Hvordan vet de hva de tester, egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vet de hva de tester, egentlig?

Jeg bare lurte på noe som jeg har gått rundt og tenkt på siden jeg begynte å kjøpe bladet Lyd og Bilde.

Der har de et karaktersystem, fra 1-10. 1 er dårligst og 10 er best i klassen. Samtidig har ofte plusser og minuser i tilfelle det er tvil om karakteren produktet fortjener.

Så jeg lurer da på, når de f.eks. tester et stereosystem; Hvordan vet de hvordan den enkelte komponenten i systemet egentlig låter?

F.eks kanskje tester de CD-spilleren, men så er det kanskje forsterkeren og høyttalerne som samarbeider bra? Også får CD-spillern 10 i karakter ;P

Jeg skjønner dessverre ikke at noen i det hele tatt kan høre så mange detaljer og forskjeller at en komponentkarakter kan strekke seg fra 1 - 10. Terningkast opp til 6 hadde jeg forstått, men dette virker så komplisert for meg.

Jeg har aldri hatt tilgang til dyre lydprodukter og har derfor ikke eksperimentert noe særlig med forskjell i lyd mellom forskjellige komponenter, bare så det er sagt :| Er kanskje ingen audiofil, som jeg liker å tro at jeg er...

Bildemessig er jeg mer med, for da har de muligens en referanse i prisklassen som de måler etter...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Jeg bare lurte på noe som jeg har gått rundt og tenkt på siden jeg begynte å kjøpe bladet Lyd og Bilde.

Der har de et karaktersystem, fra 1-10. 1 er dårligst og 10 er best i klassen. Samtidig har ofte plusser og minuser i tilfelle det er tvil om karakteren produktet fortjener.

Så jeg lurer da på, når de f.eks. tester et stereosystem; Hvordan vet de hvordan den enkelte komponenten i systemet egentlig låter?

F.eks kanskje tester de CD-spilleren, men så er det kanskje forsterkeren og høyttalerne som samarbeider bra? Også får CD-spillern 10 i karakter ;P

Jeg skjønner dessverre ikke at noen i det hele tatt kan høre så mange detaljer og forskjeller at en komponentkarakter kan strekke seg fra 1 - 10. Terningkast opp til 6 hadde jeg forstått, men dette virker så komplisert for meg.

Jeg har aldri hatt tilgang til dyre lydprodukter og har derfor ikke eksperimentert noe særlig med forskjell i lyd mellom forskjellige komponenter, bare så det er sagt :| Er kanskje ingen audiofil, som jeg liker å tro at jeg er...

Bildemessig er jeg mer med, for da har de muligens en referanse i prisklassen som de måler etter...

De aller, aller fleste som er skribenter i slike magasiner, har gode stereo/hjemmekino-anlegg, som de har lyttet på i tusenvis av timer, og kjenner både styrker og svakheter til. Det anlegget utgjør deres referanse. Om de skal teste f.eks cd-spillere, bruker de selvsagt samme forsterker og høyttalere på alle cd-spillerne. Da sier det seg selv at forskjeller i lyden kommer fra cdspillerne.

En annen ting er at lyd er avhengig av lytteren, så selv om en skribent mener at en cd-spiller er bedre/dårligere enn skribentens referansespiller, er det absolutt ikke sikkert at du mener det samme... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack

Du er etter min mening inne på noe i din skepsis til disse testene, og det lønner seg å bruke egene ører og ikke bare en testers når man skal velge utsyr for innkjøp til eget bruk. Man har f.eks ingen garanti for at et anlegg satt sammen med utstyr på 10er skalaen vil lyde som en 10 i praksis.

En annen ting er vel også at testen nettop tar med egenskapene til anlegget en eventuell CD spiller testes i, og da kan det være matchingen her som kan avgjøre den eventuelle karakteren, og kan heller si lite om hvordan resultatet og samspillet blir i et helt anderledes komponert anlegg.

Greit nokk kjenner nokk skribenten godt sitt eget anlegg (selv om det vel ofte er hyppige uskiftinger der også hvis personen er litt hardt audiofilt angrepet...), men har man opplevd hvor mye ett og samme anlegg kan opfattes forskjellig fra tid til annen, så må man vel lese slike tester med litt både litt innlevelse slik man får med seg budskapet fra testeren (kanskje litt mellom linjene) og legge til noen andeler av egen "livs erfaring" i hifi verdenen.

Bedre blir det vel ikke av at diverse skribenter skjeldent tørr bruke skalaen hele veien ned fordi det kan brenne noen broer og skape problemer med å skaffe utstyr til test fra missfornøyde forhandlere osv......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karaktersystem er noe herk. Mest jallamagasiner som bruker det.

Det veier kanskje opp for en dårlig skrevet omtale.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo den beskjed man får når man leser tester, er det ikke ?
    Skjønner ikke helt spørsmålet....
    En test kan dreie sig om ALT, se Stereophile sine tester for den ultimative versjon, og så har du tester i Hifi & Hjemmekino og Lyd og Bilde hvor man går mere enkelt over det, og det ender som regel med en positiv test.
    Jeg sluttet å lese Lyd og Bilde og Hifi & Hjemmekino for lenge siden, interesserer mig ikke for det de skriver der....
    Ved testing av enkeltstående produkter er det lett å sammenlikne med det man har fra før.
    Hvis ikke du hører forskjell på cd´er, cd spillere, pickups osv har du for lite oppløsning i ditt anlegg. Dette skyldes som regel feil høyttalerplasering, det er forbavsende så mange der aldrig oppnår det fulle potensiale her, likevel driver de å skifte ut cdspiller, forsterker osv....
    God oppløsning har ingenting med dyre produkter å gjøre egentlig, det har med velvalgte produkter å gjøre, samt ha respekt for kravene til plasering og rommet i sig selv. Se George Cardas sin nettside for plasering av høyttalere i et rektangulært rom.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe meget viktig piano...

Jeg har mange ganger opplevd å lese en forsterkertest der skribenten beskriver lyden av høyttalerne fra ende til annen og gir forsterkeren karakter etter det.

En annen sak er om for eksempel effekttrinn er i stand til å trekke høyttalerne som testes skikkelig, eller om forforsterkeren trekker effekttrinnet skikkelig.

Jeg synes generelt det settes alt for lite fokus på slike ting i denne bransjen. Tester er ofte så lite grundige at en biltest i Vi Menn fremstår som en doktoravhandling i forhold.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du er inne på noe meget viktig piano...

Jeg har mange ganger opplevd å lese en forsterkertest der skribenten beskriver lyden av høyttalerne fra ende til annen og gir forsterkeren karakter etter det.

En annen sak er om for eksempel effekttrinn er i stand til å trekke høyttalerne som testes skikkelig, eller om forforsterkeren trekker effekttrinnet skikkelig.

Jeg synes generelt det settes alt for lite fokus på slike ting i denne bransjen. Tester er ofte så lite grundige at en biltest i Vi Menn fremstår som en doktoravhandling i forhold.
    Jeg er enig i at det er for lite teknisk informasjon i endel tester, lyden må man jo høre seg frem til uansett. Jeg sitter ofte igjen med en liten tørst etter å vite mer om teknikken som er brukt under panseret, tester av spesifikasjoner og andre konkrete ting ved produktet etter å ha lest tester.
    Skribentene slenger om seg med merkelige beskrivelser og uttrykk som man desverre ikke kan legge altfor mye vekt på, men det er jo som regel veldig morsom lesning :lol:

En annen ting som jeg syns skinner igjennom i mange tester er skribentenes egne preferanser, men det er vel svært sjeldent at hifi omtaler er helt objektive? :roll:

A

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at alle tester vil farges noe av skribentenes preferanser og hvor godt referanseanlegget faktisk matcher det som testes. Samtidig er det riktig at en erfaren hifiskribent etter en stund begynner å kjenne anlegget sitt og hvordan det fungerer med ulikt utstyr såpass godt at man klarer å skille ganske godt mellom egenskapene til anlegget og matchingen og egenskapene til produktet som testes.

Likevel er det ganske sikkert at lyttebaserte tester alltid vil ha en grad av subjektivitet. Dette kompenseres noe ved å beskrive konkrete egenskaper istedenfor følelsene man selv får under lyttingen, og likevel er også følelsene en viktig del av lytteopplevelsen, og noe man ønsker å formidle, spesielt ved svært gode produkter. Det er vanskelig å ikke være entusiastisk omkring produkter som overrasker positivt.

Målinger gjort på skikkelig vis vil for en stor grad supplere de lyttebaserte testene med objektiv informasjon. Stereophile er for eksempel et blad som når de gjennomfører dedikerte tester utfører målinger. Det synes jeg er svært positivt, selv om det å lese målediagrammer og tolke tallene også krever en del trening.

Til sammen vil lyttetester supplert med gode målinger etter min mening kunne gi et godt bilde av produktenes ytelse. For leserens del vil det også være nyttig å ha lest artikler av samme anmelder tidligere, slik at man er kjent med skribentens formuleringer og preferanser fra før. Det er kanskje ikke så dumt å abonnere på blader hvis man ønsker å tolke tester skikkelig, slik at man både er vant til bladets policy og den enkelte skribents preferanser.

PS. Jeg leverer selv artikler til bladet Hjemmekino av og til, og det ovenstående må leses i lys av det.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere glemmer noe vesentlig, selge mange blader! dere sitter inne med interesse/erfaring og kunnskap som ligger langt over den gjennomsnittlige leser. Tror at for den vanlige leser blir slike tester som vi ønsker oss alt for tekniske. Håper jeg tar feil ,men jeg tror pengene styrer valg av profil på bladene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, jeg skriver litt for et slikt blad, og er nok ikke 100% nøytral, men likevel:

Selv om salget av blader er vesentlig for et blads suksess, så gjelder det at man skal opprettholde dette salget over tid. Det vil si at leserne må oppfatte bladet som seriøst og interessant. Det betyr igjen at skribentene må skrive med integriteten i behold. Jeg kan ikke svare for alle andre skribenter, men min oppfattelse er at de aller fleste hifiskribenter driver med dette fordi de liker å teste utstyr, jakte på den gode lyden og skrive om det, akkurat på samme måte som alle andre hifientusiaster.

De skribentene jeg kjenner skriver nettopp sin ærlige mening, og det er mitt inntrykk at redaksjonene i seriøse blader som ønsker å opprettholde status blant leserne som seriøse, støtter at skribentene skal være ærlige og skrive med integriteten i behold. Pengene kommer inn fra løssalg, abonnement og annonsering, og det er mitt inntrykk at leverandørene av utstyr for en stor del aksepterer denne integriteten og bruker annonsene for å promotere sitt utstyr. Det virker som holdningen er at "all PR er god PR", og at det er bedre å få oppmerksomheten en test gir enn å ikke få gjennomført en test i det hele tatt. De er nok litt mer selektive når de velger hvilke tester de siterer på sine hjemmesider og i annonsene. Det er også et poeng å holde opplagstallene oppe for å kunne legge disse tallene fram som salgsargumenter for potensielle annonsører.

Det hender at man som tester får forespørsler om gjennomlesning av artiklene i forkant av trykking for "å korrigere faktafeil". Her er praksisen litt varierende etter hva jeg skjønner, men felles for alle skribenter jeg kjenner er at de uansett skriver testen ferdig først, og da er det vanskelig for en leverandør av utstyr å korrigere konklusjonene av testen. Det er uansett skribenten som leverer artikkelen til redaksjonen. Jeg for min del pleier å henvise nysgjerrige leverandører til redaksjonen, også fordi det hender redaksjonen gjør korrigeringer før artikkelen kommer på trykk av ulike grunner (ofte plasshensyn, korrekturlesning og den type ting).

Slik jeg ser det er det ikke pengene som styrer hva den enkelte skribent skriver om et produkt, men produktutvalget som testes skal være interessant for leserne, så utvalget av produkter er nok av og til styrt av bladets profil.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å ha seriøs profil er veldig viktig. Og inntil nylig har jeg gått med det inntrykket at ALLE "blekkene" har holdt en nøytral linje.
    Men, kommet meg for øret at visse er kjøpt og betalt gjennom leverandører, mht priser, vennetjenester+++
    Vet ikke om det er noen riktighet i disse ryktene, men er nå foruroligende om det hele skulle få en slik utvikling

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke min intensjon og sette skribentenes integritet og kunnskap i et tvilsomt lys, det jeg prøvde og antyde at bladets profil ofte vil bli styrt for og treffe en større kundemasse, og at tester som blir veldige tekniske og sikkert mer korrekt vil bli for innviklet for den største kundemassen. Personelig leser jeg noen av disse bladene med stor interesse, for derette og bruke dette som bakgrunn slik at jeg har noe mer ballast når jeg tester/hører på produktet selv, noen ganger er jeg enig og noen ganger ikke.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stoler på at hifi-skribenter og testere har kunnskaper og lytteerfaring som går langt over min egen.
    Karaktersystem synes jeg også er greit, problemet for meg (og kanskje mange andre) er at testene blir for enkeltstående.
    Karakterene og uttalelsene settes jo i forhold til pris, og dermed kan man finne f.eks en høyttaler til kr 2000.- med karakter 9, og en annen som koster 20000.- har fått karakteren 8.
    Det hjelper meg lite eller ingenting ved et ønske om oppgradering.
    Samtidig skal man huske på at de forskjellige testerne har forskjellige preferanser, og dermed kan tester utført av to forskjellige personer heller ikke sammenlignes direkte mot hverandre.
    De fleste av oss har vel også endret oppfatning om hva som er bra, ettersom vi blir eldre. Som 20 åring er jo partyfaktoren ofte et større ønske enn etter fyllte 40
    Sammenligningstester hvor flere testere har vært med, gir meg noe. Andre enkeltstående tester, er bare morsom lesning.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant roffe. Som oftest er der en rød tråd i de forskjellige blade. Derfor velger vi de blade der passer vor egen smak.
    Men, der er jo det at Hifi & Hjemmekino ikke skal konkurrere med Fidelity f.eks.
    Kjøbemassen er vel 20 år yngre for førstnevnte. Det setter visse grenser for hva vi detalje interesserte kan få vite i tester.
    Disse audio blade kan du uansett bare bruke for å holde dig oppdatert, skal du ha nytt anlegg MÅ du ut i butikkene, hvis du er litt kritisk da.
    Fidelity bruker jo heller ikke målinger, det gjør High Fidelity i Danmark alltid. Det undrer mig enormt.
    Nu er jeg nok litt sær, men jeg var litt interessert i Hegel da jeg skulle ha ny forsterker, men da jeg kom i butikken og så den, og rørte ved den tabte jeg interessen. Jeg hørte den ikke engang.
    Pianoblack, anbefaler på det sterkeste du kjøber et nummer av Stereophile, findes i Narvesen bl.a. Da vil du se, og forstå sammenhengen i en test, med kommentarer fra andre enn testeren selv, samt fabrikanten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det å ha seriøs profil er veldig viktig. Og inntil nylig har jeg gått med det inntrykket at ALLE "blekkene" har holdt en nøytral linje.
    Men, kommet meg for øret at visse er kjøpt og betalt gjennom leverandører, mht priser, vennetjenester+++
    Vet ikke om det er noen riktighet i disse ryktene, men er nå foruroligende om det hele skulle få en slik utvikling
    Det er vel nettopp et poeng at det er like viktig med troverdigheten til kilden til slike rykter som den ryktene omhandler. Man skal være forsiktig med å fremsette ubegrunnede rykter uten snev av bevis eller i det minste begrunnelse.

Det er svært vanlig at man som skribent får rabatter (omtrent de samme som tilbys ansatte i butikkene) på utstyr til referanseanlegget fra importører. Dette er såpass innarbeidet i bransjen at det knapt kan ses på som favorisering. Man forhandler rett og slett pris ut fra at man er profesjonell i bransjen, ikke konsument. Skal man sette det på spissen kan heller ikke en skribent påberope seg forbrukerkjøpsloven ved slike kjøp, siden det ikke er et forbrukerkjøp, men et proffkjøp. Man får altså avslag blant annet fordi butikken ikke har den samme rettslige forpliktelsen overfor kjøperen her, men det er klart at det er en fjær i hatten å bli listet opp blant seriøse skribenters referanseutstyr.

De skribentene jeg kjenner til velger uansett utstyr til sitt referanseanlegg ut fra egenskapene til utstyret, ikke hvilke rabatter de får. Men det er klart at reduserte priser gjør at man faktisk har råd til å bygge et godt referanseanlegg. Skribenter har ellers ikke spesielt godt betalt, sett i forhold til det generelle lønnsnivået i Norge.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg bak mye av det roffe skriver i denne tråden. Jeg leverer også tidvis materiale til Hjemmekino og uttalelsene mine må således også taes i lys av det.

Det er klart at en skribent vil være litt "farget" av sine egne preferanser når en omtaler produkter i de nevnte blader. 100% objektivitet vil en vel aldri kunne oppnå, og så lenge en skribent er konsekvent i sin omtale ser jeg ingen problemer med dette. Over tid vil de fleste som jevnlig leser magasinene også bli kjent med de forskjellige skribenters preferanser og kan vurdere disses erfaringer opp mot sine egne.

Jeg bruker også ordet "omtale" i stedet for "test". For det er det vi gjør. Vi omtaler et produkt. Skal en rettferdiggjøre ordet "test" må en, som også flere etterlyser, inkludere mer analytiske og målbare tester. Dette krever kostbart analyseutstyr, som dessverre ikke noe magasin i dette landet (med sine tross alt begrensede antall i opplag) har råd til å investere i. Stereophile blir således ikke helt rettferdig å sammenligne de norske bladene med. Men et glimrende blad er det.

Balansegangen mellom tekniske utgreiinger og opplevelsesbeskrivelser er en stadig balansegang, og i Hjemmekino er det ikke meningen at en skal legge seg på Stereophile (eller for den saks skyld Fidelitys variant). Til det er kundegruppene for forskjellige. Allikevel er det min mening at de aller mest elementære tekniske spesifikasjoner må være med, og det føler jeg i hvertfall at vi i Hjemmekino lykkes ok med.

Når det gjelder antydninger om å være kjøpt og betalt av leverandører, så tar jeg for min egen del fullstendig avstand fra det. Ingen skribent med respekt for seg selv skal la seg påvirke av markedskreftene og skrive en positiv test for en stor annonsør eksempelvis. Den dagen dette blir et tema, vil ikke jeg lenger ha mitt navn tilknyttet et slikt magasin. Er produktet dårlig, så skal en tørre å skrive det. Ingen av de skribentene jeg kjenner har heller et produkt i sitt referanseoppsett fordi en leverandør ønsker det.

Heldigvis er det mange bra produkter på markedet, og dersom en lar seg begeistre under perioden en har produktet på lån, skal en ikke da også formidle det?

Når det gjelder testmetodikk, så er jeg helt enig i at det er viktig at en bruker nok tid og går så grundig tilverks som en har mulighet til for å kunne omtale produktet så presist som mulig. Oppsett av flere komponenter må testes enkeltvis mot ens eget referanseoppsett for å kunne detektere styrker og svakheter til det enkelte komponent. Til slutt må det jo også testes som et komplett oppsett for å kunne beskrive hvordan produktene fungerer sammen.

En skribent sin omtale må dog allikevel taes for det det er; nok en mening. Det viktigste er tross alt å lytte selv, og aller helst teste ut i eget oppsett før kjøp. Etterhvert finner en ut om en er enig med de forskjellige skribentene eller ikke.

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg sitter ofte igjen med en liten tørst etter å vite mer om teknikken som er brukt under panseret, tester av spesifikasjoner og andre konkrete ting ved produktet etter å ha lest tester.
    Dette er jo bra, da har skribenten klart å vekke en interesse for produktet? Med kun et par sider tilgjengelig for å omtale et produkt, er det jo begrenset med info som kan taes med. Derfor er det jo også linket til nettsteder i flere av Hjemmekinos omtaler, der mer info kan finnes.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L&B karaktersystem er jo nokså greit å få forstå:

6: Veldig dårlig
    7:dårlig
    8: går til nøden an
    9: ok
    9+:bra
    10: Meget bra

L&B er jo hvis man ser bort fra noen få tester et gadgetblad. Har tapt seg voldsomt, men selger nok mye mer da det appellerer til et bredere publikum.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette er jo bra, da har skribenten klart å vekke en interesse for produktet? Med kun et par sider tilgjengelig for å omtale et produkt, er det jo begrenset med info som kan taes med. Derfor er det jo også linket til nettsteder i flere av Hjemmekinos omtaler, der mer info kan finnes.
    Nå er jeg kanskje litt over middels interessert i spesifikasjoner og målinger :-D Jeg har stor forståelse for at det ikke blir for teknisk, er sikkert endel lesere som detter av lasset og kanskje mister interessen.
    Jeg finner som regel ut av det jeg lurer på via andre kilder uansett.. Det er også veldig bra at det har blitt mer og mer vanlig å inkludere linker til mere info i artiklene.

A

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nå skal du faktisk passe munnen din litt her Andreas.

At "blekker" oppfattes som kjøpt og betalt kan sikkert ha mange forklaringer. At skribenter får bedre priser på utstyr er i beste fall en dårlig skjult hemmelighet. Fordi om skribenter får god pris på utstyr så betyr det ikke nødvendigvis at de er kjøpt og betalt.

En annen grunn kan være at bladet sjelden gir dårlige karakterer til produkter. Her er jeg selv litt skeptisk og synes ofte feil ting blir lagt vekt på i karaktergivningen, men hele poenget her er som Anfield sier at det kan ikke bli 100% objektivt, og så lenge en tester velger de samme kriteriene for karaktergivning hver gang så er det i det minste rettferdig og mulig å forholde seg til (selv om jeg kan være uenig med utfallet av testen). Dessuten argumenterer skribenter med at de plukker jo selv i stor grad hvike produkter de vil teste og dermed ikke vil bruke for mye spalteplass på dårlige produkter. Dessuten, hvem vil egentlig lese et blad hvor alt og alle blir "trasha" og kritisert, til det har vi tross alt Hifisentralen

Poenget mitt er at en må ta en test/omtale for det den er. Klarer man det er det vanskelig å kalle bladet kjøpt og betalt. Dessuten kan en godt være uenig med en test uten at testen dermed blir feil! Det siste der er viktig å huske på!

Å si at blekker er kjøpt å betalt er litt som å anbefale et produkt fra butikken du jobber i uten å klart definere at du jobber der........Eller hva?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Nå skal du faktisk passe munnen din litt her Andreas.

At "blekker" oppfattes som kjøpt og betalt kan sikkert ha mange forklaringer. At skribenter får bedre priser på utstyr er i beste fall en dårlig skjult hemmelighet. Fordi om skribenter får god pris på utstyr så betyr det ikke nødvendigvis at de er kjøpt og betalt.

En annen grunn kan være at bladet sjelden gir dårlige karakterer til produkter. Her er jeg selv litt skeptisk og synes ofte feil ting blir lagt vekt på i karaktergivningen, men hele poenget her er som Anfield sier at det kan ikke bli 100% objektivt, og så lenge en testet velger de samme kriteriene for karaktergivning hver gang så er det i det minste rettferdig og mulig å forholde seg til (som om jeg kan være uenig med utfallet av testen). Dessuten argumenterer skribenter med at de plukker jo selv i stor grad hvike produkter de vil teste og dermed ikke vil bruke for mye spalteplass på dårlige produkter. Dessuten, hvem vil egentlig lese et blad hvor alt og alle blir "trasha" og kritisert, til det har vi tross alt Hifisentralen

Poenget mitt er at en må ta en test/omtale for det den er. Klarer man det er det vanskelig å kalle bladet kjøpt og betalt. Dessuten kan en godt være uenig med en test uten at testen dermed blir feil! Det siste der er viktig å huske på!

Å si at blekker er kjøpt å betalt er litt som å anbefale et produkt fra butikken du jobber i uten å klart definere at du jobber der........Eller hva?
    Kjære Glenn....

Du vet hvor jeg ville med dette innlegget. Og jeg har ikke påstått at alle var korrupte og kjøpt og betalt og regner dette mere som ett personangrep enn noe annet.

Husker nå at du for under 2 måneder siden kalte "Lyd og Bilde" som "kjøpt og betalt". Så må si at sverdet ditt slår like hardt tilbake.

Har vel aldri lagt skjul på hvor jeg jobber, men regner det jeg gjør som like "stuerent" som din "bigeskjeft".. Eller hva?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •