Tåler forsterkeren å kjøres på maks volum?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tåler forsterkeren å kjøres på maks volum?

Hei

Jeg har gått til innkjøp av en Teac DR-H300, som er en kombinert forsterker cd/dvd avspiller. Har koblet denne opp mot System Audio SA505 og en Audio Pro Level 110 sub.

TEAC DR-H300 + QLN Artech 5 - Hi-fi Center Kjeden
    System Audio SA505 - Hi-fi Center Kjeden

Tar forsterkeren/høyttalerene skade av å kjøres på maks volum? Kan kjøre på maks volum uten at høyttalerene "vrenges/lager ulyd".
    Er ikke vant med så små komponenter, så dette er en ny problemstilling for meg.

System Audio er relativt små høyttalere, tror dere det da er best med en høy delefrekvens på sub`en (100hz?)
    I følge spesifikasjonene så ska høyttalerene spille ned til 50 hz, men vil det si at sub`ens delefrekvens også må stilles inn på 50 hz?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er lyden ren og klar er det ikke noe problem. Er ikke som med å kjøre en bil på maks turtall kan du si ..

En kompis har en densen 60watter på BW 603, der kan man nesten fri til max før høyttalerene sier ifra at det er nok. Men dette er forskjellig ifra forsterker til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen. Lyden er ren og klar, så da går jeg utifra at det går greit å kjøre på maks volum.

Når det gjelder innstillingen av delefrekvensen på sub`en, hvor bør den ligge?

System Audio SA505 er spesifisert ned til 50hz, selv om høyttalerene er små av størrelse. Sub`en har en delefrekvens som er regulerbar fra 50-100hz.
    Skal da delefrekvensen legges på 50hz, eller kan den legges opp mot 100hz for å "avlaste" høyttalerne?
    Forsterkeren er også relativt "liten", med 2x50w.

Hva gir generelt den beste løsningen?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville delt litt under 100Hz, ved 80 feks. Men du må nesten høre deg litt frem, målet er vel å finne det punktet som gir en mest mulig sømløs overgang mellom høyttalere og sub.

Når det gjelder forsterkeren og maks volum så er det ikke sikkert at forsterkeren spiller på maks selv om du har vridd volumknotten helt rund, det kan jo tenkes at SA'ene er litt tungdrevne (er vel litt usannsynlig men..) og resultatet kan bli at selv ved maks volum så klipper ikke forsterkeren signalet. En annen ting er at når du bruker en sub så er det sub'en som tar seg av den mest energikrevende biten av signalet og dermed kan du spille høyere på en liten forsterker. Regner med at du har brukt en sub utgang i TEAC'en? Og satt en delefrekvens på forsterkeren?

Det høres ut som om det ikke er noe farlig siden lyden er som du sier ren og klar, hvordan er det med varmeutvikling? Blir forsterkeren veldig varm?

A

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd å legge delinga så langt oppe som overhodet mulig, for jo mindre bass frontene spiller, jo mindre vil Teac'en slite, jo mere uforvrengt og klar lyd vil du få ved høyere frekvenser. Men, vil tro at ei deling mellom 80 og 100hz vil være naturlig. Å få ett sånt system til å spille bra er en liten utfordring med flytting frem og tilbake og småjusteringer...
    Iallefall: Når elementene går i kompresjon og de flytter mere luft enn lyd er det på tide å stille ned. J**** kult med høy lyd, men ikke dagen etterpå når elementene er brent av;-) Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg fikk dette "mini-anlegget" i går, så jeg har ikke fått testet det skikkelig. (Barn må også sove....)

Har koblet sub`en til sub utgangen på Teac DR-H300, og satt delefrekvensen på 100hz. Delefrekvensen er satt direkte på sub`en, da jeg ikke tror det er mulig å justere delefrekvensen via forsterkeren.
    Skal sjekke når jeg kommer hjem om forsterkeren har denne muligheten.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis delefrekvensen er satt kun på sub'en og høyttalerene ikke er koblet gjennom denne så blir vel ikke SA'ene avlastet. Dersom du kan sette dette på forsterkeren så vil den kutte de nederste frekvensene slik at du får avlastet TEAC forsterkeren og SA'ene.
    Du får sjekke ut hvilke muligheter du har, men noe som er viktig for å kunne spille høyt med et sub/sat anlegg er å få avlastet satelittene slik at de ikke spiller fullfrekvens ;-)

A

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsumert:
    Ørene er det viktigste måleinstrumentet:-)

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også et lite spørsmål. Har skjønt at dype frekvenser krever mye mer strøm av forsterkeren. Og her om dagen satte jeg på en skikkelig basstung sang med flere bassrytmer og basstromme. Men da jeg skulle spille høyt, klippa forsterkeren langt fra kl 12 på volumknotten, så betyr det at forsterkeren min ikke hadde noe overskudd til å spille høyt med så mye bass? Og hjelper det med en kraftigere forsterker?

Anlegget består av NAD 352 (2x80w) og B&W 603 S3.

Beklager litt dårlig formulering, sliter litt med det

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmattis
    Takk for tilbakemeldingen. Lyden er ren og klar, så da går jeg utifra at det går greit å kjøre på maks volum.

Når det gjelder innstillingen av delefrekvensen på sub`en, hvor bør den ligge?

System Audio SA505 er spesifisert ned til 50hz, selv om høyttalerene er små av størrelse. Sub`en har en delefrekvens som er regulerbar fra 50-100hz.
    Skal da delefrekvensen legges på 50hz, eller kan den legges opp mot 100hz for å "avlaste" høyttalerne?
    Forsterkeren er også relativt "liten", med 2x50w.

Hva gir generelt den beste løsningen?
    Ah...
    Subben som har deling?
    For å være ærlig så er jeg veldig usikker på hvilken egenskaper det gir det signal som går "sub -> høyttaler". Hadde vært interessant og fått utført en slik måling...
    Men, teoretisk så vil jeg tro at siden det er ett delefilter så har den en effekt mht det som har med Impedans kontra effekt.
    Snickers?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    Jeg har også et lite spørsmål. Har skjønt at dype frekvenser krever mye mer strøm av forsterkeren. Og her om dagen satte jeg på en skikkelig basstung sang med flere bassrytmer og basstromme. Men da jeg skulle spille høyt, klippa forsterkeren langt fra kl 12 på volumknotten, så betyr det at forsterkeren min ikke hadde noe overskudd til å spille høyt med så mye bass? Og hjelper det med en kraftigere forsterker?

Anlegget består av NAD 352 (2x80w) og B&W 603 S3.

Beklager litt dårlig formulering, sliter litt med det
    Mmmmm...
    Stemmer det ja.
    Men, nå må du ikke forveksle en strømsterk forsterker med mange watt.
    En som er strømsterk kan levere mere strøm uten å klippe enn en som har oppført mange watt, men dårlig strømforsyning.
    Ville kanskje ha sett etter en kraftig Rotel siden jeg ikke har noen spesifikke erfaringer med NAD på 603/604 .. Synes de går godt sammen og leverer masse bass men ikke på bekostning av musikaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut som om det er mulig å stille inn delefrekvensen på forsterkeren, men derimot kun på sub`en (trinnløs 50-100hz).

Slik jeg forstår det så vil høyttalerene fremdels spille som fullfrekvens, selv om det koblet til en sub på subutgangen på forsterkeren. Høyttalerene får vel da ingen avlastning?

I følge bruksanvisningen til sub`en, så kan jeg bruke høynivåinngangen på sub`en for å koble til høyttalerene. Sub`en vil da ta seg av all lyd under 100hz.

Tror dere det vil bli en bedre løsning?

Er forøvig fornøyd med lyden slik den er nå, men det er alltids rom for forbedringer.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd det for å se om lyden kanskje blir litt bedre og forsterkeren slipper å jobbe så hardt. Det er vanlig å gjøre det på denne måten, dersom man ikke har delefilter i forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •