Hva betyr Signal To Noise Ratio?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva betyr Signal To Noise Ratio?

Hva betyr egentlig Signal To Noise Ratio, eller S/N. For eksempel hva betyr det hvis en forsterker har Signal To Noise Ratio: >95dB? og hvor mye har dette egentlig å si for lyden fra høytaleren?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å bli for matematisk så er vel Signal-to-noise ratio (SNR) definert som forholdet mellom "nyttig" signal og bakgrunnsstøy. Med andre ord indikerer en høy snr en liten mengde støy.

Kilde: Signal-to-noise ratio - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det har altdå ingenting med høyden på lyden å gjøre.
    To forsterkere på 1000watt hver vil altså spille like høyt selv om den ene har s/n 95db og den andre har s/n 89db?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig. SNR sier mer om hvor rent forsterkeren spiller. 95dB SNR betyr at det nyttige signalet forsterkes 95dB mer enn støyen.

Dersom du vil ha et mål på hvor høyt man kan spille, er det mer nyttig å se på følsomheten til høyttaleren. Denne er også oppgitt i dB og sier noe om lydtrykket ved en gitt watt input målt en gitt avstand fra høyttaleren.

Fint om noen andre eventuelt korrigerer meg/supplerer her så jeg ikke driver og sprer vranglære. (Rart hvor fort lærdom går i glemmeboka dersom den ikke holdes ved like)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men hva er channel separation for noe. Ser på en forsterker som har s/n >90db og channel separation >65db.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Høyttaleren har en følsomhet typisk oppgitt i dB/w/m. Denne sier noe om hvor høyt den kan spille gitt 1 Watt inn.

2. Den har også oppgitt "max spl" som sier noe om hvor høyt den kan spille før den klipper eller brenner opp (uansett antall watt).

3. Forsterkeren kan levere et antall watt.

Ved å sammenstille 1. og 3. kan du si noe om hvor høyt du kan spille, men uansett ikke høyere enn det gitt av 2.

Dette er noe forenklet, siden reelle rom har en forsterkning, høyttalere er ikke enkle 8-ohms laster etc.

mvh
    Knut

ref.:

GoodSound! "How To" Archives
    "This now brings us to loudspeaker sensitivity, sometimes also erroneously called efficiency. Sensitivity is simply a spec that tells us how loud a particular speaker will play given a standardized amount of amplifier power. The industry standard is to present an 8-ohm speaker with a 1 watt (2.83 volts) input signal and measure its output in an anechoic chamber with a microphone at a one-meter distance (an anechoic chamber is a specially designed room that completely absorbs sound). The resultant spec will read something like 89dB @ 1W/1m. This means that for 1 watt of input of amplifier power the speaker will output a sound pressure level (SPL) of 89dB heard at a distance of one meter in front of the speaker. Speakers that output lower SPL levels for a given input have lower sensitivity, while speakers that output higher SPL levels have higher sensitivity."

A Simple Guide To Loudspeaker Technology
    "
    Watts
    1
    50
    75
    100
    150
    200
    300
    350
    600
    800
    1200

dB
    0
    +17
    +19
    +20
    +22
    +23
    +25
    +25.5
    +28
    +29
    +31

Max SPL = SENSITIVITY + dB at Full Power - Power Compression at Full Power

Sensitivity and power compression are found from the specification sheet. dB at full power can be found from the table above. If you cannot find the power compression figure then quote "excluding power compression" and omit it from the calculation.

Example: Max SPL at 1m = 99 +25.5 = 124.5dB (excluding power compression)

"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vet det med sensitiviteten på en høytaler, at for hver gang du dobler watten så øker db med 3. Men lurer på hva Channel Separation er for noe. Har den noen innvirkning på denne db økningen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oleq83
    Ok. Men hva er channel separation for noe. Ser på en forsterker som har s/n >90db og channel separation >65db.
    Det vet jeg faktisk ikke. Generelt er channel separation brukt om hvor mye et signal "smitter" over fra en kanal til en annen (f.eks. i GSM-nettet hvor en kanal er definert som et begrenset frekvensområde og man ikke ønsker at to nærliggende kanaler forstyrrer hverandre). Man ønsker derfor så høy channel separation som mulig.

Dersom du vurderer å kjøpe en forsterker (surround eller stereo) ville jeg ikke hengt meg så fryktelig opp i hva den presterer på papiret. Søk heller rundt på forumet her, finn ut hvilke produkter som er hotte i det prissegmentet du sikter mot, les tester og, ikke minst, lytt til alle de ulike kandidatene.

Klart, dersom du rett og slett er nyskjerrig må du bare spørre, det er mange kloke hoder her inne som sikkert kan gi fornuftige svar på det meste

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oleq83
    ... Men lurer på hva Channel Separation er for noe.
    Channel Separation er på en måte hvor mye hver av kanalene påvirker hverandre, når de deler strømforsyninger, samme kabinett, forsterkertrinn står nærme hverandre osv, litt på samme måte som signal støyforhold. Dette gjelder sort sett bare for stereo og flerkanals utstyr, og vil være litt meningsløst for mono forsterkere, selv om man jo i et virkelig system gjerne har sammen koblede kanaler i kilde spiller osv.

Jeg ser for meg at man på en stereo effekt forsterker spiller kun på den ene kanalen og måler i dB hvor mye av dette signalet som lar seg måle på den andre kanalen.

Høytalere med høy følsomhet vil til en viss grad kunne forsterke støy terkelen som ligger til grunn for signal støyforhold og Channel Separation i utstyret, man vil med volum justert på maks uten at noe spiller kunne høre susig eller brumming i høytalerene osv, men akkurat stereo separasjon er vel ikke så veldig hørbart ved normal bruk der man benytter alle kanalene samtidig. Det kan nok være et problem hvis denne Channel Separation dB verdien er meget lav i et surround oppsett og man sitter nærme bak kanalene som består av meget følsomme høytalere og front høytalere som har lav følsomhet som spiller osv, men det tror jeg mest blir å regne som et oppkonstruert problem hvis man har godt utstyr med 80-90 dB signal støyforhold og noe av det samme i Channel Separation
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på å kjøpe en LANZAR VIBE286 4000w 2kanals sub forsterker for 3000kr. Men dette med s/n ratio har jeg egentlig lurt på lenge. Og denne channel separation´en har jeg ikke sett før så da ble jeg bare litt nysgjerrig. Og lurte da også selvfølgelig på om denne forsterkeren er verdt 3000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Har ihvertfall forstått en god del mer om s/n og channel separation.:razz:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •