Hvilken overføringsmetode for lyd fra pc til reciver er foretrukket ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken overføringsmetode for lyd fra pc til reciver er foretrukket ?

Jeg har et innebygget 5.1 lydkort i min pc og overfører lyd til min nad 5.1 t743 reciver via 3 stk minijack-2x rca kabler inn på external 5.1 på reciveren.

Men skal kjøpe et bedre lydkort til min pc å lurer på hva som er å foretrekke av overføringsmetoder og gjerne hvem kort som er å anbefale.

Siden jeg ser en god del film via pc så vil jeg gjerne ha surruondlyden ut til reciveren så valgene blir jo da og :

-Fortsette å kjøre 3stk minijact-2xrca analogt inn på 5.1 external input
    -Digitalt med coax kabel inn på digital inngang
    -Digitalt med optisk kabel inn på digital inngang.

Så hva er å anbefale i forhold til lydkvalitet og pris , mange gode lydkort har verken optisk eller coax utgang..

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg enten ett lydkort med digital ut. De fleste nye hovedkort i dag har optisk ut som også kan brukes dersom du har en receiever/dac som behandler lyden utenom. Eller kjøp ett godt analogt lydkort. Ulempen med de analoge kortene er at mange av de kun støtter stereo, slik at du mister dts og dd sporene fra de dvd'ene som har disse. Creative sitt elite x-fi er meget bra dersom du følger driver og behandlingsoppsettet til blant annet mastiff på Hardware.no

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken guide til Mastiff er det snakk om?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg et lydkort som har alle de mulighetene. ;-)

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BlueGears HDA Digital XMystique 7.1 Gold oppfyller alle kriteriene dine. Bare ikke bruk driverne fra platen som følger med.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men for å få DD eller DTS så må jeg overføre digitalt ?

Og kan jeg bruke vanelig rca kabel til digital coax, eller må jeg kjøpe en 75ohm coax til over tusen kroner ? , skal trossalt vere noen meter lengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et relativt langt strekk bør impedansen ikke gå altfor langt fra 75ohm. Det beste er vanlig coax antennekable (skjermet som den du bruker til TV) terminert med Phono-plugger.

Ved bruk av coax kan det være en god ide å legge inn et galvanisk skille mellom PC og Receiver. Enkleste er å benytte et eksternt lydkort, alternativt kan du kjøpe et skille som brukes til kabel-signaler - funker helt greit.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en digital tv dekoder å brukte vanelig rca kabel fra den og in på digital coax inngang på reciveren å må si det funket utmerket, så kan vel gjøre det samme på lydkortet å spare temmelig mange hundre kroner fremfor å kjøpe en digitalkabel til tusen kroner med spesifikk motstand på 75 ohm.

Men hva med å overføre optisk istede, det er jo rimeligere i innkjøp av kabel og funker vel like så godt med hensyn til lydkvalitet?

Newcomer Tekå sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-Audio har noen fete lydkort.
    Prøv denne siden: M-AUDIO - Gaming & Home Theater/Audio

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lydkortet er heftig til pc spill så er det uvesentlig, mitt behov er å spille av musikk på pc ( i 5 kanals stereo) , og å kunne se filmer på pc å fremdeles oppleve digital 5.1 lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmes
    Men hva med å overføre optisk istede, det er jo rimeligere i innkjøp av kabel og funker vel like så godt med hensyn til lydkvalitet?
    I teorien like bra ja, men over lange avstander blir det mer komplisert. I så fall må du til med glass-kabel av bra kvalitet og det koster en hel del mer enn en bra coax. I tillegg er implementeringen av sender og mottaker for optisk ofte dårligere enn for elektrisk/coax...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytter selv TOS-link på 10 meter uten problemer mellom PC og "receiver". Koster 100 kroner og man trenger ikke galvanisk skille.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en antennekabel eller en langt dyrere "digital kabel coax" er vel på 75ohm, og en standar rca kabel er vel minimalt med motstand, så funker det å bruke rca istede ?

Og hvis jeg kjøper coax og løse rca plugger å setter på i hver ende så blir vel motstanden feil, hvis kabelen er 25 meter og 75ohm og jeg skal ha 5 meter så blir det vel helt på tryne feil ?

Newcomer Tekå sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Refererte ikke til M-Audio lydkortene fordi de er gode på spill. Har ikke spillmaskin. Bruker M-Audio Audiophile 2496. Det gir den beste stereo lyden jeg har greid å få ut av pc-en. Litt kødd med drivere, men når det virker er det kanon. Regner med at Surround kortene er av samme kvalitet.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å ikke erte på meg for mange audiophile men sån er det nå vertfall fra mitt synspunkt :

Lånte med meg en coax kabel fra skolen av denne typen : BULK CABLE, COAX RG62 A/U

Og loddet på 2 stk rca plugger, og testet den opp mot en kjøpt digitalkabel på 75 ohm, diverse rca kabler, både trippel skjermet,gullbelagt monster cable,biltema sin billigste og optisk kabel.. kjørte DTS digitalt gjennom den, analog lyd,tv signal osv og må si jeg ikke merket noe som helst forskjell fra den hjemmelagede , fremfor den kjøpte digitalkabel. Så det neste blir at jeg lager en 5 meter coax, så kjøper jeg et lydkort med coax digital utgang, så burte det funke godt.

Vurderte det BlueGears HDA Digital XMystique 7.1 Gold kortet, virket som et bra kjøp, selv om jeg egentlig var på jakt etter noe rimeligere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •