Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 263
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brenne miks-CD til bilen etc.)

Jeg har nå rippet hele CD-samlingen min til flac, og guiden her har vær til stor hjelp.

Nå har jeg en ny utfordring:

Dro på en biltur til Danmark forleden, og brukte da Nero for å brenne et par varierte CDer til bruk i bilen. Det som slo meg var det velkjente problemet med at ulike album er spilt inn med forskjellig gjennomsnittlig lydtrykk.

Her kommer utfordringen: Finnes det noe program som kan ta en samling lydfiler av ulik opprinnelse og justere nivået på dem slik at man slipper å justere volumet noe særlig fra sang til sang?
    Det ideelle var om man kunne sette et ideelt nivå, og deretter tilpasset alle låtene til dette, altså senke lydtrykket på dagens "loudness war"-miksinger, mens spesielt lave innspillinger heves. Utfordringen er at det siste kan forårsake klipping, og da bør det håndteres på en relativt elegant måte (om mulig), f.eks. en dynamikkomprimering (det er tross alt bedre enn klipping).

Noen som vet om det finnes noe slikt?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende spørsmål - mp3gain eller MediaMonkey klarer ikke å endre volumet på FLAC filer, ikke hos meg ihvertfall.

Men nå er det vel slik at du får det volumet på filene som CD platene har, så da er det kanskje bare å innse at det er slik..........

Men jeg fant dette:
    FLAC/WAV is lossless format. When you normalize any format, you will NOT be able to get back to the original audio data - In theory you lose "quality", but you will not be able to discern the quality loss in this case.

I'd recommend using replaygain, which is just a tag, that tells the player to adjust the volume accordingly. If you want to create CD's with adjusted volume, you can do that, but keep the original FLAC's safe

kilde: apply volume normalization to FLAC files - Hydrogenaudio Forums

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at audio-CDer og CD-spillere i bil ikke støtter replay gain. Når det gjelder bil-CDene er det ikke så farlig at man ikke er lossless lenger. Det viktigste er å unngå problematikken der man skrur volumkontrollen langt opp for å få litt trykk på låter med lavt innspillingsnivå, for deretter å oppleve at Christina Aguilera SKRIKER ISTYKKER ØRER OG DISKANTER fordi volumkontrollen står alt for høyt.

Tipper det jeg etterlyser er et program som tilnærmet gjør det samme som mastringsteknikerne når de setter sammen samle-CDer.

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Nero har ihvertfall en funksjon som heter "Normaliser alle lydfiler". Tror funksjonen er ment til å løse ditt problem. Jeg pleier å huke av i boksen, men har aldri kontrollert skikkelig hvor godt det fungerer. Jeg tror også det går ann å gå inn på egenskaper på hver enkelt sang og angi mer spesifiserte instilinger, men vet egentlig ikke hva akkurat det går ut på

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå er det slik at audio-CDer og CD-spillere i bil ikke støtter replay gain. Når det gjelder bil-CDene er det ikke så farlig at man ikke er lossless lenger. Det viktigste er å unngå problematikken der man skrur volumkontrollen langt opp for å få litt trykk på låter med lavt innspillingsnivå, for deretter å oppleve at Christina Aguilera SKRIKER ISTYKKER ØRER OG DISKANTER fordi volumkontrollen står alt for høyt.

Tipper det jeg etterlyser er et program som tilnærmet gjør det samme som mastringsteknikerne når de setter sammen samle-CDer.
    hmmm - er redd du må vegen om FLAC > mp3 > mp3gain (eller andre) > hjemmebrenning

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Man kan jo også åpne FLAC-fila i Goldwave, normalisere den, og så lagre den som wav eller annet kjent lossless format. Deretter er det bare å brenne dem ut.

For rent temporær normalisering for deretter brenning til CD ville jeg gjort følgende:

• Sjekke nivået for de aktuelle spor - i eksempelvis Goldwave. Der får du raskt vite hva maks-nivået er, samt hvor i filen.
    • Deretter ville jeg funnet ut om de evt. spesielt lavt innspilte spor BØR heves (klassisk, eller andre rolige melodier).
    • Gjør så en vurdering på om sporene bør justeres.
    • Så er det bare å brenne ut.

Alternativt ville jeg konvertert alle valgte spor til wav, hørt raskt igjennom dem, og så funnet de sporene som fikk unormalt høyt volum. De kan du så justere ned igjen.

Det finnes mange verktøy til dette formål. Cluet er å finne den metoden som du er fortrolig med.

Uansett hva du gjør; ta ALLTID vare på originalfila. Da er du sikret at du har alt intakt.

EDIT: Kom på at jeg husket feil vedr. programmets navn. Rettet nå....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalisering fungerer bare hvis de ulike låtene har omtrent samme dynamikk (forskjell mellom peaker og gjennomsnittlig lydnivå).

Det jeg spør om er temporær justering foir brenning av en bestemt CD. Alle originalfilene ligger i flac på en ekstern disk og skal ikke røres, nei.

Har tittet på normaliseringen til Nero, og den kan enten fungere som standard normalisering (i forhold til peaker), eller normalisering etter RMS-nivå, men da virker det ut fra dokumentasjonen jeg har funnet at man risikerer uelegant klipping.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det jeg spør om er temporær justering foir brenning av en bestemt CD. Alle originalfilene ligger i flac på en ekstern disk og skal ikke røres, nei.
    Du kan kjøre dette som en batch-jobb i Goldwave.

Marker de filene du ønsker å endre, hva du skal gjøre (i dette tilfellet: Normalisering), og deretter velge filformat for de korrigerte filene.
    Programmet gjør så disse endringene individuelt på alle de valgte filene. Deretter er det bare å brenne i vei (etter en evt. sjekk av at alt er OK).

Hva er problemet? Du ødelegger jo ikke FLAC-filene når du gjør det slik?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Goldwave? Kjenner jeg ikke til fra før, men skal sjekke det ut. Takk for tipset.

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foobar2000

Okey! Etter litt plunder og tålmodighet har jeg nå fått ordnet vinduer m.m. nærmere slik jeg ønsker i Foobar2000. Men har et par spørsmål:
    Går det ann å få opp et vindu som viser hvilken sang som blir spilt med ekstra stor skrift?
    Hvis ikke; Går det ann å endre skriftstørrelsen for kun ett vindu?
    Kan man få opp klokke som viser hvor langt inn i sangen man er?

Edit:
    Det er to ting jeg savner (/ikke vet hvordan jeg ordner) med Foobar2000:
    -Det blir ikke tydlig vist hvilken sang som blir avspilt.
    -Bildet som vises er avhengig av hvor "markøren" står, og ikke hvilken sang som spilles.

Hvis ikke det er mulig å fikse på dette så skifter jeg nok til f.eks. J. River Media Center...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Du kan kjøre dette som en batch-jobb i Goldwave.

Marker de filene du ønsker å endre, hva du skal gjøre (i dette tilfellet: Normalisering), og deretter velge filformat for de korrigerte filene.
    Programmet gjør så disse endringene individuelt på alle de valgte filene. Deretter er det bare å brenne i vei (etter en evt. sjekk av at alt er OK).

Hva er problemet? Du ødelegger jo ikke FLAC-filene når du gjør det slik?
    Morsomt program, det der.

Fant faktisk et eget "Match Volume"-filter, med ulike settinger for volum. Driver og tester det nå, ser lovende ut.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en virkelig bra guide Knut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil legge inn musikken min på ps3. Her er det dessverre ikke mulig å velge flac. De aktuelle alternativene er vel wma, mp3 eller wav.

Ettersom jeg skjønner lagrer ikke wav informasjon om sangene. Vil dere da anbefale mp3 320 som beste alternativ?

Når jeg skal rippe til 320, er det da ett fett hvilket program som gjør det (kvalitet)? Virker i hvert fall som om det ikke er mye å stille på dette alternativet i EAC.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen codec-programmer (skjell) er bedre enn andre. Uansett MÅ du for guds skyld holde deg unna VBR (Various Bit Rate).

Lame gjør jobben bra. Den skal allerede være implementert i EAC (eller EAC leter etter dette ved installasjon).

Utover dette er det de enkelte programmers evne til å legge inn ID3-tags samt kvalitetsjekkrutiner som avgjør hva som passer best for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Uansett MÅ du for guds skyld holde deg unna VBR (Various Bit Rate).
    Hvorfor? Har PS3 problemer med Variable Bit Rate?

Generelt så er vel VBR å foretrekke for mp3:
    List of recommended LAME settings - Hydrogenaudio Forums
    At a given bitrate range, the quality scale is following: VBR is higher quality than ABR which is higher quality than CBR (VBR > ABR > CBR in terms of quality). The exception to this is when you choose the highest possible CBR bitrate, which is 320 kbps (-b 320 = --alt-preset insane).

VBR = Variable Bitrate Mode: the goal is to keep a constant quality, and saving bits where possible without lowering the quality. Size is less predictable than with ABR, but the quality is usually better.
    ABR = Average Bitrate Mode: varies bits around a specified target bitrate
    CBR = Constant Bitrate Mode: is not efficient regarding distributing bitrate to more complex music parts, and saving bits where it would be possible without lowering the quality of those music parts.
    -k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor? Har PS3 problemer med Variable Bit Rate?

Generelt så er vel VBR å foretrekke for mp3:
    List of recommended LAME settings - Hydrogenaudio Forums

-k
    Nei, PS3 har nok ikke problemer med VBR, men har DU hørt på hva denne komprimeringslogaritmen GJØR for faenskap med LYDEN, Knut?

VBR = Variable Bitrate Mode: the goal is to keep a constant quality, and saving bits where possible without lowering the quality. Size is less predictable than with ABR, but the quality is usually better.

Vi (Flageborg og jeg) har testet med alle tenklige varianter av WMA/MP3-komprimeringer, og hakeslippen kom når vi spilte av en rekke VBR-komprimerte testfiler.
    Forsøk med triangler og liknende høye toner. Det låter rett og slett for jævlig...

Ved 320kb/s er det ikke SÅ ille, men du sparer dog nesten ingenting. Ved 192kb/s VBR låt det markant verre enn 192kb/s CBR.
    Sånn sett forstår jeg ikke den påstanden som settes frem i sitatet.

Hakket verre var imidlertid WMA. Styr unna dette formatet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bitrater over 160kbps så er jeg enig i at VBR har lite for seg (brukte det selv mye en periode, men fant ut at CBR ga et mer forutsigbart resultat), men ved f.eks. 128kbps synes jeg faktisk VBR kan gi et lydmessig løft.

MEN: Hvilken hifi-entusiast med respekt for seg selv bruker bitrater under 192kbps?

Ved 320kbps gir det ikke mening å bruke VBR uansett. Kan man ikke bruke flac, så er vel 320kbps CBR et godt alternativ. Kjør selvfølgelig høyeste kvalitetssetting.

Et helt annet spørsmål: Er det noen som bruker Ogg Vorbis, eller gjør manglende hardwarestøtte dette til et dødt format? Brukte dette en periode, men det ble bare krøll når jeg kjøpte en bærbar musikkavspiller, så jeg måtte motvillig gå tilbake til MP3.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Roffe!

Gjør en ny test på 128kb/s, der du tester ut en relativt krevende melodi, gjerne med strenginstrumenter etc. GJERNE fra Stockfisch. HØR så på hvordan lydbildet sprekker opp i VBR-versjonen mot samme bitrate i CBR.

Det er selve teknikken bak det variable komprimeringsmønsteret som ikke makter å gjøre jobben riktig.

Dersom du etter denne testen fortsatt mener at VBR gjør en bedre jobb - da skal jeg opplagt kjøre flere tester for å gå dypere inn i materien...

UNDER 192kb/s...? Nei, det skjer ALDRI! Det blir alltid kjørt over til WAV og deretter evt. komprimert ned til 320kb/s for bruk i bærbarspiller.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel utvalget av musikk som avgjør om VBR blir bra. På enkelte typer musikk dempes en del komprimeringsartifakter hørbart f.eks. ved symbaler, sibilanter og lignende som har en lydsignatur som ligger nær til ren støy, men ikke helt. For at VBR skal gi mening, så må selvfølgelig musikken være av en slik art at hele stykket ikke er like krevende for komprimeringsalgoritmen.

Ved 160kbps/172kbps (som jeg har benyttet mest i min bruk av VBR), så har jeg satt et gulv for komprimeringsalgoritmen på 128kbps, mens taket er satt til 320kbps. Det er viktig å ikke gi en slik algoritme for frie tøyler.

Må likevel understreke at for meg er VBR et tilbakelagt stadium. Lagringsplass er blitt for billig til å gå for lavere bitrater enn 192kbps. I heimen brukes flac, mens i MP3-spilleren bruker jeg alt mulig mellom 192kbps og 320kbps etter behov (musikk til avslapning og meditasjon på toget får gjerne 320kbps, mens treningsmusikk for jogging i skogen får 192-256kbps).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men problemet ligger jo nettopp her!

Selv satte jeg bunn og tak på samme verdier som deg.
    Programmet som spiller av sporet viser også at den i kompliserte områder har valgt nettopp 256-320kb/s. LIKEVEL låter det møkk i disse områdene.

Altså er det selve komprimeringsmotoren som ikke er god nok. Det blir som samme vis som et dårlig filter i signalveien.

Jeg skal etter hvert gjøre samme test med bunnen høyere (192 og 256) med topp på 320.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •