Risiko ved brukt kjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Risiko ved brukt kjøp

Det jeg lurer på er hvor stor er risikoen for at det skjer noe med produktet du kjøper? hva er det man burde se etter og spørre etter når en kjøper brukt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel alt etter produkt. En høyttaler kan jo være like god som ny etter 15 år, mens en CD spiller er det mye være med etter samme tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er snakk om prosserorer og effektforsterker fra rotel. er dette produkter som er holdbare heller er det som mobiler. at med en gang garantien går ut så rykker det.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo hvordan eiern har behandlet dem.. Bruk hodet og kjøp utstyr som ikke har blitt hardt behandlet. Hvis du gjør det skal du være veldig uhedlig å kjøpe et produkt som blir ødelagt etter noen måneder... Men det er alltid en risiko ved å kjøpe brukt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Rotel effektforsterker fra 99. Fungerer utmerket. Kjøpte denne brukt..

Du har fortsatt visse rettigheter selv om du har kjøpt varen brukt.. Husker ikke disse i detalj, men hvis du er blitt lurt så kan du sette i gang hele møllen. En kompis kjøpte bil med mange skjulte mangler som selgeren med høy sannsynlighet visste om.. Han fikk reperasjoner dekket! (Vel og merke ved å bruke pressmidler, av typen rettsak ol, men han fikk det til)

Er en stor fordel å sjekke utstyret om det fungerer sikkelig! Tror bla att effektforsterkere kan vare veldig lenge.. Men det vil alltids være produkter med feil på (her er det kun snakk om flaks og uflaks hvorvidt ditt produkt har mangler/prod. feil)

Mvh

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det står helt i forhold å engasjere advokat ved kjøp av defekt effektforsterker... Har man ikke råd til ny forsterker, har man sannsynligvis heller ikke råd til å gå i retten.

Men, det er jo en naturligvis prinsippsak.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingenting å tenke på, rotel har høy kvalitet...og vi er alle mennesker sant? og har kommet gjennom barnehagen. da behandler man tingene sine fint.

jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe særlig nytt mer, bare bortkastede penger! samtidig kan jeg få igjen det samme som jeg betalte, når de skal selges.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge kvittering følger med og utstyret er under 5 år gammelt, så har man jo reklamasjonsrett i hht norsk lov. Selv om utstyret er solgt videre. Spiller ingen rolle hvilket navn som står på kvitteringen.
    Men man bør jo helst kikke på utstyret og se om det ser pent brukt ut..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å merke se eller høre om det er hart behandlet. dette gjelder prosessoren og effekforsterkeren? er det dyrt å reparere rotel produkter ved lette skader ?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du skulle ha noe å bekymre deg for...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker og forforsterker som ikke inneholder noen vitale bevegelige komponenter skulle være veldig kurant å kjøpe brukt. Dersom du vil være på den sikre siden bør du teste de fleste funksjonene og inn/utgangene. Du kan også kjenne på effektforsterkeren om den blir unaturlig varm eller om den blir like varm på begge (alle) kanaler. Dersom det spilles i surround er det selvsagt ikke naturlig å forvente at surroundforsterkerne blir like varme som frontforsterkerne.

Dersom du synes utstyret virker "litt for billig" kan du ha som tommelfingerregel at surroundutstyr som har særlig mer enn et par år på baken sjelden kommer opp i det halve av ny pris.

Ved hjelp av serienummeret kan du selvsagt også sjekk om produktene er etterlyste. Derfor kan det også være en god ting å be om kvittering. Foreligger ikke det kan det være svært tungt å få til en reklamasjon dersom ikke forretningen kan oppdrive kvittering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte nettopp en NAD c270 i mint condition. 2 år igjen på garantien, og jeg har ALDRI hatt problemer med den. Demonstrerte forsterkeren før kjøper tok den med seg. I dag, 4 dager etter handelen, får jeg en e-post hvor kjøper bedyrer at forsterkeren krangler når han "guffer på litt". Jeg henviste til garantien og sa at jeg aldri har opplevd problemer med den. Han skulle ta den med seg til HFK for å få en tekniker til å kikke på den. Lite jeg får gjort med den saken, gitt. Forsterkeren var tross alt noe av det mest strøkne..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Vet ikke om det står helt i forhold å engasjere advokat ved kjøp av defekt effektforsterker... Har man ikke råd til ny forsterker, har man sannsynligvis heller ikke råd til å gå i retten.

Men, det er jo en naturligvis prinsippsak.
    Må selvfølgelig se kost-nytte sammenhenger! Poenget er at det finnes hjelp der ute som man kan støtte seg til! Og man trenger ikke å engasjere advokat i alle tilfeller.. Men det finnes tvist utvalg der.. (Husker f... ikke hva han benyttet seg av, men det kostet ikke ett rødt øre)

Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Jeg solgte nettopp en NAD c270 i mint condition. 2 år igjen på garantien, og jeg har ALDRI hatt problemer med den. Demonstrerte forsterkeren før kjøper tok den med seg. I dag, 4 dager etter handelen, får jeg en e-post hvor kjøper bedyrer at forsterkeren krangler når han "guffer på litt". Jeg henviste til garantien og sa at jeg aldri har opplevd problemer med den. Han skulle ta den med seg til HFK for å få en tekniker til å kikke på den. Lite jeg får gjort med den saken, gitt. Forsterkeren var tross alt noe av det mest strøkne..
    Hmm her er det vel ikke ditt problem, siden det kan vitne om uforsiktig bruk. Men heller ikke noe problem siden garantien er intakt.. Er det noe feil, så fikser jo Hifiklubben dette.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, slik jeg ser det, er dette kjøpers problem. Jeg har gjort alt riktig, og levert et prikkfritt produkt. Hva kjøper gjør hjemme hos seg, er ikke mitt bord.

Har forøvrig ikke vært noen krangel, jeg simpelthen påpekte at dette nå er kjøpers sak. Ble bare litt irritert/overrumplet da jeg fikk denne beskjeden. Dere vet sikkert hva jeg mener når det kommer til å ta vare på utstyret. 110% hele tiden

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en NAD 2200 hjemme fra 1986! :lol: Fungerer glimrende! Var en fyr i fjor som ville gi 1000,- kroner for den. Og her snakker vi om en 18 år gammel forsterker! Elsker denne forsterkeren

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 2200 er jo bra da! Jeg hadde gitt mer enn 1000 jeg.. :wink:

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe :lol: Er strålende fornøyd med forsterkeren min jeg. Og det har jeg alltid vært også. Prøvde min bror sin NAD 218 og det ble bedre. Mer kontroll og bedre lyd, men var liksom ikke det samme. Etter å ha hatt 2200'en og B&W høyttalere hele livet blir en vant til en bestemt klang.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad 2200 er en af de mest notoriske forstærkere på markedet med hensyn til driftssikkerhet. En del av de har problemer med lodninger og hvordan skal man vite dette ? De som ikke har problemer med denne forstærker er lykkelige, og heldige. Den er én af de bedste overhovedet til prisen og er meget populær som brukt. Uanset, det er meget sjeldent produktet er som beskrevet i salgsannoncen, men jeg prøver å være ærlig, ønsker ingen fjender for 500 kroner ! Jeg har jo kjøbt noe der ikke funket, men egentlig har jeg vært heldig, alt jeg har er kjøbt brukt, Thule IA 350B har til trods for litt dårlig renommé funket perfekt, min Nakamichi LX 5 er som fabriksny. min Pioneer TX 9500 tuner er også som ny, den kostet mig 100 kroner og den spiller en Tandberg TPT 3011 under bakken ! Problemer kan opstå under transport, dette er den største fare, jeg fik en platespiller i tusind biter, den så ut til å være brukt til brøyting !
    Ellers, du bestemmer, håb for det bedste.
    Niels.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder denne nad`n s er det kanskje lurt å bytte kondensatorer etc. desse tørker ut i tid.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en gjenganger på akkurat denne NAD-en? Hva slags kondensatorer bruker de?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •