Total og ytterlig panikk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Total og ytterlig panikk.

Jeg har en liten katt på ca 2 år. Den er leken og spretten, og sier ikke neitakk til en klatre / hoppetur på høyttalerne. I dag har jeg derimot jobbet en del inne på rommet, og latt døra stå oppe. Jeg har en arbeidsampe som er relativt åpen (åpent inn til pæra). Den lot jeg forsiktig stå oppå den ene fronten mens jeg knotet i et hjørne av rommet. I et lite øyeblikk ser jeg katten er på vei inn døra, opp på Oppli-benken, centeren, for så å ta et vakkert kattesprang rett opp på fronthøyttaleren. Katten må se dårlig, fordi der stod det en svær arbeidslampe. Katten går i bakken, lampa går i bakken. Det kommer en gigantisk svær gnist fra bak høyttalern, og så blir alt mørkt.

Der var det gjort, tenkte jeg. Nå har hele anlegget kortsluttet, og titusenvis av kroner rett ut av vinduet. Strømkursen har nå tatt en liten tur igjennom termineringen og vidre inn i elektronikken, tenkte jeg.
    Jeg løper mot sikringsskapet og ser at sikringen for HK-rommet er flikket ned. Jeg flikker opp, ingenting skjer. Løper tilbake på rommet og desperat trekker ut alt av strømkontakter. Tilbake, flikker på sikringen og løper inn på rommet. Lampen er knust rett ved termineringen til høyttalern. Jeg skrur på forsterker, og hører etter noen som helst unormal lyd. Ingenting spesielt, så jeg skrur på PCen. Setter på noe lyd og ber til samtlige. Er rask til å slå på 7ch stereo.

... Og det fungerer. Ingen skader på høyttalere, ingen skader på katt, ingen skader på gulv, bare en ødelagt gammel lampe.

Spørsmålet er: hva er worst-case scenario vedrørende terminering, kortslutning og strøm?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva som er worstcase-scenario når det gjelder strømtilkobling. men jeg har flere ganger hatt litt av den samme følelsen som du fikk. Akkurat de sekundene der du fortvilet tenker på ukesvis med venting på reperasjon og tusenlapper som flyr ut av vinduet er ikke særlig morsomme... Dessverre har det også gått skikkelig ille et par ganger, og det er utrolig kjedelig når det først gjør det.

Derfor blir jeg så glad de gangene det går bra! Mennesker som har hatt nærdøden-opplevelser snakker jo gjerne om hvordan de nå virkelig har lært å sette pris på livet, og sånn blir det med anlegget også når det viser seg at det gikk bra allikevel. Da føles det liksom ekstra godt å kunne sette seg ned å nyte favorittskiva si

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er helt sant det du sier. Nå tar jeg ikke anlegget for gitt - på et par uker i alle fall.

Fikk nye høyttalere i går - og trodde de hadde dødd samtidig. Så mye slit og mas og utgifter for ingenting - det er nesten for skummelt til å være sant.

Nå er i alle fall rommet her cat-free zone såfremt den ikke er helt rolig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •