Fet stereolyd til film! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden film kun er subjektive opplevelser må det jo sies å være "riktig" så lenge dere opplevde det som kult. Det som også er ganske tøft er å se på film på et knallbra stereoanleg.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. jeg husker vi lærte noe om det her på skolen en gang, og mange var skeptiske, men et forsøk med 4 personer rundt en femte med bind for øynene(foran, bak og på sidene) viste at vi ikke hører forskjell på foran og bak, om det ikke er andre smålyder, etc. som er hørbare. (ved å klappe, og femte mann skulle si retningen)
    på noe musikk merker jeg noe av det samme som nevnes i første innlegg, aner ikke hvorfor, men innimellom kommer lyden fra helt merkelige plasser.. :shock:

det beste eksempelet jeg kommer på er sangen av slayer jeg nevner i tråden "spesiell låt"(finner den ikke i farta), der man hører en ekkel stemme si "hello" flere ganger.
    selv med hodetelefoner høres det ut som det kommer fra mange flere retninger enn 2. prøv det. :!:
    på platen står det noe som "a stereophonic experience", og noe om at det er en spesiell mix, noen som kjenner til om hva det er som er så spesielt med dette?
    nyeste av "system of a down", "toxicity" har samme tekst.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved enkelte frekvenser kan man sende et svakt signal i motfase i den andre høyttaleren slik at den "fjerner lyden" fra det andre øret. Da vil det høres ut som om det kommer rett fra siden. Ellers kan man fasedreie hele frekvensområdet til en lydeffekt på den ene høyttaleren slik at ørene oppfatter det som at lyden fasedreies like mye som den ville gjort på veien fra det ene til det andre øret i det virkelige liv med lyden fra siden.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="janeIkke akkurat kvadrofoni, men noe som blant annet B&O omtalte som ambiofoni for en mannsalder siden. Differansen mellom R og L (hvis du kopler en høytaler til "pluss" på begge stereokanalene hører du hva jeg snakker om) kjøres til bakhøytalerne for å skape en illusjonen av rom.[/quote]

hmmm..... litt off topic, men hvis jeg kobler en høyttaler til + terminalene på mine to bakhøyttalere, vil jeg da i teorien få et signalresultat som tilsvarer senter bakhøyttaler? altså en hack som gir meg ~ 6.1 istedenfor 5.1? i PRAKSIS gir dette kanskje en ødelagt forsterker?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tvilsomt at forsterkeren din vil ta noe skade, men det vil heller ikke gi det samme som en Center bak. Dersom du skal prøve det anbefaler jeg deg å bruke en dipol og eksperimentere med retningen på den.

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. om en kan høre om lyden kommer bakfra/fremfra; ja, det kan man.

Det finnes lydopptak som er "binaural", hvilket kort fortalt betyr at man bruker en modell av et hode med en mikrofon i hvert øre under lydopptak. Resultatet lytter man til gjennom hodetelefoner og gir et 360 graders lydbilde.

Men siden formen på både hode og overkropp (og sikkert også selve øret) spiller inn på hvordan lyder oppfattes og vi alle er forskjellig, så høres slike opptak ikke like naturlig ut for samtlige.

Prøv å last ned en binaural lydfil, du blir sikkert overrasket hvor virkelig det høres ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelder blinde orienterer de seg etter rommets akkustikk og lydfargen.
    Dårlig med romakustikk utendørs. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    hmm.. jeg husker vi lærte noe om det her på skolen en gang, og mange var skeptiske, men et forsøk med 4 personer rundt en femte med bind for øynene(foran, bak og på sidene) viste at vi ikke hører forskjell på foran og bak, om det ikke er andre smålyder, etc. som er hørbare. (ved å klappe, og femte mann skulle si retningen)
    på noe musikk merker jeg noe av det samme som nevnes i første innlegg, aner ikke hvorfor, men innimellom kommer lyden fra helt merkelige plasser.. :shock:
    Vi hadde et lignende eksperiment engang. Det sto 3 på rekke, en foran, en bak og en i midten som lyttet. De to foran og bak laget diverse lyder og da hørtes det ut som om de aller fleste lydene kom forfra. Men det var bare hvis alle 3 sto på linje, hvis en gikk litt til siden hørte man lyden fra "riktig" sted.

Dette fenomenet er det samme som gjør at det anbefales å ha 2 bakkanaler i 6.1 istedenfor en bakre senter. Sitter man i sweetspot så sitter man på linje med senter og bakre senter, med det resultat at endel av lydene som skulle komme rett bakfra faktisk høres ut som om de kommer forfra.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelder blinde orienterer de seg etter rommets akkustikk og lydfargen.
    Dårlig med romakustikk utendørs. :roll:
    Neida. Har du hørt hvordan billyden reflekteres fra støyskjermer, fottrinn fra vegger og gjerder etc. Blinde har trening i å tolke slik informasjon bedre enn vi som primært orienterer oss med synssansen.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det står tydelig noe sted her i tråden, men jeg har ikke fått klart for meg hvor disse 4 høyttalerne står plassert. Har man et par framme og et par bak, er det vel en selvfølge at man hører lyd som kommer bakfra. Har man derimot begge høyttalerparene foran, må lyder bakfra være en form for illusjon.

Og jeg har også tatt for gitt at jeg kan høre om en lyd kommer forfra eller bakfra uten å snu på hodet, men etter å ha lest denne tråden er jeg ikke sikker. Kunne vært interessant med en test på dette.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at forsøkene der man ikke oppfatter retning betinger:

* at den som lytter ikke beveger hodet mens lyden høres
    * at lyden som høres er temmelig kort (jfr. enkelt klappelyd)
    * at det ikke er et omsluttende rom som reflekterer lyden slik at den kommer fra flere kanter og kan "trianguleres" ut fra lytterens erfaring med det gjeldende rommet

Jeg har ihvertfall flere ganger sittet om kvelden og tittet på film og instinktivt snudd meg for å se om noe skjer bak meg. Det har da aldri vært tvil om at lyden kommer bakfra, selv om den er svært kort, slik at jeg ikke har rukket å bevege hodet. Jeg tror da at det er rommets refleksjoner som hjelper meg til å plassere lyden.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har bare en trommehinne i hvert øre, men siden lyder får ulik karakteristikk fra ulike retninger (pga måten øret er utformet og at vi har to ører, samt at hjernen fra fødselen av er trent opp til å tolke disse karakteristikkene og bestemme retningen) er det ingen problem for noen og enhver, blinde eller ikke, å høre ganske nøyaktig hvor en lyd kommer fra. Noen frekvenser (f.eks. klapping) er selvsagt vanskeligere enn andre å retningsbestemme, og selvsagt er blinde enda bedre "trent" i så måte.

Jeg er klar over dette fenomenet som gjør at lyd direkte bakfra kan oppfattes som forfra og at man derfor bør ha to bakre sentere, men jeg har aldri opplevd det i praksis (dvs. "ute i den store verden").

Teoretisk sett er det mulig å produsere lyd fra en høyttaler som står ett sted som høres ut som om den kommer fra et annet sted ved å gjenskape disse karakteristikkene og dermed "lure" ørene/hjernen. Det er dette som gjøres for hodetelefoner analogt ved kunsthodeteknikk og digitalt ved f.eks. Dolby Headphone. Men fremdeles er ikke de digitale teknikkene for dette kommet spesielt langt, da den gode, gamle kunsthodeteknikken fremdeles høres langt mer realistisk ut enn de digitale.

Gjenskaping av slike karakteristikker ved bruk av to vanlige fronthøyttalere for å få ekte surround vil være uendelig mange ganger vanskeligere enn med høretelefoner, og ville kreve svært avanserte teknikker for å kompansere for enhver grad av romakustikk. Uansett vil det aldri bli like bra som å ha høyttalere hele veien rundt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •