Bi-amping, forslag? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    jblfan: Ikke forvirr folk med svada. Du trenger IKKE et delefilter for å biampe et par høyttalere. Delefilteret er selvfølgelig bygd inn i høyttaleren, og fordeler signaler/frekvenser slik som produsenten har ment.
    Biamping: to forsterkere
    Biwiring: To sett kabler

Ikke akkurat hjernekirurgi...
    Det er noe av det værste jeg har blitt beskylt for! FORVIRRE MED SVADA??? Ta deg sammen! Jeg sitter med profesjonelle studiomonitorer som MÅ ha elektronisk delefilter, to (2) forsterkere med separat tilkopling. 1 (en) til bass, og 1 (en) til resten.

Kom ikke her å vær hjernekilurg før du vet hva du snakker om!

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Det er noe av det værste jeg har blitt beskylt for! FORVIRRE MED SVADA??? Ta deg sammen! Jeg sitter med profesjonelle studiomonitorer som MÅ ha elektronisk delefilter, to (2) forsterkere med separat tilkopling. 1 (en) til bass, og 1 (en) til resten.

Kom ikke her å vær hjernekilurg før du vet hva du snakker om!
    Også senker vi pulsen litt...

Kappa 9.2 er ikke studiomonitorer, og krever IKKE et eget delefilter til bassen, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du fortsetter å mase om det...
    PS: Hva er en hjernekilurg?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også senker vi pulsen litt...

Kappa 9.2 er ikke studiomonitorer, og krever IKKE et eget delefilter til bassen, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du fortsetter å mase om det...
    PS: Hva er en hjernekilurg?
    Greit ... Beklager stavefeilen... var sent i natt. Har til dags dato ikke kommentert stavefeil, men skal huske på det for fremtiden. Også du bør lukke munnen, og ikke snakke om ting du ikke har greie på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også du bør lukke munnen, og ikke snakke om ting du ikke har greie på.
    Hehe
    Fant noe du skrev tidligere i denne tråden:

"Med bi-amping bruker du en phonokabel fra pre-amp til elektronisk delefilter, to phonokabler fra elektronisk delefilter til to forsterkere, en til den som skal drive bass og en til den som skal drive resten. En høyttalerkabel til bass fra bass forsterker, og en høyttalerkabel til resten."

Mulig du bruker denne løsningen på dine monitorer, men det er ikke veien å gå for høyttalerne til trådstarter. Det er du vel klar over?
    Så hvorfor forvirre?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe
    Fant noe du skrev tidligere i denne tråden:

"Med bi-amping bruker du en phonokabel fra pre-amp til elektronisk delefilter, to phonokabler fra elektronisk delefilter til to forsterkere, en til den som skal drive bass og en til den som skal drive resten. En høyttalerkabel til bass fra bass forsterker, og en høyttalerkabel til resten."

Mulig du bruker denne løsningen på dine monitorer, men det er ikke veien å gå for høyttalerne til trådstarter. Det er du vel klar over?
    Så hvorfor forvirre?
    Jeg kjenner ikke høyttalerene til "trådstarter". Det jeg forsøkte, og tydligvis ikke lykkes med var å forklare hvordan dette gjøres.

Tesje opplæring er: CD (eller hvilken som helst signalkilde) til PRE-AMP til DELEFILTER til POWER til HØYTTALER. Hvor mange POWER FORSTERKERE man skal bruke er opp til den enkelte i et gitt system.

Siden du mener å ha så godt greie på dette så fortell meg hvordan et basselement tilkoplet en forsterker UTEN delefilter ikke spiller fulltone? Umulig, og det var kun det jeg forsøkte å fortelle. Legg merke til at jeg sa at "kvasi" løsninger også finnes, og dersom det er bygget inn et system som hindrer bassen å spille "høye" toner ved tilkopling er det en "kvasi" løsning ... som ikke er god ... i alle fall ikke for profesjonellt bruk. ... Og ... det er vel det de fleste av oss søker etter med å oppnå best mulig lyd, nemlig slik den er spillet inn i studio, eller det man hører på en konsert. Der vil du aldri finne et høyttaler system som er bygget opp med filter på inngangen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevn èn typisk hjemmehøyttaler hvor delefilter mellom pre og power er nødvendig.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjønner ikke diskusjonen

Hvordan i all verden skal en "hjemme"-høyttaler fungere dersom du ikke kan sende signaler direkte til høyttaleren?
    Et enkelt stue-sett består av 1 f.eks. CD-spiller, 1 forsterker og 2 høyttalere. Da bruker man 2 phono-kabler mellom CD-spiller og forsterker(også kalt stereo). Fra fosterker har man 2 høyttaler-kabler som igjen er splittet i 2(+ og - for å si det enkelt). Den ene høyttalerkabelen tar seg av høyre og den andre venstre side. Denne kabelen sender ut fulltone-signaler slik at høyttaleren får både bass, mellomtone og diskant. Vil da alle elementene spille alle frekvensene? Nei, tror det ville låt ganske rart. Selvfølgelig har alle høyttalere med mer enn 1 element et innebygd delefilter....
    På mange av slike høyttalere kan man kortslutte delefilteret ved å ta av en forbindelse mellom de to høyttaler-terminalene bak på høyttaleren. Bass-dele-filteret blir da koblet ut og trekker den strømmen den trenger fra en 4-splittet høyttaler-kabel. Om dette kommer fra samme forsterker eller en til diskant og en til bass spiller ingen rolle. "Bass"-terminalen tar imot fulltone og siler ut de frekvensene den er ment å spille.
    Hvis du mener at dette er kvasi-løsninger, har du et problem. Jeg vil ikke si at B&W Nautilus-serien er et kvasi-produkt og låter dårlig. De gjør seg nok ikke på Pink Floyd-konsert, men mange, mange lydstudioer bruker denne "kvasi"-løsningen for å mikse noen av verdens beste lydspor.

Beklager, men måtte bare mate litt med teskje her:-D

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så til spørsmålet ditt

Jeg ville ikke latt den ene forsterkeren ta seg av bass og den ene diskant. Som du sier, så bruker bassen mye strøm og diskant/mellomtone mindre. Begge utgangene på forsterkeren din benytter den samme strømforsyningen. Dvs at hvis du bruker den ene til bass, vil den måtte dele strømforsyningen med den andre bassen og vil ikke få så mye å gå på. Kjør Left på en forsterker og Right på den andre, så blir sansynligvis lasten mindre på begge to. Fordelen med dette er også at da kan du plassere den ene forsterkeren i nærheten av Left og motsatt. Dette kan bli ganske stilig hvis du har plass til å sette de utover gulvet.
    Håper det hjalp noe i stedet for alt det andre tullet vi har drevet med her:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt på maken til vas. 2 forsterkere som bruker samme strømforsyning?

Tror ikke jeg gidder å bruke mer energi på denne diskusjonen ... og til buril2000 ... har aldri snakket om en "typisk hjemmehøyttaler" ... bare forsøkt (uten hell) å forklare hvordan det faktisk er.

God natt ... og ha det fint i deres fantasiverden.

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt ny her på forumet, og merker at det er en del kniving blant de faste "geniene" her :-D . Ja, ja. Jeg er mer enn fornøyd med svarene jeg har fått. Takk for det.

En ting jeg har tenkt litt på, er at jeg kanskje vurderer etter hvert å selge de 2 nad'ene mine og få med noe annet. Merker at lydbildet ikke er helt bra - spesielt høyt oppe i frekvensene. Tror nok en annen forsterker kunne vært en bedre løsning.

Nad'ene passer nok bedre til litt rocka og følsomme høyttalere.

Mogens

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å bli halshugget, disse Kappa du har, er det de der har gått i arv imellom flere AVForum medlemmer ? Er det, da har alle forsøkt å få svar på hvad kan drive de tror jeg.
    Svarene var at bare superdyre forsterkere som bl.a. Krell, Mc. Intosh, Plinius, Conrad Johnson, Bryston, Coda og Mark Levinson er oppgaven helt voksen.
    Der findes andre egnede, men jeg husker ikke hvilke, se i de gamle tråde om Kappa og du finder noe tror jeg.
    se også Dag Johnsens hifi....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror ikke jeg gidder å bruke mer energi på denne diskusjonen ... og til buril2000 ... har aldri snakket om en "typisk hjemmehøyttaler" ... bare forsøkt (uten hell) å forklare hvordan det faktisk er.

Vi har jo hatt denne diskusjonen noen ganger.
    F.eks her:http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...light=biamping

Har nesten vanskelig for å ta deg alvorlig når du stiller spørsmål ved om forsterkere kan dele på en strømforsyning:?

Sov godt.Håper du får en bedre dag i morgen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da vel ett delefilter til den øverste terminalen på høyttaleren og ett til de nederste. Da de øverste styrer diskant og mellomtone og den nederste går til bassene. Iallefall adskilt innad i høyttaleren på hver terminal før elementet.
    Er jo bare å ta vekk koplingen mellom de 2 terminalene å sette i gang med bi wire/amping så vil delefiltrene som allerede _finnes i høyttalerne_ ta seg av frekvensene som skal kuttes.

-Twisty

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

... og til buril2000 ... har aldri snakket om en "typisk hjemmehøyttaler" ... bare forsøkt (uten hell) å forklare hvordan det faktisk er.
    For det første: Han mente ikke to forsterkere med samme strømforsyning, men at èn høyttaler utrustes med èn stereoforsterker. Hvis forsterkerne er identiske, vil den forsterkeren som driver bassene bli drevet ganske mye hardere enn den som driver toppen.

"Hvordan det faktisk er", sier du?
    Slik er det: ett par høyttalere utrustes med fire monoblokker eller to stereoforsterkere. Fjerne broen mellom terminalene på høyttaleren, og la en forsterker ta seg av bunn (bass), og en annen forsterker tar seg av toppen (diskant/mid). Pure and simple
    Delefilteret er innebygd i høyttaleren, så det trenger man ikke å tenke på

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ta deg tid til å lese svaret ordentlig før du svarer: Han sier ikke to forsterkere på samme strømforyning, men to separate forsterkerutganger på samme strømforsyning, noe som er helt normalt i en stereoforsterker!!

Din forklaring på hvordan dette faktisk er er jo heller ikke helt riktig. Dette stemmer nok på dine høyttalere, men så godt som alle hjemmehøyttalere som selges i dag har delefilter innebygd på inngangen. Faktisk to delefilter: Et lavpass til basselementer og et filter til mellomtone/diskant. Disse har separate innganger på HT bakside, men er som regel koblet sammen i en prallellkobling fra fabrikant. En kan dermed påtrykke et fulltone-signal på inngangen og fordelingen videre tar filteret seg av. Ved biamping må en "splitte" denne parallellkoblingen og koble en forsterker til hvert filter. Men en vil altså fortsatt ha filter både på bass og mellomtone\diskant og kan derfor påtrykke fulltonesignal på begge inngangene uten problem....

EDIT: Uuupppsss.. Var nok veldig treig til å skrive dette innlegget: buril2000 kom meg i forkjøpet over...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å koble den ene utgangen på den ene forsterkeren til low-pass på den ene høyttaleren. Da spilte kun de 2 12" bassene. Så koblet jeg til high-pass og da spilte diskanten, mellomtonen og mid-bassen. Det fungerte altså bra!

MEN leste et eller annet om at når du kobler til et Y-ledd, så halveres impedansen. Man får jo 4 stk signalkabler fra effektforsterkerne som må kobles forforsterkeren. Og da må man jo ha et Y-ledd.

Hele poenget med å gå bort fra brokobling var jo dette med impedanseproblemet. Vil jeg altså få samme problem når jeg kobler det opp nå?????

Forbanna drit :evil: .

Håper noen kan klare opp i dette.............

Mogens

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansproblemet er bare mellom effektforsterker og høyttalerne dine, går fint å bruke y splitt på signalet mellom for og effektforsterker uten at dette vil påvirke impedansen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men så bra da. Jeg begynte å miste all tro her :? . Hallelujah!

Mogens

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fantasi at 2 ting deler på en DC strømkilde? da er de fleste apparater fantasi....bare tenk på en bil hvor man har et batteri som ALT er koplet på et batteri....

Utenom monoblokker har nok 80-90 % av alle forsterkere delt strømforsyning når det gjelder markedet for dem som betaler moms.....

Det meste du har skrevet i denne diskusjonen er rimelig off-topic.....topic handler om to vanlige 2-kanals effektforsterkere som skal drive to vanlige høyttalere som sedvanlig er har innebygd delefilter.....og er det først bi-wire terminaler fungerer det selvfølgelig å bruke dem til biamping også....

Med et aktivt delefilter før forsterker vil man nok ja få et bedre resultat, men dette er ikke nødvendig for at løsningen skal fungere tilfredstillende.....

Regner også med at trådstarter heller ikke kjører balansert.......fungerer i fantasien det også.......

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mange missforståelser. Det jeg mente var at f.eks. 2 separate enheter bruker samme powersyply.

Skjønner også at høyttalere nevnt i denne tråden IKKE er profesjonelle, slike jeg trodde. Det har alltid vært slik at man må bruke elektronisk filter for å få de rette toner til rett element. -forstår at det i dette, og sikkert ande tilfelle er gjrt på en annen måte. Beklager mine, for de fleste, "idiotiske" forklaringer, med det er tross alt slik det fungerer i den professionelle verden, med unntak at man bruker høyttalere med innbygde forsterkere (Gelelec f.eks) og slipper disse problemer. Men det er nok ikke det man er ute etter her på forumet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •