Sub Og DEMPING!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub Og DEMPING!!

Det har seg nå slik at jeg bor i en blokk og at naboene til dels er plaget av litt lyder fra meg fra tid til annen ;-) hehe
    Men nå føler jeg at jeg stiller subben altfor lavt og får ikke det trøkket jeg ønsker meg.
    Har lest flere steder at det kan hjelpe med å legge en dempematte og steinhelle under subben.. og at jeg da kan skru opp volumet på subben og få det til å riste litt i sofaen min igjen uten at dette går så altfor mye utover naboene..
    Skal vel forøvrig nevnes at det er betongblokk jeg bor i..

Er det noen av dere som har noen formeninger om at dette virker??

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok hjelpe litt å bruke noe mykt under sub'en slik at ikke fullt så mye vibrasjoner overføres til underlaget. Men det er ikke noe enorm demping vi snakker om, og bassfrekvensene sprer seg som regel godt uansett.
    Det som kan bidra til å gjøre problemet verre er konstruksjonen av blokka du bor i. Noen blokker er bygget slik at armeringen i betongen går på tvers av flere leiligheter og da blir det også mye mere lytt mellom leiligheten.

Du kan gjøre et forsøk med å bruke noe myk gummi mellom sub'en og underlaget, bruke gjerne en stein/betonghelle oppå gummien. Men husk å bruke noe som ikke blir klemt helt flatt under vekta av sub og evt. helle.

Desverre så er en av bivirkningene på blokkleilighet at man mister litt frihet til å spille veldig høyt.

A

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steinheller virker ja, men naboen vil uansett høre noe. Nesten umulig å dempe vekk all bassen....
    Spikes, gummiføtter og steinheller er de mest vanlige dempemåtene, de er også innenfor et noenlunde normalt utgiftsområde.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VTFeet

Det fins også noe som heter VTFeet som bl.a. HifiKlubben selger. De skal skille subben fra resten av verden og fins til flere forskjellige vektstørrelser slik at de ikke blir for flate eller for harde.
    Brukte de på mine ganske store fronthøyttalere og bassen ble dempet. Vet ikke hvor gode de er til sub, men det fins egne til dette, så det burde ha noe for seg.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Steinheller virker ja, men naboen vil uansett høre noe. Nesten umulig å dempe vekk all bassen....
    Spikes, gummiføtter og steinheller er de mest vanlige dempemåtene, de er også innenfor et noenlunde normalt utgiftsområde.
    Spikes demper ikke i det hele tatt, de er direkte koblet til underlaget og er dermed ikke egnet hvis demping er hensikten. Spikes kan derimot ha en heldig effekt på bassen fordi høyttaleren står stødigere ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppers...
    da ser det ut som om det er verdt et forsøk..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et billig triks.kjøp 2 slakte blokker på ikea ca. 100 kr. pr. stk.legg gummiføtter under den første og på ssamme måten med den anre og derette på med subben,det skulle hjelpe endel.PÅ den måten så blir det en slags sandwich,og da trur jeg naboen roer seg endel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg hadde lagt en sykkelslange e.l. under og eksperimentert med lufttrykket. Trikset for å unngå overføring av energi er at subben/sykkelslange har mye lavere resonansfrekvens enn de tonene du vil spille. Gi den ett lite dytt, og se at den beveger seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •