Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 263
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har lest endel i denne særdeles interessante tråden, men sliter litt med å rippe LYD fra DVD. Bruker "Im to DVD ripper Platinum 4" og prøver å rippe Metallica "m/The San Fransisco Symphony Orchestra" til MP3. Noen spor går det bra med, men det er et kapitel her på over 1,5 timer og da blir det bare rot. Noen som har en forklaring eller bruker jeg feil tool ?

Ekstremt bra lyd og mange spesielle spor som jeg ikke kan finne andre steder....

Håper ikke dette er OT,

/L

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, byttet til
    Xilisoft DVD Ripper Platinum (som ser merkelig lik ut, men denne fungerer)
    Bruker Wavepad til å dele opp typisk hele konserten til enkelt spor, fixt.

/L

Newcomer DJ LoCo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    OK, byttet til
    Xilisoft DVD Ripper Platinum (som ser merkelig lik ut, men denne fungerer)
    Bruker Wavepad til å dele opp typisk hele konserten til enkelt spor, fixt.

/L

tror faren min brente denne DVD en gang med nero (ikke veit jeg hvorfor, han liker ikke musikken xD) men dette fungerte fett =)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en SACD plate kopieres/rippes?
    (nb! ikke hybrid delen, den som er vanlig CD)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope!

SACD er ett av de formatene som ingen har lykkes i å hacke/rippe.

Kanskje mye fordi det ikke finnes eksternt utstyr for SACD?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nope!

SACD er ett av de formatene som ingen har lykkes i å hacke/rippe.

Kanskje mye fordi det ikke finnes eksternt utstyr for SACD?
    Det var det jeg trodde.

Så da kommer 1000 kroners spørsmålet:
    hvorfor gjør da ikke plateselskapene/artistene noe med dette - de hyler og skriker over seg av all nedlastningen - mens de egentlig bare kan gi ut alle platene på SACD.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det var det jeg trodde.

Så da kommer 1000 kroners spørsmålet:
    hvorfor gjør da ikke plateselskapene/artistene noe med dette - de hyler og skriker over seg av all nedlastningen - mens de egentlig bare kan gi ut alle platene på SACD.....
    Min teori:
    1. "Ingen" har SACD. Det er dårlig økonomi å gi ut plater som ingen kan høre på.
    2. SACD ble tildels stående som uhacket fordi ingen fant det bryet verdt. Om SACD blir populær så ville presset for å hacket formatet bli betydelig større.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Min teori:
    1. "Ingen" har SACD. Det er dårlig økonomi å gi ut plater som ingen kan høre på.
    2. SACD ble tildels stående som uhacket fordi ingen fant det bryet verdt. Om SACD blir populær så ville presset for å hacket formatet bli betydelig større.

-k
    Dette må da jaggu være noe av det dummeste jeg har hørt fra deg, Knut? ;-)

De av oss som har hørt hvilken formidabel oppløsning SACD har - og gir - kan umulig være enig med deg i dette (SACD har omlag 10 ganger mer data enn en ordinær CD). Hybridplater er da heller ikke så uvanlig - og også noe som er med på å fortsatt (forsøke å) fremme SACD som format?

La gå at SACD som helt selvstendig format ikke har oppnådd den store suksess, på lik linje med Sonys eget videoformat 30+ år tilbake. Sånn er det å ikke ha samtlige utgivere rett bak seg. Det er altså ikke første gang Sony bommer litt.

Mange (som er interessert i formatets fortrinn) har like fullt ønsket å hacke koden for SACD. Så langt har det vist seg å være umulig/formålsløst.

Problemet med SACD er at det er et format som ikke ble innarbeidet samtidig som CD-en ble lansert. Dermed ble det vanskligere å implementere dette, ikke minst nå som CD er så godt forankret.

Selv handler jeg svært mange SACD-plater - ene og alene fordi det (stort sett) gir meg så uendelig mye mer oppløst godlyd.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jooo, men sacd har jo samme status som laserdisc hadde...., jeg har prøvd det, ikke fundet det verdt investeringen. Venter på fremtidens musikk, nedlastbart....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Vet jeg er litt lat nå og ikke leser alt på forumet, men en onkel av meg har laget en musikk cd. Av en eller annen grunn har han laget alt av musikk på et helt stort spor. Ergo han må spole igjennom alle de 22 sangene slik som i gamle kasett dager.
    Jeg vet det fins slike Audio verktøy som legger inn hele "rippen" til en stor Wavefile og gjør at jeg kan dele opp hver enkelt sang. Senere skifte format til mp3, og brenne resultatet som en CD med 22 spor.
    Noen som vet om et OK gratis program til det?

Har hatt en del slike programmer på PC'en men husker ikke lenger hva de het.

Audacity het det.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det er jo ingen grunn til å verken dele opp denne store wav-fila eller konvertere den til mp3.

Alt du trenger å gjøre er å (som du sier selv) rippe plata inn som én stor WAV-fil. Deretter brenner du plata ved hjelp av en CUE-fil som jeg beskriver nedenfor. Denne kan du brenne i NERO, EAC eller liknende program.

Først benytter du et praktisk program for å lete deg frem til de nøyaktige tidspunktene for sporskifter på CD-en, eksempelvis Goldwave.

Merk deg så disse tidspunktene og legg dem inn i den CUE-fila du finner her: http://www.kringlyd.no/musikk/avforum/Brenne-demo.txt
    Denne fila laster du ned (høyreklikk og velg "lagre som") og deretter åpner. Senere skal denne endre filnavn/-endelse, men det kommer jeg tilbake til nedenfor.
    Det finnes selvsagt enklere måter å gjøre dette på, men her jobber vi litt etter "dummy"-metoden.

Husk at millisekundene ikke bør legges inn med verdi over 70 (altså eksempelvis: 23:22:75. Bruk da heller 23:22:70). Dersom du måler et spors starttidspunkt til eksempelvis 32:12:85 bør du legge inn 32:12:70 som verdi. Det er alltid sporets starttid i den store WAV-fila som skal legges inn i fila.

Her er et eksempel på hva som skal inn i fila:

Som "dummy" står det nå:
    PERFORMER "Artistens navn"
    TITLE "CD-ens tittel"
    FILE "Filens navn.wav" WAVE
    TRACK 01 AUDIO
    TITLE "Tittel på sporet"
    INDEX 01 00:00:00
    TRACK 02 AUDIO
    TITLE "Tittel på sporet"
    Her legger du (eksempelvis) i stedet inn:
    PERFORMER "Onkel"
    TITLE "Min Første CD"
    FILE "Onkels-cd.wav" WAVE
    TRACK 01 AUDIO
    TITLE "Gutta på tur"
    PERFORMER "Onkel"
    TRACK 02 AUDIO
    TITLE "Vi drar på tur igjen"
    PERFORMER "Onkel"
    INDEX 01 00:05:68

Selv om første spor kanskje ikke begynner med en gang, er det likevel lurt å angi 00:00:00 for å alltid få med starten på sporet. Det er nemlig mange spillere som ikke er helt med i starten...

Husk også at det ikke angis timer, men ALLTID minutter. Altså skal det etter 60 minutter eksempelvis stå: 67:45:65 og 73:21:34.

Når du er ferdig med endringene, lagrer du den (kanskje også endrer til et passende navn) og endrer filendelse til CUE.
    Husk at dersom CUE-fila IKKE ligger i samme mappe som WAV-fila, må hele adressen til fila stå i linja for FILE (eksempelvis FILE "C:\Musikk\Ripp\Onkels-cd.wav" WAVE)

Deretter er det bare å åpne fila i NERO eller liknende. Da velger du å brenne et "image".

Skjønner? Dersom ikke finner du det nok fort ut.

Lykke til! :-)

(Edit: typofeil)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg forstod dette.

Hmm tenkte på til rippe program. kan jeg vel bruke media spilleren i windows.
    Mener den ripper automatisk en wave file ?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt spørsmål:
    når jeg laster ned mp3 filer så mener jeg å huske at det fantes et Gain program som kan utjevne filenes forskjellige volumnivå - noe i den duren , mp3 Gain ?? Har sett på nettet men kan ikke huske at det så slik du...

Noen forslag til hvilket (enkelt) program jeg kan kjøre for
    a) justere volumet så det blir noenlunne likt
    b) splitte opp hvis jeg har fått én fil - i enkeltsanger?

Solved!

Txs, RoKo

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit *fant ut av det"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da jaggu være noe av det dummeste jeg har hørt fra deg, Knut? ;-)
    Takk
    De av oss som har hørt hvilken formidabel oppløsning SACD har - og gir - kan umulig være enig med deg i dette (SACD har omlag 10 ganger mer data enn en ordinær CD). Hybridplater er da heller ikke så uvanlig - og også noe som er med på å fortsatt (forsøke å) fremme SACD som format?
    DSD formatet er en dårlig teknisk løsning på et problem som sannsynligvis ikke eksisterer.

Argumentasjonen din er som å si at en Citroen nødvendigvis er bedre enn en Toyota fordi den har kompliserte løsninger, uten å ta hensyn til om løsningene besvarer et reelt problem eller bare kundenes jålete behov for å føle seg spesiell, og om disse fiffige løsningene i seg selv innfører nye (relevante) problemer.

La gå at SACD som helt selvstendig format ikke har oppnådd den store suksess, på lik linje med Sonys eget videoformat 30+ år tilbake. Sånn er det å ikke ha samtlige utgivere rett bak seg. Det er altså ikke første gang Sony bommer litt.
    Nei, det er ikke første gang at Sony prøver å presse formater ned over brukerne som brukerne ikke vil ha og ikke ser verdien av, primært for å prøve å sitte på enerettighetene til lisensene for et format, og for å kunne melke oss med proprietære løsninger.
    Mange (som er interessert i formatets fortrinn) har like fullt ønsket å hacke koden for SACD. Så langt har det vist seg å være umulig/formålsløst.
    Hvem?

Det er fullt mulig å konvertere SACD/DSD digitalt til PCM med "høy" kvalitet. En poster på hydrogenaudio forumet postet java-kode på noen få linjer som inneholdt algoritmen, og på wikipedia er det linket til hardware-kort som gir deg PCM spdif ut på hardware SACD spillere.

Jeg kjenner ikke til native DSD DAC som lar seg fore med en kopiert/dekryptert DSD strøm, dermed har det vært liten etterspørsel etter bit-perfekt sjonglering, men det er helt klart et tegn på at Sony har vært flinke med beskyttelsen sin. Hvor mye har de tjent på det?
    Problemet med SACD er at det er et format som ikke ble innarbeidet samtidig som CD-en ble lansert. Dermed ble det vanskligere å implementere dette, ikke minst nå som CD er så godt forankret.

Selv handler jeg svært mange SACD-plater - ene og alene fordi det (stort sett) gir meg så uendelig mye mer oppløst godlyd.
    Jeg har ingen problem med at SACD kan låte bedre enn CD - hovedsaklig fordi det er en smal nisje hvor behovet for å forvrenge masteren for å låte bra på radio ikke eksisterer, og hvor kundene antageligvis setter pris på dynamikk. Det betyr ikke at CD-mediet begrenser dynamikken vi normalt får på CD, bare at en kynisk bransje muligens velger det bort i større grad for CD enn "audiofile" formater.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte denne tråden:-P Selv om jeg blir nødt til dra fram samlingen på nytt:-(

Men blir pc'en begrensning her? Hvis jeg bruker en gammel bærbar med ett dårlig lydkort. Så hjelper det kanskje ikke med en bra forsterker i stua?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen begrensning, så lenge du har digital utgang fra PC-en.

For guds skyld; IKKE BRUK PC-ENS LYDKORT!!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen begrensning, så lenge du har digital utgang fra PC-en.

For guds skyld; IKKE BRUK PC-ENS LYDKORT!!!!!!
    Kommer ikke til å bruke lydkortet fra pc'en uansett, men det er dårlig med digital utgang på den gamle traveren.

Hvordan er det med ps3 og lossless formater? Støtter den noen av de?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke bruk pcens lydkort??? skjønner litt hva du mener men det er jo ikke fasitsvar for alle. jeg har prøvd skikkelig med å bruke digitalt ut og analogt ut og fant nokså fort ut at den digitale kablen kan jeg like gjerne kaste fordi analogt ut gir mye bedre lyd, men nå skal det sies at jeg har et godt 2000 kroners lydkort, som mest blir brukt når jeg spiller selv om det blir godlyd analogt ut til film også

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, selvsagt finnes et unntak...
    Dog; de aller fleste er på alle mulige måter best tjent med å benytte digitalt ut.

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •