Har banan-plugger noe å si for lydenkvaliteten? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hører noen si at bananplugger/spader ikke bær være i messing, da det kan forringe. Om en virkelig klarer høre forskjell, er en annen sak.
    Så et lydlag i Oslo testet to typer bananplugger (på meget dyrt utstyr), og de mente det var tydelig forskjell. Selv har liten tro på det.
    Bananplugger av Supra er i alle fall et sikkert valg ifølge "ekspertene".
    Det er forøvrig riktig at spader gir bedre kontakt, men kan aldri tenke meg at det lydmessig forskjell.
    Du greier ALDRI å høre forskjell. Det er kun AMPERE som KAN gjøre forskjell ... og hvor mange av oss har DET problemet?

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Herregud...

Diskuterer vi spader vs banplugger nå €%&. ??? ...get a life....

Enig med HåkonN...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Diskuterer vi spader vs banplugger nå €%&. ??? ...get a life....

Enig med HåkonN...
    a5963c14

Sjekk, men vil du det?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Glem formlene for størrelsen på kontaktflaten. Vi snakker om en lengde på under 1 cm, og både spader og banankontakter har uansett godt nok dimensjonerte til oppgaven.

God kontakt er det viktigste. Bananplugger bruker man nesten utelukket for praktiske hensyn.......eller visuelle. De kan i allefall ikke tilføre lyden noe som helst. OKKing var inne på korrosjon og det kan skje over tid siden vår stue ikke har 0% luftfuktighet. Korresjon/oksidering på en kabel vil fungere som isolator/dårligere kontakt. Gull oksiderer ikke, og derfor blir alt av plugger og kontakter belagt med et tynt tynt lag med gull (som ikke oksiderer). Bruker man riktige bananplugger (ikke biltema) vil man kunne beskytte kordellene i kabelen mot oksidering, og i så fall kan det være en fordel i visse tilfeller. Jeg sier visse tilfeller, da blant annet Supra Ply kabelen som er tinnbelagt ikke skal kunne oksidere, og anbefales derfor brukt uten plugger/spader.

Hvor lang tid det tar før en høyttalerkabel i en vanlig stue oksiderer nok til at man klarer å høre forskjell er derimot en annen diskusjon.
    Godt skrevet. Egentlig så er bananplugger/spader et mellomledd, og det egentlig best å unngå. Men dette med korresjon/oksidering kan være en grunn til å bruke plugger, men sansynligvis mest i teorien. Så lenge man får til god terminering, mener jeg det er unødvendig med bananplugger. Man kan eventuelt avisolere på nytt fra tid til annen for å være på den sikre siden. Selv bruker jeg både spader og bananplugger, men det er fordi jeg ikke klarer få til god terminering uten.
    Legger ved den testen jeg referte til hvor to forskjellige plugger på kabler ble testet. Det er snakk om signalkabler, ikke høyttalerkabler. Personlig tror jeg de innbiller seg at det er forskjell.
    http://www.oslo-audio-society.com/pd...h-Neutric2.pdf

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste fordelene jeg ser med bananplugger er at de ofte har en bedre tilkobling for kabelen enn høytalerterminalen og forsterkeren har og at man kan skru de til i arbeidshøyde og dagslys slik at man kan sjekke at det ikke stikker en liten stump ut som kortsluter.Litt ryddigere ser det jo ut og....
    Har vert ute for at man moser lederne i enkelte terminaler når man skrur til,da spesielt i bilstereo,så noe minus er det vel ikke?En dash med loddetinn gjør samme nytten,eller????
    Noe hørbar forskjell tror jeg er rent psykisk.Det er vel kun de som har brukt tusenvis av kroner på det som må påstå at de hører forskjell for å forsvare investeringen

Snakker man om kapasitet,så kan man jo ta en titt bak terminalene i høytalerne feks. Ikke ofte å se no "motorvei" for strøm der,så min konklusjon er at det er ett fett!:-D

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken er best? Spader eller bananplugger?
    Ikke vet jeg. Men det gir meg en placebofølelse. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordeler med høyttalerkabler m/ferdig terminert bananplugger:
    -De er gullforgylt, ingen korrosjon!
    -De løsner ikke! Pga vibrasjoner, temperatursvingninger og dårlige terminaler så har ordinære kabler en tendens til å løsne litt over tid.
    -Kabler med ferdig terminerte bannanplugger er ofte hermetisk lukket, så muligheten for å få korrosjon på selve kablen er liten, eller ingen! Har noen ordinære kabler som har blitt helt grønne og stive av korrosjon etter 3-4 år, som har ligget i vanlig tør stue!
    -Vil tro du kan kjøre HØY strøm gjennom disse, mye mer enn der som går i en hifi-høyttaler....
    - Lett å koble ifra høyttalere.....

Spader vil jeg tro gjør samme nytten, vet ikke om disse kan løsne over tid??
    Lydmessig tror jeg ikke hverken spader eller banaplugger er bedre enn ordinære kabler, så lenge de ordinære ikke har korrosjon eller har løsnet.....

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kommer til å bruke en eller annen form for plugger uansett jeg gitt! For i dag ristet kablene løs på terminalen og det hørtes dyrt ut.................sukk.....
    Har en bærepose med bananplugger,men skulle bare koble opp i full fart for å ha lyd til arbeidet i huset. Jadda..........

Konklusjon: Den siste idioten er fortsatt ikke borte fra planeten!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall hatt dårlig erfaring med bananplugger. Dette var vel og merke billig typer men uansett. Forsterkeren er en nad 218 på et par al-1000. Og jeg merket en dimensjon av forskjell når jeg fjernet pluggene. Trodde først det var noe feil med høyttalerene eller rommet (da det var første gang jeg hørte de i ny leilighet) Men fant ikke no feil. Bassen var ikke eksisterende og elementene bare plafret istedet for å gjengi bass. Fjernet pluggene bare for morro skyld etter en brainstorming og fikk meg litt av et sjokk. Lyden ble ufattelig mye bedre. Kontrollert bass og i store mengder

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skaff dere skikkelige plugger å slutt å krangle

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som einis sier er det viktig med skikkelige plugger. Billige plugger er ofte gullforgylt billig støpegods. Problemet som kan oppstå er at strømmen beveger seg kun i utsiden av pluggen.

Jeg har lurt litt på spader til mine surroundhøyttalere som henger på veggen for å unngå å ettertrekke termineringene hele tiden. Dessuten må jeg borre i veggen for å få plass til bananplugger, så dermed er spader lurest. Jeg får se hva jeg gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere snakker om korrosjon...

Jeg leste en på forumet her (husker ikke hvem), som anbefalte å krympe fast ledninger i bananpluggen. Han mente at å lodde kabelen, kunne påvirke dens egenskaper (ohm, kanskje? - vet ikke jeg).

Anyhow, da er spørsmålet mitt:
    Vil ikke man da få potensiell korrosjon, om ikke kabelen er 100% lufttett mellom selve lederen og da bananpluggen?

Jeg har sett mange av de DIY bananplugger som selges, der skrur man rett og slett kabelen inn i pluggen.

Greit nok, selve pluggen korroderer ikke, om den er gull/forgyllt, men kabelen vil jo ikke få idèell kontakt med pluggen, om kabelen er korrodert på kontaktpunktet?

mine 50 øre.....

Dog, er det fett med gull hjulkapsler på en lada

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lodding er jo en mulighet - er ikke sikker på hvordan det vil slå ut med hensyn til impedans og korrosjon. Om man har en banaplugg som er "riktig" designet vil denne antatt klemme alle (deler av) kordelene (trådene i kabelen) på en slik måte at man oppnår en "wrapping" effekt. Dette er (var) en velkjent teknikk fra telebransjen. Dette betyr at man får så store "skjærekrefter" at metallene "smelter" sammen i kontaktflaten. Dette forutsetter selvsakt at plugg er riktig designet og at disse er montert riktig.
    Med en slik løsning har man en kobling som er mindre utsatt for korrosjon / oksidering enn ellers. En slik terminering er selvsakt umulig å få til mellom kabel og termineringsenhet på utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    En slik terminering er selvsakt umulig å få til mellom kabel og termineringsenhet på utstyr.
    Jeg spør da:

Vil man ikke få bedre kontakt, ved å skru kabelen rett i en terminal?
    Ja, jeg vet det er MYE mer tungvinnt å få inn/ut kabler, samt man har jo muligens problemer om man har veldig kraftige kabler.

Alle kontaktpunkter vil jo gi spenningstap, ganske mye faktisk.
    Jeg vet ikke hvor mye dette har å si for høyttalerkabel, men jeg ville tro at de som påstår de hører forskjell på feks. billig og dyr bananplugg, de ville også hørt bedre lyd, om høyttalerkabelen var loddet rett på kretskortet?

Bare min tanke iallefall, at selve bananpluggen kan vel umulig gi like bra kontakt som en "spade" eller som å skru kabelen rett i forsterkeren..

(yes, vet at de færreste ville loddet fast kabelen på kretskortet, hehe).

En moderne bil, har noe som heter lambdasensor i eksosen. Den måler oksygeninnholdet i bensinen og vil da "hoppe" på spenningen, siden motstand vil variere.

Om man klipper i originalkabelen til lambdasensoren og monterer den sammen igjen, er det store sannsynligheter for at hjernen til bilen får feilaktig signal og at den da vil gå ut i nødmodus.

Det er liksom derfor jeg tenker at spader eller da direkte ledning i forsterker, må være det beste for lyden? Da vil man jo få best kontakt, siden man kan "krympe" eller "skvise" ledningene/lederene helt sammen. Greit nok, man kan gjøre det i selve bananpluggen, men som du selv nevner, vil man aldri klare å gjøre det med bananpluggen i forsterkeren.

Spade, eller ledning rett i forsterkeren, vil vel gi det beste resultatet. Hva som blir best av de to, mener jeg personlig spørs på selve skruterminalen. Om den er flat, vil vel spade muligens være best, men om den har profiler, vil jo spade få mindre kontaktflate enn høyttalerkabel.

Greit nok, som jeg nevnte tidligere, gull oksiderer ikke, men til gjengjeld vil kabelen alltid oksidere, om den er inni en bananplugg, innimellom skruterminal eller hvor enn den er.

Trikset, mener jeg da, må vel være å kjøpe feks. sølvbelagt kabel, evnt. å terminere kabelen og lage denne lufttett. Kan også være at elektrisk grease kan være en idè?

Ps. dette er bare mine tanker, jeg mener ikke å utnevne meg selv som ekspert.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo også bruke krympestrømpe. Meningen er vel at det skal hindre oksidering?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bananer

Bananer og spader er viktigere enn cd valget! Så lenge du bruker omtrent syv ganger mer tid og penger på å gruble over kabler, kontakter og støyfilter så har du jo ikke tid til å høre på stereoen og det er bra. Hadde dere derimot hatt tid til å høre på musikk og bli godt kjent på stereoanlegget så kanskje dere kan utale dere om det er en forandring i lyden. Dette forutsetter dog at forandringen trer inn i noe som dere allerede er godt kjent med og kan høre små forskjeller i. Trenger man sparco sko og hansker for å kunne kjøre bil? Tenk på hvor mye tid med god musikk dere har gått glipp av? Hvor mange cd'er kunne man ha kjøpt for et sett med wbt plugger. Ikke at jeg mener verken ja eller nei til kabler, men jeg mener at det man får burde rettferdiggjøre tiden og pengene man har lagt ned i det... dulce et decorum est! her henger jeg meg ut til tørk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •