Hvordan måle effekten i en forsterker selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan måle effekten i en forsterker selv?

Hei entusiaster.

Er det mulig å måle utgangseffekt på en enkel og grei måte? Jeg fant et multimeter i skuffen til far for et par dager siden...kan det brukes til noe?

På forhånd takk.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nok litt mer...

Jeg gjorde en måling på min første surroundforsterker for noen år tilbake. Jeg tok med med forsterkeren på elektrolaben (på skolen - var student). For å måle effekten gjorde jeg dette:
    -Koblet opp en signalgenerator som kunne levere sinus med justerbar amplitude (spenning) og frekvens på en inngang.
    -Koblet så på flere store effektmotstander på høyttalerutgangen slik at det ble 8 ohm, og som tålte effekten fra forsterkeren.
    -På lasten (motstandene) koblet jeg et oscilloskop, og økte så volumet på forsterkeren til jeg så den begynte å klippe.
    -Utfra den målte spenningen rett før klipping og den kjente lasten kunne jeg da regne ut effekten.
    MEN resultatene har noe begrenset verdi, målingen var kun ved en frekvens (blir som en DIN måling), og forvrengning var også ukjent (visste bare at den ikke klippet). I tillegg så er en ren resistiv last (motstander) lettere å ha med å gjøre for forsterkeren også.

Med kun et multimeter blir det vanskelig fordi du må ha et signal som er egnet til å måle på (musikk varierer i hytt og pine, prøv å koble opp på høyttaleren og mål spenningen), samt at lasten er ukjent (en kan ikke gå ut fra at høyttaleren er f.eks 8 ohm selv om det står det på den).

BB

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får nesten en vel så bra indikasjon på effekten om man ser på antall VA på strømforsyningen, samt antallet kondensatorer og størrelsen på disse, for deretter å måle spenningen foran effekttransistorene på utgangen på forsterkeren.

Denne varianten vil heller ikke gi deg noe sikkert svar på noe som helst.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •