Hjelp til oppkobling cdspiller/receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppkobling cdspiller/receiver

Heisann,

har et par spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
    Har en yamaha rxv2600 receiver, som er koblet opp i et hjemmekinosystem bestående av energy høytalere. Har bestilt opp 1 stk abrahamsen cd-spiller, og spm mitt er hvordan jeg skal koble opp dette. Vil det lønne seg å kjøpe f.eks en egen forsterker til cd-spilleren, det finnes jo integrert forsterker i samme serien, eller kan jeg koble cd-spilleren rett på receiveren(blir det noe bra lyd ut av det). Eventuelt hvordan løser jeg det med kabler osv, hvis jeg kjøper en forsterker til cd-spilleren. Kan dette kobles på en lur måte slik at jeg slipper å bytte om kablene fra hjemmekino vs cd-lyd?

Lurer også på om noen har noen bra tips til noen ok høytalere prisklasse 5-10k som fungerer både til musikk og film(musikk er det viktigste).

På forhånd takk....

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Først så burde du jo prøve og høre om du blir fornøyd med lyden du får ut av surroundreceiveren du har. Om du ikke blir blir det, kan du kjøpe deg en stereoforsterker. Oppkoblingen er enkel. Du kjøper et par rca-signalkabler og plugger i inngangen merket "CD" i surroundreceiveren din. Dersom du blir fornøyd med lyden, er jo det vel og bra. Men jeg tror nok at det blir mye bedre dersom du går for en stereoforsterker.

Men!

For å koble sammen surroundforsterkeren din med stereoforsterkeren, må surroundforsterkeren har pre-out - altså utganger som man vanligvis bruker til å koble til effektforsterkere. Jeg regner med at den har det? - Det må du sjekke først, uansett.

Dersom du kjøper deg en stereoforsterker, har du jo uendelig mange å velge mellom. Men Abrahamsen sin er helt sikkert veldig bra.

Uansett, slik kan du gjøre det:

- Du tar et par rca-kabler fra pre-out på surroundrecieveren og inn i en inngang på stereoforsterkeren (AUX, for eksempel).

- Høyttalerkablene kobler du i stereoforsterkeren - IKKE i surroundrecieveren.

- CD-spilleren kobler du da selvfølgelig i stereoforsterkeren - og du får CD-lyd fra stereoforsterkeren.

- For å bruke surroundforsterkeren nå, velger du AUX(eller den inngangen du har valgt) på stereoforsterkeren. Så setter du volumet på et valgt nivå. Feks klokka 12 (rett opp). Da går signalene til frontkanalene gjennom stereoforsterkeren. Så stiller du inn lyden på surroundrecieveren din. - Det var det, egentlig.

- Hver gang du skal bruke surroundrecieveren din, må du sette stereoforsterkeren på det samme nivået (klokka 12).

Det er den enkleste måten jeg kan se for meg at du kan gjøre det, iallefall!
    Men dersom du kjøper en stereoforsterker med "prosessorgjennomgang", vil du slippe å stille inn stereovolumknappen hver gang.

Håper det ikke ble for knotete forklart.. ;-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale en forsterker med prosessorinngang (bypass), og bruke denne som effekt-trinn til frontene ved surround. Du kobler da en RCA-kabel fra Pre-out front L&R på surrounden, og inn i prosessor/by-pass inngangen på stereo-forsterkeren. CD-spilleren skal selvfølgelig fortsatt rett i stereo-forsterkeren.
    Dette vil være den beste løsningen for å beholde topp kvalitet både i 2 og 5-7 kanaler. Du blir fort lei av å justere volumene i forhold til hverandre hver gang du setter på en cd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja okey, har du noen å anbefalle?
    Vil jeg kunne bruke den i den nye serien til abrahamsen?
    http://www.vseries.no/

Ble litt mye på engang for meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •