Hvor blir bassen av??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor blir bassen av??

har nylig kjøpt inn litt forskjellige nye komponenter og synes bassen forsvinner etterhvert...

Har nå :
    Denon dvd 1730
    Denon avr 2106
    Patos basic 400 front
    Dali Concept center
    Infinity Reference 1.1i bak

Jeg har justert opp bassen maks og synes både den nye iron maiden skiva og dumdum boys ikke har noe trykk i bunnen...men setter jeg på katie melua med nine million bicycles så blir verden en helt annen over hele spektert.
    Når jeg ser på tv har jeg mye bedre bass og må nesten justere den ned.
    Hvorfor er det blitt slikt,cdene mine har aldri hørt værre ut

??

Newcomer hcn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Er det nye høyttalere du har kjøpt nytt ? kansje du må spille de inn ?

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem her

men akkurat TV´en er en annen ting,der regner jeg med at du overfører lyden med en normal phono kabel.Da "bass lyden" som kommer ut fra tv´en også bli lagt oppå at du har forsterkeren på maks.Så da er det bare gå inn på innstillingene på TV´en og stille ned bassen.Så blir det bra til slutt det.
    Mht Katie Melua og Dum dum har jeg vært borti problemet selv..Etter mye flytting rundt av høytalerene i stuen ble det etterhvert bedre,men katie spiller enda mye "flottere" og dypere en dum dum og resten a gjengen!
    Så du får prøve deg litt frem.Lykke til.
    Også at de må sikkert spilles inn litt..Bare gi gass,så bli membranene mykere etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei,høytalerne kjøpte jeg brukt.. hvis de trenger innspilling så hadde de vel ikke spillt så godt på noe,men dårligere over det hele?

Newcomer hcn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sant det.

Som esbens sier. prøv forkjellinge plasseringer på høyttalerene.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å google etter noe som heter "sinegenerator" eller noe slikt. Så kobler til pc, og kjører den slidebaren litt frem og tilbake for å sjekke om du har noen seriøse dupper i lyden

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esbens
    men akkurat TV´en er en annen ting,der regner jeg med at du overfører lyden med en normal phono kabel.Da "bass lyden" som kommer ut fra tv´en også bli lagt oppå at du har forsterkeren på maks.Så da er det bare gå inn på innstillingene på TV´en og stille ned bassen.Så blir det bra til slutt det.
    Mht Katie Melua og Dum dum har jeg vært borti problemet selv..Etter mye flytting rundt av høytalerene i stuen ble det etterhvert bedre,men katie spiller enda mye "flottere" og dypere en dum dum og resten a gjengen!
    Så du får prøve deg litt frem.Lykke til.
    Også at de må sikkert spilles inn litt..Bare gi gass,så bli membranene mykere etterhvert.

Lyden på phono koblingene blir ikke påvirket av innstillngene på tven.. og jeg vet at disse høytalerne har mye mer potensiale.. bassen låt bedre på den gamle yamahaen min,men mellomtone og diskant er bedre på denonen, den største forskjellen kom med forsterkerbytte.. litt skuffet egentlig.. setter jeg på pure direct så høres det ut som en gammel kasettspiller:-?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "forsvinner etterhvert" ? Har du prøvd å eksprimentere med plassering av høytalerne? Tipper problemet ditt er romakustikk, og at det er trykk i forskjellige nivåer på de låtene du nevner slik at Katie Melua høres bedre ut enn de andre.. Sett på feks maiden og gå en runde i rommet så regner jeg med at du vil finne masse bass i et eller ennet hjørne..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hva mener du med "forsvinner etterhvert" ? Har du prøvd å eksprimentere med plassering av høytalerne? Tipper problemet ditt er romakustikk, og at det er trykk i forskjellige nivåer på de låtene du nevner slik at Katie Melua høres bedre ut enn de andre.. Sett på feks maiden og gå en runde i rommet så regner jeg med at du vil finne masse bass i et eller ennet hjørne..
    jeg mener etterhvert som jeg "oppgraderer" anlegget.. har prøvd mange forskjellig plasseringer men det jeg har nå er optimalt.. høytalerne har stått på samme sted både før og etter forsterkerbytte..

Først hørte jeg et tap i bassen da jeg gikk over fra playstation 2 til denon dvd1730,men bedre helhetsbilde.. så ble det endaverre da jeg for noen dager siden kjøpte denon avr 2106.
    Men jeg må si at mellomtone og diskant altså lyden ble generellt bedre,bare merkbart dårligere bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke påstå at jeg finner noen soner med mer bass??!!

Newcomer hcn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lanzin
    jeg mener etterhvert som jeg "oppgraderer" anlegget.. har prøvd mange forskjellig plasseringer men det jeg har nå er optimalt.. høytalerne har stått på samme sted både før og etter forsterkerbytte..

Først hørte jeg et tap i bassen da jeg gikk over fra playstation 2 til denon dvd1730,men bedre helhetsbilde.. så ble det endaverre da jeg for noen dager siden kjøpte denon avr 2106.
    Men jeg må si at mellomtone og diskant altså lyden ble generellt bedre,bare merkbart dårligere bass.
    Du får bytte tilbake til Yamaha da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. den var sliten den... ungene hadde tilogmed tatt volumknotten!!
    borte er den!

Newcomer hcn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, huff, men du kan vel levere tilbake denon og kjøpe rxv1700 da hvis det går

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har veldig lyst til å løse dette med denon.. har hatt det før og var kjempefornøyd.. også har jeg matchende dvd spiller med felles fjernkontroll
    Blir hardt dette her

Newcomer hcn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sjønner deg der... veldig greit å ha samme dvd spiller og reciver. Du får ha lykke til med lyd instillingene dine.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Reciveren sin skyld ?! PAtos har ofte godt med bunndrag iallefall, men er også veldig glad i effekt.

Det at Katie plata har mye bass tyder også litt på at IM og DDB kanksje ikke har såå mye bass og bunndrag. Er vel mer gitartriff etc der .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kanskje Reciveren sin skyld ?! PAtos har ofte godt med bunndrag iallefall, men er også veldig glad i effekt.

Det at Katie plata har mye bass tyder også litt på at IM og DDB kanksje ikke har såå mye bass og bunndrag. Er vel mer gitartriff etc der .
    Men de har jo godt drag på andre anlegg... har hørt disse på andre mye billigere oppsett med bedre lyd...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hmmm... Jeg har også opplevd disse tingene. Min erfaring ved oppgradering til kvalitetsutstyr er at det ikke er lyden som blir dårligere (det skulle tatt seg ut), men at utstyret bedre evner å få fram det som bor i den enkelte innspillingen. DumDum Boys, Iron Maiden, remastret AC/DC etc har faktisk ikke så mye dypbass i det hele tatt, men på anlegg med dårlig dypbass oppdager man ikke forskjellen. Det er når man faktisk får med dypbassen man oppdager at mange CDer som virket lite engasjerende på et dårlig anlegg faktisk får sjansen til å vise seg fram.

Personlig har jeg faktisk opplevd at musikksmaken min har dreid i retning av musikk med instrumenter som dekker mer av det komplette frekvensspekteret etter at jeg oppgraderte anlegget med høyttalere og forsterkere som bidrar til mer spesielt i den dype bassen. De ovennevnte rockebandene har stort sett litt bassgitar og kompressorbegrensede trommer i bassen og når ikke spesielt dypt. Trykket kommer faktisk et stykke opp i mellomtonen, der fuzzgitaren dominerer lydbildet. Det kreves ikke svinedyr hifi for å gjengi forvrengt gitar, for å si det slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ...hmmm... Jeg har også opplevd disse tingene. Min erfaring ved oppgradering til kvalitetsutstyr er at det ikke er lyden som blir dårligere (det skulle tatt seg ut), men at utstyret bedre evner å få fram det som bor i den enkelte innspillingen. DumDum Boys, Iron Maiden, remastret AC/DC etc har faktisk ikke så mye dypbass i det hele tatt, men på anlegg med dårlig dypbass oppdager man ikke forskjellen. Det er når man faktisk får med dypbassen man oppdager at mange CDer som virket lite engasjerende på et dårlig anlegg faktisk får sjansen til å vise seg fram.

Personlig har jeg faktisk opplevd at musikksmaken min har dreid i retning av musikk med instrumenter som dekker mer av det komplette frekvensspekteret etter at jeg oppgraderte anlegget med høyttalere og forsterkere som bidrar til mer spesielt i den dype bassen. De ovennevnte rockebandene har stort sett litt bassgitar og kompressorbegrensede trommer i bassen og når ikke spesielt dypt. Trykket kommer faktisk et stykke opp i mellomtonen, der fuzzgitaren dominerer lydbildet. Det kreves ikke svinedyr hifi for å gjengi forvrengt gitar, for å si det slik.
    Skjønner hva du mener.. har tenkt litt på det.. men jeg har på følelsen at det er noe mer.. noe som ikke stemmer her..

Takker for all hjelp og innspill.. skal forske litt mer på dette..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et forslag:
    Har du Rage Against the Machine på CD? Prøv med den. Etter min mening er det en av platene som klarer seg best på dyrere utstyr, nettopp fordi den har en del trøkk i bassen. Rammstein har også mer i bassen enn de gjennomsnittlige gitarrock-banda. Moro å teste med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •