den inneholder også tidligere utgaver av Naim.

Jeg kunne tenke meg å prøve noe annet enn Audiovector, B&W, SVS, System Audio, og ditto. Triangle f.eks.

På forsterkersiden så pekte Naim seg "litt" ut. Naim påstås å spille best sammen med hurtige elementer i høyttalerne. Vel, M3 Avantgarde er kjappe, men muligens litt vel store for Nait5i...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    hørt at CD-spilleren blir karakterisert som veldig nøytral, ja nesten på grensen til det kjedelige sammenliknet med andre, og passer til enklere musikk og at forsterkerne er noe mere dynamiske igjen. Kraftfull og samtidig myk i klangen.
    Kanskje det er Naim-trikset: Å ha en nøytral kile som er så ren som mulig, og la pre/effekt farge lyden?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Sant, for jeg kjøpte det i går, men har ikke fått lest anmeldelsen. Er ikke det kun Cd-spilleren? Sjekka den linken til Audioreview og der var visst Naim med JMLab en hit. Tydeligvis er lettdrevne og dynamiske høyttalere tingen her.
    edit: eller var det det forrige nr?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kanskje det er Naim-trikset: Å ha en nøytral kile som er så ren som mulig, og la pre/effekt farge lyden?
    Kanskje det?
    Bare se på Marantz... Har hørt samme Cd-spiller som fidelity anmelder, synes den med endel utstyr, iallefall det meste av transistor kan bli litt lys og overdrevent dynamisk, men sammen med PM15(??) av samme merke skaper den en lyd som er veldig musikalsk. Dynamisk og deilig sødmefylt. Har tidligere skrevet så pent om Talk'ens musikalske evner, men dette er sånn ca. like rått.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette er noe om du kan strekke budsjettet noe :
    http://www.norskhificenter.no/tester...hile_logos.pdf
    Tror det vil være kanon med dine Triangle. Kjempeflott er den jo også.

Denne overveide jeg også da jeg skulle ha ny forsterker. Mine krav, utover bedst mulig match med høyttalerne var da at den ikke kunne være for stor og tung pga hyllekapasiteten i et skab. De låner vanligvis ikke ut utstyr men jeg kunne ha lånt den hvis jeg ville. Men, jeg lånte da en Bryston og da trengte jeg ikke lete lenger...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle dette skulle være av interesse:
    Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik
    Ok, så ikke at jeg ikke fikk direktelink før det var for sent. For de som skulle være interessert: Skriv inn Naim i søkerubrikken..
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ifølge vidar p fra hifisentralen er Nait5i bortkastet om man ikke også kjøper cdspiller i samme serie.
    syns selv det høres litt rart ut men...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Supernait

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har hørte noe Naim og de lager solide greier Greit at strømforsyningen kn er 50watt, men de er av en helt annen kaliber enn ande mere typisk "østlige" produkter. Nå er det mere lydkarakteren til de som jeg er litt mere usikker på, men typisk "britisk" er det første som slår meg. Ikke hørt forsterker for seg selv. Så har ingen referanse å forholde meg til, men hørt at CD-spilleren blir karakterisert som veldig nøytral, ja nesten på grensen til det kjedelige sammenliknet med andre, og passer til enklere musikk og at forsterkerne er noe mere dynamiske igjen. Kraftfull og samtidig myk i klangen.
    Vet ikke om dette har vært til hjelp.. Menmen..
    Naim, på grensen til det kjedelige??!
    NEI!

Cdspillerene fra Naim, som forsterkerene, er alt annet en kjedelige og nøytrale!
    Om noe så kan de bli vel friske i noen oppsett, men aldri kjedelig eller nøytralt.

Man hvis man kombinerer cd-spiller og forsterker fra samme produsent, vil man somregel oppnå en synergieffekt som vanskelig lar seg gjøre, med tilfeldig sammensatte merker.
    Kanskje Naim i større grad enn andre.
    Uansett fortjener Naiten en skikkelig kilde, samme om den heter Naim eller noe annet.

Jeg har hatt komplette oppsett fra Arcam, Rega og Naim, og ved bytte av komponenter fra andre leverandører blir det jo annerledes, men sjelden bedre..
    Det er vanskelig å gjette seg til hvilke produkter som passer sammen, uten mye prøving og feiling.

Dette med Naims egen høyttalerkabel, NACA5, er noe som i større grad gjalt før. Da var forsterkerene deres konstruert på en noe spesiell måte, som stillte spesielle krav til kablene.

Et spennende produkt som er rett rundt hjørnet er Supernait. Integrert forsterker på 2x85watt, med innebygget DAC.
    Da kan du kjøre Squeezebox, Sonos e.l. rett inn, og sånn sett droppe hele cd-spilleren..
    Dette er fremtiden, og noe man kommer til å se stadig mer av fremover. Vent å se

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er jo subjektivt da...
    Ingen tvil om at det er bra produkter, som jeg ikke har så mye kjennskap til i grunnen. Har jo kun hørt ett komplett oppsett og ikke komponentene hver for seg, så jeg måtte basere mine utalelser på ting jeg har lest om produktene.
    Men, vært spennende og hørt ditt oppsett om det hadde latt seg gjøre og fått en "second opinion";-)
    Kanskje også noe for Tiger?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ifølge vidar p fra hifisentralen er Nait5i bortkastet om man ikke også kjøper cdspiller i samme serie.

Var vel ikke helt det han sa.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •