Hvordan gå fra 2 til 5+ kanaler, men samtidig ivareta bra lyd på musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan gå fra 2 til 5+ kanaler, men samtidig ivareta bra lyd på musikk?

Sitter her en søndagsettermiddag og leker litt med tanken på å gå fra mine 2 kanaler til et oppsett som er bra på hjemmekino. Men finnes det noen reelle elektronikk løsninger til en fornuftig pris som vil utnytte Focalene, og samtidig være 5 kanaler? Per idag har jeg nemlig en nydelig lyd på musikk av bra kvalitet, men har merket at selv i 2 kanaler har 1007 meget potente kvaliteter også til film...

Rett og slett, hva tror dere kunne vært fornuftige utskiftninger, HT og elektronikk, hvis jeg skulle finne på å gjøre alvor av slikt om 6-8 mnd til...?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en integrert forsterker som effekt i surround og synes det fungerer utmerket. Du trenger bare en receiver med pre-out på frontene.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...

Min plan i i hvertfall å bruke rørforsterkeren til god hifi lytting, mens jeg kjøper en reciver til bruk av spillekonsoll,DVD og TV. Det er jo sefølgelig kjedlig å måtte skifte høytalerkabler "hver gang" jeg skal bytte mellom seriøs hifi kos og hjemmeunderholdning, men med bananplugger trur jeg dette går som smurt!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og vurdert nevnte løsning, men jeg har ikke økonomi til å ha både god 2 kanaler og en god surround. Vil ikke en billig surround bli litt slapp på Focalene mon tro? Men selvfølgelig. Kanskje en center fra en litt rimeligere Focal serie og et et par bak ht i kombinasjon med en surroundreceiver er veien. Hmmmm...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt meg et par gode bakhøytalere og kjørt center i "Phantom" modus, bedre å kjøre uten center en med en dårlig en er i hvertfall min mening(det forutser at sweetspot ikke er helt elendig)!

Selv har jeg planer om å kjøpe en potent brukt Harman\Kardon reciver (kanskje av7000el.), denne får man i dag for 4-5000.- og er meget kraftig!
    Denne mangler sefølgelig dagens hdmi konverteringer og romkoreksjon..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg har og vurdert nevnte løsning, men jeg har ikke økonomi til å ha både god 2 kanaler og en god surround. Vil ikke en billig surround bli litt slapp på Focalene mon tro? Men selvfølgelig. Kanskje en center fra en litt rimeligere Focal serie og et et par bak ht i kombinasjon med en surroundreceiver er veien. Hmmmm...
    Kjøper du en brukt receiver med bra med krefter, burde vel det holde til å dra senter og bakhøyttalere? Er senteren i samme serie veldig stor? Ligger jo en haug med brukte receivere på avtorget.
    En annen løsning er en integrert stereo forsterker som kan gjøres om til flerkanalsforsterker. Vet at bl.a. Thule har slike produkter og sikkert flere andre også. Det blir dog en dyrere løsning og du må selge forsterkeren du har i dag. Er du fornøyd med det du har i dag til musikk, ville jeg bare ha kjøpt en receiver.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Tja...

Min plan i i hvertfall å bruke rørforsterkeren til god hifi lytting, mens jeg kjøper en reciver til bruk av spillekonsoll,DVD og TV. Det er jo sefølgelig kjedlig å måtte skifte høytalerkabler "hver gang" jeg skal bytte mellom seriøs hifi kos og hjemmeunderholdning, men med bananplugger trur jeg dette går som smurt!
    Hvorfor skal du skifte høyttalerkabler? Det er jo ingen grunn til det. Rørforsterkeren kan brukes til frontene til både musikk og surround. Du må bare skifte inngang.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Jeg bruker en integrert forsterker som effekt i surround og synes det fungerer utmerket. Du trenger bare en receiver med pre-out på frontene.
    Vurderer å gå samme vei, eller rettere sagt motsatt vei. Har surround og ønsker forbedring i stereo. Har vurdert integrert med prosessor inngang. Hegel200 og Denon PMA2000 er kandidater, selv om førstnevnte kanskje er litt overkill for meg. Hvilken integrert bruker du bomholt?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en god surroundreceiver, 5.1 eller 7.1. Til musikk kan du jo fortsatt velge å bare bruke frontene, eller så kan du kjøre musikken i 5/7ch stereo. Elektra Be - serien er vel rimelig mye lettere å drive enn Elektra serien? Burde ikke være noe problem å kjøpe en receiver du etterhvert kan investere i noen effekttrinn etterhvert. Jeg vet derimot ikke helt hvilken center utenom Elektra Be som ville passet lydsignaturen til 1007'ene.. Kjør den i phantom sålenge og se hva slags priser Andre kan gi deg på Electra SR 1000 Be.
    Det er nok godt mulig at du burde legge en del penger i en god receiver når du har såpass til fronter, men når du først har gjort det så kommer bakhøyttalere og center som naturlige innkjøp, som igjen blir kjempedyrt.
    Det er problemet med å satse stort på fronter i starten..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hvorfor skal du skifte høyttalerkabler? Det er jo ingen grunn til det. Rørforsterkeren kan brukes til frontene til både musikk og surround. Du må bare skifte inngang.

For å spare rørforsterkern...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Vurderer å gå samme vei, eller rettere sagt motsatt vei. Har surround og ønsker forbedring i stereo. Har vurdert integrert med prosessor inngang. Hegel200 og Denon PMA2000 er kandidater, selv om førstnevnte kanskje er litt overkill for meg. Hvilken integrert bruker du bomholt?
    Bruker Thule IA350B nå, brukte Thule IA150B før. Den har ikke prosessor inngang slik at forforsterkerdelen blir koblet ut, men det fungert fint for det. Setter volumet på et fast punkt når jeg kjører surround. Prøvde forresten Denon PMA 2000AE på bl.a. Dali Ikon 7 og B&W 703. Den hadde ikke mer krefter enn den halvparten så billige Thule IA100. På B&W 703 manglet den kontroll på bassen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    For å spare rørforsterkern...
    Det forklarer det.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Kjøp deg en god surroundreceiver, 5.1 eller 7.1. Til musikk kan du jo fortsatt velge å bare bruke frontene, eller så kan du kjøre musikken i 5/7ch stereo. Elektra Be - serien er vel rimelig mye lettere å drive enn Elektra serien? Burde ikke være noe problem å kjøpe en receiver du etterhvert kan investere i noen effekttrinn etterhvert. Jeg vet derimot ikke helt hvilken center utenom Elektra Be som ville passet lydsignaturen til 1007'ene.. Kjør den i phantom sålenge og se hva slags priser Andre kan gi deg på Electra SR 1000 Be.
    Det er nok godt mulig at du burde legge en del penger i en god receiver når du har såpass til fronter, men når du først har gjort det så kommer bakhøyttalere og center som naturlige innkjøp, som igjen blir kjempedyrt.
    Det er problemet med å satse stort på fronter i starten..
    Min erfaring med Focal (nesten generelt) er at de er lette å drive, men må ha endel effekt for virkelig å få "vinger". Men det kan nok være at en passelig stor Yamaha forsterker kan få til noe, centeren i serien er litt uaktuell pga prisen. Vil tro den vil komme på opp mot 15 K, og jeg er som sagt student Jeg hadde tenkt å kjøpe en rimeligere, men god center, kanskje en fra gamle Electra og en ok receiver og i tillegg noe ok bak ht. Men som sagt i første innlegg, leker bare med tanken foreløpig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/12795

Her har du sjansen du neppe kommer til å få igjen, cybervision_.

Nå må du leke hardt med tanken, dette var råbillig.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, råbillig og råbillig fru blom, jeg er en student, ikke reder. Har ikke kapasitet til innkjøp for tiden, må bli på nyåret en gang i såfall.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig hvordan noen ting kan koste så mye, og samtidig være råbillige:roll:

Tror nok jeg uansett ville starta et annet sted om jeg skulle utvidet til surround. Ville hvertfall gått til anskaffelse av sub først!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, sitter og vurderer litt frem og tilbake. Kjøpe SB12 eller muligens kjøpe en musikalsk sub i rimeligere klasse og heller komplettere med noe annet senere. Vanskelig valg. Ser forresten at Focal har kommet med Profile 904 SW. Spennende den, usikker på pris i Norge da...

Ellers er SW700S en meget bra sub til musikk, mangler jo bare noen få hz helt i bunnen til musikk. Veldig kjapp og god.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tittet litt på Focal Profile SW 904.. Den lover godt, og jeg har fått et godt tilbud på Hifihuset. Designmessig er den ikke så værst heller, men jeg har ikke fått sett de forskjellige finishene enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •