Forsterkeren blir veldig varm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkeren blir veldig varm...

Heisann!
    Jeg har en Cambridge Azur 640... Er litt lat med å slå den av, så den pleier som regel å stå på døgnet rundt... Men idag skulle jeg tørke bort støvet som var på toppen av den, og da kjente jeg at den var forbanna varm... kanskje rundt 50grader eller noe, og da hadde jeg ikke brukt den på 15timer eller noe...

Er dette bekymringsverdig eller normalt? og bør jeg bli flinkere til å slå den av? Når den akkurat er slått på spiller den forresten en god del dårligere enn når den er varm...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at den var så varm som 50grader? Når lufta over en forsterker er blitt ca 50grader er metallet på den som regel så varmt at det blir litt smerte av å holde på den en stund.

Hvordan står forsterkeren plassert? Står det noe oppå den? Står den trangt, inni et rack eller hylle?

Har den ikke vært så varm tidligere?

A

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var mye støv på den også gjør det noe med gjennomluftingen, kanskje det ble bedre etter en runde med kluten? Evt. kjør litt støvsuger over den, men da lønner det seg nok å skru den av først ;-) ...just in case!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis har vel slike forsterkere bare godt av å stå på hele tiden, så ikke komponentene blir utsatt for hyppige nedkjølinger og oppvarminger. Jeg har hele tiden latt mitt utstyr stå på, men fikk akkurat en skade på min forsterker pga varme:

Etter en litt lengre enn vanlig spilleøkt, oppdaget jeg at min forsterker var såpass varm at den var for varm til å holde på. Jeg skrudde ned lyden og skulle la den kjøle seg ned. Etter hvert slo forsterkeren seg helt av og den var ikke å få på igjen. Har akkurat fått den tilbake fra reperasjon, og det viste seg at det hadde gått (brent) en sikring i transistoren pga. varmen.

Når det gjelder din Cambrige, hva med å sende en mail til importør/ evt. cambridge selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Lufta over forsterkeren er ikke 50grader... jeg tenkte mer på metallet... ville tippa det var oppimot 50grader... Den står plassert i en tvhylle på en måte... ingen dør, og fri luft fra alle kanter... ca 5cm fra toppen av forsterkeren og opp til neste plate...

Som dere sier, jeg kan jo ta å tørte av støvet og sende en mail til hifiklubben

Are, jeg tror den har vært sånn hele tida...

Newcomer hingst sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Takk for svar

Lufta over forsterkeren er ikke 50grader... jeg tenkte mer på metallet... ville tippa det var oppimot 50grader... Den står plassert i en tvhylle på en måte... ingen dør, og fri luft fra alle kanter... ca 5cm fra toppen av forsterkeren og opp til neste plate...

5 cm er vel kanskje då litt lite? Reknar med at det i manualen er anbefalt større glippe enn det..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

5cm er kanskje litt knapt, men det burde gå greit, sjekk i boka til forsterkeren om hva de anbefaler. Det er ikke nødvendigvis så farlig at den er god og varm, men hvis temperaturen blir gradvis høyere og høyere så trenger den mere luft.

Støvet på utsiden av forsterkeren har neppe noe å si på varmen, men støv inni derimot ;-)

A

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avc-a1xv

Min ligger på ca. 45-48gr i hvile modus, etter en 2 timers film har den vært oppe i 68gr. DET er varmt.
    Den står med god lufting i topp og foran og bak, litt lite på siden.
    Har hatt et steketermometer liggende opp på for og sjekke.
    Virker ikke som om de tar noe skade av slik varme, synes nok de bør tåle en 80gr før de gir seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaune
    Min ligger på ca. 45-48gr i hvile modus, etter en 2 timers film har den vært oppe i 68gr. DET er varmt.
    Den står med god lufting i topp og foran og bak, litt lite på siden.
    Har hatt et steketermometer liggende opp på for og sjekke.
    Virker ikke som om de tar noe skade av slik varme, synes nok de bør tåle en 80gr før de gir seg.
    Tja 80 grader er vel litt drøyt, men 60 burde være greit.
    For noen år siden hadde jeg to ROTEL Forsterkere som hver skulle yte 3*200watt.
    Hvis jeg kjørte de hardt gikk de i sikkerhetsmodus rundt 65 grader. Noe jeg synes er litt for tidlig. Mulig det hadde med strømforsyning å gjøre..?
    Nå har jeg en PBN Olympia Mini 2*160watt med en noe større strømforsyning enn Rotelene.Tror ikke jeg har målt den til mer enn 55 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo tenkes at tom gangstrømmen er litt høy,og hvis den er litt høy og en får justert den litt ned blir den ikke på langt nær så varm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe brukermanual siden jeg kjøpte utstillingsmodell og bare fikk den med meg i handa... Men 50grader var kanskje litt overdrivi... Men den er i allefall like varm i standby som om den har spilt i en god time(ganske rolig riktignok)... Men har sendt mail til hifiklubben å spurt, så det kommer vel et svar derfra

Forresten... Det er jo mange som har Forsterker, dvd og hele pakka bare ståans rett oppåhverandre med sånna bein på en drøy cm imellom... Dette er med andre ord ikke å anbefale?

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på hva slags forsterker du har, det går fint med min og den har jeg kjørt hardt til tider aldri vært noe som helst problem.. Har aldri opplevd at den er 50 grader på toppen.. Kjører jeg hardt ligger den på ca 40 eller under..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten... Det er jo mange som har Forsterker, dvd og hele pakka bare ståans rett oppåhverandre med sånna bein på en drøy cm imellom... Dette er med andre ord ikke å anbefale?
    Nei, det er ingen bra måte å "møblere" anlegget på, spesielt ikke hvis man spiller høyt over lengre tid.

Her tror jeg du kan finne manualen til forsterkeren din, er det versjon 2 du har?
    Azur 640A (Version 2) Amplifier / Support / Cambridge Audio

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del brukere som nettop har måtte skifte dyre deler i DVD spilleren nettop pga en slik oppvarmet plassering oppå en forsterker som du beskriver, så nei det er ikke å anbefale, hvis forsterkeren utvikler mye varme.

Det er forsåvidt vanlig at forsterkere kan bli litt varme ved bruk eller ved tomgang hvis de kjører med en litt høy tomgangstrømm eller klasse A drift osv, men den forsterkeren din bør vel ikke akkurat ligge på 50 grader C på tomgang, spesiellt ikke hvis den er oppgitt med en effekt forbruk på tomgang med 35W (Min/On power consumption <35w (no signal)) som det står i brukermanualen.
    Forsterkeren bør da kanskje plasseres så den får mer tilgang på normal rom temperatur med litt bedre kjøling og utskifting av den oppvarmede luften som har passert gjennom den. Husk også på at det er en "passiv" luft transport pga forskjellig luft tetthet pga differanse temp på de kjølte delene i forhold til den omkringliggende lyften som er drivkraften for kjølingen, og blir omgivelses luft temperaturen rundt forsterkeren litt forhøyet blir den i tilegg mindre effektiv pga mindre tetthet osv som ytteligere svekker luft transporten og kjølingen og temperaturen stiger til den balangseres på et høyere temperatur nivå. 5 grader opp i omgivelses temp i nærheten av forsterkeren inne i en litt begrensende hylle kan derfor fort bli en del mer enn 5 grader for de interne komponentene i forsterkeren, for å si det sånn.

Tror neppe det er noe egentlig galt med forsterkeren din, men det å la den stå på 24/7 betyr også at det passerer en del kubikk meter med luft gjennom den i døgnet, og da blir det ofte liggende en del støv igjen inne i forsterkeren etter noen års drift.. Detter kan ytteligere redusere kjølingen så forsterkeren blir varmere, og det kan etter hvert redusere levetiden på enkelte elektroniske komponenter, og gå utover de lydmessige kvalitetene osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregel sier +10 grader = halvert MTBF.

Jeg vil si at hvis toppen av forsterkeren måler 50 grader i idle, så er det bedre å slå den av hver gang man har brukt den.

Rh-

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rhesusminus
    Tommelfingerregel sier +10 grader = halvert MTBF.

Jeg vil si at hvis toppen av forsterkeren måler 50 grader i idle, så er det bedre å slå den av hver gang man har brukt den.

Rh-
    Det kommer vel litt an på hvilke krav produsentene har satt til produktet sitt?
    Mine forsterkere starter aktiv kjøling når kjøleribbene er 60grader, jeg regner med at de hadde satt denne grensen lavere dersom de ikke mente at opptil 60 grader uten vifte er trygt :roll:
    Tror det er 85 grader som er grensen for thermal protection.

A

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tre effektforsterkere, en 2x200w rotel, en 3x100w rotel og en 2x50w electrocompaniet, og ingen av disse har noen sinne vert over 50 grader. Når de ikke spiller musikk ligger de på rundt 27-30 grader.
    Var nettop borte å kjente på dem, nå har de spilt musikk på lavt volum i tre dager, og det var bare så vidt lunk i rotelene. Denonen var varmere, og den driver absolutt ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Når jeg hadde cambridge forsterker så lot jeg den stå på hele tiden, men den ble aldri så varm at jeg brant meg på den:-D....så jeg ville kontaktet hi-fi klubben hvis jeg var deg

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ein H/K avr 7000, den er litt stor. Pga av altfor litten "stereobenk" har eg bare 2 cm fra forsterkeren og opp. For å si det sån så blir den litt varm, men aldri så varm at eg ikkje klarer å holde fingrene på den. Så eg trur definitivt at du bør spøre hifiklubben!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det kommer vel litt an på hvilke krav produsentene har satt til produktet sitt?
    Mine forsterkere starter aktiv kjøling når kjøleribbene er 60grader, jeg regner med at de hadde satt denne grensen lavere dersom de ikke mente at opptil 60 grader uten vifte er trygt :roll:
    Tror det er 85 grader som er grensen for thermal protection.

A
    85 grader er fremdeles trygt. Problemet er at levetiden på produktet ditt synker etterhvert som det blir varmere.

En standard 85 graders elektrolytt klarer 2000 timer ved denne temperaturen. Etter dette må man regne med at kondensatoren begyner å endre egenskaper betydelig. 1 år er 8760 timer.

Halvledere har samme problem, levetiden synker etterhvert som de blir varmere.

Er kjøleribba i forsterkeren f.eks. 70 grader, så er junction-temperaturen på transistorene gjerne 60-70 grader over dette ved full pupp. Da nærmer man seg raskt 150 grader som er absolutt maks for normale transistorer. Fremdeles relativt trygt i kortere tidsrom, men ikke noe særlig i det lange løp.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •