hvordan kabler til høyttalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    forskjellen i tid utgjør ca 0,00000001-0,00000002 sekunder. Det er den samme forskjellen som det blir hvis du flytter lytteposisjonen ca 0,0034-0,0068 mm.
    Gjelder dette alle frekvenser Whoppass Cheese?
    I så tilfelle må jeg bare legge meg på ryggen. Dette strider mot barnelæren min. Har vokst opp med en far i HiFi bransjen, og alltid blitt fortalt at HT kabler skal/må være like lange.
    På den annen side fortalte de også om tre bukker og et troll, og jeg har ikke sett noe til det heller. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal visst være ørsmå forskjeller avhengig av frekvens, men da snakker vi virkelig om 0,haugevis-av-nuller-et-eller-annet. Så i praksis kan vi vel forenkle det og si at JA, det gjelder for alle frekvenser.

Det eneste jeg vet om som trenger mest mulig like lange kabler er atombomber. For å få presset det sammen til en kritisk masse bør alle sprengladningene gå av helt likt. Ihvertfall hvis du skal ha mest mulig pang for penga. :lol: Litt OT.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få presset det sammen til en kritisk masse bør alle sprengladningene gå av helt likt. Ihvertfall hvis du skal ha mest mulig pang for penga. Litt OT.
    :lol:

Tror jeg lar det være 2m lengdeforskjell på kablene til frontene min og lar det være med det.. koster med mere kabel også

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tror jeg lar det være 2m lengdeforskjell på kablene til frontene min og lar det være med det.. koster med mere kabel også
    Og så blir det ikke så lett å få kritisk masse, slik at høyttalerne sprenger heller... :lol: :lol: :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensen har ingenting å si på tidsforsinkelsen. Vi snakker ikke om THZ her. 3x10^8 er vel hastigheten uansett.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt noen kom inn her og la "problemet" med usymmetrien død - jeg ble veldig skremt etter side 2 på denne tråden :shock:

Mennesker liker symmetri, bl.a. så er det mye av grunnen til at noen regnes som "pene" og andre, øh, mindre så

Det siste spørsmålet om hvordan kablene skal legges går godt inn i rekken av resten av kabelproblematikken - det er mye forvirring ute og går, og det er mange meninger (jeg har også en!). Til audio er fysisk kvalitet og tverrsnitt (til høyttalerne) det eneste jeg gidder bry meg med, samt at jeg ikke bruker 10 meter hvis jeg trenger 3, men det er like mye lommeboka og det estetiske som avgjør.

Legg merke til at det brukes mye mer krefter på å diskutere kabler enn lytterommet - når selve innflytelsen av de to er helt omvendt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det eneste jeg vet om som trenger mest mulig like lange kabler er atombomber. For å få presset det sammen til en kritisk masse bør alle sprengladningene gå av helt likt. Ihvertfall hvis du skal ha mest mulig pang for penga. :lol: Litt OT.
    Hva med en ny tråd om "The nuclear subwoofer"? :lol:

Det med hastigheten til strøm i kabler vil være uvesentlig så lenge vi snakker om ressistive laster og likestrøm. Derimot når vi får vekselstrøm og store strømmer som skal mate en last som er både induktiv og kapasitiv på en og samme tid vil vi oppleve både fasedreining og redusert kontroll over basselementene.

I praksis har kabelresistansen litt å si for dempningsfaktoren på forsterkeren og vil derfor være med på å ødelegge litt av kontrollen over bassen. Når det gjelder induktansen i en normalt bra kabel er den derimot svært lav og som regel langt lavere enn den reelle tolleransen på delefilterkomponentene. Derfor kan man se bort i fra denne, i hvertfall i alle høyttalere som er utstyrt med passive lavpassfiltre.

Fasedreiningen er også mindre enn den som kan fremkomme av tolleranseforskjeller på filterkomponentene.

Dersom det er snakk om å legge kabelen i en kveil er det langt bedre å kutte ut hele symetrien selvom den er ganske ekstrem. Det er bedre å gi den lengste kabelen fordelen av enda mer overkill på tverrsnittet da dette er med på å redusere induktansen en smule også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener det er greit å bruke forskjellig typer kabel (tversnitt) på f.eks fronthøyttalerne?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du beregner den ene høyttalerkabelen til 4 meter og bruker 4kvadrat på den og deretter bruker 6 kvadrat på den som står 6 meter borte vil du kompensere for symetrien. Det er derimot viktig at kablene er av samme type slik at de ikke har forskjellig karrakteristikk. Du bør dessuten bruke like kabler dersom du skal ha dem like lange.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid jobbet for å møblere på en slik måte at anlegget er sentrert midt i mellom høyttalerne. Jeg ser jo at fremtidig ommøbleringer kan bli en enklere oppgave. Hvis teorien stemmer med praksis her da, men det er jeg åpen for å finne ut av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karakteristikk på kabel - som faktisk har betydning??? Vi snakker om en båndbredde på usle 20kHz, det er ingenting!

Det her blir bare en teoretisk problemstilling.

Åpne døra til lytterommet, trekk for gardina eller vri litt på persienna og endringen er så enormt mye større enn selv hva den mest lugubre kabel klarer å gjøre. Tenk dere mylderet av kabler i miksestudioet. Internkabling i forsterker eller høyttaler.

Nei, koble til høyttaleren en gang for alle og glem den biten ledning som ligger i mellom. Den gjør ingenting.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At anlegget er sentrert midt mellom høyttalerne er ikke dumt - det ser pent ut!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    At anlegget er sentrert midt mellom høyttalerne er ikke dumt - det ser pent ut!
    Tjah... Hvis man da ikke ønsker å gjemme det bort, slik at lysene fra displayet ikke irriterer ved filmtitting...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke dimmefunksjon?

Pluss, det gir en fin vinkel for fjernkontrollen.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •