Har banan-plugger noe å si for lydenkvaliteten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har banan-plugger noe å si for lydenkvaliteten?

Enkelt og greit: Har banan-plugger noe å si for lydenkvaliteten? Hadde man fått bedre lyd hvis man lot være å bruke plugger?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke en hører store forskjellen. Det er også ett ledd som kan forringe lyden, det er alt..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jørgen gk
    Enkelt og greit: Har banan-plugger noe å si for lydenkvaliteten? Hadde man fått bedre lyd hvis man lot være å bruke plugger?
    Går utfra du tenker på høyttalertilkoplinger. Bananplugger er det "simpleste" man kan bruke. (bortsett fra ingenting)Bruk spader. Mye berdre kontakt.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en del effektforsterkere her hjemme for test. I den forbindelse monterte jeg bananplugger på ledningene for enklere å kunne koble opp / ned ulikt utstyr. Jeg hørte i alle fall ikke forskjell på lyden med og uten plugg. Det hele blir mer ryddig og det blir enklere å koble. Men jeg tror nok at en skikkelig plugg kan være positivt mht korrosjon og kaldflyt på sikt. Utover det er det vel en smakssak tenker jeg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Går utfra du tenker på høyttalertilkoplinger. Bananplugger er det "simpleste" man kan bruke. (bortsett fra ingenting)Bruk spader. Mye berdre kontakt.

Jeg har aldri hørt forskjell mellom spader og plugger, jeg tror det er ett fett, det handler mer om utsene, og at plugger gjør det litt mer lettvint å koble en spader..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Jeg hadde en del effektforsterkere her hjemme for test. I den forbindelse monterte jeg bananplugger på ledningene for enklere å kunne koble opp / ned ulikt utstyr. Jeg hørte i alle fall ikke forskjell på lyden med og uten plugg. Det hele blir mer ryddig og det blir enklere å koble. Men jeg tror nok at en skikkelig plugg kan være positivt mht korrosjon og kaldflyt på sikt. Utover det er det vel en smakssak tenker jeg.
    Du har rett i det. Er ikke noe forsjell på ditt eller datt. Eneste er: velg den med mest kontaktflate for mye strøm, (om man trenger det) og det er spader.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste er: velg den med mest kontaktflate for mye strøm, (om man trenger det) og det er spader.
    Kan du forklare? Jeg innbiller meg at bananplugger har større overflate.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i det. Er ikke noe forsjell på ditt eller datt. Eneste er: velg den med mest kontaktflate for mye strøm, (om man trenger det) og det er spader.
    Det regnestykket skulle jeg likt å se!
    Du kommer til å få deg en overraskelse hvis du setter det opp.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kan du forklare? Jeg innbiller meg at bananplugger har større overflate.
    Selve pluggen har nok det. Men sjekk "hun" kontakten, den har ikke det, hvis ikke denne er byttet også. Hvis du bytter begge til banan, og bytter begge til spade, regner ut kontaktflaten så vil du se det. MEN, har ikke mye å si. Skal gå MYE strøm (Les: store forsterkere) før dette er merkbart, så blabla... ikke så farlig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke overflaten til terminalen litt avhengig av forsterker, eller påstår du at alle terminaler er dårlige med mindre de byttes?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overflaten på en plugg er 2*PI*R*H. Det gir en kontaktflate på ca. 125 kvmm, og med et kontaktforhold på kun 30% så er det ca. 40 kvmm igjen. Tipper spadene IKKE har såpass...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Overflaten på en plugg er 2*PI*R*H. Det gir en kontaktflate på ca. 125 kvmm, og med et kontaktforhold på kun 30% så er det ca. 40 kvmm igjen. Tipper spadene IKKE har såpass...
    Se min post ovenfor, og regn det ut. Husk at terminalene i høyttaleren om de ikke er skiftet, eller er veldig gode har bare 1/10 del av kontakten fra bananpluggen på høyttalerkabelen.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At dere gidder.

:-)

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se min post ovenfor, og regn det ut. Husk at terminalene i høyttaleren om de ikke er skiftet, eller er veldig gode har bare 1/10 del av kontakten fra bananpluggen på høyttalerkabelen.
    Hvorfor er det bare 1/10 kontaktflate når terminalen er av metall?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    At noen gidder er tegn på at man bryr seg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Hvorfor er det bare 1/10 kontaktflate når terminalen er av metall?
    Som de fleste terminaler er de (fra inn til ytterst, eller fra v til h om du ser det slik) smal ... stor ... smal. Pluggen er (bør) være stor ... stor ... stor. Da gir det seg selv ar det kun er "stor" på midten som har kontakt....ee?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører noen si at bananplugger/spader ikke bær være i messing, da det kan forringe. Om en virkelig klarer høre forskjell, er en annen sak.
    Så et lydlag i Oslo testet to typer bananplugger (på meget dyrt utstyr), og de mente det var tydelig forskjell. Selv har liten tro på det.
    Bananplugger av Supra er i alle fall et sikkert valg ifølge "ekspertene".
    Det er forøvrig riktig at spader gir bedre kontakt, men kan aldri tenke meg at det lydmessig forskjell.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    En lærer alltid noe i slike diskusjoner. Om en alltid blir enige til slutt er en annen sak.

Min anbefaling er å bruke uterminerte kabler rett i skruterminal. Pass på å samle kordelene godt slik at ikke løse tråder havner på utsiden. En gang i året kan en pusse litt på endene eller klippe litt for unngå korrusjon.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem formlene for størrelsen på kontaktflaten. Vi snakker om en lengde på under 1 cm, og både spader og banankontakter har uansett godt nok dimensjonerte til oppgaven.

God kontakt er det viktigste. Bananplugger bruker man nesten utelukket for praktiske hensyn.......eller visuelle. De kan i allefall ikke tilføre lyden noe som helst. OKKing var inne på korrosjon og det kan skje over tid siden vår stue ikke har 0% luftfuktighet. Korresjon/oksidering på en kabel vil fungere som isolator/dårligere kontakt. Gull oksiderer ikke, og derfor blir alt av plugger og kontakter belagt med et tynt tynt lag med gull (som ikke oksiderer). Bruker man riktige bananplugger (ikke biltema) vil man kunne beskytte kordellene i kabelen mot oksidering, og i så fall kan det være en fordel i visse tilfeller. Jeg sier visse tilfeller, da blant annet Supra Ply kabelen som er tinnbelagt ikke skal kunne oksidere, og anbefales derfor brukt uten plugger/spader.

Hvor lang tid det tar før en høyttalerkabel i en vanlig stue oksiderer nok til at man klarer å høre forskjell er derimot en annen diskusjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •