Sikring på 16A går når forsterkeren slåes på... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dra ut det du mener kan trekke strøm ved oppstart (tv, dataskjerm, forsterkere). Så prøver du igjen. Hadde det samme problemet en gang, skiftet da sikringen til C karakteristik (som nevnt over) og det hjalp men tviler på at det er bare den ene forsterkeren din som gjør at sikringen smukker ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er stemplet bak på forsterkeren om tilslutning til nettet.
    En slik forsterker skulle normalt ikke ta knekken på en 16A kurs alene.

Hvis du har sikring 16A - B karakteristikk så er en 16A - C dobbelt så treg.
    En B sikring løser ut ved 3-5 ganger merkestrøm (16A) mens en C sikring
    løser ut ved 5-10 ganger merkestrøm.

Jeg hadde også problemer å starte opp 3 forsterkere samtidig, da gikk
    en 16A-C sikring hver gang. Løsningen ble å starte de opp sekvensielt,
    med et lite mellomrom mellom alle (styrt automatisk). Dette hjelper
    dog ikke deg som sliter med en singel forsterker.:-?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med store trafoer uten soft start kretser osv er man vel ofte avhengig av å treffe innslaget litt heldig i sinus kurven for å få en snillere startstrøm.

Har Feks en 1500VA stepdovn 230/115 trafo, og med en ren likestrøms ohm måling på 0.8 ohm på primær siden var jeg litt skeptisk til å plugge denne inn i 230v kontakten for første gang.

P=U*I U=R*I dvs P=U*U/R i et likestøms regnestykke I=U/R 230/0.8=287,5 Ampere eller 287,5*230~66kW...
    der man ikke tar med Cosφ og fase vinkel strøm spenning pga vekselstrøm og økende reaktiv motstand som øker på når primær viklingene danner et magnetfelt. Denne trafoen lar seg forøvrig vanskelig starte på 13A B sikkringer, men på 13A C gikk dette fint hver gang. (begge tilfeller uten noen last på sekundær siden)

En annen "felle" det er lett å gå i hvis man har en strømsterk forsterker med stor trafo som ofte tar sikkringen når den kobbles og skal startes, er at man prøver å slå på forsterkeren via sikkringen. Problemet da er at andre komponenter på samme kurs også kan ha høye start strømmer som gjør dette nermest umulig, og heller skadelig for kontakt flatene i sikkringen. Forskjellige elektriske apparater som ikke bare består av en motstand eller glødetråd har gjerne mulighet for flere ganger høyere startstrømmer enn det normale maks forbruket. (kortsluttnings motorer) CRT data skjermer, PC strømforsyninger samt effekt forsterkere er noen av værstingene, , og da er det ikke sikkert at man kan bruke triket med å treffe riktig i sinus kurven heller da det tilkobbelde utstyret kan hjelpe hverandre til å gjøre startstrømmene enda større enn både C og D type sikkringer vel kan takle.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Right!
    Men det finnes vel utstyr som vil sørge for en innkopling i "nullspenningsfasen" altså i det øyeblikket vekselstrømmen skifter fase?
    Dette bør vel redusere problemet, i ganske stor grad.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Right!
    Men det finnes vel utstyr som vil sørge for en innkopling i "nullspenningsfasen" altså i det øyeblikket vekselstrømmen skifter fase?
    Dette bør vel redusere problemet, i ganske stor grad.
    Det du beskriver her er vel nettop en form for soft start kretsløp som lurer i gang utstyr som har vanskelige startstrømmer på det mest gustige punktet for velselstrømms sinus kurva. Problemet er vel også at hvis mye slikt utstyr kobblet til samme sikkrings kursen og dermed startes samtidig når man vipper opp sikkringen, vil alle "hoppe" på den gunstige og kanskje også litt pga belastningen, forvrengte kurva nermest samtidig og vil dermed fremdeles kunne lage en overbelastning for sikkringen og en i tid forlenget vanskelig last.

Har også en mistanke om at allerede innkobblet elektrisk utstyr på samme kursen vil komme med en ekstra belastning av stømnettet og sikkringen hvis man prøver å starte en vanskelig tileggs last som kan forstyrre sinus kurven. Har f.eks selv opplevd at sikkringen til tilførselen i hjemmekinoen har slått ut når en annet startstrømms vanskelig utstyr har belastet på det felles hovedstrømms utaket på en annen kurs.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må skyte inn noe fra høyre! Er det ikke rart at man produserer et produkt som ikke takler en 16 A sikring?? Jeg mener at alle produkter må kunne startes med en 16 A sikring, hvis ikke må man gjøre noe med produktet! det står jo max 16 A på de ( de har ihvertfall støpsel som tilsier dette)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en veldig enkel grunn til det Svantekiller! Produktene er ikke ment for det norske markedet! Er ikke alle land som har disse begrensningene på 16A som norge har på stikkontakt kurser!

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er merkestrømmen på denne forsterkeren? Merkeskilt: Amp v/230V....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Med store trafoer uten soft start kretser osv er man vel ofte avhengig av å treffe innslaget litt heldig i sinus kurven for å få en snillere startstrøm.
    Nå er det vel ikke trafoen som gjør det vanskelig å dra i gang en stor strømforsyning? Det er vel heller store lytter som virker som kortsluttning i startøyeblikket og trekker store mengder strøm. Jo større lyttene er, jo lenger oppladningstid. En effektmotstand i serie med en fase koblet i parallell med et tidsforsinket relé som kortslutter motstanden vil enkelt kunne fikse dette problemet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Er nok en veldig enkel grunn til det Svantekiller! Produktene er ikke ment for det norske markedet! Er ikke alle land som har disse begrensningene på 16A som norge har på stikkontakt kurser!
    Vel, hvis denne forsterkeren er konstruert for amerikanske forhold, vil den være enda vanskeligere å dra i gang med 115VAC enn vår 230VAC.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Må skyte inn noe fra høyre! Er det ikke rart at man produserer et produkt som ikke takler en 16 A sikring?? Jeg mener at alle produkter må kunne startes med en 16 A sikring, hvis ikke må man gjøre noe med produktet! det står jo max 16 A på de ( de har ihvertfall støpsel som tilsier dette)
    Dette er jeg helt enig i. Det må forventes at konsumentelektronikk konstrueres slik at ikke sikringer ryker ved normal bruk. Nå kan det selvfølgelig hende at forsterkeren har en form for strømbeskytelse/softstart, men at denne ikke virker som den skal.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Vel, hvis denne forsterkeren er konstruert for amerikanske forhold, vil den være enda vanskeligere å dra i gang med 115VAC enn vår 230VAC.

Nå tror eg ikke de har 16A som øverste sikringsstørrelse på kurser med stikk i USA..... Nærmere 32 vil eg tro..... Og helt sikkert egentlig ganske mye høyere siden de ikke har ubrukelige ELKO stikkontakter som ikke tåler mer....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror eg ikke de har 16A som øverste sikringsstørrelse på kurser med stikk i USA..... Nærmere 32 vil eg tro..... Og helt sikkert egentlig ganske mye høyere siden de ikke har ubrukelige ELKO stikkontakter som ikke tåler mer....

er det ikke noe du glemmer nå
    ?? ER det elko sin skyld at de "ikke" tåler 16A?? eller?? hmm.. men å tro at de har veldig mye høyere en 32 er vel litt...
    Må skyte inn noe til jeg om vi hadde 32 A til stikkontaktene våre hva tror du ville ha skjedd da?? i tillegg så vil jeg tro at mange ville ha satt pris på en 10 kvadrat pfsp kabel langs listene på stuen.

jeg har en dårlig dag --

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei. Skal ikke komme inn på stømføringsevne i forhold til tverrsnitt her, men ville tro at det er 110V TN system i USA. Da ville jo ikke effekten du kan dra ut av en 32 Amp. kurs være ca 3400W.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er det vel ikke trafoen som gjør det vanskelig å dra i gang en stor strømforsyning? Det er vel heller store lytter som virker som kortsluttning i startøyeblikket og trekker store mengder strøm. Jo større lyttene er, jo lenger oppladningstid. En effektmotstand i serie med en fase koblet i parallell med et tidsforsinket relé som kortslutter motstanden vil enkelt kunne fikse dette problemet.
    Joda det med å starte opp ladelyttene er selfølgelig et viktig poeng da de ofte forlenger denne oppstart tiden som du sier, men en stor trafo har evnen til å gjøre dette enda vanskeligere for sikkringen i innkobblings øyeblikket, da den indre motstanden generellt er lavere i start øyeblikket pga kraftigere tverrsnitt i primær viklinger, mere jern i kjernen osv, og kondensator banken som lager "kortsluttningen" på sekundær siden vil bare gjøre denne jobben ytteligere vanskelig. "Store" 1000-1500VA og oppover trafoer kan være vanskelige nokk å starte på 10-16B karakteristikk sikkringer uten belastning på secundær siden også, med flere ganger så store startstømmer som strøm styrkene de er konstruert for å trekke ellers.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer nok det du, men det betyr ikke at 32 A er 3600w i norge
    Norge kommer aldri til å få 110V heller... ( ikke mens vi lever ) så vi må nok leve med usle 16A stikk gitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på Norge nå da.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

er det ikke noe du glemmer nå
    ?? ER det elko sin skyld at de "ikke" tåler 16A?? eller?? hmm.. men å tro at de har veldig mye høyere en 32 er vel litt...
    Må skyte inn noe til jeg om vi hadde 32 A til stikkontaktene våre hva tror du ville ha skjedd da?? i tillegg så vil jeg tro at mange ville ha satt pris på en 10 kvadrat pfsp kabel langs listene på stuen.

jeg har en dårlig dag --

Ja hvordan var dette.... I stedet for å kreve fra Elko at de lagde bedre stikkontakter klarte ELKO som er en alt for dominant leverandør til det norske marked å sørge for at forskriftene setter en begrensing på 16A i stikkontakt! Dette var grunnet mange branntilfeller i stikkontakter før regelen ble innført.

For dårlig kontakt mellom leder og stikkontakt i koblingspunktet har vært det største problemet...

Tror du de har bare 16A kurser i statene? Levere under 2kw? tror ikke d.. de har bedre utstyr! Eller flere elektriske branner.... (D siste ligger vel norge fremdeles i europa toppen i hvis eg ikke husker feil....)

Hadde en lite "elkovennlig" forskriftskursholder som likte den der 16A saken dårlig!

Har ikke sagt at vi skulle hatt 32A til stikkontakten, men om man ønsket det kunne d faktisk i noen tilfeller vært ønskelig med 4mm2... Den tåler jo hakket mer enn 16A, så hva bremser da? Stikkontakten selvsagt! Hvorfor skal ikke den tåle mer enn 16???

Ikke arrester meg for hardt hvis noe er feil her nå! Sitter med hodepine og får ikke sove.. :twisted:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvordan var dette.... I stedet for å kreve fra Elko at de lagde bedre stikkontakter klarte ELKO som er en alt for dominant leverandør til det norske marked å sørge for at forskriftene setter en begrensing på 16A i stikkontakt! Dette var grunnet mange branntilfeller i stikkontakter før regelen ble innført.

For dårlig kontakt mellom leder og stikkontakt i koblingspunktet har vært det største problemet...

Tror du de har bare 16A kurser i statene? Levere under 2kw? tror ikke d.. de har bedre utstyr! Eller flere elektriske branner.... (D siste ligger vel norge fremdeles i europa toppen i hvis eg ikke husker feil....)

Hadde en lite "elkovennlig" forskriftskursholder som likte den der 16A saken dårlig!

Har ikke sagt at vi skulle hatt 32A til stikkontakten, men om man ønsket det kunne d faktisk i noen tilfeller vært ønskelig med 4mm2... Den tåler jo hakket mer enn 16A, så hva bremser da? Stikkontakten selvsagt! Hvorfor skal ikke den tåle mer enn 16???

Ikke arrester meg for hardt hvis noe er feil her nå! Sitter med hodepine og får ikke sove.. :twisted:

Det er mange faktorer som avgjør dette! en 2,5 mm2 Pr/pn tåler max 18A ca. Dette betyr at man da må legge 4 mm2 eller mer! dette hadde blitt ca dobbelt så dyrt i utstyr og tatt dobbelt så lang tid for oss som må gjøre slikt! dessuten så støtter jeg mitt innspill om å legge store kabler i en Åpen installasjon. Det er ikke lett å legge en 4mm2 pr!! det er ikke pent og det er dyrt!!!!! DERFOR tåler de bare 16 det må nok gjøres noe på kabel siden også før du får "drømmen" din igjennom

Men det som er sikkert er at vi aldri kommer til å bli enig
    skjønner frustrasjonen din men det er ikke praktisk mulig om man tenker på pris og estetisk utførelse!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg legger 4mm2 både fort og fint! Men sånn er d

D er da ikke noe problem å bruke 4mm hvis man vil, så sinnsykt dyrt er det ikke, men grunnet ELKO er d ikke mulig å bruke d til noe annet enn komfyr!

Skal selv legge opp en ny kurs til komfyren, det blir 4mm2 på vegg, og eg skal garantere deg at d blir fint! NP!

Drømmen min? Eg gjentar bare d en som eg anser til å ha VELDIG mye peiling på forskrifter og alt rundt det sier.... Har ingen drøm om noe som helst! Hadde eg noensinne fått behov for 4mm2 i stuen så skulle eg fått til det lovlig, men som nenvt over, vrient med stikkontakten, ikke så fint med komfyr støpsel i stuen! Ikke er eg frustrert heller! Bare så synd at vi har verdens strengeste forskrifter og normer men allikevel brenner d her til lands også... merkelige greier igrunn!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •