hvordan kabler til høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uten å vurdere utstyrets egenskaper og variasjoner. Anbefaler jeg en OFC noname kabel med bra kvaderat, 4mm2. Dropp Monster, Nordost og andre merke kabel om du ikke ønsker å betale utover det du trenger.

Som nevnt tidligere kan du bruke andre kabler til front og senter om du ønsker, det er bare å forsøke.

Det er mulig en merke kabel er det rette, men da må du også vurdere pris. Har du hauger med penger er det bare å kjøpe å bytte ut. Om du bare trenger 2x2m kabel hadde jeg kanskje sett på noe dyrt, men til anlegg som trenger 50-60m totalt er pris pr. m vesentlig.

Jeg bruker selv 4mm2 noname OFC kabel til bak høyttalerene totalt 45m. Kjøpt hos Eltek til 19,- pr m. Hadde Monster tidligere til 100,- pr meter, men den solgte jeg. Har fortsatt Monster til front og til senter.

Psykisk er det nok beste å kjøpe en merke kabel som koster litt.

(Det er nok mange som har brukt sinnsykt mye på div kabler her på forumet, leter alltid etter det lille bedre.)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter råd fra Whoppass cheese dimensjonerte jeg kablene mine slik at jeg holdt den totale kabel motstanden for under 0.1 Ohm. Det resulterte i 4mm2.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra et stereo-synspunkt, så kan jeg skjønne at enkelte kicker på 4mm², siden kablene her ikke er så lange. Men frontkanalene skal gjerne ha litt effekt, så det er viktig å ha godt med tverrsnitt.
    Til bakkanalene går det ikke så mye effekt, men det er til gjengjeld ofte lange strekk det er snakk om. Da blir motstanden en faktor. Derfor er min tommelfingerregel (så lenge forsterkeren er plassert i front):

Velg samme kabel til alle høyttalere, og pass på godt nok tverrsnitt. For lave effekter holder det kanskje med 2.5mm². Men generelt vil jeg anbefale 4mm² over hele linja. Da har du nok også hvis du vil oppgradere forsterker og høyttalere ved en senere anledning. Husk også at spesielt fronthøyttalerne bør ha like lange kabler, siden det gir like betingelser for de to kanalene. Det er viktig for et godt stereoperspektiv ved musikkgjengivelse. Assymetri i kabellengdene blir nesten som å skru balansekontrollen litt til en side, og det er selvfølgelig noe puristene skyr som pesten!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy220
    hvilket tverrsnitt er det jeg burde velge til front høyttalerne er ? er det bedre hvor høyrere en går eks. 6.0mm2 eller er det motsa at jo lavere er bedre eks. 2.0mm2?
    Det viktigste er å ha godt nok tverrsnitt! Har man det, er det lite å hente på å gå noe høyere i tverrsnitt. Med andre ord: Funker det bra med 4mm², så er det lite å hente ved å gå opp til 6mm². Men du kan få hørbare utslag i lyden hvis du reduserer til 2mm². Til hjemmekino vil jeg anbefale 4mm² i alle kanaler.

Unntaket er om du har bittesmå høyttalere og subben tar ALL bass (typisk under 120Hz). Da holder det sikkert med 2mm². Lydbildet er ødelagt i bassen uansett med et slikt oppsett... Jeg har et slikt oppsett nå, og det holder mens jeg venter på å realisere egen hjemmekino i kjelleren, men det stinker på musikkgjengivelse i stereo. :?

I min fremtidige hjemmekino skal alt (etter nåværende plan, som selvfølgelig kan endres uten varsel) kables med tvinnede Supra Rondo 4x2.5 koblet som 2x5mm² for minimering av elektromagnetisk påvirkning utenfra, lav induktans og høyt tverrsnitt. Det åpner også for bi-amping hvis jeg skulle få lyst til det ved en senere anledning...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at spesielt fronthøyttalerne bør ha like lange kabler, siden det gir like betingelser for de to kanalene. Det er viktig for et godt stereoperspektiv ved musikkgjengivelse.
    Hvorfor det? Så lenge kablene er dimensjonert godt nok skulle det ikke gi hørbare utslag på f.eks. 2 vs 4m??

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvorfor det? Så lenge kablene er dimensjonert godt nok skulle det ikke gi hørbare utslag på f.eks. 2 vs 4m??
    Har du 4 meter kabel på den ene siden foran, og 2 meter på den andre vil lyden bli usynkron. Det tar lenger til for signalet å vandre gjennom de 2 meterne med ekstra kabel. Det er snakk om uhyre små forskjeller, men det er som Roffe skriver, nok til å ødelegge stereoperskpektivet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at spesielt fronthøyttalerne bør ha like lange kabler, siden det gir like betingelser for de to kanalene. Det er viktig for et godt stereoperspektiv ved musikkgjengivelse.
    Tjah. Fordi jeg er en symmetri-tilhenger, for eksempel?
    Nå skal jeg trekke en analogi som ikke bør trekkes for langt, men likevel:
    La oss si at bilen din har helt greie kjøreegenskaper både hvis dekkene har lufttrykk på henholdsvis 2.2 bar og 2.5 bar, så lenge lufttrykket er likt i alle dekk. Likevel kan du få dårlige kjøreegenskaper hvis du har 2.2 bar i det ene forhjulet og 2.5 bar i det andre.
    Å variere kabellengden blir noe av det samme. Men som du sier, så er det ikke sikkert at det er hørbart, men det kan jo være det... Personlig er jeg tilhenger av filosofien "better safe than sorry"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    variere kabellengden blir noe av det samme. Men som du sier, så er det ikke sikkert at det er hørbart, men det kan jo være det... Personlig er jeg tilhenger av filosofien "better safe than sorry"...
    Jeg er også tilhenger av symetri.. men tror ikke jeg gidder å skifte kabelen til ene høyttaleren pga. at de ikke er like lange... :roll: Eller burde jeg det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    variere kabellengden blir noe av det samme. Men som du sier, så er det ikke sikkert at det er hørbart, men det kan jo være det... Personlig er jeg tilhenger av filosofien "better safe than sorry"...
    Jeg er også tilhenger av symetri.. men tror ikke jeg gidder å skifte kabelen til ene høyttaleren pga. at de ikke er like lange... :roll: Eller burde jeg det?
    Prøv å bytte dem om og hør om du hører forskjell i lydbildet. Hvis ikke, så er det sikkert liten vits. Hører du forskjell, så kan det kanskje lønne seg å bytte ut 2 metern med en på 4 meter (selvfølgelig av samme merke og dimensjon som den andre 4 metern).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Har du 4 meter kabel på den ene siden foran, og 2 meter på den andre vil lyden bli usynkron. Det tar lenger til for signalet å vandre gjennom de 2 meterne med ekstra kabel. Det er snakk om uhyre små forskjeller, men det er som Roffe skriver, nok til å ødelegge stereoperskpektivet.
    Hvordan anbefaler du å lagre overskuddet av kabel.
    Jeg regner med at hvis jeg kveiler det og legger det bak sofaen så danner det seg en magnet slik som med minestreng rundt en spikker.

Altså, hvordan ha en ledning som er 3 meter for lang uten at den skaper problemer i form av støy eller magnetiske funksjoner ?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Greit nok i teorien. Kontrollspørsmål: Hvor mange nanosekunder bruker strømmen på å vandre 2 m, og hvor mange namometer trenger du å flytte hodet for å oppnå det samme?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å lage en kveil med store løkker det (burde ikke være noe problem med 3 meter :shock: ekstra kabel), så er ikke magnetisme noe problem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Greit nok i teorien. Kontrollspørsmål: Hvor mange nanosekunder bruker strømmen på å vandre 2 m
    Tydeligvis mange nok til at enkelte oppfatter det. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Hvordan anbefaler du å lagre overskuddet av kabel.
    Jeg regner med at hvis jeg kveiler det og legger det bak sofaen så danner det seg en magnet slik som med minestreng rundt en spikker.

Altså, hvordan ha en ledning som er 3 meter for lang uten at den skaper problemer i form av støy eller magnetiske funksjoner ?
    Man legger det i en "bukt" parallelt med kabelen. Slik:

(Kabelen kan gjerne ligge inntil hverandre, så lenge de ligger parallelt. Det minimerer strålingsfeltet utad.
    Det ideelle er selvfølgelig at forsterkeren står midt mellom høyttalerne, slik at man ikke får noen bukter...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulik lengde på kabelen har ikke så mye å si at det gjør noe.

Hi-Fils påstand om at det tar lengre tid å vandre igjenom 2 meter ekstra kabel kan vi trygt se bort ifra da forskjellen i tid utgjør ca 0,00000001-0,00000002 sekunder. Det er den samme forskjellen som det blir hvis du flytter lytteposisjonen ca 0,0034-0,0068 mm. Vi setter ikke opp høyttalerne med nanometerpresisjon og dessuten så rører vi jo mye mer på hodet enn 0,0068 mm når vi lytter.

Den forskjellen som er på ulike lengder høyttalerkabel er på grunn av at induktansen og resistansen er mindre og dermed blir også den totale impedansen mindre, spesielt ved svært høye frekvenser. 2 meter ekstra kabel skulle vel tilsi under 0,1 dB (ved 20khz) ekstra dempning iforhold til den andre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Den forskjellen som er på ulike lengder høyttalerkabel er på grunn av at induktansen og resistansen er mindre og dermed blir også den totale impedansen mindre, spesielt ved svært høye frekvenser. 2 meter ekstra kabel skulle vel tilsi under 0,1 dB (ved 20khz) ekstra dempning iforhold til den andre.
    Denne forskjellen blir vel større hvis kabelen er tynnere siden resistansen per løpemeter blir høyere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvsagt. Glemte å si hvilken kabel jeg regnet på. Denne dempningen er på 1,5 mm til Biltema. Så hvis du har en 4mm.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det du skriver Whoppass kan jeg ikke forstå at det skal være vits å bry seg med litt forskjell i lengeden på kablene til front høyttalerne....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ja, selvsagt. Glemte å si hvilken kabel jeg regnet på. Denne dempningen er på 1,5 mm til Biltema. Så hvis du har en 4mm.....
    ...så blir forskjellene neglisjerbare. Hva kan jeg si?
    Jeg liker symmetri!

Mener å huske at noen var i slekt med noen som driver custom installasjon som yrke her. Er det noen som vet om dette med symmetriske kabellengder tas hensyn til ved f.eks. custom installasjon av høykvalitets hjemmekinoer?

(Når alt dette er sagt, så må jeg innrømme at planene mine for egen hjemmekino innebærer at forsterker, DVD etc. blir felt inn i en sidevegg med skjulte kabler til alle høyttalere. Liten sjanse for at jeg begynner å legge bukter i veggen, så her blir det lite "practice what you preach", tror jeg. ops: )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker også symmetri. Og har faktisk sånn ca like lange høyttalerkabler. Men det er fordi forsterkeren står midt imellom høyttalerne. Det er jo også endel av symmetrien.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •