Støy på anlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy på anlegget

Hei trenger litt hjelp!!

Jeg har et par aktive høyttalere i stua min. Når folk skrur av og på enkelte av lysa i huset opplever jeg at det oppstår et "smell" i høytalerene. Noen som vet hva dette kommer av og hva jeg kan gjøre for å eliminere dette. Til og med ringe klokka slår inn. Høyttalerne står på jordete stikkontakter. Opplever ikke dette problemet på den aktive suben som jeg har hatt fra tideligere. Anlegget og stua går på egen kurs. Lamper/ brytere som påvirker høyttalerne er andre kurser. Så ett eller annet støyer inn på det elektriske anlegget mitt.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lysrørarmaturer som kansje har skylden? Kan jo koble bort jord fra høyttalerene og høre om det hjelper.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det hjelpe med en strømrenser? UPS/overspenningsvern.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken med UPS har slått meg. Får prøve å skaffe en

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn lyd for jeg å! har ikke aktive høyttalere, men lyden kommer bare når jeg skrur på UV lyset( lysstoff rør)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen trenger vel strengt tatt ikke være i selve el.nettet i slike tilfeller.
    hvis du kobbler fra signal kablene og slår på de aktive høytalerene igjen (uten signal kabler), får du slike ulyder fremdeles?

overslag og lysbuer som kan dannes i div støm brytere når man slår av og på lys eller reaktive laster (transformatorer i lystoff rør eller lavolt halogen osv) kan av og til overføres via radiobølger oppfanges i signalkabler og forsterkes opp i følsomme forsterker trinn som ikke er godt skjermet osv. Lange signal kabler som man vel ofte her til aktive høytalere kan vel også virke som en antenne fange opp litt av slike pulser.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde akkurat samme problemet da jeg slo på noen lamper rundt om i huset. jeg prøvde en strømskjermer fra monster men til ingen nytte. senere skiftet jeg kontakter og brytere på lampene som gjorde at det smalt, da ble jeg kvitt problemet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med PS Audio's Noise Harvester...
    Tror det kanskje kan hjelpe, siden det er denne type støy den er myntet på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2
    Hei sjekket med og uten signalkabler. Du er inne på noe der. Ingen ulyder når
    signalene er trukket ut. Støyen oppstår kun når jeg slukker lamper med lystoffrør (2X9W). Itillegg oppstår det også som sagt når ringeklokken er i bruk.
    Kablene jeg benytter er 2stk Tara Labs Subwoofer kabel (2m), kjøpt på Hi-Fi Klubben for rundt 750,- pr stk.
    Noen tiltak jeg kan gjøre? Jording???
    Kan jeg få det samme nå når jeg skal legge opp nye spotter i stua med elektronisk trafo?

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble bort jordleder fra støpsel til høyttaler.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem, smell og knatring, ingenting koblet til jord, og jeg har også jordløft/galvanisk skille på tv-kabelen. Jeg bruker en Monster Power HT800 (eller noe) på forsterkerne, og akkurat som butikkmannen som virket som om han visste hva han snakket om sa, så demper den støyen til en viss grad, såpass at jeg ikke frykter for utstyrets helse. Mannen sa også at hvis jeg ville ha det helt bort kunne jeg investere i en grommere Monster Power-ting. Det er ikke ofte jeg gjør impulskjøp på expert, men denne gangen gikk det altså bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har arbeidet mye med EMC profesjonelt med audio utsyr, og jeg trakk litt på smilebåndet da jeg så PS Audio's Noise Harvester. Jeg hadde nok ikke brukt penger på noe slikt. Les litt nøye, og se på scope-bildene med ingeniørøyne og du vil se at den dempingen de skryter av, i realiteten ikke er mer maks ca 12dB. Lavere frekvenser dempes ikke nevneverdig. Ikke imponerende.

Det som funker er:
    Nettfilter, og da snakker jeg om ekte vare, med spoler og kondiser. Be om å få se målte dempingsdata.
    Støydempingstrafo med skjerm mellom primær og sekundær.

Nettfilter er effektive fra ca 100kHz til ca 10MHz. Noen går litt høyere, sårlig hvis de er laget for lavere strømmer. Skal du dempe frekvenser over dette, må man typisk bruke feritter rundt ledningene.
    Er du bekymret for at det er innstrålt, og ikke ledningsbundet støy, kan du bruke skjermet kabel fra nettfilteret og til utstyret.

Smeller det når man skrur av og på utstyr er dette en lysbue over en kontakt. Den genererer en burst av energi som plukkes opp av audio-ustyret ditt. Den kan slukkes, men da skal man vite hva man gjør. Prøv heller å bytte bryter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått et par støy kondensatorer fra en kollega i dag som jeg tenkte jeg skulle prøve i løpet av helga. Disse var ment brukt sammen med et gulvvarmeanlegg til hus.

Tenkte også å prøve å bytte til en bryter med topolt brudd for og se om dette hjelper...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy fra bryter fjernes ofte med et RC ledd. Har du ikke det kan du prøve med en varistor paralellkoblet over en 2p bryter. Bruker man en skjermet kabel, bør skjermen kun kobles til ved filteret og ikke på begge ender av kabelen. I kombinasjon med dette monterer du en kondesator på 1000 mF i støpslet. (Dette kan også gjøres uten skjermet kabel). Da har du fått et billig og bra nettfilter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden det har vært noe liv i denne tråden. Men jeg har også problem med at jeg får sånne "popp" i høyttalerne, spesielt når kjøleskapet slår seg av/på.

Trolig skulle jeg vel koblet en variac på releet som slår av/på motoren til kjøleskapet eller hvordan det nå blir. Men med innebygd kjøleskapløsning så gidder jeg ikke å begynne å surre med det.

Spesiellt ille blir "poppene" på mine rør mono blokker, så jeg tenkte å koble en varistor over primær vindingen på trafoen, eventuellt sammen med en 0.XuF bipolar høyspennings kondensator.
    Kan dette funke eller er det rett og slett bare i kjøleskapet (hvor problem kontakten står) problemet kan løses?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •