Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 263
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan det være at lame aldri kjøres, pga feil installering eller parametervalg?

Har du prøvd en annen kompressor?

Jeg er litt på tynn is da jeg aldri har brukt EAC til annet enn FLAC og wav.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FLAC -> MP3 i Windows

Jeg har rippet hele samlinga mi til FLAC. Jeg skulle gjerne hatt denne batchkonvertert til MP3. Jeg har lastet ned en haug programmer for Windows, men de tar bare fil for fil. Fant en løsning på Linux, men siden jeg lever i MS verden, er det litt tungvindt.

Noen som kjenner et godt program for Windows?

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foobar2000 sin discwriter / converter kombinert med lame.exe synes jeg er den beste til det formålet.

foobar2000
    RareWares

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avspilleren "Quintessential" er glimrende også til denne jobben. Da kan du også få ID-tags til sporene samt navngi de endelige filene slik du måtte ønske dem.

Husk å laste ned decoder og encoder for flac og mp3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    foobar2000 sin discwriter / converter kombinert med lame.exe synes jeg er den beste til det formålet.

foobar2000
    RareWares
    Lastet ned å prøvde denne. Fungerte utmerket. Takk for tipset.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt opp FLAC-ripping ihht. denne malen: Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

Men ved avspilling av FLAC-filen i WinAmp, varierer hele tiden KBPS. Dette kan da ikke være riktig?? (Mens KHZ står på fast 44 hele tiden.)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Jeg har satt opp FLAC-ripping ihht. denne malen: Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

Men ved avspilling av FLAC-filen i WinAmp, varierer hele tiden KBPS. Dette kan da ikke være riktig?? (Mens KHZ står på fast 44 hele tiden.)
    Jo, det skal stemme det. Det er et lossless komprimeringsformat, men dersom sangene varierer i sin originale bitrate vil også flac fila gjøre dette.

Jeg tok for sikkerhetsskyld noen stikkprøver på noen av mine egne FLAC filer, og de har ikke sammenfallende bitrate. Jeg har ikke sjekket internt i en fil, men jeg er ganske sikker på at bitraten ikke er fast internt i filene heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Jo, det skal stemme det. Det er et lossless komprimeringsformat, men dersom sangene varierer i sin originale bitrate vil også flac fila gjøre dette.

Jeg tok for sikkerhetsskyld noen stikkprøver på noen av mine egne FLAC filer, og de har ikke sammenfallende bitrate. Jeg har ikke sjekket internt i en fil, men jeg er ganske sikker på at bitraten ikke er fast internt i filene heller.
    Det er ikke helt rett. Original CD-materiale er alltid ca 1400kbps. FLAC vil variere kontinuerlig nettopp fordi formatet er lossless: noen ganger greier man å finne gode mønstre og komprimerer mye, andre ganger finner man ikke slike mønstre, og raten går opp. Konstant kvalitet, variabel rate.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ikke helt rett. Original CD-materiale er alltid ca 1400kbps. FLAC vil variere kontinuerlig nettopp fordi formatet er lossless: noen ganger greier man å finne gode mønstre og komprimerer mye, andre ganger finner man ikke slike mønstre, og raten går opp. Konstant kvalitet, variabel rate.

-k
    Selfølgelig Gikk litt tregt i topplokket i går kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar, da er nok FLAC-filene mine ok også.

Et annet spørsmål, er FLAC det beste formatet å rippe til (gitt god kvalitet, minst mulig plass og fornuftige id-tags)? Er det forresten mange grunner til ikke å bruke WAV?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar, da er nok FLAC-filene mine ok også.

Et annet spørsmål, er FLAC det beste formatet å rippe til (gitt god kvalitet, minst mulig plass og fornuftige id-tags)? Er det forresten mange grunner til ikke å bruke WAV?
    FLAC er lossless komprimering. Det gir samme kvalitet som ukomprimert, samtidig som du sparer en god del plass. Apple har også en lossless codec som gir samme kvalitetsegenskapene.

Ulempen jeg ser med FLAC (bruker dette selv) er at den ikke er støttet standard på så mange spillere. Jeg bruker Squeezeboks selv, og det fungerer utmerket. Dersom jeg skal spille i bilen o.l. må dette konverteres til MP3 eller tilbake til originalen (noe som lar seg gjøre siden det er lossless). Nå er der bra programmer for batchkonvertering av FLAC til MP3, så det er ikke den store issuen.

Selve rippingen er en skikkelig trå drittjobb. Jeg brukte noen uker på å komme gjennom hele cd-samlinga. Jeg fant ut at når jeg først gjorde denne jobben, var det dumt å ikke gjøre det lossless.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: Vil anbefale en stilren og rask spiller! "Musikcube"

musikCube. Don't be square.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest første post i denne tråden? Hensikten min med å starte denne tråden var jo å besvare nettopp det spørsmålet :-)

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til de som lurte på om de må være IT-eksperter og styre rundt med lame og EAC for å rippe lossless i god kvalitet så tør jeg påstå at det er feil.

F.eks lossless wma med media player blir bedre enn at hverken jeg eller noen jeg kjenner hører forskjell på dette og den originale CDen hvertfall, eksempelvis på mitt anlegg hvor man spiller av via Squeezebox, ekstern DA-konverter, electrocompaniet effektforsterker og B&W 705.

Masse tid spart som du kan bruke til å lytte i stedenfor å rippe, og kvaliteten er upåklagelig.

For de som lurer er lossless WMA ikke DRM/kopibeskyttet på noen som helst måte.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Til de som lurte på om de må være IT-eksperter og styre rundt med lame og EAC for å rippe lossless i god kvalitet så tør jeg påstå at det er feil.
    Nå tør jeg påstå at de fleste som har noen som helst erfaring på en PC greier å rippe med EAC til FLAC ved å benytte denne guiden. Da sitter man med samlingen i et åpent format slik at man slipper å være avhengig av microsoft sin goodwill for å aksessere musikken.
    F.eks lossless wma med media player blir bedre enn at hverken jeg eller noen jeg kjenner hører forskjell på dette og den originale CDen hvertfall, eksempelvis på mitt anlegg hvor man spiller av via Squeezebox, ekstern DA-konverter, electrocompaniet effektforsterker og B&W 705.
    Selvsagt, lossless er lossless. Dvs nøyaktig like bra som CD.
    Masse tid spart som du kan bruke til å lytte i stedenfor å rippe, og kvaliteten er upåklagelig.
    Det er alment akseptert at EAC er den beste rippe-motoren der ute, og når CD-samlinga tildels består av ripete og gamle CD-er så er det betryggende å vite at man har berget det som kan berges før man gjemmer CD-samlinga på loftet.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele cluet er å finne den beste måten å unngå å måtte gjøre jobben på nytt - altså rippe hele platesamlinga på ny - når man finner ut at man valgte "for dårlig" format.

Selv kommer jeg til å (via EAC) gå for kombinasjonen WAV + CUE-sheet. Et CUE-sheet kan åpnes i mange PC-baserte avspillere samt at man bevarer den opprinnelige kontinuitet når spor går over i hverandre. Og dem er det relativt mange av...

Jeg kjenner mange som ripper spor for spor. Da får man den ekle "glitch"en mellom spor som er ment å gå sømløst....

En harddisk koster jo nærmest INGENTING i dag... (500GB for 995,-)
    Hvorfor skal man da bruke tid på å komprimere ytterligere?

Selvsagt kan man når som helst (dersom behov) pakke ned WAV-fila til FLAC og så endre sporenes filendelse i albumets respektive CUE-sheet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at dette er fristende dersom man har mye musikk som skal ha kontinuerlige overganger.

Jeg er dog litt bekymret for om mine programmer for avspilling takler iso + cue så godt.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve musikkfila lagrer man som WAV. CUE-fila henter opp melodiens plassering i denne. Trenger mao. ikke lagre dette som ISO + CUE, men WAV + CUE. Da kan du også lage spillelister så mye du bare måtte ønske... også for enkeltspor innen albumenes komplette WAV-fil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selve musikkfila lagrer man som WAV. CUE-fila henter opp melodiens plassering i denne. Trenger mao. ikke lagre dette som ISO + CUE, men WAV + CUE. Da kan du også lage spillelister så mye du bare måtte ønske... også for enkeltspor innen albumenes komplette WAV-fil.
    Hva med operasjonene:
    1. Legge låt nr 2 på iPoden

2. Beregne ReplayGain for hvert enkelt spor.

3. Benytte avspillingsprogram som benytter proprietære playlist-format, evt ikke støtter pekere til tidspunkt i fila

Jeg er enig i at faktoren på ~2 man taper i diskplass ikke er spesielt viktig.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Med CUE-fila henter du opp albumet som om det var en ordinær CD. Der kan du så laste ut det sporet du er ute etter og over i det formatet du ønsker for iPod-en.

2) Som ved ordinær ripping.

3) Du kan legge det aktuelle sporet fra CUE-fila i hvilken som helst spilleliste. Når så det aktuelle sporet skal avspilles hentes dennes informasjon fra angitt posisjon i albumets fil.

Mulig du (med enkelte avspillere) støter borti ett og annet problem, men de skal vel stort sett kunne løses, tror jeg.... ;-)

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •