Nad vs Rotel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Nad vs Rotel

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nad vs Rotel

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe denne sammensetningen til stereoanlegg:

Nad c372 stereoforsterker 6000kr hifiklubben
    Nad c542 cd-spiller 3500kr hifiklubben
    Dynavoice M85 høyttalere 3500 komplett

Men så kom jeg over en test - linket fra Nebyhifi.no der c372en kom dårligst ut av 8 forsterkere i prisklassen ca4000-8000. Da innså jeg at dette oppsettet kanskje ikke er det optimale. Rotel et eller annet 03 kom best ut av testen og jeg ble litt interessert i disse. Men de øt bare 75Watt i 8 Ohm, er dette nok til å drive høyttalerene? naden oppgir 2x150W.
    Ja jeg skal kjøpe disse høyttalerene. Vil legge mest penger i Forsterker, kabler og cd-spiller. Så får vi se hvordan pengene strekker til på høyttaleroppgradering senere.

Noen som kan sette opp et alternativ i samme prisklasse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativer:

Cambridge Azur 640v2 cd 2995,- Hifiklubben
    Cambridge Azur 640v2 forst 3198,- Hifiklubben

Advance Acoustic MCD203 cd 5495,- Jfssoundsystems.no
    Advance Acoustic MAP103 forst 3195,- Jfssoundsystems.no

Vincent cds2 4495,-
    Vincent sv226mkll 7495,-

Marantz cd5001ose 3495,-
    Marantz pm7001 5495,-

Xindak Muse 1.0 cd 4300,- Auduofoni
    Xindak xa6950 6800,- Audiofoni

HK 970 + HD 970 9000,- Hificenterkjeden

Noen av disse alternativene gir også rom for bedre ht, feks:
    Audio ProBlack Vector V2 til 5795,-
    Qln Artech 8 til 4595,-
    Kef iQ3 til 3495,-

Ellers ville jeg jo vurdert bruktmarkedet, gir mye mer for pengene.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RA-06

Rotel manufactures home theater, hi fi and multi-room audio systems for audiophiles and videophiles including stereo receivers, surround sound processors, DVD players, multi-channel amplifiers and custom installations.

Denne har fått sinnsykt bra kritikk vet jeg. Har en kammerat som har den, å den YTER sykt bra til å være kun 2x70w. Er nok en skikkelig strømforsyning som har skylden i det Prisen er også ca der du vil ha... Kostet 6500.- sist jeg sjekket prisen på den.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 640 v2 cdspiller
    XTZ Class a100d forsterker Surround.no

Har denne løsningen selv, med dynavoice m65, og er strålende fornøyd. Begge komponenter har fått strålende kritikk i Lyd Og Bilde.

Lyd og Bilde : Nyheter

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk litt over hva du er ute etter, hvilken lyd liker du?
    Vurder så alternativene som er listet opp nedgjennom og sjekk ut hva som vil passe deg ut fra det. Kan hende at den NAD'en er det du er ute etter også.
    Personlig ville jeg nok gått for Rotel, synes det er mer oppløst og detaljert og det er egenskaper jeg setter pris på. Skal det være mer rå kraft er kanskje H/K veien å gå.
    Heng deg uansett ikke opp i antall watt, en forsterker med 2X150W spiller bare 3dB høyere enn en med 2X75W på samme høyttalere, gitt at andre data er like.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C352 er glemt i oversikten her. Det er en 2x70 watt forsterker.

Lydkvaliteten på denne er i klasse med bl.a. Rotel som nevnes her og en klar "5 stjerner" i prisklassen. C352 er m.a.o. bedre på lydkvalitet enn C372.

Utseendet er eneste ulempe.

Hva som er best kommer an på hva du liker av lyd og utseende. Rotel er i sammenhengen et sterkt kort som havner omtrent på samme lydpreferanse - men med litt bedre utseende. Cambridge blir en smakssak i lydsignaturen - jeg likte ikke Azur modellen kontra NAD...

Se forresten http://avforum.no/forum/generelt-aud...xa-6950-a.html apropos Xindak som kan være et spennende valg også... ihvertfall hvis man får kjøpt den til gunstig pris på nett-auksjon.

Selv har jeg etter flere forskjellige transistor-forsterkere havnet på en rørforsterker som riktignok krever ikke altfor tungdrevne høyttalere, men som ellers gir en lyd som kvalitativt er godt over transistor i samme prisklasse... Personlig kan jeg vanskelig tenke meg at jeg vil kjøpe noen transistor forsterker igjen... det måtte isåfall være av andre hensyn enn best mulig lyd...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •