hvordan kabler til høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan kabler til høyttalere

Det er første gang jeg skal kjøpe kabler. så jeg lurte på hvor mye kr jeg bør legge i kabler. hvilken merker er det som anbefales. jeg skal ha ha til et fullt hjemmekino oppsett, det er ca disse legndene jeg skal ha: 3 m til front, 3m center, 7 til 10 på bak høyttalere. sub skal jeg kjøpe senere. hvordan kabel skal jeg ha til forsterkeren fra dvd spilleren.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå inn på denne linken:
    http://www.mamut.com/dynabel

det er eltek sine sider. gå inn på nettbutikk og finn frem til supra. her finner du kabler til edruelig meterpris. både vanlige og biwiring.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det best å ha digitalt eller analogt fra dvd spilleren til reciveren ? hva gir best lyd av biwiring eller vanelig oppkopling på høyttalerne?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy220
    er det best å ha digitalt eller analogt fra dvd spilleren til reciveren ? hva gir best lyd av biwiring eller vanelig oppkopling på høyttalerne?
    Digitalt eller ikke er avhengig av om du har dekoder også i DVD spilleren din. Så må du avgjøre hvilken dekoder som er best, den i DVD spilleren eller den i receiveren. Skal du koble analogt trenger du seks kabler mellom komponentene, og det blir jo ikke akkurat gratis. En digitalkabel blir nok vesentlig billigere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan også være en fordel om du skriver hvilket utstyr du skal koble opp. litt enklere å gi gode råd da 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva gir best lyd av biwiring eller vanelig oppkopling på høyttalerne?
    Så lenge du bruker kabler med bra nok tverrsnitt spiller det nok ingen rolle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en pioneer 717 dvdspiler, og har tenkt å kjøpe klipsch rf 35 plus center og bak høyttalere, og den nye yamaha reciveren 2400.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en pioneer 717 dvdspiler, og har tenkt å kjøpe klipsch rf 35 plus center og bak høyttalere, og den nye yamaha reciveren 2400.
    I så fall bør du gå for digitalt mellom receiver og DVD spiller. Til CD avspilling bør du koble analogt, da 717 er kjent for den gode analoglyden på CD. Ikke at man skal legge så mye i det, men den ble kåret til årets beste CD spiller i Lyd&Bilde for en del år tilbake. Ikke dårlig for DVD spiller som den gangen var meget potent. Jeg har en stående i tv-stuen selv, har liksom ikke hjerte til å kvitte meg med den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Er 2.5 mm2 bra nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva vil dette si? hvilken kabel er det du da anbefaler meg å bruke for jeg trenger ca 3 meter til front, 3 meter til center og 7 til 10 på bak høyttalerne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig 2,5 kvadrat er nok foran, men jeg ville gått for 4 kvadrat hele veien rundt. Det er viktig med godt tverrsnitt på de lange strekkene til bakhøyttalerne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det kan lønne seg å bruke 4mm2 på alle kabel lengdene. hvilket merke er det du anbefaler?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noe billig til center og bakhøyttalerne. Bruk gjerne noen kroner ekstra på fronthøyttalerne.

Ligg unna Monster, i alle inlegg her på forumet som jeg har lest og som har med Monster å gjøre er det av en eller annen grunn bestandig noe rart med Monsterkabler. Jeg kan forstå at de som har betalt i dyre dommer for disse gjerne vil forsøke å bortforklare dette, men det er tilfellet at de både måler og fungerer svært dårlig.

Jeg ville også tenke meg om 2 ganger før jeg gikk for noe fra Nordost. De har en svært spesiell klang, og jeg kan ikke se for meg at dette klaffer bra, spesielt ikke med Klipsch. SystemAudio SA7K finnes i en spesialversjon med internkabling fra Nordost. Der har de i tillegg kompensert for kabelens egenlyd i filteret. For meg er det helt feil måte å angripe et problem.

Ta deg god tid og les litt på kabelforumet litt lenger ned på hovedsiden. Det er sjelden noe problem å få teste kabler i eget oppsett dersom det er snakk om litt dyrere kabler.

Dersom kablene synes og du vil ha noe som ser stilig ut er det mye å få kjøpt av flettede strømper og krympestrømper osv som kan få billige kabler til å se flotte ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra kablene jfinneru anbefalte lenger opp i tråden duger sikkert fint. Jeg har prøvd dem selv med stort hell. Har også brukt de fast i alle bilstereo installasjoner en god stund nå. Ingen som har hatt noe å klage på så langt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også si at Supra er trygt og bra, men jeg har hørt noen som har bannet Supra PLY 2,0 opp og ned. Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om disse selv annet enn at jeg har prøvd dem med hell ved et par anledninger. Jeg har derimot ikke hørt andre kabler i samme anleggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket tverrsnitt er det jeg burde velge til front høyttalerne er ? er det bedre hvor høyrere en går eks. 6.0mm2 eller er det motsa at jo lavere er bedre eks. 2.0mm2?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På relativt korte strekk (opp til 5-6 meter) og med normale høyttalere er det ikke noe gevinst i det å gå over 4,0mm2. Det er derimot fort gjort å høre forskjell om du går ned i 2,0 eller lavere.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne noen med erfaring skreve en slik liste?
    <100W =Xmm2
    100-250 =Xmm2
    250-600 =Xmm2
    600-1200=Xmm2
    1200+++=Xmm2

lengde på kabel burde vel også nevnes...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en måte kunne det være greit å ha en slik liste, men problemet er blandt annet at forskjellige høyttalerimpedanser, ikke bare 4-8 ohm men varierende impedanskurver, har vel så mye å si på hvilken kabeltykkelse man bør bruke. Det samme gjelder som du poengterer kabellengden, men her kommer en faktor inn som ikke kommer frem av tverrsnittet også, det er induksjonen i kabelen. Den betyr en hel del den også, og for det optimale oppsettet er det en utrolig vitenskap å sette opp en slik liste.

Det som gjør en slik liste nesten ubrukelig er at forsterkere har forskjellig dempningsfaktor. Dette er med på å avgjøre hvor mye innvirkning kabelen har på den opprinnelige motstanden ut av forsterkeren. En rørforsterker kan ofte bruke svært tynne kabler uten at det har særlig mye å si for lyden. En skikkelig kraftig klasse A-B transistorforsterker derimot skal ha skikkelige jernbaneskinner for at ikke dempningsfaktoren skal forringes. Det kan være greit å merke seg at de nye klasse-D forsterkerne (som f.eks alt utstyr med Bang Olufsen ICE-powermoduler og de nye Sony 3000, 5000 og 9000 (?) ES-recieverne) har en noe høyere utgangsimpedans og derfor teoretisk ikke vil være helt så kresne på kabeltykkelse.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg 4mm2 høres vel drøyt ut. Jeg kan ikke forestille meg at 2.5mm2 kan være for lite, og ikke minst med tanke på at fyren skal bruke Klipsch høyttalere. Disse gir typisk ca 8db mer enn "vanlige" høyttalere med samme effekt.

Du kan fint også spare den ekstra tusenlappen ved å kjøpe Yamaha 1400 istedenfor 2400, med mindre du trenger de få ekstrafunksjonene 2400 gir (se produsent for info). Den ekstra effekten trenger du ikke med mindre du har et voldsomt stort rom.

Kabler er typisk på bunn av hva som er viktig i et AV-anlegg, 30-40kr meteren er maksimalt av hva jeg ville lagt i noen høyttalerkabler i hvert fall.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •