Er ikke nad hifi?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    high end er vel et ord man kan bruke på egentlig det man vil, det finnes ingen regler for hva man kan kalle high end eller ikke. Men for veldig mange er high end utstyr det aller ypperste av produkter som er produsert, og koster stort sett der etter. Og vedlig mye av slikt utstyr er vel ikke så veldig tilgjengelig her til lands. Men man her vel egentlig låv til å kalle en tivoli radio for high edn vis man vil..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen lenker til forklaringer til "High End" og "High End Audio":

High end - Wikipedia, the free encyclopedia
    High-end audio - Wikipedia, the free encyclopedia
    high-end - definition of high-end by the Free Online Dictionary, Thesaurus and Encyclopedia.
    high end - Search Results - MSN Encarta

Som dere ser er definisjonene langt fra entydige, og preges av at uttrykket BÅDE har en prisrelatert komponent og en kvalitetsmessig komponent.

Mange i AV-bransjen definerer ofte uttrykket som "det beste som kan lages, uansett kostnad".
    Men i praktisk bruk viser det seg ofte at de samme menneskene ofte ikke godtar at produkter kan være high end hvis det ikke er "bortimot det beste som kan lages og til en tilstrekkelig høy pris".
    Jeg forsøker selv å styre unna uttrykket "high end", nettopp fordi det er så upresist. Mitt inntrykk er at de som benytter uttrykket "high end" også ofte har en klokketro på at det er en nærmest direkte sammenheng mellom pris og kvalitet på produkter, og at et rimeligere produkt ikke kan være bedre enn et som er dyrere. Noen ganger skulle man nesten tro at et produkt blir dårligere bare fordi prisen settes ned i forbindelse med tilbudskampanjer.

Jeg vil derfor oppfordre til å skille klart mellom kvalitet og pris (og da bør man ikke bruke begrepet "high end", siden det i praksis brukes slik at det kobler pris og kvalitet). Et produkts kvaltiteter bør alltid bedømmes uavhengig av prisen. Deretter kan man betrakte om prisen gjør det til et godt eller dårlig kjøp sammenlignet med andre produkter.

Alternativt vil jeg lansere min egen definisjon på uttrykket high end:
    "high end" betegner at noe er så kostbart og uvanlig at det gir produktet en høy status for eieren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Alternativt vil jeg lansere min egen definisjon på uttrykket high end:
    "high end" betegner at noe er så kostbart og uvanlig at det gir produktet en høy status for eieren.
    tror du traff ganske godt der ja

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Nå må du se å bestemme deg gutt! Er High End et ord du uttrykk du bruker eller ikke? Isåfall må du selv i det minste være klar på hva du mener.

NAD har god "bang for buck" - faktor. Men til prisen synes jeg f. eks cambridge er å foretrekke. De som havner i klørne på hifi-monopolet har lett for å tro at nad er mana fra himmelen... Etter en god del svake år, med mye brum - støy og problemer med produksjon (i asia) og reperasjon ser det ut til at nad har klart å rydde opp litt i ryktet igjen. Sparer man 10,- per enhet på dårligere komponenter blir det mange penger i det store og det hele, noe som var et feiltrinn hos nad. Strømsterke forsterkere til en billig penge har liksom alltid vært greia til nad, student anlegg kan man vel kanskje kalle det. NAD er ikke High End imo
    Gikk litt fort i svingene på mårraskvisten. Det jeg mener er at det folk forbinder med HIGHend er ofte produkter som yter godt, og ser bedre ut enn mye anna, samt koster en god slant penger.

For noen trenger det ikke å koste skjorta for å låte "highend", og det er jo kjøpern og brukeren av utstyret som kan bestemme om man syns det er highend eller ei. Noen mener ICE power og EC er "highend". Jeg er veldig fornøyd med de produktene, men skulle jeg gitt dem en rangering, så er det langt ifra "highend" for mine ører, men det er noe av det ypperste i sin prisklasse (min mening dette da..).

Jeg sier ikke at NAD er "HIGHend" for min del. Men tilbake til hva trådstarter spurte om: NAD ER HIFI! F.eks NAD 352 er en kjempegod stereoforsterker, som låter friskere enn det meste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Hey, jeg var tilfeldigvis innom maxwell hifi idag. Aldri vert der før men jeg tenkte å ta meg en tur innom å se hva de hadde. Mannen som betjente snakket om at stereoforstekere ikke var hifi. At Nad forsterkere ikke var hifi.

Jeg har en NAD C372 forsterker som driver dali concept 10, er ikke dette hifi??
    Jeg må si meg enig med selgeren.
    NAD er ikke synonymt med hifi for meg, og min erfaring er vel at skal man først låne øre til en NAD, så bør man 'nyte' en anselig mengde alkohol aller først, evt lim, slik at sansene og evnen til kritisk vurdering er sløvet.
    Dette er omfattende dokumentert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=steinarolsen]Jeg må si meg enig med selgeren.
    NAD er ikke synonymt med hifi for meg,QUOTE]

hva iallverden er det synonymt med for deg da??

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke synes NADs produkter gjengir musikk med høy troverdighet, så trenger man heller ikke å kalle det HiFi.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okai hva skal så til for at det har høy troverdighet da?? hvor går grensen??
    hørte for enstund siden noen martin logan høyttalere til ca 30000 husker ikke hvordan modell, dette synes jeg ikke låt mye bra, det var koblet opp med hegel Mcintosh og nordost, altså martin logan, hegel og mcintosh er ikke hifi.??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinarolsen
    Jeg må si meg enig med selgeren.
    NAD er ikke synonymt med hifi for meg, og min erfaring er vel at skal man først låne øre til en NAD, så bør man 'nyte' en anselig mengde alkohol aller først, evt lim, slik at sansene og evnen til kritisk vurdering er sløvet.
    Dette er omfattende dokumentert.
    Og for annet utstyr er det ut i fra sinaturen din nokk med to øl? :roll:

Vet ikke hvor seriøst man skal ta slike limsniffende innlegg du kommer med her steinarolsen, men jeg vet at det ikke akkurat fremmer så veldig høy grad av høy troverdiget på flere måter enn for Nad sitt vedkommende.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her blir bare tull.. Hifi handler om å sende ut lyd, skal man sette en "pris" på hvor mye en må betale for å få hifi? Det som gjøres er at hvis hifi-sjangeren starter på et anlegg på 10.000 så må en opp 100.000 for å kalle det hi-end...

Jeg synes at hifi skal brukes på alle anlegg som gjengir lyd, som ikke er microanlegg osv.

Nad er absolutt HIFI
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok mye ligger i at folk har for mye penger, at de ikke vil ha noe av at utstyr i den rimelige skalaen skal ha samme merknad som deres eget. For at lydutstyr ikke er hifi, da snakker vi ropert kvalitet etc for min del asså.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for å kverulere litt il så kan vel microanlegg også være hifi, kommer jo selvsagt ann på hva man ser på som microanlegg, men det vanlige er jo en alt i et boks med to små høyttalere. Slike alt iet bokser er det en go del store produsenter som har kommet med i det siste bla, audio analogue og musical fidelity.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    bare for å kverulere litt il så kan vel microanlegg også være hifi, kommer jo selvsagt ann på hva man ser på som microanlegg, men det vanlige er jo en alt i et boks med to små høyttalere. Slike alt iet bokser er det en go del store produsenter som har kommet med i det siste bla, audio analogue og musical fidelity.
    Må vel påpeke at "microanleggene" til feks. Arcam, AA og MF er atskellig tyngre enn feks JVC . Og sett "micro" til MF og ikke mye micro over den.
    Heller "mini"
    Stort og solid beist på gudvethvormangekilo og med cd, radio, en solid pre-del og dual mono konstruksjon på 250 watt...
    Pris? nærmere 70K!
    Ikke noe micro nei..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt er relativt

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    alt er relativt
    Nettopp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Og for annet utstyr er det ut i fra sinaturen din nokk med to øl? :roll:

Vet ikke hvor seriøst man skal ta slike limsniffende innlegg du kommer med her steinarolsen, men jeg vet at det ikke akkurat fremmer så veldig høy grad av høy troverdiget på flere måter enn for Nad sitt vedkommende.....
    Men kjære ask4me2 da.... Jeg skriver at JEG er enig med selger'n, at JEG ikke forbinder NAD med hifi, (har hatt 216 og 218, grøss og gru), men at jeg selv har opplevd den dokumenterte effekten av to el fler øl, og hvordan sansene sløves, (Noen trenger Carlsonslim, som jo også har en veldokumentert sløvende effekt) og faktisk ga eff i den skrikende lyden fra NAD som følge av dette Djevelens drikke.
    Jeg velger NADfrihet og rusfrihet, fremfor NAD og selvpåført alkoholisme. Limet, og andre sterkere narkotiske stoffer er vel forbeholdt CV- og Altec Lansing-folket.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut som du passer fint inn isamme kategori som nevnte selger, angående å rakke ned på andres utstyr, og andre frekkheter.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    :???: litt upassende kommentar?? Kjekt at alle har sin smak, men noen kommentarer kan man spare seg!
    Sorry om du og andre følte seg støtt. Er bare min erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Hvis jeg husker riktig, er "HIGH-END" de 2 eller 3 prosentene med dyrest pris. Slik som at mensa kun skal romme de 2 smarteste % i verden. Så noe kan jo gå ut av det sjiktet, hvis det kommer noe dyrere/smartere....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Sorry om du og andre følte seg støtt. Er bare min erfaring.
    tror ikke dette har noe med å føle set støtt å gjlre er vel heller snakk om ren folkesjikk.!!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •