Det låter forferdelig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det låter forferdelig!

Vet at dette er diskutert, men fant ikke noe som kunne gi svar på mitt problem.

For øyeblikket kjører jeg Dali Ikon 6, på NAD C352, og det låter rett og slett elendig.
    Hørte samme oppsettet på hifiklubben, men der hadde det en varm, fyldig og god lyd, som var spesielt klar og detaljert i de øvre tonene. Når jeg satt det opp hjemme opplevdes det _utrolig_ platt, bassen kan beskrives som totalt fraværende. Diskanten er litt hissig, men det er ikke noe problem.
    Rommet er relativt åpent, med god takhøyde, og det er nedgang til trapp, og til en annen stue ved siden av i åpen planløsning med skillevegg.

Musikken jeg hører på brer seg over hele spekteret. Prøvde samme musikk som på HFK, men det var ikke i nærheten av samme lyd. Har vekslet mellom og spille fra dedikert cd spiller og pc, men hører ingen forskjell, så det er ikke signalkilden det står på. Prøvde også oppsettet i et annet rom med mye bedre akustikk, men det låt forsatt neste like dårlig. (ville ikke valgt andre høyttalere heller, hørt de flere steder, og de passer meg meget bra)
    Noen som har en løsning? Større forsterker, subwoofer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Bruker du samme type kabling som hifi-klubben brukte? Visst ikke kan dette være en årsak, kabler har faktisk litt å si i slike oppsett.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis utstyret er nytt trenger det gjerne litt innspillingstid før det spiller som demo-oppsettet? Det kan ta opptil 100 timer med spilling uten at jeg har noe erfaring med det selv.

Hvis ikke så har vel hifiklubben 1 uke bytterett om du har spurt på forhånd?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon er kilne på plassering. De skal stå vinkelrett på sidevegg blandt annet. Kanskje Roffe kan utdype litt siden han har testet disse hjemme?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vel spillt nærmere 40t nå, og forbedringene er minimalt. Bruker samme kabler ja.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har nok noe med oppkoblingen din å gjøre. tror ikke der er innspilling, det får være måte på til forskjell da !!
    for meg høres det ut som feil fase på høytalerkablene. fraverende bass,diffust lydbilde,flatt, osv, høres slik ut.
    sjekk også hva du har stående på av andre saker som tar strøm. lysstoffrør, lysdimmere(tyrystor-styrte) det vet du nok ikke, men slå dem av. har du mulighet, så mål, eller få noen som kan til å måle strømnettet.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40t er ikke så mye....Ikon 6 trenger laaaaaang innspillingstid:wink: tok lang tid før bassen i mine B&W 603 satt bra, og de har kortere innspillingstid enn Ikon6. Forsterkeren (har samme) er nok ikke problemet da 352 har mye å gi i de nedre freksvensene..

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dimensjonene på rommet ditt da? Er det kvaderatisk, eller rektangulært...?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utenom forslag som er nevnt kan jeg nevne at det er andre på hifisentralen.no som har kommentert angående trapper i hifi-rom. Mens du spiller musikk med mye bass kan du stille deg i trappen (eller rommet under) og høre hvor mye bass som forsvinner ned der. Det kan være ganske mye. Beveg deg også rundt i lytterommet ditt.
    Selv har jeg et liknende problem med en døråpning som går til gangen. Der er det mye bass

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt ved planløsingen som vedlegg. Taket blir høyere på midten, altså skrått fra begge sider, og er godt over 2,5m på det høyeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk litt rundt i rommet og hørte. Lyden var stort sett ganske platt, men område mellom høyttalerne, og spesielt område rett bak høyttalere ga et svært godt fyldig lydbilde, som var veldig tilfredstillende og høre. Hvordan kan dette evt. plasseres for å få noe av det samme lydbildet ut i rommet?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som SWANS skriver over: dobbeltsjekk at du har koblet høyttalerkablene riktig. Er det forskjellig farge eller lign er det enkelt - ellers kan det lønne seg å sette rødt tusj-merke eller tape-bit slik at rød kontakt på forsterker kommer til rød kontakt på høyttaler. Blir dette feil kan lyden bli rar.

Ellers har jeg ikke hørt Ikon, men det kan høres som om de har mye i diskant-området ift i bassen. Det som da er viktig er å unngå store harde flater som reflekterer lyden. Forsøk å henge noen laken eller tepper på veggen bak der du lytter spesielt, men også på sideveggene - bare for å høre om det er store forskjeller. Blir det virkelig store forskjeller så kan det være verdt å tenke på permanente løsninger - alt som bryter opp lyden hjelper også (bokhyller, bilder, osv...)

Til sist innspilling - dette er viktig og det varierer hvor lenge høyttalere må spilles inn. Noen merker man forskjell på i løpet av noen dager, noen tar mye lenger tid, andre kan man nesten ikke merke forandrer seg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •