Hjelp! Hvor ble det av godlyden? (bilder inside :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Hvor ble det av godlyden? (bilder inside :)

Hei!
    Vi har i den siste tiden flyttet anlegget og tven ned i tvstua for å (etterhert) få plass til en spisesalong i stuen oppe. I den anledning har lyden og bassen blitt ufattelig dårlig. Her må det være veggene, rommet ellers, høyttaler- og sub-plasseringen som gjør lyden vesentlig dårligere enn det jeg hadde når jeg hadde anlegget koblet opp i stuen oppe.

Både bass (feil plassering?) og selve lydkvaliteten (reflekterende lyd?) er rett og slett ikke godt nok, uten at jeg klarer å forklare dette. Håper noen klarer å se en løsning på lydproblemene mine utifra bildene under

Legger ved kommentarene til bildenenoen:

BILDET 'BASS.JPG'
    Her har jeg merkert plassene følgende:
    Blå = For mye bass
    Grønn = Sweetspot. Grei bass.
    Oransj = Hvor ble det av bassen ?
    Rød = Så og si INGEN bass/"trøkk" hverken fra subwoofer eller høyttalere.

Noen umiddelbare reaksjoner til hvorfor dette skjer ? Jeg har forsøkt å snu subben i alle retninger der den står, men den "utfasing" av subben jo lengre ut til høyre i sofaen man kommer - er konstant.

BILDET 'SWEETSPOT.JPG'
    Her må sofaen ha noe av skylden ? Den blokkerer vel en del av lyden fra det nederste elementet i venstre fronthøyttaler ?

BILDET 'ANLEGG.JPG'
    Som dere ser er det snakk om ca. 5cm både fra sidevegg og bakvegge. Høyre fronthøyttaler har murvegg som "nabo", mens venstre fronthøyttaler har panel som nærmeste nabo.
    Vil dempeplater muligens hjelpe på dette, eller er plasseringen for nærme vegg til at det vil være noe å hente her ? Isåfall : Finnes det noen dempeplater/puter med høy WAF ?

.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff å fuff, her ble det trangt.
    er det helt utenkelig å snu hele greia, for å plasere anlegget under trappen ?
    det ser ut på bildene som det er mye bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du "rotere" rommet?

Sette anlegg/tv der du har sengen, rotere sofa 90 grader?

Nå er jo høyttalerene "innesperret".

Lyd er jo per. definisjon svingninger i luften!
    Når du har høyttalerene dine "innesperret" på den måten, vil de jo selvsagt reflektere det som går mot veggen, som da kommer bort på "for mye bass" området ditt.

Litt vanskelig rom kanskje, samt trepaneler er ikke akkuratt et dødt matriale.

Synd at peisen står der den står, ellers kunne du kanskje hatt sofa midt i rommet, sengen der sofaen er nå og stereo der sengen er nå, da ville du vel hatt større veggareal å "leke" med, klart å fått skikkelig kanalseperasjon og spredning?

ps. jeg er lydamatør, men det slår meg at det ikke kan være bra å ha høyttalere såtett og i tillegg inntil vegger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    huff å fuff, her ble det trangt.
    er det helt utenkelig å snu hele greia, for å plasere anlegget under trappen ?
    det ser ut på bildene som det er mye bedre
    Tanken har vært der, og det var rett før jeg gjorde det istad siden madammen er på jobb. Men siden jeg er hjemme med 39 i feber så får jeg bare drøyen noen dager.

"Problemet" med å rotere hele greia vil være den at peisen blir bak oss. Både jeg og dama synes det er koselig å ha peisen synlig da det er en del "kos" i det Selv setter jeg lyden fra anlegget over det å kunne kikke på en (fordømt) peis, men det er ikke alt man kan sette ned foten på

Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Kan du "rotere" rommet?
    Sette anlegg/tv der du har sengen, rotere sofa 90 grader?
    Nå er jo høyttalerene "innesperret".

Lyd er jo per. definisjon svingninger i luften!
    Når du har høyttalerene dine "innesperret" på den måten, vil de jo selvsagt reflektere det som går mot veggen, som da kommer bort på "for mye bass" området ditt.

Litt vanskelig rom kanskje, samt trepaneler er ikke akkuratt et dødt matriale.

Synd at peisen står der den står, ellers kunne du kanskje hatt sofa midt i rommet, sengen der sofaen er nå og stereo der sengen er nå, da ville du vel hatt større veggareal å "leke" med, klart å fått skikkelig kanalseperasjon og spredning?

ps. jeg er lydamatør, men det slår meg at det ikke kan være bra å ha høyttalere såtett og i tillegg inntil vegger.
    Ja. Jeg ser den. Det er i trangeste laget, men anlegget stod nøyaktig likt plassert i stuen rett over Ta en titt på Min Hjemmekino i linken på signaturen min så kan du se hva jeg mener. Når den stod slik så var faktisk lyden rimelig god. Ikke optimal, men ganske god med jevn bass rundt om i rommet. Der er platene av gips, og ikke panel\mur så det var vel noe av årsaken. PS: Takk for illustrasjonen. Morro å se at folk er villig til å hjelpe

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre forslag, enn å snu rommet 180 grader, for å få grei lyd igjen ?
    Jeg nevnte det for dama og det virka akseptabelt å snu rommet hvis vi kaster sofaen og kjøper noen godstoler. Så da blir det vel til det når vi får lønning.

Godstoler er ikke meg imot. Noen som vet billige og gode stoler ? Gjerne noen som er mulig å montere romperister / basselement i

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å ommøblere hele rommet, slik at anlegget ikke står klemt mellom en vegg og steinpeisvegg, til dels gjemt bak en sofa.

Jeg er egentlig ikke overrasket at lyden har så store variasjoner når systemet står i den trange kroken bak sofaen slik det er nå. Litt kreativ ommøblering, og godlyden kommer nok tilbake

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett anlegget på langveggen,det gjorde underverker i stua mi.

Lytterommet

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Vi går nok for en 180 graders vending her, og jeg føler meg delvis sikker på at vi vil kunne få en vesentlig bedre lyd når vi ikke har høyttalerne innesperret, og i tillegg har en mye større flate for plassering av høyttalerne og subwooferen.

Takker for alle innspill. Jeg kommer nok tilbake med en feedback når ommøbleringen er fullbyrdet :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •