Hva er pointet med forsikring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er pointet med forsikring?

Når du tegner forsikring på HI-FI Klubben så dekker forsikringen ikke uforsvarlig bruk osv.
    Det er veldig mye forsikringen ikke dekker....
    Er det veldig mye vits med forsikring som koster 700 på et produkt til 3700,- ?
    Men hvor mye dekker garantien? Hvor lenge varer garantien?
    Noen som har noen efaringer?

HI-FI KLUBBEN SKREV:
    Forsikringen dekker ikke:
    Skader omfattet av Hi-Fi klubbens garanti eller leverandørens garanti.
    Tilbehør, forbruksartikler og løsdeler, for eksempel batterier og pick-up nåler.
    Skader som skyldes feilaktig oppbevaring, dårlig pleie, uforsvarlig bruk, feilinstallasjon, feiloppsetting eller mislighold.
    Skader som striper, skrammer, mindre skader og lignende som ikke gjør apparatet ubrukelig.
    Skader på apparater som brukes til annet enn vanlig privat bruk.
    Indirekte skader (følgeskader).
    Brann
    Bortkommet apparat og tyveri, eller apparater som er forlagt og glemt.
    Servicebesøk dersom det ikke konstateres en dekningsberettiget skade.
    Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning undertransport og forsendelse.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innboforsikringen dekker jo skader på utstyret. Denne "forsikringen" til HiFi klubben har vel lite med forsikring å gjøre. Skal vedde på at de ansatte på HiFi klubben ler seg skakke inne på bakrommet hver gang en kar med nisselue tegner en slik.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    innboforsikringen dekker jo skader på utstyret. Denne "forsikringen" til HiFi klubben har vel lite med forsikring å gjøre. Skal vedde på at de ansatte på HiFi klubben ler seg skakke inne på bakrommet hver gang en kar med nisselue tegner en slik.
    som eg skulle sagt det sjølv :lol:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forikringen dekker uhell som innboforsikringen ikke dekker, f.eks. om noen klarer å snuble og slå hull på elementene på en fest...
    At det ikke dekker uforsvarlig bruk har vel mest å gjøre med at de ikke dekker sprengte høyttalere...

Men jeg har selv aldri tegnet en slik forikring, for det blir aaaalt for dyrt i fohold til risikoen fant jeg ut, spesielt om f.eks. alle høyttalere skal forsikres. For da blir forsikringssummen veeeeldig stor i forhold til å selv betale skade på én høyttaler (sannsynligheten for at noe skjer med alle er utrolig liten). Sannsynligheten for å få bruk for forsikringen er også veldig liten, om man er et fornuftig menneske. Og hvis noen skulle snuble inn i høyttaleren på fest, sender jeg regningen til vedkommende!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Forikringen dekker uhell som innboforsikringen ikke dekker, f.eks. om noen klarer å snuble og slå hull på elementene på en fest...
    Innboforsikringen min dekker da dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerrådet hadde på en sak på tv eller i avisen for en tid tilbake hvor de sa at disse forsikringene som Bonus, elkjøp og hifiklubben driver med bare er noe tull. Ved feil har du fem års klagerett og skulle det noe annet uheldig skje kan dette bli dekket av innbo forsikringen.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK da blir det nok ingen slik forsikring for det kan komme opp i 3000 hvis du skal ha forsikring på høytalere, CD spiller og forsterker.....
    Men for øyeblikket tenkte jeg på en sub og for enn sub til 3700,- betaler jeg ikke 700,- for forsikring jeg ikke trenger!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Disse forsikringen dekker også slike ting som lille-petter-spilleman som har trykket tommelen inn på alle lelementene dine.

Og husk:
    Innbo har som regel en egenandel, det har ikke disse ekstraforsikringene hos butikker.

Jeg synes det bilr feil å tegne denne forsikringen på høytalere til 3-4000, men har man lagt over 10 flak på bordet og vesletassen har nettopp lært å gå, så kan det være vel anvendte penger.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Ved feil har du fem års klagerett og skulle det noe annet uheldig skje kan dette bli dekket av innbo forsikringen.
    Inboforsikringen dekker ikke uhell som f.eks. at man snubler i en høyttaler og lignende selvforskyldte ting. Det gjør faktisk hifi-klubben forsikringen (har jeg blitt fortalt av selgere mange ganger). Så hvis man er en meget uforsiktig person og har mange ville fester, kan man jo vurdere forsikringen. Men som sagt synes jeg denne er aaalt for dyr i forhold til sannsynligheten for at noe skjer, sammen med prisen på en reparasjon av kun en ting.. Hvis man regner på statistikken, så finner man fort ut at forsikringen er bare tull.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekker ikke garantien en stor del også da?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Dekker ikke garantien en stor del også da?
    Garanti er noe som kommer i tillegg til kjøpsloven, og siden reklamasjonsretten er så bra for oss forbrukere er det nesten bare tull å snakke om "garanti".

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var at dersom du kjøper et nytt produkt og har innboforsikring er du godt nok forsikret.

http://hifiklubben.no/show.php?folder=90

Fant litt lesestoff om hifiklubben sin forsikring. Og jeg ville ikke stolt på at de ville betalt for evt skader etter en fest! Eller rep av skader som følge av småtasser som river høyttalere over ende.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var at dersom du kjøper et nytt produkt og har innboforsikring er du godt nok forsikret.
    Mot hva tenker du på?
    Innboforsikringen dekker ikke slike ting som at man selv (eller gjester) ødelegger utstyr som følge av uhell osv. Spurte faktisk forsikringsselskapet om slike ting, og det var omtrent ikke mulig å få kjøpt forsikring for slike ting.

Fant litt lesestoff om hifiklubben sin forsikring. Og jeg ville ikke stolt på at de ville betalt for evt skader etter en fest! Eller rep av skader som følge av småtasser som river høyttalere over ende.
    Dette har selgerne faktisk fortalt, og det er kun slike ting som forsikringen er noe poeng for. Innboforsikring og reklamasjonsrett dekker det meste annet.

Men vi er vel sannsynligvis enige om det meste?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bur ungene inne, piggtråd rundt anlegget. Sett opp selvskudd og snubletråd. Burde duge som forsikring det! :lol: :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bur ungene inne, piggtråd rundt anlegget. Sett opp selvskudd og snubletråd. Burde duge som forsikring det! :lol: :wink:
    Dama mi lurte på om det var x-en hennes som hadde skrevet det siste der... :lol:

Dersom HiFiklubben går ut med at det er en garanti på varene plikter de å kunne dokumentere hva denne garantien dekker, og den skal dekke mer enn kjøpsloven for ellers er det ikke en reell garanti, og da har de dermed heller ikke lov til å markedsføre produktene med garanti.

Så kommer innbogorsikringen som dekker det aller meste av skader som ikke er selvforskyldt.

Så sier HiFiklubben følgende:
    Skader som skyldes feilaktig oppbevaring, dårlig pleie, uforsvarlig bruk, feilinstallasjon, feiloppsetting eller mislighold.

og

Konklusjonen min er følgende:

Forsikringen koster mer enn egenandelen på innboforsikringen.
    Forsikringen dekker ikke noe av det som enten dekkes av reklamasjon, garanti eller innboforsikring.

Den må derfor være stikk i strid med norsk lov, som sier at det ikke er lov å selge et produkt som ikke er det det utgir seg for å være. En forsikring er når man forsikrer seg mot noe, her forsikrer man seg ikke mot noe som helst, derfor er det heller ikke en reell forsikring.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så kommer innbogorsikringen som dekker det aller meste av skader som ikke er selvforskyldt.

Så sier HiFiklubben følgende:

og

Konklusjonen min er følgende:

Forsikringen koster mer enn egenandelen på innboforsikringen.
    Forsikringen dekker ikke noe av det som enten dekkes av reklamasjon, garanti eller innboforsikring.
    Hvis du har innboforsikring eller garanti som dekker at små barn øsdelegger høyttalerene eller andre uhell, så er du heldig. Som nevnt så har selgerne flere ganger til meg sagt at forsikringen dekker slikt, og for det meste annet er dekket. Plutselige uforutsette hendelser (selv om de er idiotiske) går da altså ikke under "skyldes feilaktig oppbevaring, dårlig pleie, uforsvarlig bruk, feilinstallasjon, feiloppsetting eller mislighold.", men dekkes heller ikke av innbo (som stort sett dekker tyveri/brann/vannskade).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFiklubben har full anledning til å bruke sine unntak mot en hver tenkt hendelse dersom de ønsker det. Om du leser unntaken en gang til så finnes det ikke et eneste tilfelle der de egentlig forplikter seg til å dekke.

Kan du si at det er forsvarlig å la poden på 1,5 år få leke med høyttalere til 50 laken?

Poenget mitt er at unntakene åpner for at de kan gjøre som de vil med en hver situasjon. Dermed blir det en skjønnsvurdering om noen skal få erstatning, og da kan det heller ikke kalles en forsikringsavtale.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    HiFiklubben har full anledning til å bruke sine unntak mot en hver tenkt hendelse dersom de ønsker det. Om du leser unntaken en gang til så finnes det ikke et eneste tilfelle der de egentlig forplikter seg til å dekke.

Kan du si at det er forsvarlig å la poden på 1,5 år få leke med høyttalere til 50 laken?

Poenget mitt er at unntakene åpner for at de kan gjøre som de vil med en hver situasjon. Dermed blir det en skjønnsvurdering om noen skal få erstatning, og da kan det heller ikke kalles en forsikringsavtale.
    Ganske enig i det, men ikke helt..
    "Uforsvarlig BRUK" står det. Hvis høyttalerene står helt stille, og man ikke bruker de uforsvarlig (f.eks. spiller for høyt, eller bruker de til å sitte på), så kan vil man muligens ikke si at ungenes lek er "bruk" av høyttalerene (forsvarlig eller ei!)... Skjønner?
    Men det er klart at hifiklubben kan tolke teksten annerledes. Men ifølge selgere så gjør de ikke det! Nå gidder jeg ikke diskutere det mer, for vi er egentlig ganske enige om at forsikringen er tull for de aller fleste av oss! Og når det gjelder hva den dekker, så hør med klubben eller forsikringsselskapet hvordan de tolker teksten...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske på at det er ikke HiFi klubben du møter i en tvist om hva forsikringen dekker. Det er sikkert et forsikrings selskap med X antall advokater i ryggen. Regner ikke med at HiFi klubben står bak dette alene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Du må huske på at det er ikke HiFi klubben du møter i en tvist om hva forsikringen dekker. Det er sikkert et forsikrings selskap med X antall advokater i ryggen. Regner ikke med at HiFi klubben står bak dette alene.
    Klart det, men som selger av forsikring eller hva det måtte være, så teller også det de sier muntlig (om det ikke står noe direkte annet i kontrakten), men som sagt: hør med selskapet davel. Og hvis de ikke dekker slike ting, så er forsikringen totalt ubrukelig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •