HVOR MYE STØY ELLER DB TÅLER ØRENE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer shaft sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HVOR MYE STØY ELLER DB TÅLER ØRENE

HVOR MYE DB TÅLER ØRENE :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVORFOR SKRIVER DU MED STORE BOKSTAVER?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må be om at dere begrenser bruken av store bokstaver en smule da ørene mine er svært følsomme for store bokstaver.

Ellers kommer det an på hvor lenge ørene utsettes for lyden. Selv 90 dB kan relativt raskt bli skadelig om det er en jevn monoton lyd.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og stemmer det ikke at det er de lave frekvensene som skader ørene!? :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Blir øret presset med en tone på 1kHz vil øret ta skade på og rundt dene frekvensen. Dersom du går inn på et discotek med skikkelig dårlig anlegg som forvrenger voldsomt vil du få en piping i ørene i flere dager etterpå. Dersom du da etterpå hører lyder ved samme frekvens vil det føles svært ubehagelig. Dette er en del av kroppens forsvarsmekanisme for at vi skal holde oss unna, spesiellt de frekvensene som ligger i nærheten. Bass er ikke plagsomt selvom du har skikkelig øresus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Statens forurensningstilsyn
    Hørselsskade er permanent ødeleggelse av sanseceller i det indre øret. Sammenhengen mellom støyeksponering og hørselsskaderisiko er relativt godt kartlagt. For å få risiko for hørselsskade, må støyeksponeringen ved øret i lange perioder overstige:

Døgnekvivalent støynivå 70 dBA
    8t- arbeid ekvivalent støynivå 75 dBA
    Ved lavere støynivåer vil risikoen for hørselstap som følge av støy være ubetydelig. Arbeidsmiljølovens forskrifter om støy på arbeidsplassen har satt en grenseverdi på 85 dBA over 8 timers arbeidsdag. Etter 40 år ved denne eksponeringen er risikoen for å utvikle et hørselstap mellom 10 og 15 prosent.

Enkelthendelser kan gi risiko for skade når de overstiger 130-150 dBC peak. Når øret utsettes for kraftig støy, senkes følsomheten. Særlig farlig er skarpe smell. De skjer så raskt at øret ikke rekker å sette ned følsomheten.

Støyskader merkes ofte ikke før man blir eldre og skaden kommer i tillegg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør også legges til at skadefaren følger frekvenskurven for Phon (ørets følsomhet) som er mest følsom ved ca 1 kHz. En phon ved 1kHz er lik 1dB, og 10 Phon ved 1kHz er lik 10 dB osv. Ved bass og diskant er øret langt mindre følsomt. Det som derimot også må legges til grunn er at en liten skade ved 15 kHz kan fort føre til at dene frekvensen faller helt bort siden den fra før av er svært lite følsom.

Phon-kurven er grunnlaget for utviklingen av den fysiologiske volumkontrollen, bedre kjennt som loudness. Når man ser på oppbygningen av denne ser man at bass og diskantsignalet mates inn i potensiometeret ved litt over halvt volum. Når man skrur volumet over dette ounktet vil sakte med sikkert hevingen i bass og diskant reduseres, for å forsvinne helt ved maks volum. Dette er i tråd med ørets Phon-kurve, for ved svært kraftige lydtrykk er denne kurven svært mye flatere. Derfor vil langvarig påvirkning av svake mellomtoner være langt mer skadelig enn langvarig påvirkning av svært dype eller svært høye toner. Derimot vil skadene ved kraftige smell og liknende være noe mer fordelt utover frekvensområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyfrekvent lyd er mest skadelig.

Dette fordi - man har større følsomhet i dette frekvendområdet enn i bassen.

- Ciliene (nervetråder som sitter fast i det basilære membran i sneglehuset) som detekterer høye frekvenser, sitter lengst ut mot mellomøret - dermed antar man de er dårligere beskyttet.

Det er som oftest alltid oppfattelsen av høyfrekvent lyd som degraderes ved hørselskade.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg en dip på noen dB ved 6kHz på høyre øre. Dette vil derimot ikke hemme min oppfattelse av bra lyd da dette alltid ligger inne i hodet mitt som en preferanse. Jeg vil da på lik linje med alle andre sammenlikne det jeg hører med det jeg har hørt i virkeligheten, og i virkeligheten merker jeg jo heller ikke noe til at jeg har en dip.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-Is har Equalizer inne i hodet. :lol:

Jeg har selv litt ujev frekvensgang på høyre øre. Men venstre bruker jeg som referanse (til det høyre) Da det er meget følsomt, med en fin kurve.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har equalizer i hodet... Øret/hjernen er meget komplext, men man har funnet frem til kurver som er mest normale:
    http://www.ithaca.edu/hs/physics/Cou...sses/mar19.htm
    Man har gjerne en følsomhetstopp ved ca 4000 Hz (pga resonans i øregangen).
    Når det er snakk om A-veiing, betyr det at måleresultatene veies mot "ørekurven": http://www.grozier.com/whichmetricdbadbc.htm

Hvor mange dB som er skadelig er ikke bare avhengig av frekvens, men også hvor lenge man blir utsatt for lyden. F.eks. kan forholdsvis lav støy på en arbeidsplass over laaang tid (og gjerne monoton i et gitt frekvensområde) være mer skadelig en et kort øyeblikk på diskotek-dansegulvet.
    På vanlige konserter er lydtrykksnivået ofte opp mot 120 dB, og det er ikke helt sundt i hvert fall ikke om konserten er lang, eller man ikke tar "pauser", eller aller best har ørepropper.

Mener å huske at (hørbare) høye frekvenser er mest skadelig ikke bare fordi øret er følsomt for de, men fordi de små "følehårene" i øret knekker lett, og når de er knekt er de ødelagt for alltid.

Bass er veldig lite skadelig.

Ellers er det jo også viktig at om man skal spille høyt (f.eks. konsert/diskotek), at man ikke har forvrengning, dvs. har et godt anlegg. Øret kan tolerere MYE høyere volum på gode anlegg, enn på anlegg med dårlig lyd. Dette er lett å teste, f.eks. ved å spille ved et visst nivå på et stooort og dyrt hifi-anlegg, og sammenligne med PA-anlegg (av ikke beste kvalitet). Da vil man vil man se at man vil kaste seg over volumkontrollen for å skru ned tidligere på PA-anlegget. Hørselsskadene har en viss sammenheng mellom det man oppfatter som pen/behagelig lyd, kontra mindre pen lyd.

Masse info på nettet, bare å søke...
    Stikkord: ear dB curve SPL A-weight..

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i musikk sammenheng setter man gjerne delefrekvensen til 50-80hz.
    så dype toner er vel ikke farlig for øre?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]i musikk sammenheng setter man gjerne delefrekvensen til 50-80hz.
    så dype toner er vel ikke farlig for øre?
    Nei så lave frekvenser er ikke mye farlig for øret. Men ved høye nok lydtrykk kan du få problemer med hjertet! Men da snakker vi høyt. Ibiza-diskotek-høyt rett ved høyttalerveggen...

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at 150 dB gjør deg permanent døv, og at fokuserte lydbølger rundt 200dB kan bore (hamre?) hull i faste stoffer. Kilde Guinness rekordbok, jeg innestår ikke for riktigheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •