Den store rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 263
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv benytter jeg APE (Monkey's Audio) som gir lossless. Disse filene kan også spilles av i de fleste PC-baserte spillerne, bare de har riktig codek installert. Klassisk plassbesparelse er 40-60%.

Har du link til god og trygg codec til APE?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monkey's Audio - a fast and powerful lossless audio compressor

Den er GRATIS og fungerer begge veier! :-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd

FLAC - download

Bra er også DTS /DD 5.1 upmix.
    med
    Adobe audtition Adobe Audition
    Surcode Minnetonka Audio Software Inc.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for FLAC-lenken. Forsøkte den tidligere, men fikk feil på lenken på nedlastingssiden. Nå ser jeg de har lagt ut en alternativ lenke som fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EAC - MediaPlayer etc

Kjempemye god info her!! Har et lite spørsmål, finnes sikkert ikke noe enkelt og kort svar...

Men når jeg ripper via rippefunksjonen i mediaplayer, så går det fort, den finner navnet på de fleste sangene direkte på nettet (til IDtag'en eller hva det heter), og jeg velger "windows media, uten datatap". En CD tar da 3-400Mb. Kan også velge mp3 med 256 eller 320 til cd'er som ikke er så viktige.

Jeg forsøkte meg på denne EAC, men med de innstillingene den anbefalte så antok den 4 timer på å rippe en cd.
    (er ikke noe rippe-freak som dere skjønner)

Hvorfor er ikke mediaplayer noen god løsning?? Den er nesten ikke nevnt i de trådene jeg har skummet igjennom...

Jeg skal forøvrig ha GOD lyd!! Jeg skal streame via squeezebox og bruke dig. utgang på den og inn på en Lyngdorf TDA2200 (snart) og høyttalerne er Nautilus 804S. Jeg kan selvsagt IKKE godta å høre forskjell på det jeg tar fra pc'n vs å sette CD'en i Denon DVD3910

Hvis noen kan svare enkelt og forståelig uten å dypdykke i ripping-terminologien mer enn nødvendig hadde det vært supert!

mvh Rob

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor benytte noe Microsoft har utviklet...?
    Som regel setter slike programmer store begrensninger for hvor anvendelige slike filer blir.

Nok om det. Uansett har jeg selv funnet at "tredjeparts" programmer er de som sluker minst RAM og som også bruker kortest tid på rippinger.

EAC - fire timer? Har ingen peiling. Kan være grunnet gammel og treg PC. Kan også være vanskelig lesbar plate. Kan også være særegne innstillinger i programmet som ikke passer din maskin.

Å ikke godta det ene eller det andre kommer jo helt an på hvordan du bruker DENON-en din i dag. Analogt eller digitalt (coax eller optisk) til forsterker? Eller til DAC...?

Forskjellene er nok relativt små, men forskjell må du nok finne deg i å høre. Om lyden så oppfattes som DÅRLIGERE eller BEDRE for deg er avhengig av svært mange faktorer, ikke minst preferanser, og derfor gjenstår å erfare.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor benytte noe Microsoft har utviklet...?
    Som regel setter slike programmer store begrensninger for hvor anvendelige slike filer blir.

Nok om det. Uansett har jeg selv funnet at "tredjeparts" programmer er de som sluker minst RAM og som også bruker kortest tid på rippinger.

EAC - fire timer? Har ingen peiling. Kan være grunnet gammel og treg PC. Kan også være vanskelig lesbar plate. Kan også være særegne innstillinger i programmet som ikke passer din maskin.

Å ikke godta det ene eller det andre kommer jo helt an på hvordan du bruker DENON-en din i dag. Analogt eller digitalt (coax eller optisk) til forsterker? Eller til DAC...?

Forskjellene er nok relativt små, men forskjell må du nok finne deg i å høre. Om lyden så oppfattes som DÅRLIGERE eller BEDRE for deg er avhengig av svært mange faktorer, ikke minst preferanser, og derfor gjenstår å erfare.

Lykke til!
    Ingenting mot noe microsoft har utviklet så lenge det funker Og det gjør det inntil videre i alle fall...får vente til Lyngdorfen er på plass og høre...

Men i mitt hode så skal jeg ikke høre noe forskjell på en rippet og streamet (uten komprimering/tap) som er digital helt inn til lyngdorfen - og samme cd-skiva i dvd spilleren med dig kabel til lyngdorfen....???????

Får forske litt til på den EAC....pc'n er det ingenting i veien med, sikkert bare noen innstillinger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roboed
    Ingenting mot noe microsoft har utviklet så lenge det funker Og det gjør det inntil videre i alle fall...får vente til Lyngdorfen er på plass og høre...

Men i mitt hode så skal jeg ikke høre noe forskjell på en rippet og streamet (uten komprimering/tap) som er digital helt inn til lyngdorfen - og samme cd-skiva i dvd spilleren med dig kabel til lyngdorfen....???????

Får forske litt til på den EAC....pc'n er det ingenting i veien med, sikkert bare noen innstillinger
    Har du stilt inn EAC'en på "paranoia" innstillinger gir den seg ikke før alt er riktig bit for bit. Det kan ta lang tid med en ripete cd. Lengste tiden jeg har brukt er vel ca 1 time.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EMI vurderer MP3 som alternativ til kopisperre - digi.no

"EMI vurderer MP3 som alternativ til kopisperre
    Av Harald Brombach
    Skal musikkbransjen selge musikkfiler til alle, uten å måtte involvere Apple, kommer den ikke unna MP3.

Når plateselskapene selger musikkfiler på nettet i dag, går de samtidig til sengs med enten Apple eller Microsoft - begge to. Årsaken er at det er disse selskapene kopisperreløsninger (DRM) som støttes av de fleste digitale musikkspillerne på markedet.

Apples iPod-produkter er klart markedsledende, men for å kunne selge musikk til denne, må plateselskapene samarbeide med Apple. Det er kun Apples iTunes Music Store som selger DRM-beskyttet musikk som støttes av iPod, selv om RealNetworks har gjort forsøk på å tilby en løsning.

På den annen side støttes Apples DRM-løsning, FairPlay, bare av Apple egne mediespillere eller enheter har laget i samarbeid med andre. Dette betyr at brukere av alle andre mediespillere må benytte seg av andre tjenester som selger musikkfiler. Men det finnes mange tjenester som tilbyr musikk til disse spillerne.

Det finnes altså ingen DRM-basert løsning som gir plateselskapene tilgang til alle brukerne på en gang. Dette er ingen drømmesituasjon for musikkbransjen.

Ser man på de rene filformatene, er det kun ett format som støttes av så godt som alle spillerne - MP3. Nå det er ikke noe nytt at plateselskaper tar i bruk DRM-fri MP3 for å distribusjon av musikk, men i nesten alle tilfellene har det vært små og uavhengige selskaper som har gjort dette for å promotere relativt ukjent artister.

Nå er det klart at EMI, et av verdens største plateselskaper, vil forsøke det samme. Gjennom datterselskapet Blue Note Records tilbys den nyeste singelen til Norah Jones som en MP3-fil til amerikanske brukere av Yahoos musikktjeneste, i tillegg til et par spor av det kristne rockebandet Relient K. Prisen per spor er 99 cent.

Årsaken til at musikk sjelden tilbys uten DRM, er offisielt faren for piratkopiering. Men ingen undersøkelser tyder på at DRM-løsningene har noen innvirkning på piratkopieringen. Derimot anses løsningene å være til stor ulempe for dem som faktisk ønsker å kjøpe innhold. Mye tyder på at medieselskapene benytter DRM kun for å vise til at de faktisk forsøker å gjøre noe med piratkopieringen, siden de ikke har noe bedre alternativ.

- Antipiratprogramvare i musikk hjelper ikke bransjen fordi den samme musikken allerede er tilgjengelig uten kopibeskyttelse på CD og gjennom fildelingsprodukter på Internett. I tillegg misliker mange konsumenter begrensningene kopisperrene fører til når det gjelder hvordan og med hvilke enheter de kan lytte til musikken sin, sier David Goldberg, daglig leder for Yahoo Music, til Wall Street Journal.

- Hvis DRM er til fordel for noen, er det for teknologiselskaper som Apple. Dette fordi det gjør det vanskeligere for konsumentene som har gjort store innkjøp av digital musikk gjennom iTunes å bytte til musikkspillere fra andre leverandører i framtiden, sier Goldberg.
    "

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten skisse til hvordan lydkvaliteten kan/kunne bli beskrevet.

-k

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få mer enn 80 minutter inn på en cd? Synes det er merkelig at jeg ikke får inn mer, når det er 500 mb ledig plass igjen på cd'n.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh.... nå er det jo slik at 80 minutter FYLLER opp en CD da vettu.... Derfor grensen på 80 minutter.Dersom du fortsatt har 500MB igjen på plata betyr vel dette at du har brent MP3 eller annet komprimert format....?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh.... nå er det jo slik at 80 minutter FYLLER opp en CD da vettu.... Derfor grensen på 80 minutter.Dersom du fortsatt har 500MB igjen på plata betyr vel dette at du har brent MP3 eller annet komprimert format....?
    Stemmer det. Men hvorfor får man ikke inn mer enn 80 min? Er det umulig selvom sangene er av mp3 eller lignende format, og ikke bruker på langt nær den plassen cd'n kan ta?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt og greit slik:
    - 80 minutter tilsvarer det en skive kan ta av ukomprimert lyd, altså WAV-filer. Dersom du brenner andre (og komprimerte filversjoner) kan du selvsagt fylle opp så mye du klarer på de antall MB en skive tar (ca. 700).

DERFOR har du i ditt tilfelle fortsatt igjen ca. 500MB når du brenner 80 minutter komprimert MP3. Dataene/sangene tar da ikke på langt nær så mye plass. Med andre ord kan du legge inn ca. 200 minutter til med samme komprimeringsverdi på denne platen.... skjønner?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med andre ord kan du legge inn ca. 200 minutter til med samme komprimeringsverdi på denne platen.... skjønner?

Niks... For beskjed om at jeg max kan ha 80 minutter, både i iTunes og WindowsMediaPlayer.
    Kan det hende jeg får det slik jeg vil hvis jeg bruker et annet program? Noen som kan bekrefte det?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker av prinsipp ingen av disse programmene.

• Er du sikker på at du har igjen 500MB på en brent skive?
    • Er du sikker på at det er MP3 som ligger på de brente platene - altså at de ikke er konvertert fra MP3 til WAV/CDA?

Både iTunes og WindowsMediaPlayer er leie til å KUN brenne til WAV/CDA.

Selv benytter jeg mye NERO til å brenne musikk-CD-er med, men da brennes de til helt ordinær WAV/CDA-standard. Dermed får man kun plass til de omlag 80 minutter platestandarden tar.

Hadde en periode en bilspiller som tok MP3. Da brant jeg enkelte CD-er med rene MP3-filer og fikk således plass til 4-5 album på én skive.

Ellers finnes det en rekke gode programmer til varierte formål. Les fra starten av denne tråden og du vill finne gode tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat prøvd ut EAC + Lame (siste versjoner). Noen spørsmål;

- prøver å kompresse til 320 kbits, men så omformer EAC automatisk kun til 1411 (wav eller mp3?), og ikke automatisk videre til mp3 i 320 kbhits. Har krysset av for "delete wav after compression", men dette skjer ikke. Noen som vet hvorfor?

- også litt problemer med IDtag's, ettersom ikke "Artist" og "Album" kommer riktig frem i iTunes. Har satt kryss for "Add ID3 tag" og ID-tag er bygget opp slik: %N - %A - %T

Se vedlagte bilder :=)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Jeg har akkurat prøvd ut EAC + Lame (siste versjoner). Noen spørsmål;

- prøver å kompresse til 320 kbits, men så omformer EAC automatisk kun til 1411 (wav eller mp3?), og ikke automatisk videre til mp3 i 320 kbhits. Har krysset av for "delete wav after compression", men dette skjer ikke. Noen som vet hvorfor?
    Velger du:
    Action->Copy Selected tracks-> Uncompressed (F5)
    eller:
    Action->Copy Selected tracks-> Compressed (shift + F5)

?

For meg ser det ut som om du har trykket f5 og dermed rippet rett til wav. Siden wav normalt ikke kan ha tags så er det ikke rart at iTunes ikke finner artist etc.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har valgt Compressed-menyen (shift + F5). Og får like store filer som med Uncompressed (F5). Så det er noe som ikke stemmer her. Wav-filene skal slettes etter hvert som mp3-filer lages, men det skjer altså ikke. Wav-filene ligger fortsatt i mappen 30-40 mb pr stk.

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •