Stereo eller flerkanals systemer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo eller flerkanals systemer?

Jeg er sikker i min sak om hva jeg selv foretrekker. For meg er det stereo som gjelder for musikk. Mye av grunnen til dette er at mine favoritter stort sett hadde sin storhetstid på 70- og dels 80-tallet, og de aller fleste innspillinger er gjort i stereo.
    For meg er det ikke naturlig å høre musikk i flere kanaler - musikk låter for meg best i to kanaler.
    Etter å ha lest en del innlegg på dette forumet, sitter jeg med inntrykk av at det 5.1 eller 7.1 systemer som gjelder for de fleste. Stemmer dette?
    Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å kjøpe meg et flerkanals system på sikt, men gjør jeg dette vil ikke det være på bekostning av eller i stedet for stereo. Blir det etter hvert et flerkanals system for meg, så vil det utelukkende bli benyttet til film.
    Siden musikk og lyd er en av mine store lidenskaper, er det bare det beste som gjelder (innenfor rimelighetens grenser). Et bra anlegg koster en del, og jeg kommer ikke i oversiktelig fremtid til å ha råd til et veldig bra hjemmekino system i tillegg til et veldig bra stereo system, og vil da prioritere å legge de store pengene i stereo systemet mitt og heller kjøpe et rimeligere flerkanalssystem.

Er det noen som har noen synspunkter på dette? Enig eller uenig?

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig! Stereo er prioritert fordi det spilles musikk 90% av tiden, og hva er da vitsen med et anlegg som spiller best på film? Og jeg vil si at man kan få kule opplevelser med film i stereo, eks med en dvd-spiller med virtual surround

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank Zappa
    Etter å ha lest en del innlegg på dette forumet, sitter jeg med inntrykk av at det 5.1 eller 7.1 systemer som gjelder for de fleste. Stemmer dette?
    Siden dette er et forum der det legges stor vekt på film, er det ikke så rart at de fleste har surroundanlegg. Selv kjører jeg stereo, mye av de samme grunnene som deg. Jeg får vel kanskje skaffe meg noe å SE film på før jeg satser på surround.:-)

Frode

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et ganske greit surround-anlegg, men da det ble så mye musikkspilling i forhold til film, tok jeg like gjerne og solgte det, og kjøpte meg et enda bedre stereoanlegg

Musikk er nå enda bedre, og film er heller ikke verst de gangene jeg kjører i gang en dvd.
    Jeg synes det virker som en veldig bra prioritering av deg, dersom du hører mest på musikk.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig valg! Hører man mest på musikk og skal ha bra lydkvalitet i stereo, så slipper man helt klart billigst unna med et 2-kanals system.

Helt riktig at 5.1 og 7.1 er dominerende på AVforum, og det virker som at det er SVÆRT VIKTIG at subwooferen i systemet skal kunne spille av lyder som øret ikke er i stand til å oppfatte... :?

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Helt riktig at 5.1 og 7.1 er dominerende på AVforum, og det virker som at det er SVÆRT VIKTIG at subwooferen i systemet skal kunne spille av lyder som øret ikke er i stand til å oppfatte... :?
    Men det føles

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig her... sluttet selv med surround nå etter 7-8 år, og går over på ren stereo. 60-70.000 for et stereoanlegg / 2 * 6-8 kanaler = 200.000kr+ for surround av tilsvarende kvalitet mener nå jeg.

Synes de fleste surround systemer rundt 50-60k er meget skuffende, og frister ikke å betale 150k+ for Parasound + M&K e.l. med dagens inntekt Ikke kan det forsvares heller i leilighet (problemer med utseende i stue som skal brukes til annet også + lydtrykk kan bli problematisk). I eneboliger stiller jo saken seg annerledes, hvor man gjerne har dedikert rom og kan bygge det opp pent + spille høyt.

Nå har jeg kanskje litt høye krav til lyd i forhold til de som kjøper surround på Elkjøp til 9995,- men jeg er vel ikke alene om det på dette forumet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hadde ikke hatt noe imot surround. Men allikevel er musikk desidert viktigst. Tenker litt på det sånn, at CD-spilleren alltid snurrer når jeg er hjemme, mens jeg ser 1-2 filmer i uka... Altså bortkastet.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker like mye film som musikk, men som gammel hi-end tulling, tok det lang tid før jeg gikk til innkjøp av ett senter/pre-amp som var bra nok lydmessig, og alle har rett. dette kostet. innrømmer at hadde jeg brukt alle rerusser til 2-kanal, hadde jeg naturlighvis hatt enda ett hakk bedre lyd. men kommer nok aldrig til å slutte å se film. eller aldrig til å hige etter det beste av det beste.

mvh

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo her også. Mye av grunnen er selvfølgelig økonomisk begrunnet. Var kjipt i starten å se film i stereo etter mange år med surround. Litt av årsaken er LFE-sporet som forsvinner i downmixen til stereo. Men jeg klarer meg vel. Er rimelig bra fornøyd egentlig.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ikke ha begge deler i ett system?
    Forstår ikke motsetningen mellom disse, men selvsagt får en bedre lyd i stereo hvis en bruker like mye penger.
    Selv bruker jeg integrert forsterker ved stereo mens den blir effektrinn i flerkanal. Ved brukt kjøp får et meget bra kombianlegg for 50-60000.-

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også den oppfattelsen at det er fullt ut mulig å laget et surround system som også fungerer bra til musikk. I mitt oppsett har jeg prioritert gode front-høytalere, kombindert med en surround-preamp som er forholdsvis oppgående. Forsterkere og signalkilde får en siden kombinere etter hva man har råd til. Det er ikke noe problem å kjøre hefige monoblokker til frontene og en mindre forsterkere til resten. Dette vil låte bra på musikk, samtidig som det fungerer til film. Ulempen er selvfølgelig, som dere også nevner, at kostnaden blir en god del dyrere enn det et rent stereo-oppsett koster. Spørsmålet er da hva man bruker anlegget til. Jeg ser mye film og hører også mye på musikk. Valget var dermed naturlig, altså et forsøk på å få til noe som fungere til begge deler. I denne finbindelse er det også naturlig å referere til Knut Vadsetg sine artiklene om den musikalske hjemmekino i Fidelity...

Som også nevnes over er det en overvekt av 5.1 her på forumet. Det er ikke unaturlig på et forum som har sitt hovedfokus på hjemmekino. En finner den samme forskjellen på f.eks. Hi-Fi Sentralen, hvor hovedvekt er på stereo-utstyr. Det største problemet slik jeg ser det er at mange ikke er klar over de begrensingene som ligger i rimelig surround utstyr. En får riktignok mer for pengene nå en noensinne tidligere, men samtidig er det meget stor forskjell på f.eks. et stereo-oppsett til 15K og et 5.1 oppsett til samme pris.

Bare mine tanker om saken...

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå valgt et 2 kanals oppsett. For det første er musikk viktigere enn film for meg, og for det andre, er jeg mer enn nok fornøyd med lyden fra 2 kanaler og et godt anlegg.

Jeg kunne for så vidt gjerne hatt flerkanalsanlegg, men da måtte det være av samme klasse. Et mellomklassealternativ, er på en måte helt uaktuelt. Altså det ville ikke bli akkurat billig.......

Med tid og stunder, og når jeg har fått meg 100 kvm til, så kan det jo være at jeg bygger et eget rom.

Men inntil videre, jeg er superfornøyd slik jeg har det nå - altså film i 2 kanaler :-D .

Mogens

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk er best uanset i to kanaler. Musikken blir så løyen vist du kjører musikk i fleire kanaler. Eg meiner at musikk er best i stereo! Eg hører mest på musikk, men eg liker også film. Eg har valgt fleikanals system fordi eg liker det. Alt saman er ein smakssak

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er to spørsmål:
    1. Er musikk best i stereo uansett, eller er det mest fornuftig å kjøpe 2-kanals siden de fleste innspillinger er slik?
    2. Får man bedre musikkgjengivelse av å bruke 50' på stereo enn multikanals, og gjelder det uansett om kilden er stereo eller 5.1?

Jeg er positiv til surround, men savner flere gode innspillinger.

-k

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ihvertfall av den oppfattningen at en multikanalsmusikkinspilling som er skikkelig forseggjort er en helt unik opplevelse. Så jeg er ikke enig å bestemt kåre musikk best i 2 kanaler. Har akkurat begynt å tappe inn i DVD-Audio verdenen, og jeg må si meg positivt overrasket.

Ang. det å gå for stereo eller multikanalsoppsett. Jeg ville sagt det slik at om du heller mest mot musikk, og da gjerne stereomusikk som du nevnte. Så kan du starte med å legge pengene i noen gode fronthøyttalere, en god integrert forsterker med mulighet for passthrough for fremtidlige flerkanalssystem. Så oppgraderer du etterhvert om du føler behovet for det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk som er mikset i stereo spilles av i stereo - selvfølgelig. Ellers mister en alle fortrinn ved stereo, og den store scenen i musikken blir ødelagt i en miks av lyder som en prosessor skal bestemme. DVD-A derimot spilles av i flerkanal da den er mikset slik. Alt til sin tid. Jeg kan kose meg like mye med stereo som flerkanal, men materialet spilles av slik det er mikset.

Heldigvis er det slik at det finnes subwoofere som kan ta seg av de dypeste frekvensene både på musikk og film, for det er ikke mange høyttalere som kan slå seg på brystet for å være fullfrekvente. Å avlaste både forsterker og høyttalere fra det ekstremt problematiske området fra 60Hz og nedover er en stor fordel, og alt over vil spille mye bedre - både med tanke på tilbakekobling og samtidsfaktor for et basselement som skal spille av inntil 6 - 7 oktaver. Derfor er det en fordel med subwoofer, og en enda større fordel om den går ned i det taktile området. Selv om enkelte konservative ikke liker bass, så finnes det dyp informasjon i musikk og likeså film. Musikk er ikke bare gitar, piano og skarptromme, selv om mange nok skulle ønske seg det. Bruker en 50k på kilde, 50k på høyttaler og 50k på et stereo effekttrinn, så bør en jo også kjøpe seg subwoofere som ligger i samme klasse. Kanskje det er der enkelte gjør feil? Og hvorfor kjøpe bare én når resultatet blir så mye bedre med to eller fler? Nå har jeg fire stykker, og jeg har fått mer kontroll og stramhet for hver som er installert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åssen tråd er detta da?

Skjønner ikke helt at man kan sammenligne surround/flerkanal mot stereo!! Tror alle er enig om hvis man kun hører på stereo så kjøper man stereo! Ser man kun på film, kjøper man surround..... Det blir som å sammenligne en sportsbil med en stasjonvogn, det går egentlig ikke.

Bruksområde er jo helt forskjellig, hva man er interessert er forskjellig, krav til kvalitet er forskjellig, og om man vil ha et anlegg som skal dekke begge behov eller ikke, eller har man plass til to anlegg.....?

Jeg er heller ikke av oppfatning som noen over her at man må 4 dobble prisen på et surroundanlegg for å oppnå samme kvalitet, slik er det ikke i mine ører. Er nok mer enig hvis vi sier en dobbling av prisen, kommer an på hvordan man setter sammen anlegget....

Totalt sett tror jeg faktisk det ikke er så mange som kjører SACD eller DVD-audio, dem som gjør det ønker også et godt kinoanlegg.......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •