Skarp ulyd når lyden går av\på

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skarp ulyd når lyden går av\på

Har koblet opp et anlegg bestående av litt nytt og litt gammelt utstyr.
    Det låter ganske bra men det oppstår et skarpt "smell" i alle høyttalerene når lyden går av eller på. F.eks når jeg hopper til en annen sekvens på en film, eller når jeg skifter fra en sang til en annen på enn DVD konsert.
    Det smeller både når lyden forsvinnner og når den kommer igjen, og det smeller like høyt uansett volum.
    Hva er det som skjer?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok tyde på at signalet mangler en minusforbindelse ett eller annet sted slik at det er overfølsomt for støy. Har du forsøkt å skifte litt signalkabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg byttet ut kabelen mellom dvd spilleren og reciveren. Hadde tidligere en vanlig phono og erstattet den med en coax. (clas ohlson).
    Det hjalp betraktelig men jeg har fremdeles en ulyd. Den kommer nå bare når lyden går av, f.eks ved hopping mellom sekvenser på filmen o.l.
    Den høres i alle høyttalerene og er lik uansett volum, bortsett fra ved mute. Da blir det tyst.
    Er det flere forslag til utbedringer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det mest sannsynlig DAC-ene som lager den støyen. Det kan være at reieveren ikke er bedre, det kan være at kabelen mellom DVD og reciever (som jeg antar å være en digitalkabel) er svært lang eller av dårlig kvalitet. Den bør være av 75-ohms type og du kan bruke samme type som de bruker til overføring av videosignaler. Prøv gjerne med en som koster noen 100-lapper, men ikke bruk Monster for de har ofte problemer med impedansen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåvel. Takker for råd og forslag. Ja, kabelen er av digital type med 75-ohm og full pakke. Skal så vidt jeg skjønner være dedikert til formålet.
    DAC betyr digital\analog konvertering - ikke sant? Er det slik at hvis kabelen er av ok kvalitet så er konverteren i reciveren den eneste mulige synderen?
    Vil det isåfall være en mulighet å prøve 5.1 analogutgangene på dvd spilleren?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør du prøve som et ledd i å lokalisere feilen ja.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme gjelder min doxa dac. ved visse signalkilder skraper det godt og freidig ved skifte av spor etc..ikke et problem med mitt sony drivverk dog.
    dette skjer fordi kilden legger digitalutgangen som "flytende". doxan mangler en mute funksjon på utgangen og d blir da ulyder..
    samme skjer når jeg skrur av og på lys i rommet.
    men lyden er bra så jeg driter i det...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant den. Jeg byttet ut Denver DVD'en med en Sony 930. Når jeg bruker 5.1 utgangene så er det ingen problem. Når jeg skifter til coax så smeller det ved skifte av spor. Tydeligvis noe med konverteren i forsterkeren. Her blir det å kjøre 5.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemmet jeg å, men min smell er variabel i forhold til lyd styrken, Finner det ikke ut, Receivern NAD T743 er ny, DVD NAD T 531,, Høytalerne er ganske nye , AL 1002 , Delefilteret er helt i orden , Kjører kun Coaxial kabler ..

Kan det være noe med strømmen i huset ? Ustabilt etc ?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker noe tilsvarende med min Arcam AVR200, men bare ved skifte av signalkilde, ikke ved bytte av spor. Smått irriterende i starten, men ikke noe jeg gidder å bry meg noe mer om.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk å snu støpselet til strømen. Forsøk også om det er mulighet til å låse samplingsfrekvensen og eventuelt fasevende signalet digitalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr jobbet hardt ikveld, byttet og styrt alt som er av kabler, men ikke faen om den lyden forsvinner , for bare bite i støvet og la den være der den smellen .

Men det verste er når jeg skal bytte ifra receiveren ( T743) Fra feks DVD , til Canal + , eller playstation2 til DVD , eller uansett hvor jeg bytter , så forsvinner lyden helt , blir så frustrert . Selvfølgelig bytter jeg på receiveren at den må bytte inn gang på Coaxial eller digital, slik at den for den rette inngangen .
    Men må inn i menyen og bytte litt på LARGE, SMALL, osv helt til det blir lyd .WTF

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde dette problemet når jeg brukte en surroundreciever med et effekttrinn. Det kommer rett og slett av at effekttrinnet har en høyere utgangsspenning enn resten av utstyret takler. Hvis det ikke er problemet, burde du bytte/reklamere på produktet/ene.
    Hvis du har mulighet; prøv å kombinere med annet utstyr.
    Jording kan være en faktor. Prøv en ekstra jordingskabel fra chassiset til jord.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •