Lite HK rom, store HT. Dumt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite HK rom, store HT. Dumt?

Jeg lurer på å kjøpe huset til mine besteforeldre. Men siden jeg er en en stor hjemmekino entusiast så kan det by på et problem. Det eneste rommet som er egnet til hjemmekino der er på 12 m2. Tatt i betrakning at jeg har en SVS pb-12 plus/2 og B&W 604 så har jeg en mistanke om at rommet blir for lite. Er det umulig å få så "store" komponeneter til å spille skikkelig godt i et så lite rom? eller er jeg dømt til boomy bass? Jeg har ikke lyst til å kvitte meg meg SVS da jeg elsker den. (mye følelser i sving når jeg tenker på den) Det som kan være et alternativ er å kjøpe meg noen gode stativ HT. Men vet ikke hvordan disse vil kunne integreres med en så stor subb. Ble mange spørsmål. Håper noen kan svare.
    Hvis det ser ut som et døfødt prosjekt så gidder jeg ikke kjøpe huset!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ut et par bilder av hvordan jeg har tenkt meg at det skal bli.

Edit: Vil romkoreksjonen i min Denon 3806 kunne gjøre noe med problemet med lite rom?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel si at jeg har sett mere i mindre. Men tror ikke du ville bli helt fornøyd med et rom på den størrelsen. :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at dette skal kunne gå bra, men du må nok regne med å jobbe litt for å ting på plass. Min tilnærming på et flerkanalsoppsett i et lite rom ville vært rimelig mye demping og bruk av EQ i bunn. Vet ikke hvor avansert receiveren din er ift EQ, men den kan nok helt klart ta noen av utfordringene.

En stor fordel i et lite rom er at du med dørene igjen kan få trykk-satt rommet rimelig heftig. Gir skikkelig fysisk bass i de lavere oktavene - bra for film! Bare husk å skru fast ting på veggen og å dempe vibrasjoner fra dører og andre løse objekter...

Stereo kan være litt mer vrient faktisk, ettersom du da vanligvis vil ha mer romklang som bidrar til luft og romfølelse. Med surround skaper du romklangen med høyttalere - enklere!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pers1's kino er vel 12 kvm og han har relativt store høyttalere...:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/pers1
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har en såpass kraftig sub, er behovet for store fronter borte.
    Jeg hadde nok kvittet meg med B&W, og kjøpt noen mellomstore stativhøyttalere, som kan følge med et stykke ned i mellombassen. Da unngår du endel faseproblemer som kan være slitsomt med et lite rom og mange store høyttalere.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta uansett å legg litt penger i demping med et så lite rom. Utrolig hva det kan gjøre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •