Bi-amping, forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Bi-amping, forslag?

Jeg har 2 stk stereo effektforsterkere (NAD 218). De yter 2x200W i 8ohm. Jeg har 2 stk Infinity Kappa 9.2 høyttalere (4 veis, 2x12" dypbass, 1x 6,5" midbass, 4" mellomtone og 1x2,5" diskant - 4ohms). Jeg begynte med å brokoble forsterkerne mine for å få mye effekt, men det passer jo ikke så godt når høyttalerne er 4ohm.

Derfor har jeg planer om å bi-ampe. Nå er det jo de 4 basselementene som vil dra myyyyyye strøm, mens det andre elementene vil få krefter i overflod. Jeg tenkte at jeg skulle bruke den ene forsterkeren til å koble basselementene, og den andre til resten. Det må jo være den beste løsningen. Eller?

Er det noen som har et bedre forslag? Skulle hatt 8ohms høyttalere gitt

Med vennlig hilsen

Mogens.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du må skaffe deg et elektronisk delefilter, og bygge om / få laget nye interne delefilter i høyttalerne, dersom det da ikke er en switch som muliggjør bi-amping uten dette. Det elektroniske filter må ha delefrekvens og samme db pr oktav som original filteret.

Sitat Opprinnelig postet av Mogens
    Jeg har 2 stk stereo effektforsterkere (NAD 218). De yter 2x200W i 8ohm. Jeg har 2 stk Infinity Kappa 9.2 høyttalere (4 veis, 2x12" dypbass, 1x 6,5" midbass, 4" mellomtone og 1x2,5" diskant - 4ohms). Jeg begynte med å brokoble forsterkerne mine for å få mye effekt, men det passer jo ikke så godt når høyttalerne er 4ohm.

Derfor har jeg planer om å bi-ampe. Nå er det jo de 4 basselementene som vil dra myyyyyye strøm, mens det andre elementene vil få krefter i overflod. Jeg tenkte at jeg skulle bruke den ene forsterkeren til å koble basselementene, og den andre til resten. Det må jo være den beste løsningen. Eller?

Er det noen som har et bedre forslag? Skulle hatt 8ohms høyttalere gitt

Med vennlig hilsen

Mogens.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

What?

Hææææææææ? Høyttalerne er jo beregnet på bi-wiring (altså de har 4 stk innganger bak). Da må jeg vel ikke mekke som en gal??

Mogens.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

What?

Hææææææææ? Høyttalerne er jo beregnet på bi-wiring (altså de har 4 stk innganger bak). Da må jeg vel ikke mekke som en gal??

Se vedlagt eksempelbilde.......

Mogens.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

bi-wiring og bi-amping er to helt forskjellige ting. Med bi-wiring bruker du to sett høyttalerkabler fra forsterker til høyttalerne. Med bi-amping bruker du en phonokabel fra pre-amp til elektronisk delefilter, to phonokabler fra elektronisk delefilter til to forsterkere, en til den som skal drive bass og en til den som skal drive resten. En høyttalerkabel til bass fra bass forsterker, og en høyttalerkabel til resten. Da må ikke delefilteret i høyttaleren "bry seg om" å dele til basselementet.

Jeg vet at det finnes "kvasi løsninger" som endel høyttaler produsenter har laget, og kjenner ikke dine høyttalere, men som beskrevet er det slik det bør være for å oppnå best mulig lyd.

Se vedlagt eksempelbilde.......

Mogens.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja vel

Hmm. Så når jeg kobler høyttalerkablene under til mine 2 stk stereoforsterkere, kalles det bi-wiring og ikke amping?

Lærer noe for hver dag som går . MEN, det vil vel være bedre å la den ene forsterkeren drive bassen og den andre resten, med tanke på at da blir det lik belastning på begge kanalene?

Mogens

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fint å bi-ampe disse, du trenger bare en signalsplitter fra forforsterkern slik at du får koblet begge effektforsterkerene til den (hvis den ikke allerede har to utganger da).
    Du trenger ikke elektronisk delefilter for å bi-ampe disse HT.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilde

Jeg skulle visst ikke klare å få med bilde på vedlegget. Her kommer det.

Mogens

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på det? Det betinger at det er et "delefilter" på inngangen til bassen, som forhindrer at bassen(e) ikke spiller fulltone.??

Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Går fint å bi-ampe disse, du trenger bare en signalsplitter fra forforsterkern slik at du får koblet begge effektforsterkerene til den (hvis den ikke allerede har to utganger da).
    Du trenger ikke elektronisk delefilter for å bi-ampe disse HT.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Er du sikker på det? Det betinger at det er et "delefilter" på inngangen til bassen, som forhindrer at bassen(e) ikke spiller fulltone.??
    Selve høyttaleren har vel eget delefilter...
    Da er det vel ingen vits i å putte på et ekstra?;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfølgelig har den det, men det er ikke poenget. Dersom du kopler en forsterker rett på basselementet så vil jo basselementet spille langt over det frekvensområdet den er ment å spille. La oss si den er delt ved 300Hz, og du kopler forsterker direkte på den så vil den spille toner i samme område som mellomtonen. Det er den ikke kostruert for, og vil ødelegge lyden i mellomtone området.

Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Selve høyttaleren har vel eget delefilter...
    Da er det vel ingen vits i å putte på et ekstra?;-)

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Klart der er et delefilter. Er jo det som er i bruk når han ikke bi-amper. Splitt signalet ditt med feks en y-kabel etter forforsterkeren og kjør signal til to effektforsterkere. Derfra bruker du kabelen du har avbildet lengre opp. (Så lenge den har like mange ledere på begge sider. 4 i begge ender.)
    Husk å fjerne platene mellom inngangene på høyttalerne :-D

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt meg bekjent har disse høyttalerne innebygd delefilter, og da regner jeg med de har et lavpassfilter til bassene som "slipper" igjenom bass til bassene og tar bort de høye tonene, da er det ikke nødvendig å bygge om filteret eller bruke et elektronisk filter. Så basselementene vil fremdeles spille det frekvensområdet de skal hvis du bi-amper.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det du sier er riktig så trenger man ikke et elektronisk delefilter. Var det jeg mente med "kvasi" løsning.

Uansett blir det bedre med et elektronisk delefilter, da man eleminerer fase problemer.

Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Såvidt meg bekjent har disse høyttalerne innebygd delefilter, og da regner jeg med de har et lavpassfilter til bassene som "slipper" igjenom bass til bassene og tar bort de høye tonene, da er det ikke nødvendig å bygge om filteret eller bruke et elektronisk filter. Så basselementene vil fremdeles spille det frekvensområdet de skal hvis du bi-amper.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takk for mye gode svar. Jeg har 2 stk splittere som dere beskriver. Og det må jo være et delefilter i høyttalerne i dag :-D .

Får straks høyttalerkablene så jeg får testet det ut.

Mogens

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv først å spille kun med forsterkeren til bassen på. Dersom du hører "høye" toner er det ikke filter på denne inngangen, og du må bruke filter.

Bare et tips.

Takk for mye gode svar. Jeg har 2 stk splittere som dere beskriver. Og det må jo være et delefilter i høyttalerne i dag :-D .

Får straks høyttalerkablene så jeg får testet det ut.

Mogens

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jblfan: Ikke forvirr folk med svada. Du trenger IKKE et delefilter for å biampe et par høyttalere. Delefilteret er selvfølgelig bygd inn i høyttaleren, og fordeler signaler/frekvenser slik som produsenten har ment.
    Biamping: to forsterkere
    Biwiring: To sett kabler

Ikke akkurat hjernekirurgi...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok.

Godt påfunn å teste bare på bassene først. Det kan godt være at ting "selvfølgelig" er sånn, men man lærer mye av å prøve og feile.

Hvis man bi-amper med 2 forsterkere og bi-wirer med 2 sett kabler, så gjør jo jeg begge deler jeg da :-?

Mogens

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du absolutt er så gearet på dette med effekt, og ikke strøm, da bruker du et stk effektforsterker per kanal i mono. (IKKE brokoble nå da er du snill.) Bedre lyd også tror jeg.
    Og så kobler du opp med noe 6 kvadrat solid core til bassen, du får dette fra din elektriker til ikke mange penge. Til diskanten kan du bruke din vanlige favoritt kabel. Ferdig.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kjør nesten aktiv drift... En monoblokk på hver inngang på høyttalerne.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •