HDMI bare tull?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI bare tull?

Hei!!

Jeg hadde stor tro på at HDMI (fake HD) ville gjøre susen på min nye flatskjerm.

Den gang ei....

Kjøpte nettopp den nyeste LG 42 Plasma som vant eiza award og med 80 GB harddisk sittende i TV så man kan pause TV sendinger når du vil osv...
    Skjermen har de råeste spesifikasjonene per dags dato i en Plasma... bl.a 10000:1 kontrast osv....

MEN da jeg lånte en HDMI spiller fra elektrosjappa nede i sentrum med meg hjem for å teste forskjell på den og en vanlig dvd spiller ble jeg litt forundret....

Vi spilte samme DVD film på gamle dvd spilleren med en søpplete scart og på den nye hdmi dvd spilleren som vi brukte hdmi kabel selvfølgelig på...

HDMI er jo i sin måte fake HD der den skalerer bildet opp i bedre oppløsning, på vanlig DVD filmer!!

Vi valgte avspilling i 1080i og 1080P bl. annet men merket ikke forskjell i bildet annet enn at bildet var lysere med hdmi spilleren.....

I say... WTF??! Noen vits i det hele tatt vi går til innkjøp av en HDMI spiller? begynner å lure om jeg bare venter til Blue ray og/eller HD DVD blir standard.....

Folk som selv HAR testet HDMI bes å dele sin erfaring...

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter å ha spilt av DVD fra både hdmi spiller og fra xbox360 via komponent, så kan jeg si at jeg ser ikke store forskjellen, om noe i det hele tatt. Sikkert jeg som er amatør, men.

Faktisk ser jeg bare ulemper med HDMI, for den nekter å spille av film "backup" pga. DRM. Det gjør ikke xboxen som har komponent.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et litt rart utgangspunkt. HDMI er en tilkoblingsstandard. HDMI overfører det signalet du påtrykker i den andre enden.

Du hadde vel ikke ventet at en DVD-spiller plutselig kunne gjøre gamle innspillinger om til HD bare fordi den har en plugg som kan overføre masse pixels?

-k

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en spiller har HDMI betyr ikke at det er en god spiller....

Største fordelen for meg er at HDMI støtter 1080p OG digital lyd over en eneste kabel.... helt genialt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kelben
    Kjøpte nettopp den nyeste LG 42 Plasma som vant eiza award og med 80 GB harddisk sittende i TV så man kan pause TV sendinger når du vil osv...Skjermen har de råeste spesifikasjonene per dags dato i en Plasma... bl.a 10000:1 kontrast osv....Vi valgte avspilling i 1080i og 1080P bl. annet men merket ikke forskjell i bildet annet enn at bildet var lysere med hdmi spilleren.....
    Hadde skjermen egentlig hatt "de råeste spesifikasjoner" så kunne 1080i/p vært OK, men siden LG-en du har ikke er 1920x1080 så her du benyttet feil signal...

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører både component og HDMI fra en Pioneer DV696 dvdspiller, og her er det ikke tvil om hva som gir best bilde over et kabelstrekk på 10 meter. Dersom jeg kjører 576p ut fra både analoge componentutganger og digital HDMI utgang, er det ikke vanskelig å se forskjell på hva som gir mest trykk i bildet, skarpere farger og generelt mer tredimensjonal følelse; HDMI.

Tror du skal tenke på HDMI som en digital kabel der du slipper konvertering fra digitalt til analogt signal i dvdspilleren og tilbake til digitalt signal i tven din. HDMI har ikke innebygd voodoo, den må du sørge for før du sender signalet inn i kabelen eller etter at du tar det ut igjen...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror forventningene dine har vært litt for høye. Kildeoppløsningen på en dvd setter uansett begrensninger på bildet du får på skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer.... tok en titt nå... dette er jo plasma.... har ikke 1920*1080 oppløsning....

Finnes ikke på Plasma, kun LCD skjermer så langt jeg har sett.....

Da skjønner jeg selvfølgelig :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer.... tok en titt nå... dette er jo plasma.... har ikke 1920*1080 oppløsning....

Finnes ikke på Plasma, kun LCD skjermer så langt jeg har sett.....

Da skjønner jeg selvfølgelig :P
    Ikke riktig. Flere plasma har 1080. F.eks. Pioneers nyeste (ikke 507XA/XD).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI er jo i sin måte fake HD der den skalerer bildet opp i bedre oppløsning, på vanlig DVD filmer!!
    HDMI-kabelen er bare en kabel.. den skalerer IKKE bildet....

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har vel kommet med en 1080p plasma om jeg ikke husker helt feil.

Edit:

Jaja.. litt sent ute der ja Tigeren var raskere

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må slutte å blande begrepene gutt.
    HDMI er en digital bilde og lyd standard og gjør på INGEN måte noen scalering av bildet. Det er det dvdspilleren som gjør.
    Som andre har nevnt så kan ikke en dvdspiller gjøre noe med den maksimale oppløsningen på dvdplaten - hdmi eller ei...
    Jeg vet ikke helt hva slag forventninger du har hatt til hdmi standaren, men jeg tror vi trygt kan slå fast at de har vært litt i overkant og basert på en misforståelse av begreper som HDMI, HD osv.
    HDMI er en glimrende måte å få ned kabelspagettien og sammtidig kunne leveremaksimal oppløsning digitalt.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første kjører han feil oppløsning for tv'en. Den skal ha 720p. For det andre behøver ikke en hvilkensom helst HDMI spiller gi godt bilde. Faktisk fleste parten av spillerene under 2000,- blir grundig slått av tilsvarende spillere som kjører progressiv scan via komponent.

Crap in = Crap out. Uansett om kabelen er av gull og diamanter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •