Har høytalere, trenger... resten...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har høytalere, trenger... resten...

Hei,

Jeg har fått hendene på en rekke høytalere og en subwoofer fra Yamaha og vurderer bruke disse til et anlegg som hovedsakelig skal nyttes for å spille musikk.

Det jeg har:

4 x NS-100
    1 x NSC- 300
    1 x YST- SW 160

Hva anbefales for å få dette til å bli et godt men rimelig anlegg? Såvidt jeg kan forstå trenger jeg en forsterker, en CD-spiller og (kanskje) en tuner? Helt fersk på anleggsbygging, så all hjelp settes enormt pris på.

Mvh
    {ø}

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva du mener med rimelig, men jeg vil anbefale deg å finne en brukt Yamaha rx-v 2500. Dette er forrige generasjon surround-forsterker, og går derfor på bruktmarkedet for en god pris. Rundt 5000 kr. Denne vil gjøre en kjempejobb på høyttalerene dine, og gi deg nok krefter å gå på til senere eventuelle oppgraderinger
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Litt usikker på hva du mener med rimelig, men jeg vil anbefale deg å finne en brukt Yamaha rx-v 2500. Dette er forrige generasjon surround-forsterker, og går derfor på bruktmarkedet for en god pris. Rundt 5000 kr. Denne vil gjøre en kjempejobb på høyttalerene dine, og gi deg nok krefter å gå på til senere eventuelle oppgraderinger
    Tusen takk for svaret! Bare det å ha et eller annet form for utgangspunkt hjelper enormt.

Beklager at jeg ikke spesifiserte rimelig, men det var akkurat prissjiktet rundt 5000 kr jeg tenkte på. Ser at RX-V 2500'en har fått gode kritikker rundt omkring, og den fremstår som særdeles egnet til mitt forespeilede bruk. Er det noen gode alternativer til denne du kan foreslå også?

Hva med CD-spiller? Noen gode råd ang. hva jeg bør se etter?

Mvh
    {ø}

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge er et merke som får mye skryt i forhold til pris. Dette selges hos hifi-klubben. Her er en link til den mellomste modellen.
    CAMBRIDGE Azur 540C v.2 CD-spiller

Er du villig til å gå litt opp i pris kan det være verd å gå for denne isteden da den har gjort det veldig bra i tester:
    CAMBRIDGE Azur 640C v.2 CD-spiller

Her har du en link til test av 540C i lyd&bilde:
    Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Og til test av Yamaha RX-V 2500:
    Lyd og Bilde : Kjøpeguide
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en 2500 til salgs på Finn.
    FINN torget - Hele Norges markedsplass for kjøp og salg av nytt og brukt

Finner du ingen brukte 2500, er det et alternativ å gå for en ny 1600, men det blir noe dyere.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en 2500 til salgs på Finn.
    FINN torget - Hele Norges markedsplass for kjøp og salg av nytt og brukt

Finner du ingen brukte 2500, er det et alternativ å gå for en ny 1600, men det blir noe dyere.
    Tusen takk for all hjelp. Plutselig så et i utgangspunktet noe håpløst prosjekt litt mer gjennomførbart. Forsøker å jage ned den 2500'en. Nok en gang, takk- forhåpentligvis slipper jeg plage folk mer med dette lille problemet.:-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Athanatizein
    Tusen takk for all hjelp. Plutselig så et i utgangspunktet noe håpløst prosjekt litt mer gjennomførbart. Forsøker å jage ned den 2500'en. Nok en gang, takk- forhåpentligvis slipper jeg plage folk mer med dette lille problemet.:-D
    Her inne er det nok av hifi nerder som ikke har bedre ting å gjøre enn å gladelig hjelpe til med tips der de kan :grin: Lykke til med oppsettet og godt nytt år......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en 2500 på torget nå
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en 2500 på torget nå

Nok en gang takk, denne gangen for hintet. Fikk tilslag på den for 5500,- Ikke fæl pris det vel?

Et siste spørsmål jeg må stille nå er kanskje det newbieste av de alle, men- nå som jeg skaffer meg en forsterker og en CD-spiller, hva trenger jeg av signalkabler (og hva anbefales av disse?) og annet småstæsj for å få tingene til å snakke med hverandre?

{ø}

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang takk, denne gangen for hintet. Fikk tilslag på den for 5500,- Ikke fæl pris det vel?

Et siste spørsmål jeg må stille nå er kanskje det newbieste av de alle, men- nå som jeg skaffer meg en forsterker og en CD-spiller, hva trenger jeg av signalkabler (og hva anbefales av disse?) og annet småstæsj for å få tingene til å snakke med hverandre?

{ø}
    5500 er en helt grei pris for denne forsterkeren. Hadde en lik tidligere, og eneste grunnen til at jeg solgte den var at jeg gikk fra surround til 2-kanal.
    Litt usikker om du tenker å kjøre dette som et surround-anlegg i utgangspunktet da du ikke har gått for noen dvd-spiller, men likevel har 5 høyttalere + sub.
    For å spille cd i to kanaler trenger du bare å sette opp 2 av høyttalerene. Front R og Front L.
    Du trenger da høyttalerkabel og signalkabel mellom CD og Forsterker.
    En billig veldig bra høyttalerkabel jeg kan anbefale til frontene og eventuelt center er Supra Ply 3.4 fra Eltek : http://www.mamut.com/controls/shop/s...walias=dynabel
    Til bakhøyttalerene går det med noen flere meter, så her hadde jeg valgt Supra Classic 1.6 eller 2.5. (Samme nettbutikk)

På denne nettbutikken finner du også en grei signalkabel.
    dynaBel stereo signalkabel 1m:
    ELTEK AS
    Bor du i Oslo-området er det selvfølgelig lettere å stikke innom Eltek i Tvetenveien og handle over disk.

Alternativt kan du kjøre signalet fra cd-spiller til forsterker digitalt med en TosLink kabel. Velger du en cd-spiller fra hifi-klubben som jeg har nevnt tidligere har de også en grei digitalkabel der:
    BANDRIDGE SELAL560 Kabel

Skal du koble inn suben trenger du en enkel analog-kabel. Unødig å bruke masse penger på denne. Her er en fra Clas Ohlson som greier seg lenge:
    Clas Ohlson - Videokabel/audiokabel, DVD-kabler handle bestill postordre

Med disse kablene skal alt kunne kobles opp. Skal det ikke inn noen dvd-spiller i anlegget ditt?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med disse kablene skal alt kunne kobles opp. Skal det ikke inn noen dvd-spiller i anlegget ditt?

Nok en gang, ufattelig mange takk.

Det skal nok en DVD til etterhvert, men da jeg er fattig og nyflyttet student har jeg litt manko på TV for tiden, slik at det har litt lavere prioritet. Har dog klart å opparbeide meg en del 5.1 musikk-CD'er jeg kunne tenkt meg å hørt på i all sin prakt. Dette innebærer kanskje at jeg må ha en SVCD-kompatibel CD-spiller, når jeg tenker meg om. Kjennskap til om de Cambridgene er det?

Uansett, etter at jeg har sittet og hørt på musikk i 5.1 fra PC i 3 år begynner jeg å sette pris på dobbel stereo-prinsippet. Mulig jeg er litt usofistikert der. :-D I tillegg har jeg noen svake planer om å nytte anlegget ifm. PC-spill, uten at jeg har noen innsikt i om dette er praktisk gjennomførbart eller ei.

Mvh

Haakon

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en cd-spiller som leser sacd og har analog 5.1 utgang koster de gjerne endel mer. Da vil jeg heller anbefale deg å se på en DVD-spiller med samme mulighet. Av en eller grunn er de billigere enn cd-spillerene.

Velkommen til L-Sound!

eller

CAMBRIDGE DVD89 DVD-spiller

Lydmessig i 2 kanaler vil dog en ren cd-spiller holde bedre kvalitet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en cd-spiller som leser sacd og har analog 5.1 utgang koster de gjerne endel mer. Da vil jeg heller anbefale deg å se på en DVD-spiller med samme mulighet. Av en eller grunn er de billigere enn cd-spillerene.

Velkommen til L-Sound!

eller

CAMBRIDGE DVD89 DVD-spiller

Lydmessig i 2 kanaler vil dog en ren cd-spiller holde bedre kvalitet
    Ser at HIFI-klubbens lagerutsalg har en Cambridge DVD 79 å by på (og en 640C V2 som jeg skal ned og legge hendene på nå snart.) Er denne brukbar til SACD?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at HIFI-klubbens lagerutsalg har en Cambridge DVD 79 å by på (og en 640C V2 som jeg skal ned og legge hendene på nå snart.) Er denne brukbar til SACD?
    Jeg kjenner ikke denne spilleren, og det ligger ingen spec ute på sidene til klubben. Er derfor ikke sikker på om den i det hele tatt spiller SACD i 5 kanaler. Ser den har en fullpris på 1500,- så jeg tror uansett ikke du skal vente deg for mye her.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke denne spilleren, og det ligger ingen spec ute på sidene til klubben. Er derfor ikke sikker på om den i det hele tatt spiller SACD i 5 kanaler. Ser den har en fullpris på 1500,- så jeg tror uansett ikke du skal vente deg for mye her.

Sant, sant. Får bare utsette det litt til budsjettet tåler det, eller det dukker opp noen uslålige tilbud. Nå har jeg fått tak i CD-spiller og venter på forsterker, så nå blir det gøy å se om jeg kan få noe lyd ut av høytalerene etterhvert.

Nok en gang, takk for all hjelp. Den har vært uvurderlig.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0