Diverse jeg må kjøpe inn til surround'en min, tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse jeg må kjøpe inn til surround'en min, tips?

Har skaffet meg følgende til nå:
    et par Dynavoice M-65 (front)
    et par Dynavoice F-6 (bak)
    et stk Dynavoice C-4 (center)
    et par Dynavoice S-4 (tror ikke jeg skal bruke de, får se)

Skal skaffe meg:
    Harman/Kardon AVR 240 receiver.

Har også en TV, OK dvd spiller og datamaskin(stasjonær og bærbar) som jeg skal koble til receiveren.
    Derfor må dere hjelpe meg med å si hva jeg trenger av kabler for å få alt sammen =) Skal se både film og høre musikk.

-Blir vel kabel fra DVD til Receiver til TV?
    -Kabel fra stasjonær (kan bruke S-video kabel der) til receiver sammen med sånn rød/hvit lyd plugg? (Har 5,1 lydkort, så bruker jeg Logitech Z-5500 som har optisk og coax utgang)
    -Kabel fra Bærbar til Receiver ( må vel bruke sånn mini jack der? )

Off, blir så masse surr rundt alle kablene jeg trenger :P
    Men om noen kan si meg hva jeg trenger så blir jeg HAPPY!

Legger ved et paint bilde som man kan tegne hvilken kabler jeg skal ha fra de diverse komponentene =D
    http://img.photobucket.com/albums/v6...hjemmekino.jpg

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde vel prøve å kjøpe digitalt fra pc ( såfremt du har digital ut? ) til receiver. Optisk eller spdif

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enklere å komme med råd dersom du ramser opp de ulike utganger og innganger du har til rådighet i systemet, i det minste hvilken modell av feks DVD spiller du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiver:Komplett.no - Harman Kardon AVR240 7.1 receiver, 7X50 W, (8ohm) "bridge ready"

DVD spiller:
    Komplett.no - Eltax MovieBoxx Home Theatre Surround Anlegg

TV'n er en 28" Matsui widescreen CRT.

Bærbar PC er Acer som kun har D-sub inngang. Er 5,1 HD lydkort på den men tror det kun går med en sånn mini jack plug?

Stasjoner har S-video og 7,1 lydkort. (ikke 5,1 som jeg sa)
    Og høyttalerene mine til PC har Optisk og Coax inngang.
    Høyttalere: Komplett.no - Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 THX,DTS, 5 Satelitter og Subwoofer 550W RMS

EDIT: Har også et TV-kort på stasjonære som har spdif som du sa, men om dette kortet fungerer enda har jeg ikke testet :P

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på at hvis du skal spille musikk fra stasjonærburken på receiveren, så kan det være kjekt med digitalt ut direkte fra lydkortet og inn på receiver med optisk/coax. Den røde og hvite som du nevner er analog.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Tenkte mer på at hvis du skal spille musikk fra stasjonærburken på receiveren, så kan det være kjekt med digitalt ut direkte fra lydkortet og inn på receiver med optisk/coax. Den røde og hvite som du nevner er analog.
    Åja, skjønner =)
    Da skulle et nytt lydkort gitt susen på den saken, men har ikke penger til det akkurat nå, så hva kan løsningen være imens??

Har vel ikke noe å si om jeg spiller inn høyttalerene via pcn med musikk?
    Hvor lang tid skal jeg ca bruke på dette og skal jeg variere på volumet?

EDIT:
    Men har en phono kabel til jack liggendes sammen med en kabel på 5 meter som har plugg farge rød/hvit/gul.
    Kan jeg ikke koble jacken til pc kortet, og den røde og hvite til receiveren? =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For lyd fra data til receiver bruker jeg en phono kabel (med rød/hvit/gul på enden) og en phono til jack på andre enden.
    For bilde bruker jeg en s-video.

For lyd fra DVD spiller til receiver, skal jeg bruke coaxial eller phono kabel der?
    For bilde fra DVD spiller til TV bruker jeg vel scart kabel.

Kabel fra receiver til høyttalere kjøper jeg OK kabel fra Elkjøp, 4mm2 til 20 kr meteren.

Er det sånn OK? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe idag så nå må dere gi meg litt info :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspONE
    Skal kjøpe idag så nå må dere gi meg litt info :???:
    Ser at ELTAXen din har SPDIF ut, så den bør du bruke mot Receiveren. Kjør en single coax cabel (ikke kast bort penger på noe dyre saker, en enkel duger).

Enten kan du kjøre RGB scart (best bilde) direkte fra Eltax til TV, eller S-video via Receiver. PCene kan du også kjøre på S-video via Receiver.

Lyd fra PCene kan du enten kjøre på analog stereo (rød + hvit coax, evt med jack overgang) eller SPDIF (enkel gul/oransje coax kontakt) hvis noen av PCene har dette. Receiveren din har ikke analog 5.1 inn så det kan du ikke kjøre fra PCene.

Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Ser at ELTAXen din har SPDIF ut, så den bør du bruke mot Receiveren. Kjør en single coax cabel (ikke kast bort penger på noe dyre saker, en enkel duger).

Enten kan du kjøre RGB scart (best bilde) direkte fra Eltax til TV, eller S-video via Receiver. PCene kan du også kjøre på S-video via Receiver.

Lyd fra PCene kan du enten kjøre på analog stereo (rød + hvit coax, evt med jack overgang) eller SPDIF (enkel gul/oransje coax kontakt) hvis noen av PCene har dette. Receiveren din har ikke analog 5.1 inn så det kan du ikke kjøre fra PCene.

Lykke til !
    Coaxial: pcutstyr.no - OBS!
    Scart: pcutstyr.no - OBS!
    Analog stereo kabel og s-video fra daten har jeg =)

Så kjøper jeg med noen bananplugger.
    Men hvordan er det med innspilling av de høyttalerene? Og skal jeg spille varierende musikk? Og som nevnt tildligere har det vel ikke noe å si om jeg spiller inn høyttalerene fra pcen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coaxial: pcutstyr.no - OBS!
    Scart: pcutstyr.no - OBS!
    Analog stereo kabel og s-video fra daten har jeg =)

Så kjøper jeg med noen bananplugger.
    Men hvordan er det med innspilling av de høyttalerene? Og skal jeg spille varierende musikk? Og som nevnt tildligere har det vel ikke noe å si om jeg spiller inn høyttalerene fra pcen?
    Coax: Lite info om kabelen, men det står TV kabel. Tyder på at det er en antennekabel du har funnet. Det skal være en Single coax med phono kontakter.

Scart: Sikkert grei, men pass på at den gir RGB, og at du aktiverer RGB på DVD spilleren, og benytter RGB inn på TVen (hvis det erfler scart innganger)

Innspilling av høyttalere gjøres for å myke opp elementene. Spill variert musikk på moderat nivå. Kilde betyr ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax: Lite info om kabelen, men det står TV kabel. Tyder på at det er en antennekabel du har funnet. Det skal være en Single coax med phono kontakter.

Scart: Sikkert grei, men pass på at den gir RGB, og at du aktiverer RGB på DVD spilleren, og benytter RGB inn på TVen (hvis det erfler scart innganger)

Innspilling av høyttalere gjøres for å myke opp elementene. Spill variert musikk på moderat nivå. Kilde betyr ingenting.
    Oi, var bra du sa det ang. coax!
    Finner sikkert en OK på Elkjøp, og en OK scart! RGB står for/betyr?

EDIT: Er dette enn sånn coax du mener?
    pcutstyr.no - OBS!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill rolig i starten, og guff på etter en dag eller to. Men ikke spill veldig høyt i begynnelsen. Etterhvert kan du fyre opp noen pulserende reggaerytmer og massere elementene litt. Spill gjerne fra PCen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Spill rolig i starten, og guff på etter en dag eller to. Men ikke spill veldig høyt i begynnelsen. Etterhvert kan du fyre opp noen pulserende reggaerytmer og massere elementene litt. Spill gjerne fra PCen...
    Okey, hjertelig!

Er det noen spesielle innstillinger jeg burde merke meg å fikse på Harman/Kardon AVR 240 receiveren eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, var bra du sa det ang. coax!
    Finner sikkert en OK på Elkjøp, og en OK scart! RGB står for/betyr?

EDIT: Er dette enn sånn coax du mener?
    pcutstyr.no - OBS!
    Nei, det der er en Toslink fiberoptisk kabel. Det du trenger er en helt ordinær singel coax m phonoplugger. Tenk deg at du deler stereo coaxen din med hvite og røde plugger i to på langs. Da kan du i prinsippet bruke den ene av dem over korte avstander ihvertfall.
    Billig variant som vil funke (kompositt videokabel, men vil funke på SPDIF også): Clas Ohlson - Videokabel. Audio - Videokabler handle bestill postordre
    Dyr variant som muligens funker bedre:
    Komplett.no - Monster Standard THX Digital Coax Kabel 4ft / 1m, Digital Coax Kabel

RGB er en videostandard, der fargekomponentene Rød, Grønn, Blå overføres i hver sin kabel inne i feks Scart kabelen. Den må da være såkalt fullkoblet (ha alle kontaktene tilkoblet)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det der er en Toslink fiberoptisk kabel. Det du trenger er en helt ordinær singel coax m phonoplugger. Tenk deg at du deler stereo coaxen din med hvite og røde plugger i to på langs. Da kan du i prinsippet bruke den ene av dem over korte avstander ihvertfall.
    Billig variant som vil funke (kompositt videokabel, men vil funke på SPDIF også): Clas Ohlson - Videokabel. Audio - Videokabler handle bestill postordre
    Dyr variant som muligens funker bedre:
    Komplett.no - Monster Standard THX Digital Coax Kabel 4ft / 1m, Digital Coax Kabel

RGB er en videostandard, der fargekomponentene Rød, Grønn, Blå overføres i hver sin kabel inne i feks Scart kabelen. Den må da være såkalt fullkoblet (ha alle kontaktene tilkoblet)
    Aha, skjønner. Har jo en på 5-10 meter som er rød/hvit/gul. Men like så greit å bare kjøpe en singel video-kabel.

EDIT:
    Men altså, for bilde fra pc til tv bruker jeg s-video, for lyd bruker jeg sånn rca (hvit/rød til jack)
    For bilde fra dvd til tv bruker jeg scart(?), og den gule kabelen du snakker om gir vel bare bilde også? Eller er det sånn at den gule gir lyd for den kan brukes som spdif? Hva skal jeg evt. bruke for å få lyd fra dvd-spiller til receiver? :/

Forvirra!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A
    For bilde fra dvd til tv bruker jeg scart(?), og den gule kabelen du snakker om gir vel bare bilde også? Eller er det sånn at den gule gir lyd for den kan brukes som spdif? Hva skal jeg evt. bruke for å få lyd fra dvd-spiller til receiver? :/

Forvirra!
    For bilde fra DVD til TV bruker du scart (RGB)

SPDIF (gul single coax med phonoplugger) bruker du fra DVD spiller til Reciver for å overføre lyd digitalt. Receiveren vil da dekode SPDIF signalet til 5.1 (evt 7.1) analog lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alright
    Da skal nok alt ordne seg ja!!

Kommer tilbake om det er noe jeg

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesielle innstillinger jeg burde merke meg å fikse på Harman/Kardon AVR 240 receiveren eller?
    Ta deg tid til å lese bruksanvisninga, ordentlig. Da lærer du mye om ditt nye produkt, du slipper å gjøre feil, og du er sikret å få max ut av systemet ditt..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Ta deg tid til å lese bruksanvisninga, ordentlig. Da lærer du mye om ditt nye produkt, du slipper å gjøre feil, og du er sikret å få max ut av systemet ditt..
    I will, Bill =D

Men har pakket ut og satt opp Dynavoice M-65 og F6 nå :-D

På M-65 var det 4 bassrør bak på hver, to av disse var tettet med skumgummi, hvorfor og skal jeg ta de ut eller hva? :S Er vel fordi at det ikke skal bli for mye bass? (Har ikke noe imot det når jeg ikke har kjøpt subwoofer enda)

Og på F6 er det 2 bassrør på hver, ingen av disse er tettet og har lest dette burde gjøres, tips, tips, jeg trenger tips folkens!
    Evt. noe annet jeg kan tette det med om jeg burde gjøre dette?

Og en ting til, når man skal feste høyttalerkabel til høyttaleren, hva er den beste måten på dette, uten bananplugg?
    Skal kjøpe 4 pakker av bananplugg så jeg har til de 4 høyttalerene.

EDIT: Seff hadde ene F6'en en liten flisskade på siden bak men synest ikke så godt, og M-65 hadde en liten ?lakkering? skade, for den var litt sånn rar på toppen på kanten, men siden disse ble kjøpt såpass billig og at jeg ikke kan vente med å få nye som sikkert tar en mnd eller to så driter jeg i det =/ hehe...

EDIT2: Bak M-65 kan man plugge om til -2dB, 0dB, +2dB og +4dB. Hva skal jeg velge der?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •