Trenger jeg DTS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg DTS?

Driver å legger dvd filmer inn på pcen for så å brenne dem ut igjen, men ofte velger programmet mitt bort DTS for å spare plass. Klarer jeg meg med AC3 (Dolby Digital) eller vil jeg merke kvalitetsforskjell hvis jeg huker av DTS istede? Har hørt at det er bedre...

Har forresten budsjett Dynavoice anlegg med F6 i front, S4 bak og C4 center, ikke noe fancy :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Driver å legger dvd filmer inn på pcen for så å brenne dem ut igjen, men ofte velger programmet mitt bort DTS for å spare plass. Klarer jeg meg med AC3 (Dolby Digital) eller vil jeg merke kvalitetsforskjell hvis jeg huker av DTS istede? Har hørt at det er bedre...

Har forresten budsjett Dynavoice anlegg med F6 i front, S4 bak og C4 center, ikke noe fancy :P
    Jeg mener å erindre at DTS har bedre frekvensområde (mer dynamikk, er det rett å si?) enn AC3.

Men, til gjengjeld, skal du spille det av på feks. pchøyttalere, o.l., vil du aldri merke forskjell.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er etter min mening helt nødvendig.
    Forskjellen fra analog er helt 2 forskjellige verdner.
    Mer trykk, klarere lyd å lydeffekter høres mer naturlig å kraftig ut.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS har en høyere bitrate, noe som gir bedre oppløsning. Flere som foretrekker DTS sporet, men det er ikke alle filmer dette er best på. Gladiatoren er det IMO enkelt å skille mellom DTS og Dolby Digital. Mer sammenheng mellom kanalene på DTS, og generelt bedre lyd. Har også noen plater som er bedre i Dolby Digital, men de finnes det ikke mange av i min samling.

Når jeg kopierer (edit: tar backup selvfølgelig... ) DVD-plater, kutter jeg bort alle unødvendige ting som rulletekst og reklame før filmen. Så beholder jeg subtitels på norsk og engelsk. Om det er plass til DTS bruker jeg det fremfor Dolby Digital, men komprimerer ikke på filmen for å få DTS. En sjelden gang er det plass til begge lydspor også, men stort sett er platen full som den er.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS kjører med en høyere bitrate, noe som skulle tilsi bedre lyd. Om du kan spille av DTS, så plukker du heller vekk DD lydsporet. Men DTSsporet tar også opp mere plass på en plate en DD, så om det er lange filmer, kan det hende at selve filmen (bildet) blir komprimert så mye at det ikke er gøy lengre. Jeg har som regel en grense ved 2 timer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    DTS er etter min mening helt nødvendig.
    Forskjellen fra analog er helt 2 forskjellige verdner.
    Mer trykk, klarere lyd å lydeffekter høres mer naturlig å kraftig ut.
    Analog? Tenker du på platespillere, VHS eller kasettspillere?

Både DTS, Dolby Digital (og evn. 2 channel PCM) er alle digitale formater.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er riktig at dts har en høyere bit-rate, som gjør lyden bedre. i ditt tilfelle er jeg ikke sikker på om det er nødvendig, da det tar mere plass. normalt er dolby digital bra nok, er du så kresen at du versetter forskjellen på dts og dd.
    tror jeg du ville brukt orginale dvd-er.
    det kan være nødvendig å ha dd sporet også, da "gutta" med dts mange ganger er litt sære på måten de vil det skal låte på. mao veldig mye i bakkanaler, og en noe underlig setting på musikk, på enkelte musikk opptak, er det enkelte ganger håpeløst. du kan risikere å ha trommesettet bak øra osv.
    så min mening er: bruk altid dd, og dts om du har plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær også obs på at ikke alle recievere har DTS!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Vær også obs på at ikke alle recievere har DTS!
    Sitter man på en så gammel reciever, så er man nok klar over det.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel slik at potensialet for DTS sporet er høyere, men som det sies over her, så er det ikke alltid dette er det beste sporet fordi. Men på flere større og dyrere produksjoner så er det desidert mest trøkk i DTS sporet. Mener jeg da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi ser bort fra teknologiske fordeler/ulemper så kan man tenke seg at dts-sporet ofte er beregnet på de med større interesse og bedre utstyr, siden det er litt mer eksklusivt. Dette kan føre til at de som mikser gjør andre prioriteringer på dts-miksen enn DD-miksen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    det kan være nødvendig å ha dd sporet også, da "gutta" med dts mange ganger er litt sære på måten de vil det skal låte på. mao veldig mye i bakkanaler, og en noe underlig setting på musikk, på enkelte musikk opptak, er det enkelte ganger håpeløst. du kan risikere å ha trommesettet bak øra osv.
    Kan ikke helt si at jeg kjenner meg igjen i det du sier her!! For meg er DTS sporet alltid vært best, meg jeg har heller ikke sjekket mot DD-sporet hver gang heller. Musikk dvder kjenner jeg ikke til....

Har du eller noen andre eksempler på filmer der DTS sporet er dårligere enn DD sporet?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du eller noen andre eksempler på filmer der DTS sporet er dårligere enn DD sporet?[/QUOTE]

ikke ta livet av meg am jeg husker feil, men mener jeg foretrakk dd fra underworld og xxx2. det var andre også, men det husker jeg ikke. da må jeg mellom samlingen, og det puhhh, tar tid.
    Men for all del ,på film forerekker jeg normalt DTS. ( selfølgelig )
    jeg sjekker heller ikke normalt, bare når bakkanalene sjenerer meg på en eller annen måte.
    å jada....alle parameter stemmer i mitt system.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    ikke ta livet av meg am jeg husker feil, men mener jeg foretrakk dd fra underworld og xxx2. det var andre også, men det husker jeg ikke. da må jeg mellom samlingen, og det puhhh, tar tid.
    Men for all del ,på film forerekker jeg normalt DTS. ( selfølgelig )
    jeg sjekker heller ikke normalt, bare når bakkanalene sjenerer meg på en eller annen måte.
    å jada....alle parameter stemmer i mitt system.
    XXX2 har jeg faktisk liggende, mener å huske at jeg ikke synes DTS sporet var noe spesielt bra på den! Intressant, får ta å teste det ut......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet ut XXX2: første actionscene i kapitel 1. Og jeg ser poenget ditt, men!

Jeg deler den opp i to:
    1.del er intro + frem til action scene begynner. Både intro og naturlyder og fuglerkvitter(kringlyder) datt mye sammen uten DTS. Mye av selve kinofølesen forsvant!

2.del action scenen: I å for seg det samme som i del en. Bassen ble klart bedre definert i DTS, effektene ble mye klarere. Men det kan virke som, eller jeg blir lurt til å tro at det er høyere lyd i bakhøyttalerene med DTS. For meg virket det mer naturlig og ingen tegn til at det ble for høyt. I DD ble kansje ikke lyden så aggresiv, og noe mer behaglig å høre på....

Det der med DTS kontra DD er det en del delte meninger om, jeg tror det at det kan ham med forsterker å gjøre. Det sitter to dedikerte dekodere en til DTS og en til DD i forsterkeren, kvaliteten på disse er sikker klart avgjørende på hvordan man opplever lydformatene i forhold til hverandre, den en dekoderen kan være noe dårligere enn den andre.

Uansett velg da en primare forsterker så kan du sette opp DTS og DD uavhengi av hverandre. Når jeg teste så var begge formatene justert identisk forøverig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS sporet er vel ofte vanskelig å få plass til dersom man ikke samtidig må krympe bilde dataene hvis man skal brenne på en enlags DVD+-R plate.

Du skerv ikke så mye om hva slags bilde fremvisnings tenologi du bruker, og hvis du f.eks må oppskalere bilde og bruker projektor og må velge for å få plass, tror jeg at DTS sporet ville blitt skippet til fordel for bildekvalitet i mange tilfeller hvis jeg skulle velge. Hvis det derimot hadde vært plass til et ukomprimert bilde med DTS men uten DD, da hadde jeg valgt den løsningen og vært klar over at man må ha støtte for DTS i anlegget som skal spille av platen hvis man skal få noen lyd med den løsningen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en Proceed avp-ll
    å uten å fornærme Primare ( som jeg anser som noe av det yperste i prisklassen) tror jeg ikke jeg bytter
    sorry zatz

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det at det oppstår enkelte uenigheter her viser vel at det ikke er så allverdens forskjell for en som ikke er alt for mye interessert :P Har forresten prosjektor, Ask C95 nå, men sparer til en Benq w100

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Bare det at det oppstår enkelte uenigheter her viser vel at det ikke er så allverdens forskjell for en som ikke er alt for mye interessert :P Har forresten prosjektor, Ask C95 nå, men sparer til en Benq w100
    Det har du helt rett i, tror det først å fremst har med interesse og noe erfaring å gjøre. Tror også forskjellen blir større ved et godt og dyrt anlegg.... Nybegynnere eller folk med rimelige anlegg trenger i utgangspungtet å henge seg så mye opp i denne debatten.....

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Okei, jeg som formulerte meg litt dårlig i all hast.
    Det jeg mener er selvfølgelig forskjellen mellom DTS som kun kan fåes via optisk eller digital coaxial kabel. og ikke via phonokabelne.

mvh

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Analog? Tenker du på platespillere, VHS eller kasettspillere?

Både DTS, Dolby Digital (og evn. 2 channel PCM) er alle digitale formater.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •