Besøk av "lovens lange arm" når man spiller høyt ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hvorfor iallverden hvirker dette som en skrytetråd??? ser egentlig ikke det å plage alle runt seg av naboer og slikt som noe å være fonøyd med.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innser at jeg har hatt flaks med mine naboer ettersom onkel P aldri har vært hos meg. Med mindre jeg lukker opp vinduene i stua høres det omtrent ikke noe lyd utenfor, så de som bor rundt har ikke noe å klage på. Han jeg leier av er relativt tolerant mht volum. Han ringer eller sender sms om det blir for høyt seint på kvelden (og da snakker vi HØYT) og spør pent om jeg kan dempe lyden litt. Har aldri fått noen sure miner dagen etter. Han har unger som bråker en del, så vi har en slags felles forståelse på at vi tåler litt bråk fra hverandre

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og haft besøk av mr polti og venner, med god grunn.

Men for og si det sånn, hadde jeg blit vekka gang nr 5 eller ikke fikk sove pga av nabo'n var 10 år i hode og måtte ha 120db i stua si kl 4 på natta.
    Eller måtte sitte våken pga av at mitt barn ikke fikk sove pga jeg gir F holding.

Hadde jeg nok tassa over til nabon og spurt om det var muligheter for og skru ner litt.
    Og vist ikke dette hadde virket hadde jeg nok og blitt ganske barnslig og ringt onkel knokel jeg, hadde dette gjentatt seg uten noe serlig respekt fra nabo'n hadde spørs det hvor lenge han hadde hatt strøm.....

For all del. fester hardt jeg og som alle andre og er vel den som er mest tålerant på område rundt her når det gjelder lyd.

Og noen tåler mye lyd mens andre vil ha 100% stillhet.

Respekt og tåleranse går av og til hånd i hånd.

Det som jeg synnes er mest vittig her er, noen spiller så hardt at de ikke hører dør klocka nær onkel banker på, så klager de over de går in meg skoa, morro klumper.

Det noe og som heter nabovarsle.
    Som du droppe av i postkassa som for eksempel sier.
    "Skal ha fest på fredag 13'ed kommer bli noe høy musikk ut over kvelden men vi roer det rundt 12:00-12:30 da vi stikker til byen." Dette kan gjøre du etter loven ,tro jeg, 2-3 ganger i året.

Da vist de godtar dette som 99% av alle gjør, for de glemmer det som oftes :-D, så har de ikke noe og komme med etter på.:twisted:

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nabovarsel

Nabovarsel gir ikke noe mer "tillatelse" til høy musikk, er kun en hyggelig tanke ovenfor naboer. Funker nok greit de fleste steder, MEN.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen

Det som jeg synnes er mest vittig her er, noen spiller så hardt at de ikke hører dør klocka nær onkel banker på, så klager de over de går in meg skoa, morro klumper.
    Er da vel vanlig folkeskikk å ta av seg på bena når man kommer inn til noen. Men de lærer vel ikke det på politi-"høyskolen"... Flaks de lærer å puste.. :-D

Edit: Nei, du har vel rett. Har ikke noe med denne tråden å gjøre. Ville bare ha fram poenget mitt.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Er da vel vanlig folkeskikk ....

hehe.. tro ikke dette har noe med denne tråden og gjøre :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Er da vel vanlig folkeskikk å ta av seg på bena når man kommer inn til noen. Men de lærer vel ikke det på politi-"høyskolen"... Flaks de lærer å puste.. :-D

Edit: Nei, du har vel rett. Har ikke noe med denne tråden å gjøre. Ville bare ha fram poenget mitt.
    Det kan vel være på sin plass å tenke i gjennom hva slags jobb det er å være politi også når man har denne etter min mening litt håpløse vinklingen om folkeskikk og det å ta a seg på beina for å kunne utføre jobben.

Disse personene som har valgt å jobbe i Politiet blir kalt ut i situasjoner som de fleste av oss andre er så heldige å kunne sitte i godstolen å overvære i hjemmekinoen i filmatisert versjoner.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på:
    Hvor mange av dere som har hattpurkemannen på besøk fordi dere har spilt høyt, har hatt naboer som har sagt ifra før de ringer å syter til politiet?

Jeg for min del hadde hadde hatt større respekt for naboen som ringer på å spør om jeg ikke kan skru ned litt enn for en uanmeldt purk som bare dukker opp fordi en nabo har "anmeldt" deg.

Jeg for min del hadde skrudd ned i begge tilfeller. Til naboen som ringer på, av respekt. Til politiet som ringer på, av frykt for bot.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Det er jo de vanlige lover for offentlig ro og orden som gjelder,men hvem bryr seg?
    Jeg bryr meg! Foreldre med små barn bryr seg. Folk som skal på jobb bryr seg. Også de som jobber nattskift. Studenter som leser til eksamen bryr seg. Er du virkelig gammel nok til å kjøre bil?

Jeg setter også pris på litt trøkk noen ganger, og mener folk bør ha en viss toleranse for lyd fra folk som hygger seg. Har og opplevd at politiet plutslig står mitt i stua på fest. Ganske effektiv måte for å drepe den gode stemningen. Tror ikke så mange av dere som er breiale her inne var det når det skjedde.

Det er alltid lurt å sette opp nabovarsel. Hvis man skriver i en vennlig tone, og oppfordrer naboene til å si ifra om det blir for mye, så gjør de som regel det istedetfor å ringe politiet. Jeg har full respekt for en som sier fra. Naboer som ringer politiet med en gang derimot, møkkafolk.

PS. Skulle likt å se overskriftene hvis politiet kom for seint ved en utrykning fordi de måtte knyte skolissene først.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hadde klikka totalt for meg hvis purken hadde tatt anlegget mitt! jeg hadde tatt imot en bot, men hvis de ville ta anlegget mitt, hedde jeg gjort heftig motstand! man kan ikke bare ta eindelene til folk!! da skal det være veldig alvorlig. hvis noen har en bombe i stua si så skjønner jeg, men ikke et stereoanlegg!

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    det hadde klikka totalt for meg hvis purken hadde tatt anlegget mitt! jeg hadde tatt imot en bot, men hvis de ville ta anlegget mitt, hedde jeg gjort heftig motstand! man kan ikke bare ta eindelene til folk!! da skal det være veldig alvorlig. hvis noen har en bombe i stua si så skjønner jeg, men ikke et stereoanlegg!
    Samma her, den er jeg helt enig i

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Ja det er ganske drastisk å få indratt lydanlegget, men i de tilfellene dette har blitt gjort, har det vel vært mer pga et gjentagende problemer der det å appelere til sunn fornuft ikke har ført frem og noe annen løsning ikke synes å være praktisk mulig.

Hvis eieren/brukeren av anlegget ikke har vist forståelse for problemet han/hun påfører sine naboer, med søvnproblemer, stress osv, hva slags andre virkemiddler finnes det? Tvangsflytting av naboene?

"man kan ikke bare ta eindelene til folk!! ", nei, og det å frata sine naboer muligheten til å kunne ha et levelig lydnivå i sitt egen stue eller soverom, ved tider på døgnet der man skal lade opp til en ellers stressende jobb og hværdag, det handler vel også strengt tatt om verdier og "eiendeler", selv om dette ikke er direkte fysiske ting man kan selge å få penger for osv.

Sier ikke at alle som har fått onkel politi på døra fordi noen naboer har tilkallt dem, er det egentlige problemet når dette skjer, men det er vel ytters få naboer som ringer politiet uten att de selv er på noen måte plaget på forhånd heller, og da børr vel alle slike tilfeller løses idividuellt slik at alle parter kan oppføre seg slik at det ikke blir konflikter og problemer.

"hvis noen har en bombe i stua si så skjønner jeg, men ikke et stereoanlegg!"

Så lenge bomben ikke blir brukt eller er til fare for noen, er vel egentlig ikke en bombe noe det helt store problemet heller (de fleste av oss har vel de fleste bestandelene liggende til å skape sprengstoff til bruk i en bombe, det handler vel egentlig mer om kunnskap og om man egentlig vil lage en med fare for egen og andres sikkerhet), men et stereo anlegg som er i bruk og plager naboene eller en bombe som ved å være tilstede, brukes for å true liv og helse og skaper utrygghet i sine omgivelser, har vel egentlig ganske mye til felles, selv om ikke de fysiske skadevirkningene med bruk kanskje er så lett å sammenligne.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er vel slik at om man har all-righte naboer så sier de ifra når grensen er nådd. Jeg opplevde dette tilbake i 1988 da jeg bodde i rekkehus. Den nærmeste naboen klagde aldrig, selv om han (og henne) hadde små barn. Men naboen på andre siden av gaten (eldre mann på drøye 70 år) kom inn og dempet stereoanlegget selv. Han sa ikke mye, bare at "det var litt høyt". Dette gav selvsakt ubegrenset innflytelse på vårt volum, fordi det var en "hyggelig" henvendelse. Dette står i sterk kontrast til tidligere opplevd "faenskap" - les tråden så skjønner dere.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Tips om paragrafer og lignende saker mottas med glede både i tråden og pr PM
    Hentet fra Lovdata.no

Politiloven:

§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg

Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.

§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres

Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.

Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.

Politiet kan anvende makt under tjenesteutførelsen i den utstrekning det er nødvendig og forsvarlig.

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.

Politiet kan gripe inn

1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
    2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
    3 for å avverge eller stanse lovbrudd.

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.

Endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

§ 30. Straff

Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5
    2 nekter politiet tilgang til materiale som nevnt i § 12 femte ledd annet punktum
    3 unnlater å overholde meldingsplikten etter § 11 første ledd, bryter forbudet i § 11 femte ledd eller vilkår satt i medhold av § 11 fjerde eller sjuende ledd
    4 overtrer bestemmelser gitt i medhold av § 14
    5 overtrer § 26

eller medvirker hertil, hvis ikke forholdet går inn under en strengere straffebestemmelse.

Stavangeravisen.no : Høy musikk endte blodig

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker selv å spille musikk og se film i et noe høyt lydvolum. Men for ikke så lenge siden flytta det en kar inn i leiligheten under meg som av og til spiller sinnsykt høyt i flere timer. Det kan være midt på dagen eller sent på kvelden. Han har ikke fest eller noe, bare spiller jævli høyt.
    Snakka med ham og han har roa seg etter det, fins da grenser for hvor lenge og hvor høyt du skal spille!

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Snakka med ham og han har roa seg etter det, fins da grenser for hvor lenge og hvor høyt du skal spille!
    Det er dette som kalles for "harmoni" - det er vakkert og tiltalende.....

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk besøk av onkel i russetida. Hadde en diger dodge med PA + 4 15-tommere cerwin og aggregat på taket
    Hadde fest på tjuvholmen i hamar, og purken kom fordi noen hadde ringt inn en klage fra helgøya Halvveis over mjøsa Innrømmer at det var høyt, men...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd bærer godt over vann veitu

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I russetiden klarte vi å spille fra Tønsberg (Ringshaugstranda) til Østfold, var høyt og medvind. Aner ikke hvor langt det er, men fikk lese i avisen mandagen etter at "glassruter hadde dirret". Var litt stolte da ja.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel noen mil i luftlinje det, ikke verst