Kabel - Spørsmål til de som har fysikken i orden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel - Spørsmål til de som har fysikken i orden

Det selges høyttaler-kabler opp til flere titalls tusen kr. De har ofte ikke så allværdens tykt tverrsnitt.

Viktige begreper rundt kabel:
    induktans
    motstand

Tykt tverrsnitt gir lav motstand og eventuelt bedre bass. Pga det er der det går store strømmer?
    En tynn ledning gir mindre induktans (magnetfelt rundt kabelen) og kanskje mindre forvregning i diskanten.

Er dette relatiavt? Hva er eventuelt den riktige tverrsnittet? Dette er sikkert tatt opp 1000 ganger, og jeg kaster meg sikkert inn i et ******* ved å spørre.

"Jeg spør de med litt fagelig kunnskap som kanskje kan gi meg et god svar".

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke forvent alt for stor respons da dette har blitt tatt opp maaange ganger allerede. Du kan prøve å søke..?

Men på den andre siden så er det jo ingen heksekunst å lage en kabel-debatt heller...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må tenke på at forskjellige kabeltyper har forskjellige lederevner som er med på å bestemme tverrsnitt, så et gitt optimalt tverrsnitt finnes ikke! :neutral:

men SØK! hehe

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kopper sølv og gull har en fast motstand uansett kabeltype

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har søkt på internett og det meste jeg finner er bare synsing og meninger.
    Ingenting er konkret. kobber er kobber, men noen kabler er tvunttet på en spesiell måte. Informasjonen på kabelene til f.eks 20 000kr er: kabelen har lav induksjon. De bruker aldri konkrete tall.

Noen som kan hjelpe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første treff på google:
    Loudspeaker Cable Characteristic Impedance

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tollef
    Det selges høyttaler-kabler opp til flere titalls tusen kr. De har ofte ikke så allværdens tykt tverrsnitt.

induktans
    motstand

Tykt tverrsnitt gir lav motstand og eventuelt bedre bass. Pga det er der det går store strømmer?
    En tynn ledning gir mindre induktans (magnetfelt rundt kabelen) og kanskje mindre forvregning i diskanten.

Er dette relatiavt? Hva er eventuelt den riktige tverrsnittet? Dette er sikkert tatt opp 1000 ganger, og jeg kaster meg sikkert inn i et ******* ved å spørre.

"Jeg spør de med litt fagelig kunnskap som kanskje kan gi meg et god svar".
    Har man to ledere ved siden av hverandre har man i tilegg en kapasitans (condensator effekt) også, som kan skape problem med selvsving i forsterkeren ved lange kabelstrekk osv.

Den beste høytaler kabelen er vel egentlig å sløyfe hele kabelen og kobble forsterker og høytaler mer direkte.

Ellers er vel man inne i et "vepsebol" av et tema her når man virkelig skal ha opphetede kabel debatter, og min erfaring er at man nesten må prøve ut og evaluere div kabler selv i sitt eget lytterom på det utstyret det skal benyttes på osv, fordi det ikke er noen fasiter eller gode fysiske modeller som sier alt av fenomener som skjer rundt kabler i et hifi anlegg.

Mistenker at psykiske faktorer rundt hørsel og pris/profitt utseende osv kan være vel så kraftige lyttemessige faktorer som reelle lede og skjermings egenskaper, noe diverse blindtesting vel ofte har gitt en indikasjon på, selv om kanskje helt klare bevisene uteblir.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at man har tverrsnittet på en viss størrelse er for å unngå spenningsfall og oppheting ved for mye strøm i forhold til kabelen evne til å forflytte elektroner.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    induktans
    motstand

Sånn rent fysisk sett er det eneste viktige når det gjelder kabler at tverrsnittet er stort nok til at kabelen ikke blir varm (noe som vanligvis er mye mye tynnere enn de pølsene som folk har hjemme i stua). Det vil ikke gå mer strøm i en tykkere kabel. At parametere som induktans, motstand og kapasitans har noen betydning er heller ikke beviselig når det gjelder så små verdier som det er snakk om i vanlig hifi med korte kabelstrekk.

I teorien bør ikke kabler engang være et diskusjonstema. I praksis er det mange (inkludert meg selv) som mener å høre forskjell på kabler, derfor vil jeg ikke avfeie det fullstendig. Men det er vanskelig å knytte praksis og teori i dette tilfelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mangler gode store blindtester som bekrefter AT fenomenet finner sted, og under hvilke betingelser.

Foreløpig er det liten uenighet om at kabler kan ha betydning ved veldig lange kabelstrekk, og ved høyttalere som presenterer veldig vanskelig last.

I normalttilfellet "normale" høyttalere og forsterker, kabler på 3 meter og med rikelig tverrsnitt er det noen uenighet om kablenes betydning. Først når man er enig om at disse tingene skjer/skjer for enkelte oppsett og brukere, kan man gå nærmere inn på fysikken.

Jeg har forøvrig diskutert nettopp dette med en bruker på hifisentralen som rapporterte spennende resultater fra blindtester.

-k

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det mangler gode store blindtester som bekrefter AT fenomenet finner sted, og under hvilke betingelser.

Foreløpig er det liten uenighet om at kabler kan ha betydning ved veldig lange kabelstrekk, og ved høyttalere som presenterer veldig vanskelig last.

I normalttilfellet "normale" høyttalere og forsterker, kabler på 3 meter og med rikelig tverrsnitt er det noen uenighet om kablenes betydning. Først når man er enig om at disse tingene skjer/skjer for enkelte oppsett og brukere, kan man gå nærmere inn på fysikken.

Jeg har forøvrig diskutert nettopp dette med en bruker på hifisentralen som rapporterte spennende resultater fra blindtester.

-k
    du kan jo spørre meg også, vi/jeg har utført mange blindtester, det er riktignok noen år siden. men det blir vel ikke mindre relevant av den grunn. men er ikke sikker på om du vil like resultatet.
    er også intresert i den diskusjonen du refererer til, kan du si hva innlegget heter, da jeg (selfølgelig) er på hifisentralen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror aldri det kommer et klart svar! Det vil ikke være vanskelig å lage matematiske beregninger av hvordan kabelene påvirker lyd signalet. Og hvis det hadde vært en hørbar forskjell, tror jeg at hifi bransjen ville ha presenter oss for denne formelen. Da ville ihvertfall jeg lagt penger i kabler, slik som alt annet.
    Når vi tyr til blindtester sier det seg litt selv, da kan resultatet vært minimalt eller ikke hørbart.
    Ved en stor og omfattene blindtest vil nok resultatet være at det er ingen forskjell.

All teori rundt høyttaler kabler på internett er ikke relevant (av det jeg finner). Lyd signalet er ikke mer enn et hvilkens som helst vanldig strøm signal. Stømmen i høyttaler- kabler er lavfrikvente og ikke spesielt store. Den høyeste strøm pulsen er på 20 000hz (ihvertfall ut fra en cd). Tilsvarende i pc'er kan signalene gå opp til 10Ghz altså 10 000 000 000hz. Da er det viktig med liten induktans, kapasitans og motstand. Derfor er også kablene tvundet på en spesiell måte.

Dette er min konklusjon, men hadde vært morsomt å få vite svaret på blindtesten på hifisentralen. Kunne du sende en link til testen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det med tykkelse( på kabler,he he) så er det vel slik at jo lenger kabel du skal bruke dess tykkere bør den være for stemmer det at motstanden blir høyere jo lenger kabelen er? I så fall er jo dette et viktig punkt og ta hensyn til. For min egen del så hører jeg forskjell på ulike kabler,men det er jo ikke alltid slik at dyrest er best! Jeg bruker ikke dyre kabler til mitt anlegg,men bruker bra tykkelse fordi jeg har et effekthungri anlegg med kraftige forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All teori rundt høyttaler kabler på internett er ikke relevant (av det jeg finner). Lyd signalet er ikke mer enn et hvilkens som helst vanldig strøm signal. Stømmen i høyttaler- kabler er lavfrikvente og ikke spesielt store. Den høyeste strøm pulsen er på 20 000hz (ihvertfall ut fra en cd). Tilsvarende i pc'er kan signalene gå opp til 10Ghz altså 10 000 000 000hz. Da er det viktig med liten induktans, kapasitans og motstand. Derfor er også kablene tvundet på en spesiell måte.
    Transmisjonslinje-teori er lite relevant for høyttalerkabler siden lengden er så liten i forhold til bølgelengden. Hvis kabelen var noen km lang ville dette kunne blli mer relevant.

Høyttaler-forsterker er dog ikke en like veltilpasset eller forutsigbar oppkobling som f.eks CD-spiller til forsterker. Dette skyldes at høyttalere har en nominell impedans på f.eks 4 eller 8 Ohm som varierer tildels voldsomt med frekvens.

Dette er såvidt jeg vet ikke noe "magisk" men ganske banal 2FY eller GK elektro. Hvis seriemotstanden i høyttalerkabelen er stor relativt høyttaleren så vil du både miste effekt til kabelen og kunne forskyve avstemmingen av bassrefleks. For høyttalere som elektrostater kan du få problemer med veldig lav impedans v/ 20kHz.

For normale, gode konstruksjoner brukt på "vanlig" vis så mener jeg at dette er ting man ikke behøver å tenke på. Dvs at fenomener som 0.01dB demping grunnet høyttalerkabelens resistens er langt mindre viktig enn variasjon i forsterkerens grunnet spenningsvariasjon på nettet.

Hvis du baserer deg på alment akseptert teori så er det også verdt å merke seg at praktisk talt alle ønskede karakteristikker kan kjøpes for veldig lite penger. Altså må "dyre" hifikabler rettferdiggjøres ut fra andre ting enn alment akseptert fysikk.

Hvis du spør forumbrukeren Snicker-is så har han betydelig større innsikt i disse ting enn meg selv.
    Dette er min konklusjon, men hadde vært morsomt å få vite svaret på blindtesten på hifisentralen. Kunne du sende en link til testen?
    Hifisentralen - Innspilling av kabler: myte eller fakta?

Dette er ikke en blindtest jeg har hatt noen befatning med, eller en offisiell "hifi-sentralen-blindtest", men en forumbruker som nevner interessante resultater.

Sitat Opprinnelig postet av swans
    ...men er ikke sikker på om du vil like resultatet.
    Hvorfor skulle jeg ikke det?
    ...er også intresert i den diskusjonen du refererer til, kan du si hva innlegget heter, da jeg (selfølgelig) er på hifisentralen også.
    Se linken lengre opp i denne posten :-)

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fra knutinh.

vel, bare en følelse jeg sitter med.
    alle våre blindtester eller åpene tester sådan er relativt enstemmig. kan ikke huske at kabler har vert likt lydene. sellfølgelig har det altid hvert overraskende resultater. de eneste gangene noen ikke har hørt forskeller, har( inkludert med selv) hvert med fagfolk, som ikke har villet høre forskjell, senere har faktisk alle innrømmet dette, men det var tungt( meg også) i kabelgalskapens spede begynnelse, fant jeg på alle unskyldninger for at det ikke var lydmessige forskjeller. fant ingen bevis i "boka" for det jeg alikevel hørte. det koster å erkjenne sannheten selv om det du vet....er riktig.
    håper jeg tar feil, men føler du er her jeg var. det var bare det...pip

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fra knutinh.

vel, bare en følelse jeg sitter med.
    alle våre blindtester eller åpene tester sådan er relativt enstemmig. kan ikke huske at kabler har vert likt lydene. sellfølgelig har det altid hvert overraskende resultater. de eneste gangene noen ikke har hørt forskeller, har( inkludert med selv) hvert med fagfolk, som ikke har villet høre forskjell, senere har faktisk alle innrømmet dette, men det var tungt( meg også) i kabelgalskapens spede begynnelse, fant jeg på alle unskyldninger for at det ikke var lydmessige forskjeller. fant ingen bevis i "boka" for det jeg alikevel hørte. det koster å erkjenne sannheten selv om det du vet....er riktig.
    håper jeg tar feil, men føler du er her jeg var. det var bare det...pip
    Tja. Selv om det normalt er kult å ha rett så vil jeg si at nysgjerrigheten nok overskygger stoltheten i dette tilfellet.

Godt dokumenterte hørbare forskjeller mellom kabler som måler "likt" ville vært revolusjonerende.

-k

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos dette med tykkelse. Jeg har nettopp testet mine nye 0,33 kvadrat høyttalerkabler.

De er 1,5 meter lange. Høyttalerne er 8ohms, med en følsomhet på 91dB. Forsterkeren yter 200W. Det banker hardt i mellomgulvet. Kablene blir ikke engang lunkne. Der har du fysikken i orden.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Apropos dette med tykkelse. Jeg har nettopp testet mine nye 0,33 kvadrat høyttalerkabler.

De er 1,5 meter lange. Høyttalerne er 8ohms, med en følsomhet på 91dB. Forsterkeren yter 200W. Det banker hardt i mellomgulvet. Kablene blir ikke engang lunkne. Der har du fysikken i orden.
    hvis du i det hele tatt kan kjenne temperatur på kabelen har du drept all dynamikk for lenge siden, det er tross alt pulserende effektforbruk vi snakker om, ikke en varmeovn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er tross alt pulserende effektforbruk vi snakker om, ikke en varmeovn.
    hva mener du?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.6mm er spesifisert for 10A. altså 2300watt, kontinuerlig.
    at det skulle bli noe varmegang i en høyttalerkabel hjemme er Helt usansynlig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •