Flac vs. mp3 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85

Tråd: Flac vs. mp3

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av QuiNlan
    Vel, den var nok noe tynn ja. Førsteintrykket mitt førte meg til denne konklusjonen da jeg har tatt en liten sammenligning. Vet ikke jeg om det er psyken som får meg til å høre forskjell, eller hva det er.. :P Beklager dersom jeg villedet noen.
    Det kan være andre grunner til at du hører forskjell, ikke nødvendigvis psyken din (placebo). Det som *vi* ville frem til var at det blir feil å si at FLAC-formatet ene og alene er bedre enn CD.

Newcomer QuiNlan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok folkens. Jeg ser jeg har driti meg skikkelig på leggen. Takker for rettledning og hjelp. Bøyer meg i støvet, hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det kan være andre grunner til at du hører forskjell, ikke nødvendigvis psyken din (placebo). Det som *vi* ville frem til var at det blir feil å si at FLAC-formatet ene og alene er bedre enn CD.
    Godt oppsummert :-)

-k

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok folkens. Jeg ser jeg har driti meg skikkelig på leggen. Takker for rettledning og hjelp. Bøyer meg i støvet, hehe..

Honør til deg QuiNlan. Opp som en løve og ned som en skinnfell, med du tok det som en mann. Gid vi alle var like flinke.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den var nok noe tynn ja. Førsteintrykket mitt førte meg til denne konklusjonen da jeg har tatt en liten sammenligning. Vet ikke jeg om det er psyken som får meg til å høre forskjell, eller hva det er.. :P Beklager dersom jeg villedet noen.
    Kan være at oppsettet ditt for avspilling av FLAC er bedre til å gjengi lyd enn oppsettet for avspilling av cd'er? Bare et forslag.

Kanskje bedre DAC i HTPC'n? Hva slags eksternt lydkort bruker du?

FLAC/waw KAN jo være bedre en cd, hvis det er hentet fra en lydkilde som er bedre enn cd. Skal jo sies at dette er det ekstremt lite av da.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kermit
    Kan være at oppsettet ditt for avspilling av FLAC er bedre til å gjengi lyd enn oppsettet for avspilling av cd'er? Bare et forslag.

Kanskje bedre DAC i HTPC'n? Hva slags eksternt lydkort bruker du?

FLAC/waw KAN jo være bedre en cd, hvis det er hentet fra en lydkilde som er bedre enn cd. Skal jo sies at dette er det ekstremt lite av da.
    Dette er lydkortet.
    Sound Blaster Audigy 2 ZS Video Editor featuring DoMiNoFX Technology, THX Certified Sound and USB 2.0 Hub for video enthusiasts.

dvd-spilleren holder altså ikke mål. Det er avklart nå. Flac med samplingsfrekvens på 96Khz. BIt-raten ligger på nesten 2 Mb/s. Har en sang som jeg rippa nå på 310 Mb. Hvovidt dette lønner seg eller ikke vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvd-spilleren holder altså ikke mål. Det er avklart nå. Flac med samplingsfrekvens på 96Khz. BIt-raten ligger på nesten 2 Mb/s. Har en sang som jeg rippa nå på 310 Mb. Hvovidt dette lønner seg eller ikke vet jeg ikke.
    Det er litt uklart hva du mener her.

Hvilken DVD-spiller, og hvorfor holder den ikke mål?

Du sier FLAC med samplingsfrekvens 96kHz. Hva er kilden? Hvis du konverterer CD til FLAC så bør du la sampleraten være uendret, dvs 44.1kHz

Generelt så lønner det seg ikke å "oppsample" noe til en høyere rate med mindre du har et veldig spesielt problem og vet akkurat hva du gjør.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en liten forskjell ifra 44,1 Khz til 96, merkabar vil jeg si. Når man dobler samplingsfrekvenser så blir også fila dobbelt så stor. Jeg satte også alt på maks, for å få mest mulig ut av det. Et flac-album fikk faktisk en størrelse på 950 MB tilsammen.

Hva mener du med kilden? Dvd-spilleren som står inne i Pc'en? Eller DVD31'en?

Altså, det jeg har gjort nå er at jeg har kopiert en cd over til flac, og testet flac på Pc'en mot cd, på DVD31'en. Det ble påvist ganske stor forskjell faktisk. Har heletiden følt at det har manglet det siste i toppen, da jeg brukte DVD31'en. Når jeg kjører flac-filene fra Pc'en nå, er tydeligvis denne "toppen" med, og det høres mye bedre ut.

Ergo, det låter mye bedre fra pc'en enn det det gjør bra dvd31'en.

Hvis du ikke forsto, så bare gi beskjed

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det best å laste ned flac? Og hvilket program skal ejg bruke til å kjøre flac filen? Er litt lei av mp3

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke Windows Media Player.

Det jeg lurer på sånn btw er, hva er forskjellen på Flac sin versjon av lossless, WMP sin versjon av lossless og Apple sin versjon av lossless?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke Windows Media Player.

Det jeg lurer på sånn btw er, hva er forskjellen på Flac sin versjon av lossless, WMP sin versjon av lossless og Apple sin versjon av lossless?

Det er sikkert noen forskjeller i komprimeringsalgoritmen, dvs hvordan de komprimerer dataene. Microsoft og Apple har vel også mulighet for DRM (rettighetsbeskyttelse) på sine formater, vet ikke om det eksisterer på FLAC.

Mens vi er inne på lossless formater, vi må ikke glemme APE (Monkey's Audio) heller.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder FLAC-codec til avspilling på PC. CoreFLAC-dekoderen er nok den mest brukte, men jeg (og mange andre) har funnet at den er svært ustabil. Spesielt ved hopp frem og tilbake i låta har den en tendens til å låse seg. Har nå testet ut en alternativ codec som fungerer mye bedre, og anbefaler alle som har opplevd problemer med CoreFlac å teste ut denne:

illiminable Ogg Directshow Filters for Speex, Vorbis, Theora and FLAC

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig lurte på var. Er det noen forskjell i kvaliteten til de forskjellige formatene? Blir det det samme som mp3 vs. mwa vs. m4a o.l?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig lurte på vat. Er det noen forskjell i kvaliteten til de forskjellige formatene? Blir det det samme som mp3 vs. mwa vs. m4a o.l?
    Lossless er lossless, det vil si uten kvalitetstap. Et eventuelt kvalitetstap vil ligge i selve rippeprosessen, om den gjøres for hurtig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hvordan man tolker ordet, direkte oversatt LOSS-LESS betyr tap MINDRE, ikke null tap.
    men at formatet er tapsfritt kan godt være.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig ikke det jeg spurte om. Det jeg spurte om var. Er det noen kvalitetsforskjell mellom Flac, WMP og Apple sitt lossless format?

mvh QuiNlan

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flac dekomprimert til wav er direkte bit-for-bit sammenlignbar med den originale .wav-filen som flac-filen ble laget av.. trenger jeg si mer?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    flac dekomprimert til wav er direkte bit-for-bit sammenlignbar med den originale .wav-filen som flac-filen ble laget av.. trenger jeg si mer?
    Sorry mac, det var heller ikke det jeg spurte om.
    I i-Tunes kan man rippe av en cd med i-Tunes sitt lossless format. I Windows Mediaplayer kan man rippe av en cd med WMP sitt lossless format. Man har også Flac sitt lossless format. Hva er forskjellen på disse tre forskjellige formattypene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry mac, det var heller ikke det jeg spurte om.
    I i-Tunes kan man rippe av en cd med i-Tunes sitt lossless format. I Windows Mediaplayer kan man rippe av en cd med WMP sitt lossless format. Man har også Flac sitt lossless format. Hva er forskjellen på disse tre forskjellige formattypene?
    Jeg har allerede svart på dette ovenfor. Tre forskjellige interessegrupper lager tre forskjellige versjoner av en teknologi. Alle er tapsfrie og vil oppnå eksakt samme kvalitet på det som komprimeres, men måten de gjør dette på er løst på forskjellige måter. Valget er ditt, om du vil støtte Microsoft, Apple eller et opensource-prosjekt som FLAC er. Jeg har valgt sistnevnte.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Jeg har allerede svart på dette ovenfor. Tre forskjellige interessegrupper lager tre forskjellige versjoner av en teknologi. Alle er tapsfrie og vil oppnå eksakt samme kvalitet på det som komprimeres, men måten de gjør dette på er løst på forskjellige måter. Valget er ditt, om du vil støtte Microsoft, Apple eller et opensource-prosjekt som FLAC er. Jeg har valgt sistnevnte.
    Ok, da skjønner jeg litt mer ja. Takker. Men jeg lurer på hvorfor du valgte Flac. Er dette pga at det i teorien skal ta mindre plass enn de andre typene?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •