Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 263
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden

Hva dette er:
    En forløpende oppdatert guide med informasjon til musikkinteresserte som på en eller annen måte har kjøpt iPod, HTPC eller noe annet som gjør at man må forholde seg til lyd og datamaskiner. Delvis inspirert av diskusjoner, krangling mm i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...kvaltitet.html

Forhåpentligvis vil folk med forskjellige erfaringer og meninger bidra slik at jeg kan holde første post oppdatert og mest mulig komplett.

Hva dette ikke er:
    Spørsmål eller konklusive svar på evige debatter om audiofil-spørsmål

INNHOLD:
    1. Ripping.
    2. Kompresjon/filformat.
    3. Tagging/Cover/Organisering
    4. Brenning
    5. Kopiering
    6. Avspilling på PC
    7. Kjøp av musikk på nett
    8. Replay Gain
    9. Lovlig? Etisk?
    Appendix A Ripping av SACD/DVD-Audio
    Appendix B "Ripping" av vinyl/tape
    Appendix C Batch-konvertering

1. Ripping.
    I denne sammenheng er ripping prosessen å kopiere informasjonen på en audio CD-plate til harddisken som en wav-fil. Det finnes mange programmer som lar deg gjøre dette, både spesialiserte og som komponent i en større pakke (iTunes og windows mediaplayer f.eks).

Et program som blir mye brukt er EAC. Det er gratis, relativt enkelt å bruke, støtter mange muligheter og formater, og det blir hevdet at dette er det mest robuste programmet. Hva er hensikten med et robust program spør du kanskje? Hvis det er riper på platen, eller hvis PC-en din har en avspiller som er litt grinete, så ønsker du et program som gir størst sjanse for vellykkede rippinger. Og hvis programmet ikke får det til så ønsker du tilbakemelding om det så snart som mulig.
    EAC - Exact Audio Copy

Et plugin til EAC kan sammenligne ditt ripp med en database og gi deg enda sikrere indikasjon på om rippingen har gått helt feilfritt for de virkelig paranoide blant oss. Denne heter accurate rip og oppsett av EAC med accuraterip finnes her:
    Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

Oppdatering 10.4.2010:
    Med siste versjon av EAC så er Wizzarden alt du trenger å klikke igjennom for å få et ok oppsett (også på Norsk). Klikk ja til alt/alle default-verdier, så fikk jeg ting akkurat som jeg vil ha dem med unntak av:
    *Jeg valgte "flac" som komprimeringsformat
    *Jeg valgte å skrive direkte inn en litt annen navnekonvensjon enn det EAC hadde som default: %D\%C\%N - %A - %T

Låtene blir da lagret som f.eks
    Alicia Keys\Songs in A Minor\01 - Alicia Keys - Piano And I.flac

2. Kompresjon/filformat.
    De fleste rippeprogrammer ripper først til wav eller noe lignende, rett og slett fordi det ligner veldig på hva som ligger på CD. Imidlertid kan mange konvertere til et annet format rett etter ripping slik at brukeren aldri ser noe annet. Alternativt kan man bruke et egnet program spesielt for å konvertere mellom forskjellige lydformater som allerede ligger på harddisken.

Her må brukeren ta flere avveininger. Filstørrelse, kvalitet og kompabilitet er kanskje de viktigste. I wav-formatet så tar en CD inntil ca 600MB. Andre formater kan redusere størrelsen til en brøkdel slik at man får plass til mange sanger på en harddisk eller inni en mobiltelefon. En datamaskin kan avspille de fleste filformater, evt ved å legge inn et program eller et programtillegg. Men små bærbare avspillere er ofte litt mer kresne, og hvem vet hva vi har av utstyr om et par år? Og trenger du samme kvaliteten på "goanlegget" på stua som du gjør med ørepropper på bussen?

Ukomprimert, Wav, AIFF etc er enklest. Det er et format som lagrer all lyden omtrent på samme måte som på en CD. Hvis du ripper en CD, lagrer den som wav og brenner en ny CD-R så vil sporene være nøyaktig lik hvis du har gjort alt rett. Det er mulig å spille av på datamaskiner, men ikke så mye annet. Dessuten tar sangene fra en CD inntil 600MB så harddisken blir fort full, og det er ikke så enkelt å tagge låtene.

lossless. FLAC, apples ALAC, WMA Lossless etc. Jeg nevner alle lossless formatene i en sleng siden de alle har like god lyd (akkurat like god som CD) og tar opp ca like mye plass på harddisken (litt mer enn 50% av filstørrelsen til wav). Hvordan er dette mulig? Tenk på zip-filer. Ved å finne statistiske mønstre i musikken så greier man å uttrykke akkurat det samme med færre bits. Forskjellen ligger i støtte i forskjellige programmer, tagging, cpu-bruk etc. Personlig liker jeg såkalte opensource-formater fordi disse kan dukke opp på alle platformer uten at jeg må betale for det.
    Lossless Guide for users
    Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

Lossy AAC, WMA, mp3 etc. Dette er kanskje de filtypene som er best kjent for folk flest. Grunnen til det er opplagt. En CD lagret som mp3 kan ta opp 1/12 av plassen på harddisk. Dermed får du plass til veldig mange sanger på liten plass. Dette gjøres ved å innføre unøyaktighet eller støy i signalet på en slik måte at sangen kan lagres på veldig liten plass. Men støy kan jo ikke være noe bra? Disse codecene har en modell av hørselen vår som prøver å legge inn støyen på steder hvor det ikke kan høres. Og det fungerer ganske bra! Blindtester viser at det er veldig vanskelig selv for lydinteresserte å høre forskjell mellom f.eks CD og mp3 hvis alt er gjort rett. Men jo mer du komprimerer filen, jo større er feilene, og dermed større sjanse for at lyden blir hørbart dårligere. Andre codecer har kommet etter mp3 og gir betydelig bedre lyd ved en gitt filstørrelse.

Jaja, blabla, men hvilken bitrate må/bør jeg bruke når jeg lager mp3? mp3 er jo ubrukelig uansett hva du sier! Les linkene, bruk anbefalte parametre der, eller prøv deg fram på egen hånd og finn ut hva som passer deg. Hvis du vil debattere emnet så finnes en fin tråd her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...r-vs-cder.html

Hva skal jeg gjøre for å få best mulig mp3? Lossy codecer tillater ofte forskjellige encodere, og disse kan skille seg på kvalitet og hastighet. Konsensus er at "lame" er den beste mp3 encoderen. En guide til optimale parametre for denne finnes her:
    List of recommended LAME settings - Hydrogenaudio Forums

Så hva skal jeg velge? Det er mye arbeid å rippe en hel CD-samling. Man vil helst ikke gjøre dette igjen. Derfor synes mange at det er greit å rippe til wav eller lossless slik at man har dataene "som de fins på CD". Så kan man heller kopiere disse til mp3 når man trenger det. Dette er kanskje en litt "audiofil" eller finsmakerholdning. Andre er mer praktiske og sier at når de aller fleste ikke hører forskjell på CD og mp3 ved f.eks 256kbps så har det ingen hensikt å kaste bort mer plass.

Tommelfingerregler for en CD på 60 minutter:
    Ukomprimert CD/Wav - 650MB
    FLAC = 1/2 - rundt 3-400MB
    mp3@192 - 90MB
    mp3@128 - 60MB

I følge hardware.no sin prisguide så koster en økonomisk harddisk rundt 2.50 pr GigaByte i dag, og størrelsen er inntil 750GB (da til 4,- pr GB).

Hvis 60 minutter er gjennomsnittlig lengde på en CD (sannsynligvis er tallet lavere) så ser vi på:

100 CD-er:
    Wav - 65GB - 162,50 kr
    FLAC - 40GB - 100,- kr
    mp3@192 - 9GB - 22,5 kr
    mp3@128 - 6GB - 15,0 kr

Altså kan selv ganske store CD-samlinger lagres på en moderne harddisk tapsfritt uten at det koster skjorta.

Nyhet
    Hvilken codec skal jeg velge? På tross av at jeg har prøvd å argumentere fram og tilbake over, så er det mange som vil ha et enkelt svar. Mitt enkle svar, gitt mine prioriteringer er som følger:
    1. Dersom du er opptatt av lydkvalitet (på grensen til det hifi-nevrotiske), å kunne rippe filene dine en gang og bruke dem "for all framtid", å ikke være avhengig av proprietære hardware-produsenter, velg FLAC.

2. Dersom du har begrenset lagringsplass (eller veldig mye musikk), er pragmatisk mhp lydkvalitet, velg AAC.

3. Dersom du har begrenset lagringsplass (eller veldig mye musikk), er pragmatisk mhp lydkvalitet, og vil ha kompabilitet med flest mulig bærbare enheter, velg mp3.

Jeg personlig ser ingen gode grunner for å velge Wav/Aiff, hvis du ikke har helt spesielle grunner for det. Det koster dobbelt så mye lagringsplass, gir ikke bedre kvalitet enn FLAC, og for "gammeldags" wav er det dårlig med tagging.

3. Tagging/Cover/Organisering
    Hvis du skal rippe CD-er så tag filene dine. Du vil angre sårt hvis du ikke gjør det. Det finnes i dag fine databaser som FREEDB og CDDB hvor brukerne har lagt inn alle mulige data om hver enkelt CD. Det finnes også databaser hvor brukere har skannet inn cd-coveret som bildefil. Ved å gjøre dette når du ripper kan du utnytte at hver enkelt CD har en ID som gjør at databaseoppslagene blir mer presise, altså mindre dobbeltarbeid med å rette opp irriterende småfeil. Men du må fremdeles regne med å velge bort dårlige tagger eller fikse litt på skrivefeil. Det er vanlige brukere som meg og deg som har lagt inn disse...

Etter å ha gjort 1-3 sitter du f.eks igjen med en stor og sirlig ordnet musikksamling på PCen din som du kan bruke til å spille av musikk uten å lete i C-hylla.

freedb.org > Home

Hva om jeg allerede har store mengder musikk rippet uten tags? Det finnes programmer som lar deg tagge mp3 og andre filer. Jeg har prøvd mange. De fleste feiler enten på stabilitet, kranglete brukerinterface eller dårlig kunstig intelligens. Noen kan koble seg opp mot freedb/cddb, men siden den unike CD ID-en er tapt, er det langt vanskeligere å finne en match automatisk.

ID3-TagIT - THE ID3-Tag-Editor for MP3
    Mp3 tag editor - Tag&Rename
    Album Cover Art Downloader

Selv om du tagger låtene dine etter alle kunstens regler så anbefaler jeg ikke å legge alle sammen i en felles mappe og kalle dem 1.mp3, 2.mp etc. Det blir rotete...

Sett opp ripperen/encoder til å lagre filene på en måte som er fornuftig for deg. For meg er dette:
    #Artist\#Album\#Track_number - #Artist - #Title

Dermed får jeg en stor mappe hvor alle under-mapper er artistnavn, hvor hver av disse igjen har en eller flere album. Til slutt kan jeg se alle titlene i hvert album, og ved "vanlig" sortering på filnavn kommer de i rett rekkefølge.
    4. Brenning
    I steinalderen (dvs midt på 90-tallet) var CD-brenning en ganske så magisk prosess. Man velsignet SCSI-interfacet, satte inn en rådyr 2x CD-R plate, trykket på knappen og rørte ikke musa (eller pustet) på hele tida det tok middels stabile windows-PCer å samle sammen filene og konstatere at man hadde generert nok en kostbar ølbrikke =)

I dag er CD-brenning en enkel og grei prosess. Bruk Nero eller det brenneprogrammet du liker best. Reduser hastigheten hvis du er opptatt av å kunne spille av platen hvor som helst, og brenn i vei.

5. Kopiering
    Kopiering er logisk nok kombinasjonen av ripping og brenning, og slik kan du også gjøre det. Eventuelt kan du bruke mulighetene i f.eks Nero til å kopiere direkte. En fordel med dette er at du beholder CDens ID slik at den er gjenkjennelig senere hvis dette skulle være nødvendig.

Jeg har i en tidligere tråd vist at det er mulig å rippe, kopiere og brenne CD samplenøyaktig, altså uten at en eneste verdi er endret! Dette er ingen garanti for at det alltid skjer, og i alle situasjoner med alt utstyr. Det er likevel en indikator på at ting ikke er så magiske som noen vil ha det til.

6. Avspilling på PC
    KLADD:
    foobar2000
    HTPC-software
    kmixer/48kHz

7. Kjøp av musikk på nett
    Denne guiden har tatt utgangspunkt i at du kjøper musikk på CD og selv tar jobben med å overføre til PC. Dette er den løsningen som gir deg full kontroll over resultatet. Dessuten får du en fin og håndfast "vare" med cover etc.

For noen kan det å kjøpe musikk direkte på nett være et alternativ. På samme måte som når du ripper selv så vil kvaliteten være begrenset av filformatet som nettbutikken bruker. De fleste gir deg veldig liten fleksibilitet når det gjelder filtype og kompresjon, og alle utenom et spesielt unntak benytter lossy (se avsnitt 2) kompresjon som strengt tatt er dårligere enn CD.

I tillegg får du normalt ikke kjøpt musikk på nett uten DRM som er en form for kopibeskyttelse. Denne kan legge forskjellige begrensninger på hva du får gjør med din lovlig kjøpte musikk. F.eks får du kanskje bare spille den av på noen typer mp3-spillere eller du mister rettigheten til å spille av din egen lovlig kjøpte musikk hvis pc-en din krasjer.

Hvis du kjøper musikk på iTunes så bruker denne "FairPlay" DRM. Denne innebærer en viss fleksibilitet i avspilling siden du fritt kan kopiere til iPod og 5 datamaskiner eller brenne den ut som vanlig CD. Men hvis du skal bruke en annen mp3 spiller enn iPod må du strengt tatt brenne ut en CD og så rippe denne tilbake til mp3 igjen. Dette er både tungvindt og kan gi reduksjon av lydkvalitet (2 generasjoner med kompresjon). Til alle beskyttelsesmekanismer finnes det smarte løsninger men jeg avstår fra å kommentere det i denne guiden.
    FairPlay - Wikipedia, the free encyclopedia

Fordi du teknisk sett og ergonomisk sett tjener en del på å kjøpe vanlige CD-er, og du kan kjøpe CD ganske rimelig fra nettbutikker som www.play.com så anbefaler jeg til de fleste behov å kjøpe CD. Tenk på levealderen til musikksamlinga di kontra musikkavspilleren. Jeg har en mp3 spiller fra 2001 som er helt utdatert og uaktuell å bruke i dag, men jeg har CD-er fra 80-tallet som fungerer helt fint. Selv om "låste" løsninger ser ut til å fungere bra her og nå, så er det et ekstra uromoment hvis du samler musikk for å ha den livet ut.

8. Replay Gain
    Egentlig litt på sidelinja, men siden det er såpass spennende... :-)

Hifi-folket klager på dynamikk og mimrer tilbake til LP-dagene da musikk virkelig var dynamisk. For CD er synderen, og når bare høyoppløste medier blir mainstream vil vi få 24 bit dynamikk og fryd og gammen? Kanskje ikke.

Musikk-produsenter, og spesielt masteringstudio er i en evig "krig" for å fjerne dynamikk! Mekanismen er enkel: de som høres høyest ut får mest oppmerksomhet og selger mest album. Derfor vil alle høres høyest ut. Hvis vi tenker oss utgangsnivået fra CD-spilleren som 1 V så er det ikke mulig å overstige det, men det er mulig å prøve å holde seg på +/- 1V en størst mulig del av tida vha kompressor/limiter. Alle som må løpe etter fjernkntrollen når TV3 avbryter filmen med en reklame I ØRTEN DESIBEL vet hva jeg mener...

Hva har nå dette med temaet her å gjøre, viktigper? Jo, på samme måte som reklame så vil en klassisk CD og en Britney CD (jeg vet det er flere enn meg her som har begge deler) ha vilt forskjellig oppfattet lydnivå, og være like vanskelig å integrere i en playlist. En mulighet er selvsagt å kjøre kompressor også på den klassiske musikken slik at alt blir like flatt men la oss ikke gjøre det...

Replay Gain - A Proposed Standard

Dette er en ganske så smart liten sak som estimerer hvor høyt en låt faktisk oppfattes. Dette lagres f.eks som metadata sammen med tittel og artist slik at avspilleren (plugins finnes til de fleste avspillere) kan dempe de bråkete, dynamikkprosesserte radiolåtene og heve de dynamiske og svake låtene slik at du slipper å bytte diskantelementer når sønnen din setter på metallica rett etter at du har lyttet til Mozart. Dessuten kan dette gjøres i bakgrunnen mens du ripper slik at du ikke trenger å gjøre noe aktivt.

(Hvis du er redd for at satser i pianissimo skal bli like sterke som ff-partiene i et verk så fortvil ikke - det finnes en egen modus som behandler et verk/CD underett).

En heldig bi-effekt for de av oss som liker å se litt stort på ting er at gevinsten ved å komprimere musikk til døde for å vinne konkuransen i høyest musikk bortfaller - RG kompenserer for dette. Hvis bare EU hadde krevd dette i alle iPoder så er det mulig at vi igjen hadde fått pop-musikk med dynamikk =)

9. Lovlig? Etisk?
    I kjølvannet av slike diskusjoner kommer det ofte opp spørsmål og påstander om lovligheten av å kopiere, og om det er etisk rett. Det er verdt å merke seg at lovverket skiller seg fra land til land slik at konklusjoner fra f.eks USA ikke nødvendigvis er gyldig her. Jeg påtar meg ikke å være noen jussekspert, men skisserer grovt det inntrykket jeg har fått, og legger meg langflat for alle oppdateringer som oppmerksomme lesere måtte komme med.

Hardware.no hadde et nettmøte med EFN om bl.a. dette. Nettmøte: EFN svarte på spørsmål - Hardware.no

Etter dette har "mp3-loven" blitt oppdatert i sommer. Mitt inntrykk er at vi har lov til å ta kopi av et åndsverk som vi selv lovlig har kjøpt (altså ikke kopiert fra andre eller lastet ned) for eget bruk og til "nære venner og familie". Noe strikt definisjon av hvem disse nære vennerog familie er og ikke er er ikke gitt.

Unntaket fra dette er at vi ikke lengre har lov til å bryte "effektive" kopisperrer. Dermed er det sannsynligvis ikke lov å "knekke" musikk kjøpt på iTunes eller DVD, mens "kopibeskyttet" CD som krever bare å holde inne en tast for å fjernes er tillatt å kopiere.

- Et nytt våpen mot piratene

Kulturdepartementet har slått fast at det er lovlig å handle hos Allofmp3.com. De selger musikk ca. 90 prosent billigere enn konkurrentene.
    VG Nett - Teknologi Musikk til 10 kroner albumet - helt lovlig

Er det umoralsk? Jeg lar det være opp til den enkelte. Hvis jeg har en iPod er det ganske innlysende at jeg vil ha CD-samlinga mi på den, og jeg ser ikke hvordan det skader artistene.

Appendix A Ripping av SACD/DVD-Audio
    SACD:
    Det er pr i dag ikke mulig å rippe DSD-strømmen biteksakt fra en SACD. Du kan enten rippe CD-laget (i CD-kvalitet) dersom det eksisterer, eller du kan ta opp lyden analogt fra utgangen.

I tillegg finnes det en løsning for å modifisere hardwaren slik at DSD konverteres til PCM og sendes ut av 1-3 spdif-kontakter ubeskyttet (som igjen kan tas opp digitalt). Dyrt og kronglete.

Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia

DVD-A:
    For DVD-A er det betydelig enklere. Merk at en DVD-A typisk inneholder en "video_ts" og en "audio_ts" folder. Audio_ts er den vi er interessert i, siden video_ts er en kompabilitetsmappe for vanlige DVD-spiller.

Vi er avhengig av:
    1. Å få dataene over på disk
    2. Å dekryptere de (normalt) krypterte AOB-filene.
    3. Å demuxe AOB-filene.
    4. Å dekode det (ofte) proprietære lydformatet til f.eks wav eller flac

Dette er en utmerket guide

Verktøy for å rippe og dekryptere DVD-A

Dette er et kommando-linje verktøy som kan konvertere de fleste lydformatene funnet på DVD-A, HD-DVD og Blu-Ray
    Dette er GUI til verktøyet over

For å demuxe strømmene trenger du et verktøy som ikke fritt åpent tilgjengelig. Jeg refererer til Google i stedetfor å nevne det ved navn...

DVD-Audio - Wikipedia, the free encyclopedia

Appendix B "Ripping" av vinyl/tape
    "Ripping" er feil ord å bruke om digitalisering av analoge lydmedier, men siden denne guiden etterhvert ble altomfattende så er det kanskje naturlig å ta med.

Jeg antar at du allerede har innspillinger og avspillingsutstyr, "problemet" er bare at du ønsker å få musikken digitalisert på CD, iPoden eller PCen.

Selv om det finnes stand-alone løsninger som tilbyr enkel bruker-interface, så anbefaler jeg de fleste å bruke PC. Grunnen er at du får mer fleksibel editering, at du har full kontroll over filformatet (dvs kan regulere kvaliteten selv, og bruke filene på nytt i mange forskjellige enheter). Dessuten finnes det lydkort med bra lydkvalitet til lav pris.

Mange liker Adobe Audition, men Audacity: Free Audio Editor and Recorder er et gratis alternativ som er ganske bra. Felles for disse sammenlignet med den enkle "wave-recorderen" som ligger i Windows, er at du får se på kurveformen grafisk, og kan klippe og lime, fade ut, og legge på effekter som equaliser eller støy/klikk-fjerning.

Husk at når du gjør et digitalt opptak så er det alltid lurt å ha et innspillingsnivå som ligger "nært opp til rødt", men aldri "klipper". Det gir et godt signal-til-støy-forhold.

Det kan være greit å benytte "så god kvalitet som mulig" i selve opptaket - mange lydkort tilbyr 24 bit og 96kHz i dag. Bruk gjerne det inntil videre. Pass på å ta opp i wav eller et annet tapsfritt format, ikke rett til mp3 (siden det begrenser litt hva du kan bruke fila til).

Etter at opptaket er lagret på disk så vil du kanskje "normalisere" (dvs gjøre slik at det sterkeste partiet blir så sterkt som mulig), evt dele en LP-side opp i en og en låt (ved å klippe og lime), og lagre hver enkelt sang med filnavn og tags slik at det blir lett å finne fram i samlinga. Hvis det er mye støy så vil du kanskje lage en "fade-in" og "fade-out" som gjør det mer naturlig. Så er det bare fritida og kreativiteten som begrenser hva du kan gjøre videre for å få "bedre" lyd. Du kan bruke egne plugins for støyfjerning, for å fjerne plate-knitring, etc. Felles for disse er at du kan bruke utrolig mye tid på å fin-stille. Kanskje er innspillingen tilgjengelig på CD hvor en proff lydtekniker har gjort den jobben for deg - eller kanskje ikke. Kanskje er du ikke fonøyd med den jobben lydteknikeren har gjort siden mange moderne CD-er er mastret med lite dynamikk. Det vet bare du :-)

Når du er ferdig med å skru så har du originale, "rå" opptak, og et sett editerte opptak. Dersom du har mye harddisk-plass er det greit å ta vare på begge, hvis ikke ville jeg ha tatt vare på de (konservativt) editerte tapsfrie filene i FLAC-format (se lengre opp), og så konvertert direkte til (f.eks) 16bit 44.1kHz mp3/AAC dersom du trenger lossy filer, eller CD-kvalitet dersom du skal brenne CD-er. Husk å benytte dithering (tilgjengelig i de fleste editorer) når du går ned i antall bit (fra f.eks 24 til 16), og bruk høy-kvalitet sample-rate-konvertering. TPD eller "triangular" dithering og noise-shaping er gode utgangspunkt. Se gjerne denne artikkelen om dithering.

Appendix C Batch-konvertering
    Så du har 500 CD-er lagret som FLAC på disk, og nå vil du ha musikken inn på iPoden din i mp3/AAC?

Dette kan løses velding enkelt med kommando-linje verktøy dersom du liker linux. For oss andre så fungerer foobar2k veldig bra.

1. Sett opp preferanser i foobar (dette trenger du å gjøre bare en gang)
    file->preferences->tools->Converter

Copy & paste dette inn i de respektive feltene
    Single tracks:
    Kode:
    $if2(%artist%,)\$if2(%album%,)\$if(%tracknumber%,$num(%tracknumber%,2),$num(%_diskwriter_index%,3)) - $if2(%title%,%_filename%) - %artist%
    Abum image preferences:
    Kode:
    $if2(%artist%,)\$if2(%album%,)\folder
    Vinduet skal nå se slik ut:

Nå kan du dra og slippe musikk inn i foobar, åpne filer/mapper med fil-menyen, eller markere det du vi ha i playlisten, høyreklikke og velge convert->convert to... Jeg har en folder sm heter "iPod", og nå beholder jeg automatisk samme folderstrukturen som i lossless-mappa

Jeg har basert dette på
    How to batch convert? - Hydrogenaudio Forums

-k

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra guide Knutinh!!!!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra guide!

EAC sin hjemmeside finnes forøvrig her....

EAC - Exact Audio Copy

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra guide, knutinh. Mange som vurderer overgang fra løse CDer til lossless-komprimert på HDD i disse dager, så den klistres.

Bare en liten, velment moderatoradvarsel: Pass på at man ikke berører omgåelse av kopisperrer og annet som er diskuterbart ut fra legalitet. Slikt vil slettes umiddelbart, og tråden risikerer da fjerning.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra guide!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oi, dette var en meget gjennomført og bra guide. Helt klart ting å utforske for en som fortsatt bruker Win MediaPlayer.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøyer meg i støvet - fantastisk gjennomført!

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6. Avspilling på PC
    KLADD:
    foobar2000
    HTPC-software
    kmixer/48kHz
    Bare lurer på om winamp er noe 'dårligere' enn f.eks Foobar2000 mtp. lydkvaliteten ? Testet litt på en sang nå, men syns ikke det var noe forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Bare lurer på om winamp er noe 'dårligere' enn f.eks Foobar2000 mtp. lydkvaliteten ? Testet litt på en sang nå, men syns ikke det var noe forskjell.
    Hvis du ikke hører noen forskjell så er vel svaret for deg opplagt?

Det har vært mange diskusjoner rundt avspillere, drivere og lydkort. Svaret jeg fikk fra m-audio techsupport (jeg har m-audio audiophile 24/96) var at driverne deres bypasser kmixer slik at f.eks avspilling av CD gjøres uten sampleratekonvertering i 44.1kHz. Unntaket er hvis du avspiller andre lydkilder samtidig (windows-ping) etc. Da vil "gode" lydkort utføre miksing i hardware, og alle lydkilder må resamples til samme rate (typisk 48kHz). Billige lydkort kan ikke dette, og windows "kmixer" gjør jobben i software, i følge enkelte ikke en veldig god jobb.

Noen dårlige lydkort kan bare jobbe med 48kHz og må dermed resample absolutt alt annet. Creative soundblaster live f.eks.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Alle spillere på PC spiller i utgangspunktet likt. Forskjellen ligger i brukervennlighet og funksjoner, støtte for codecs og drivere osv.

Avspilling av mp3/FLAC på Winamp og Foobar2000 låter likt med samme codec.

OT:
    Vet ikke om Knutinh hadde tenkt å skrive noe om ASIO drivere?

Edit: Jaggu var ikke Knutinh før meg der

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett innebygd lydkort i hovedkortet.. regner med det er av den simple sorten. Du har vel ikke noen anbefalinger av lydkort til meg (eksternt eller internt), til en ikke så alt for gærn pris ? Litt offtopic dette kanskje men.. kan ta det i pm om du vil

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra arbeid gitt.takk for kjempeinfo!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra gjennomført guide, knutinh!

Her trenger vi bare velbegrunnede argumenter for valg av best mulig lydkort samt hvilke man IKKE skal velge. Det er vel såvidt touchet innpå her, men mer skal det nok bli?

Igjen, takk! :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at dette (om mulig) kan holdes i en tråd, så kan vi andre snakke om andre ting som ikke har med dette å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har utagget musikk, kan en prøve musicbrainz.
    Evt Quintessential Media Player, som har en fantastisk tag/file-editor. og har Music ID innebygd

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv Quintessential og har gjort dette i noen år. Har forsøkt ganske mange programmer, men synes dette er det desidert mest fornuftige og beste programmet, spesielt til å tagge og endre informasjon for album. Trekker også nær null prosessorkraft - noe enkelte andre programmer er fæle til....

I tillegg kan det enkelt spille av streamet musikk - og lagre det på harddisk - "on the fly"... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flikket litt på ting og tang. Har noen noe å bidra med hva gjelder lydkort, avspilling i windows og applikasjoner?

-k

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra guide. Det med FLAC/Lossless er spennende. Legg til et album i FLAC-format sammen med alle de andre vanlige MP3ene med variabel bitrate, og jeg tror folk vil bli positivt overrasket. Det ble iallfall jeg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv benytter jeg APE (Monkey's Audio) som gir lossless. Disse filene kan også spilles av i de fleste PC-baserte spillerne, bare de har riktig codek installert. Klassisk plassbesparelse er 40-60%.

For å spare plass på sine fullformats WAV-rippefiler kan man også bruke WinRar (helt normalt komprimeringsprogram) på WAV-filene. Du vil da spare ca 40-50% lagringsplass. Ulempen er at man må pakke opp, eller spille direkte fra RAR-fila. Ingen ulempe egentlig, all den tid oppakking går raskt og smertefritt.

Selv lager jeg (via Nero) NRG-image-filer av mine CD-er. Da kan jeg brenne identiske kopier - når jeg måtte ønske dette.

I tillegg benytter jeg så Alcohol 120% til avspilling av NRG-filene. Man bare monterer NRG-fila som en virtuell CD-stasjon. Man spiller så "plata" på vanlig måte. Da kan man også "rippe" ut enkeltspor - akkurat som fra en vanlig CD-stasjon. Akkurat DEN rippingen går med superhastighet!!! :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor laster dere ned FLAC-koderen?