Bi-amping, forslag? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mogens
    Har nå prøvd å koble den ene utgangen på den ene forsterkeren til low-pass på den ene høyttaleren. Da spilte kun de 2 12" bassene. Så koblet jeg til high-pass og da spilte diskanten, mellomtonen og mid-bassen. Det fungerte altså bra!

MEN leste et eller annet om at når du kobler til et Y-ledd, så halveres impedansen. Man får jo 4 stk signalkabler fra effektforsterkerne som må kobles forforsterkeren. Og da må man jo ha et Y-ledd.

Hele poenget med å gå bort fra brokobling var jo dette med impedanseproblemet. Vil jeg altså få samme problem når jeg kobler det opp nå?????

Forbanna drit :evil: .

Håper noen kan klare opp i dette.............

Mogens

Selvfølgelig fungerer det da, der sitter jo delefilter i høyttalerne jo.
    Har du prøvd med én forsterker til hver kanal, det er da , for mig, mye lettere og bedre.
    Én kanal på den ene forsterker driver den ene høyttaler, og én kanal på den andre forsterker driver den andre høyttaler. Da skal du bruke en høyre og en venstre signalkabel og da slipper du en masse vissevasse........, men du kan jo stadig biwire om du vil.
    Når en stereo effektforsterker bare brukes i én kanal får man som regel bedre lyd, samt mere effekt til rådighet.
    Over and out.

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Selvfølgelig fungerer det da, der sitter jo delefilter i høyttalerne jo.
    Har du prøvd med én forsterker til hver kanal, det er da , for mig, mye lettere og bedre.
    Én kanal på den ene forsterker driver den ene høyttaler, og én kanal på den andre forsterker driver den andre høyttaler. Da skal du bruke en høyre og en venstre signalkabel og da slipper du en masse vissevasse........, men du kan jo stadig biwire om du vil.
    Når en stereo effektforsterker bare brukes i én kanal får man som regel bedre lyd, samt mere effekt til rådighet.
    Over and out.
    Lurer på om jeg misforstår deg eller at du misforstår meg (at du ikke har lest hele tråden).

Det første du skriver med èn forsterker til hver kanal høres jo mistenkelig ut som mitt opprinnelige problem - nemlig brokobling. Brokobling kunne vært helt supert det så lenge høyttalerne mine hadde vært i 8 ohm. Problemet er at de er i 4 ohm så jeg kan da ikke kjøre dette.

Eller var det ikke det du mente?

Mogens

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du skriver med èn forsterker til hver kanal høres jo mistenkelig ut som mitt opprinnelige problem - nemlig brokobling.
    Mogens
    Du kan biampe både horisontalt og vertikalt. Ved horisontal biamping, drives basselementene av en forsterker og de andre elementene av den andre. Ved vertikal biamping bruker du en forsterker på hver høyttaler. Bassen kobles til den ene kanalen, mens resten av elementen kobles til den andre kanalen. Ved brokobling kombineres begge kanalene til en.

Frode

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du kan biampe både horisontalt og vertikalt. Ved horisontal biamping, drives basselementene av en forsterker og de andre elementene av den andre. Ved vertikal biamping bruker du en forsterker på hver høyttaler. Bassen kobles til den ene kanalen, mens resten av elementen kobles til den andre kanalen. Ved brokobling kombineres begge kanalene til en.

Frode
    Ja jeg vet jeg kan ampe horisontalt og vertikalt. Det er jo vertikalt jeg antakeligvis vil bruke (se tidligere i tråden). Rett og slett fordi da begge kanalene på forsterkeren blir belastet likt. Minuset er at den ene forsterkeren får veldig mye å gjøre og den andre lite. Allikevel har jeg hørt at det beste resultatet blir sånn.

Mogens

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til trådstarter. bare ta vekk bøylene å koble på to powere du. du vil da ha muligheten til å kjøre en egen power til bassene og en til resten. da kan du jo kjøre ett skikkelig kraftverk til bassene.(de kan trenge det, da de har en kraftig fasedreining rett under 100 hz). jeg har forklart andre steder her på forumet fordelen med elektronisk deling. kan ta det fort igjen.
    ett phonosignal til el-filteret, ett phonosignal til hver power. så høytalerkabel fra hver power og rett på elementene. fordelen er å ta bort de passive filterne i høytalerene. da blir det ikke effekttap der, heller ikke kvalitetstap i passive komonenter. som sakt før, du vil få (spesielt) en mye raskere og presis bassgjengivelse. mye tap i passive filtere(normalt da).
    bare hver klar over at dette er en inngripen i høytaleren, og det er normalt veldig dyrt i forhold til bare passiv løsning.
    om du leser dette, om ikke tråden er for lang. Håper det kunne hjelpe deg litt.
    litt forvirring her og der.
    håper alle som skriver inn kan holde tråden noe bedre istedet for å prøve på å overgå hverandre(det virker slik noen ganger) tror alle her prøver å hjelpe til, det er bare så fordømt vanskelig å ordlegge seg korekt til en hver tid.
    be good

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra "Swansen". Jeg må filtrere bort en del av det som skrives og bruke resten :-D . Det er en del av det jeg ikke vil begi meg ut på (avansert). Ellers er jeg som beskrevet tidligere veldig enig i at mange prøver å overgå hverandre, men sånn blir det vel .........

Mogens

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg misforstår deg eller at du misforstår meg (at du ikke har lest hele tråden).

Det første du skriver med èn forsterker til hver kanal høres jo mistenkelig ut som mitt opprinnelige problem - nemlig brokobling. Brokobling kunne vært helt supert det så lenge høyttalerne mine hadde vært i 8 ohm. Problemet er at de er i 4 ohm så jeg kan da ikke kjøre dette.

Eller var det ikke det du mente?

Mogens

Nei nei nei. Trodde ikke jeg kunne bli misforstått gitt....har aldrig nevnt brokobling, jeg skrev endda i et tidligere indlæg : "IKKE brokoble nå er du snill" !!

Du plaserer én effektforsterker ved hver høyttaler (lettest å forklare på den måten)
    Fra din forforsterker har du left/right Out (til effektforsterker). Nå kobler du left out med én rca kabel til "Main Inn Left" på den venstre effektforsterker ved den venstre høyttaler. Da setter du denne til den venstre høyttaleren, enten som vanlig, eller med to sett høyttalerkabler, en til bass og en til diskant.
    Okay, nå tar du endda én rca og gjør likeså med høyre side.
    Nå driver hver stereo effektforsterker én høyttaler. Siden det en stereo effektforsterker betyr det at du altså bare bruker én kanal på hver effektforsterker. Når du bare bruker én kanal gir dette forsterkeren bedre lyd, og den yter litt fler watt, ca. 15 % enn om den skulle forsterke 2 kanaler.
    Hver effektforsterker blir brukt som en monoblokk egentlig, men IKKE brokoblet.
    Dette kan du som sagt prøve, det er bare et forslag. Etter det kan du prøve det slik fhl sagde, det er da en annen måte...
    Skjønner du det ikke sender du mig en PM...............

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med niels her. Bruk en forsterker pr høyttaler, evt bruk et Y-ledd for å få brukt begge kanalene på begge forsterkerene. Da kan du biwire begge høyttalerne

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei nei nei. Trodde ikke jeg kunne bli misforstått gitt....har aldrig nevnt brokobling, jeg skrev endda i et tidligere indlæg : "IKKE brokoble nå er du snill" !!

Du plaserer én effektforsterker ved hver høyttaler (lettest å forklare på den måten)
    Fra din forforsterker har du left/right Out (til effektforsterker). Nå kobler du left out med én rca kabel til "Main Inn Left" på den venstre effektforsterker ved den venstre høyttaler. Da setter du denne til den venstre høyttaleren, enten som vanlig, eller med to sett høyttalerkabler, en til bass og en til diskant.
    Okay, nå tar du endda én rca og gjør likeså med høyre side.
    Nå driver hver stereo effektforsterker én høyttaler. Siden det en stereo effektforsterker betyr det at du altså bare bruker én kanal på hver effektforsterker. Når du bare bruker én kanal gir dette forsterkeren bedre lyd, og den yter litt fler watt, ca. 15 % enn om den skulle forsterke 2 kanaler.
    Hver effektforsterker blir brukt som en monoblokk egentlig, men IKKE brokoblet.
    Dette kan du som sagt prøve, det er bare et forslag. Etter det kan du prøve det slik fhl sagde, det er da en annen måte...
    Skjønner du det ikke sender du mig en PM...............
    Tror jeg skjønner deg nå . Skal se hva jeg får testet, men intet dumt forslag! Takk for engasjement.

Mogens

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •