Hodetelefoner, god informasjon på nett, evnt butikk i Oslo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefoner, god informasjon på nett, evnt butikk i Oslo

Først: Jeg er usikker på om dette er riktig forum, beklager så meget hvis det er feil og skulle vært for eksempel i høyttaler eller produktjakt forumet, jeg har ikke tidligere besøkt sidene og er ikke sikker på om jeg har valgt riktig forum å poste mitt første innlegg.

Først litt informasjon om meg ...

Jeg er nesten to meter høy, og kraftig i tillegg. Dette gjør at jeg i noen produkter jeg har prøvd tidligere har hatt problemer fordi hodetelefonene ikke passer hodet mitt - dvs, de kan ikke strekkes langt nok for å passe meg.

Dette var selvfølgelig noe "billig dritt", men tenkte jeg skulle nevne det likevel fordi det gjør at jeg helst ikke vil kjøpe blindt men ønsker å prøve ut produktet før jeg kjøper, og derfor er mest interessert i noe som finnes i en butikk i oslo området hvis det ikke er mulig å få verifisert at de er store nok på en eller annen måte...

Men så til saken:
    Jeg er blank på hodetelefoner, vet veldig lite om det, og tenkte derfor å høre om noen eksperter har tid til å hjelpe ...

Grunnet naboer ønsker jeg meg hodetelefoner av god kvalitet, spesielt til spilling og filmseing på kveldstid. Spilling foregår både på TV / konsoll og på PC.

Jeg ønsker meg derfor hodetelefoner som gjerne skulle kunne kobles til to forskjellige kilder avhengig av behov: TV og PC. Når jeg bruker PC sitter jeg alltid stille i en stol, under 1 meter fra uttak, når jeg ser på TV/spiller konsoll sitter jeg ca 2.5-3.5 meter fra uttak.

I tillegg kunne jeg tenke meg tilkoblet mikrofon for teamspeak på de spillene som støtter dette selv om det ikke er noe krav (har klart meg uten i mange år, og spiller ikke mye den typen spill). Men det er kanskje best å kjøpe i tillegg på en eller annen måte?

Etter å ha prøvd å sette meg inn i emnet må jeg si at jeg er mer forvirret enn jeg var når jeg begynte

- Er det stor kvalitetsforskjell mellom trådløst og kabler?
    - Jeg har lest noen anbefalinger som går på å ha forsterker til hodetelefonene, hvordan vet jeg om dette er nødvendig? (Til pc: Har pc høyttalere til 1000kr som spiller høyt og ikke helt jævlig kvalitet hvor jeg kobler hodetelefoner inn i fjernkontrollen til høyttalerne. Til TV: Har ikke noe stereoanlegg og tenkte eventuelt og koble inn direkte på TVen).
    - Har "lukket" vs "åpen" noe å si for lydkvaliteten eller behag hvis jeg bruker det i mange timer - bor alene og trenger ikke ta hensyn til andre enn meg selv og naboer, og regner med at det uansett ikke vil komme såpass med lyd at naboer plages av hodetelefoner.
    - Hvilke prisklasser er "fornuftige"? Dvs, i mange sammenhenger er det slik at du får et veldig bra produkt for for eksempel 1 000 kr, og skal du ha noe merkbart bedre, må du opp i 2 500kr. Er det noen prisklasser jeg bør tenke på her? Dvs, "for under 1000kr er dette bra, for 4000kr blir X Y og Z mye bedre".
    - Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å kjøpe to sett, ett til pc med ledning og trådløst til TV, men i så fall, er det "idioti" og bedre å kjøpe ett sett trådløst av høyere kvalitet? Er de gode trådløse like gode som de med ledning?

Kunne tenke meg å bruke opp til 5 000kr, da dette blir i stedet for et stereosystem tilkoblet TV i stua.

Er det noen som kan gi noen anbefalinger? Steder å lese mer om emnet på nettet? Butikker i Oslo som har peiling og gir bra veiledning og ikke bare selger meg det dyreste de har?

Tar i mot all hjelp med glede,
    Mvh Aebriol

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har mye av de samme utfordringer som deg, i mitt tilfelle en ett og en halvåring som er nabo til hjemmekinoen... Det byr selvsagt på visse utfordringer, ettersom en jo tross alt ofte ser film og spiller på kveldstid. Kablede hodetelefoner gir langt bedre lyd enn trådløse, det er det ingen tvil om... Imidlertid er trådløst utrolig praktisk. Problemet i mitt tilfelle var å finne en type trådløse hodetelefoner som låt så bra som mulig, men også støttet 2 eller flere hodetelefoner fra samme lydkilde. Det var faktisk ingen enkel oppgave, de fleste varianter med støtte for flere sett var generelt av lav kvalitet.

MEN, så fant jeg et ypperlig sett, som jeg mener svært godt kombinerer ytelse og pris, Sennheiser RS-140. Settet ligger på rundt 1500-2000, og for en ekstra hodeenhet betaler du rundt 500-700 ett sted. Glimrende lyd (litt susing, men det er en nødt til å leve med trådløst pr. dato) og lang batteritid. Gode å ha på hodet også.

Link til produktet: http://www.sennheisernordic.com/nord...nsf/root/09926.

Er å få tak i i det fleste elektronikkforretninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette, men jeg er veldig begeistra for hodetelefoner, så jeg kan jo slenge inn mine meninger.

Alle toppmodellene til de store produsentene, AKG, Sennheiser, Beyer, Grado osv er bra, men meningene om hva som er best er svært forskjellige, så du må jo rundt og teste selv.

Jeg er personlig glad i Grado, men disse er desverre skikkelig overprisa i Norge/Europa.

Det jeg har planer om å teste ut som mitt neste produkt er AKG sin K-701. Disse er ganske nye, og har fått veldig bra mottakelse. Jeg tror Hi-Fi Center Kjeden i Oslo skal ha disse inne nå. Prisen på disse skal være mellom 3 og 4 tusen kroner.

Link

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...settet jeg linker til er for øvrig et lukket design. Selv om et åpent design i utgangspunktet er å foretrekker (trekker da mer luft, skaper bedre dynamikk), vil det nok trekke såpass mye strøm at levetiden på de trådløse settene blir for lave. God lyd er det uansett, men det er klart; mine Sennheiser HD650 som er kablede, åpne og toppmodellen i tillegg, låter langt bedre, men er også langt fra like praktiske.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-klubben i Grensen har i allefall et av de bedre utvalgene i byen. Der har de mange modeller du kan prøve, blant annet Sennheiser og Grado. Om du ikke har tenkt å bruke dem i omgivelser med bakgrunnsstøy, så er nok åpne modeller å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du like vel er i Grensen, stikk oppom Stereofil. Der har de blant annet den nye toppmodellen til Grado. Litt utenfor det budsjettet du nevner, men den kan jo være artig å teste.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først er i Oslo Sentrum anbefaler jeg også en tur innom Lyric i Torggata for å sjekke ut Stax elektrostater, prøver du Omega II'ene har du en god referanse å sjekke de fleste andre mot (selv om den er en del over prisklassen du har antydet).

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at admin. anbefaler Sennheiser RS-140 "som har litt sus" Hvis du ikke
    vil ha sus/støy kan du prøve, Philips SBCHD1500U
    http://www.p4c.philips.com/files/s/s...00_pss_nor.pdf
    De koster da også ca. det dobbelte 3500-4000,-
    Disse har digital overføring mellom base og headsett, låter bedre! en
    mange med ledning, har fire innganger (og loop utganger), 2 digitale
    og to analoge. I tillegg 2 utganger for tråd hodetlf. Disse er også
    åpne(feil i brosjyre) spiller ca 10timer før batteri må lades Sender har
    også Dolby Headphone prossesering og, Dolby Digital og DTS dekoding
    for simulert surround. Flere headsett kan sikkert kjøpes og heter
    SBCHD1505U, de har denne modell bl.a. her:
    NSE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Takker for alle gode svar, det var jo kjapt Det beste for meg er nok absolutt å gå innom forskjellige anbefalte butikker på lørdag og høre meg fram til en løsning.

Angående den philips modellen Halvor linket ser den jo veldig bra ut (for meg som ikke vet noe, heh). Men det vil fortsatt være merkbart bedre lyd å bruke en med kabel?

Siden ingen nevnte forsterker - kan jeg gå ut fra at det er bortkastet å tenke på en forsterker så lenge jeg ikke skal bruke vesentlig mer?

Mvh Aebriol

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger 5000 i en god hodetelefon, så er vel en god, dedikert forsterker det neste naturlige kjøpet, men jeg hadde ikke gått for 3500+forsterker i stedet for 5000+forsterker en gang senere.

Jeg bruker forresten Headroom en del for info om forsterkere, hodetelefoner osv. De selger greier selv, så de er vel ikke helt nøytrale, men jeg opplever at jeg er ganske enig i hva de skriver i alle fall.

Link til Headroom:
    HeadRoom - Right Between Your Ears

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste nett-forumet for hodetelefoner er uten tvil Head-Fi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Ser at admin. anbefaler Sennheiser RS-140 "som har litt sus" Hvis du ikke
    vil ha sus/støy kan du prøve, Philips SBCHD1500U
    De koster da også ca. det dobbelte 3500-4000,-
    Disse har digital overføring mellom base og headsett, låter bedre! en
    mange med ledning, har fire innganger (og loop utganger), 2 digitale
    og to analoge. I tillegg 2 utganger for tråd hodetlf. Disse er også
    åpne(feil i brosjyre) spiller ca 10timer før batteri må lades Sender har
    også Dolby Headphone prossesering og, Dolby Digital og DTS dekoding
    for simulert surround. Flere headsett kan sikkert kjøpes og heter
    SBCHD1505U, de har denne modell bl.a. her:
    NSE
    Er du sikker på at denne basen støtter flere hodesett? Forrige modell støttet nemlig kun en hodetelefon pr. base, og da blir det hele litt upraktisk... Det er jo også et poeng at Sennheiserne går i rundt 20 timer, mens Philipsen fungerer kun 10. Uansett, susingen er faktisk litt irriterende, så gitt at basen støtter flere sett (gjerne også flere enn 2, jeg har 3 sett og kjøper nok enda et sett for besøk), er jo sikkert generell lydkvalitet på disse Philipsene en del bedre da.

Generelt; hvis du har mulighet for bruk av kabler og dette ikke plager deg bør du selvsagt gå for en kablet løsning!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er du sikker på at denne basen støtter flere hodesett? Forrige modell støttet nemlig kun en hodetelefon pr. base, og da blir det hele litt upraktisk... Det er jo også et poeng at Sennheiserne går i rundt 20 timer, mens Philipsen fungerer kun 10. Uansett, susingen er faktisk litt irriterende, så gitt at basen støtter flere sett (gjerne også flere enn 2, jeg har 3 sett og kjøper nok enda et sett for besøk), er jo sikkert generell lydkvalitet på disse Philipsene en del bedre da.

Generelt; hvis du har mulighet for bruk av kabler og dette ikke plager deg bør du selvsagt gå for en kablet løsning!
    Hei, jeg har bare et sett trådløst selv, så har ikke testet dette,
    men kopiert fra brukermanualen:
    Fler headsets med en sändare
    Det är tekniskt möjligt att använda flera trådlösa digitala headset med en
    enda sändare, förutsatt att alla:
    – används på 864 MHz-bandet,
    – fungerar enligt samma moduleringsschema,
    – fungerar enligt samma kodnings/avkodningsschema
    Läs i enheternas elspecifikationer för att kontrollera att de är kompatibla.

Og det er egen brosjyre på bare det tråløse headsett SBCHD1505U:

Så jeg gikk ut i fra at det skulle fungere med flere headset samtidig.

Det er også med 2 nimh batteripakker på SBCHD1500U og laderen er
    integrert i senderen, slik at et batteri kan lades når du bruker det andre.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aebriol
    Heisann,

Takker for alle gode svar, det var jo kjapt Det beste for meg er nok absolutt å gå innom forskjellige anbefalte butikker på lørdag og høre meg fram til en løsning.

Angående den philips modellen Halvor linket ser den jo veldig bra ut (for meg som ikke vet noe, heh). Men det vil fortsatt være merkbart bedre lyd å bruke en med kabel?

Siden ingen nevnte forsterker - kan jeg gå ut fra at det er bortkastet å tenke på en forsterker så lenge jeg ikke skal bruke vesentlig mer?

Mvh Aebriol
    SBCHD1500U inkluderer også hodetlf. forsterker i senderen(SBCHD1502U) den
    har uttak til 2 ledningsbaserte ørtlf. med egen volumkontroll. Denne hodetlf.
    forsterkeren er også mye bedre/kraftigere en gjennomsnitt hodetlf. utg. på CD spiller osv.
    Og ja lyden kan selfølgelig bli enda bedre med ledningsbaserte ørtlf. en med
    de tråløse som følger med, spesielt at du kan spille litt høyere, men disse
    trådløse er såpass gode at du må nok lete i prisklassen +500-1000 for
    at de med ledning skal bli like bra.

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter frem denne tråden igjen. Ser at den er 3 år gammel.

Det jeg derfor lurer på er om det er kommet noen trådløse hodetelefoner som er bedre enn Sennheiser rs 140, i samme prisklassen? Tenkte kanskje å gå for dem. Ser jeg kan få dem for rundt 1200 kroner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •