lydkvalitet, har jeg blitt prippen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydkvalitet, har jeg blitt prippen?

ønsker alle i første omgang en meget god jul!

det har seg slik at når jeg tidligere i dag dekket bordet å puslet med maten (ja, jeg er 19 år å husets kokk) hørte jeg på musikk som vanlig.

først hørte jeg gjennom platen: mark knopfler - emmylou harris : all the roadrunning.

deretter satte jeg på absolutt music 51...

jeg ble egentli sjokkert, jeg hørte tydelig lydkvalitet forskjell på de to platene.

mark knopfler var oppløst og det oste kvalitet av platen, mens absolutt music var bløsete og skikkelig grumsete på en måte :/

er det jeg som begynner å bli prippen? har liksom aldri lagt merke til forskjeller så godt.

anlegget som ble brukt var en denon dm33 reciever og dali concept 1.

gledelig jul
    stian

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du er nok ikke prippen..

Bare oppmerksom... Det er uhorvelig mye dårlige innspillinger der ute. Desverre! Men heldigvis så finnes deg gode også.. Slik som antageligvis Knofler platen din er.. Det meste av MC music, Absoulute music ogl er vel ofte av den heller dårlige kvaliteten...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk nesten et helt nytt syn på musikk jeg nå :P har bare hørt på akustiske plater og plater jeg vet er godt spilt inn i dag etter jeg fant ut dette :-D

håper bare mine dynavoice m65 klarer å få frem litt godlyd når de kommer

hvilke andre artister har gode innspillinger? hører som regel på rnb, hiphop.

80-talls rock er vell favoritten når jeg skal kose meg.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mye dårlig lydkvalitet på cd ja, de Mark Knopfler jeg har så er de i HDCD format kjempelyd da :-D Ha en fortsatt god Lydjul

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du søker litt på forumet her..

Så skal jeg garantere deg at du finner masser av god musikk, (med bra lydkvalitet) Har sett mange tråder anng. dette...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unødvendig å nevne Nils Lofgren her? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har den selv, men kommer vel etterhvert...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker dere noen utvalget nettbutikker til å handle cd'er?

det med hdcd.. hvordan funker dette? må vell ha egen hdcd-spiller for dette? hørtes litt morro det:-D

mvh
    stian

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, det med lydkvaliteten henger fortsatt over meg som et sjokk :P

fikk en il Divo cd til jul som har fått endel timer på seg allerede

hentet fram noen celine dion cd'er også... blir bare forbløffet jeg.

veldig mange av de gamle cd'ne jeg/familien har syns jeg har mye klarere lyd enn de nye cd'ne. dette gjelder faktisk også eldre absolutt music o.l. har testet mange cd'er i dag nå :/

mvh
    stian

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Xanakor!

Det du hørte på McMusic-plata er sikkert Loudness-krigen. Idag blir veldig mange plater produsert slik at de får veldig høyt volum, samt masse ekstra bass.

Se denne lettforståelige videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Unødvendig å nevne Nils Lofgren her? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har den selv, men kommer vel etterhvert...

Lofgren er for nybegynnere. :P

Skal du høre den perfekte inspillingen, samtidig som musikken er god, kjøper du Harry Belafante - Live in Carnegie Hall.

Regnes vel for det beste opptaket i historien...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Lofgren er for nybegynnere. :P

Skal du høre den perfekte inspillingen, samtidig som musikken er god, kjøper du Harry Belafante - Live in Carnegie Hall.

Regnes vel for det beste opptaket i historien...
    Den var ny for meg. Er absolutt ingen fan av nevnte Harry, får kikke i svigers samling, han har mye Bellafonte tror jeg.

Men, siden musikken også teller tror jeg nok at jeg kommer til å satse litt på Nils også.

Litt OT, fikk Pink Floyd, Dark side of The Moon på Hybrid Sacd til jul. Ble overrasket over forskjellen på CD og Sacd. Må nevnes at det er første gangen jeg får sammenligne direkte, og det blir nok noen flere SACD plater her tror jeg...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan funker dette med sacd og hdcd? er det egne spillere for dette? isåfall, hvor mye koster disse og hvor får man kjøpt cd'er?

mvh
    stian

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kjipe med SACD er at det ikke er så mange utgivelser med dette formatet.

Skal du satse på et nytt format idag, så sats på vinyl.

Uendelig mengde med software i markedet, samtidig som brukte plater er billige. Ned i 10 kroner stykket.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en CD spiler fra Sony som tar "vanlig" CD og SACD. Finnes en del DVD spillere som tar både SACD og DVD-audio i tillegg til DVD/CD.

Den jeg har kan spille både 2 kanals SACD og 5.1 SACD. Har ikke koblet 5.1 til receiveren ennå, men det blir vel i løpet av jula, må lodde noen kabler først, pluggene ligger klare.

Når det gjelder HDCD vet jeg ingenting...

SACD spillere får du fra litt under 2k tror jeg, DVD med SACD og DVD-audio ca. 1500,- (Pioneer 585 eller 696)

Søker du på SACD kommer det nok opp en tråd med nettbutikker, husker ikke alle, men CDON.no , amazon.co.uk tror jeg var noen alternativer.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    planlegger vinyl i stereoen som kommer nå ja. jeg har endel plater som jeg kjører på stereoen til mine foreldre en sjelden gang.

får skaffe meg en dvd-spiller med sacd avspiller på da, er sikkert ikke helt opptimalt, men så tenker jeg budsjett da :/

mvh
    stian

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hei Xanakor!

Det du hørte på McMusic-plata er sikkert Loudness-krigen. Idag blir veldig mange plater produsert slik at de får veldig høyt volum, samt masse ekstra bass.

Se denne lettforståelige videoen:

YouTube - The Loudness War
    Den videoen forklarer jo en del da.
    Vinyl ruler!

xanakor: Trenger ikke bli så dyrt med spiller som tar SACD, men skal du ha "alt i ett" så er vel spillerne fra Pioneer greie. Kjøpte min SACD spiller brukt, og det ble slett ikke dyrt. Kjøpte den primært som CD spiller og fikk SACD funksjonen som bonus.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt miksa CDer ruler også... men klart, å lete etter "den gode innspillinger" i absolute music-samlingen blir litt feil

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD er godt nok i massevis så lenge man utnytter den dynamikken man har tilgjengelig i mediet. Det at folk snakker så varmt om SACD har nok mer sammenheng med både forrutintatthet, kvalitet på avspiller og selvsagt at det nok finnes en del avvikende miksinger. Man kan simpelt hen ikke gjenvinne tapt dynamikk ved å bruke et teknisk bedre format.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp ett av spm. i tråden hvordan virker hdcd? Har en rotel rcd som leser dette, men har nå byttet til en annen cdspiller som ikke har hdcd merket på seg.. Hva er posetivt/negativt med hdcd/hdcd-spiller..?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tar opp ett av spm. i tråden hvordan virker hdcd? Har en rotel rcd som leser dette, men har nå byttet til en annen cdspiller som ikke har hdcd merket på seg.. Hva er posetivt/negativt med hdcd/hdcd-spiller..?
    Hvis du ikke har hørt HCDC kontra "vanlige" cd foreslår jeg at du tar med deg en HDCD plate samt en "vanlig" og hører forskjellen selv :-o

Men har endel fra WB ( warner bros ) som feks Madonna bruker på mange av CD´ene sine å der er der kjempelyd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •